Altijd dat schermen met vrijheden.
Er is een groot verschil tussen ANPR camera's die iedereen overal kunnen tracken tegenover een individu dat verplicht een helm moet dragen opdat hij zijn hoofd niet opensplijt op een borduur.
Dit is precies een discussie op het niveau van de NRA over gun control.
Er is geen argument voor wapens te houden als persoon buiten: fuck off, I like guns.
Hetzelfde gaat op voor fietshelmen toch? Fuck off, ik fiets liever zonder helm.
Verder kan je dat rationeel moeilijk gaan aanvechten want er zijn alleen maar veiligheidsvoordelen.
Je vergeet wel JJ's vervolg:
'fuck off, I like guns'
'And you are right, that should be enough for you to have guns'
Dat dat voor wapens niet voldoende is, komt doordat de nadelen van wapens gedeeld worden door de hele maatschappij: wanneer het mis gaat met een wapen, sterven er doorgaans omstaanders. Bij een fietshelm is dat niet zo.
Negatieve maatschappelijke impact lijkt me toch geen verworven recht onder het label vrijheid dat we moeten stimuleren.
Welke negatieve maatschappelijke impact? Buiten gezondheidskosten is er toch geen enkele? En zoals anderen aanhalen zijn er andere effecten die die kosten mogelijks compenseren: dalend fietsgebruik = slechtere conditie, meer files, meer CO2, ....
Los daarvan, willen we echt naar een maatschappij waar het kosteneffect van elke miniscule keuze berekend wordt en betaald moet worden door de 'dader'?
Iemand eerder haalde ongevallencijfers van skiën aan die hoger liggen dan fietsen. Moeten we een ski-tax invoeren misschien?
Moet men moto's hoger gaan belasten omdat ongevallen daarmee doorgaans ernstiger zijn? Of net tax verlagen omdat ze helpen het file probleem in te dijken en minder uitstoten / km?
Alsof er nog niet genoeg administratie is in België.
Ik heb zelf eerder geijverd voor het dragen van een helm en ik zal dat blijven doen. Maar een verplichting gaat mij toch ook te ver.
Laat het dan echt aan de verantwoordelijkheid van het individu over maar neem maatregelen: fietsongeval? Slechts beperkte aansprakelijkheid op de verzekering. Dan heb je nog altijd je individuele vrijheid, gebaseerd op persoonlijke onzin, maar dan draag je zelf de verantwoordelijkheid.
Ik begrijp die drang om zo het dragen van een helm optioneel te houden maar toch verantwoordelijkheid in te bouwen, maar laat ons daar a.u.b. niet mee beginnen.
Blijf af van die Amerikaanse toestanden waarbij verzekeringsmaatschappijen allerhande redenen kunnen zoeken om toch maar niet te moeten betalen.
Ik zie het al gebeuren:
'waar is jouw bewijs dat je een helm droeg?'
'waar is jouw bewijs dat die helm <5 jaar was?'
'waar is het keuringsbewijs van jouw helm?'
'jamaar op deze camerabeelden zien we dat je jouw helm te veel naar achteren op je hoofd had, je moet hem correct dragen'
'jamaar op deze camerabeelden zien we dat jouw helm wat krassen heeft op de bovenkant, je bent er al eens mee gevallen, je had een nieuwe moeten kopen'
...