Vergunning of melding

Fredjeb

Active member
Goede avond,

Wij plannen momenteel een kleine verbouwing aan onze aanbouw maar weten niet goed of we hiervoor vergunning nodig hebben of melding moeten doen.
Het betreft een rijwoning waarbij we de huidige aanbouw graag willen verbreden naar de volledige perceelsbreedte.
De hoogte van de aanbouw is +/- 3,2m.
Belangrijke opmerking is misschien wel dat mijn buur een raam heeft dat naar zijn tuin uitkijkt op +/- 50cm van de perceelsgrens, speelt dit een rol bij de vergunning?

Bouwen tegen de perceelsbreedte is bij mijn weten altijd via een vergunning. Maar sowieso spelen gemeentelijke bouwreglementen hier ook een rol, dus niemand zal zeker het antwoord kunnen geven
mocht een melding volstaan zonder de gemeente te weten.

Tenzij die minder dan 40m² is, bestaat uit 75% glas en een enkel uitbreiding van 1 woonruimte is...
Dus 't is niet altijd 100% vergunning :)

Tenzij die minder dan 40m² is, bestaat uit 75% glas en een enkel uitbreiding van 1 woonruimte is...
Dus 't is niet altijd 100% vergunning :)
Die glas regel zie ik niet staan. Idem voor 1 woonruimte.

Die glas regel zie ik niet staan. Idem voor 1 woonruimte.
Dat lijkt me een gemeentelijke regel.

In ieder geval is er maar een plek waar je deze antwoorden krijgt: dienst stedenbouw van je gemeente.
Meestal staat de dienst of de ingenieur je wel te woord zonder echte bouwaanvraag.

Dat lijkt me een gemeentelijke regel.

In ieder geval is er maar een plek waar je deze antwoorden krijgt: dienst stedenbouw van je gemeente.
Meestal staat de dienst of de ingenieur je wel te woord zonder echte bouwaanvraag.
Ik heb dit in het verleden eens gedaan, paar keer zelfs. En nooit een consistent antwoord gekregen, iedereen had zijn eigen interpretatie van de regels.
En wat bedoel je met ingenieur? De architect die je zelf aanstelt om de vergunning in orde te brengen? Want in het gemeentehuis ga je niet snel een ingenieur te woord krijgen.

Ik heb dit in het verleden eens gedaan, paar keer zelfs. En nooit een consistent antwoord gekregen, iedereen had zijn eigen interpretatie van de regels.
En wat bedoel je met ingenieur? De architect die je zelf aanstelt om de vergunning in orde te brengen? Want in het gemeentehuis ga je niet snel een ingenieur te woord krijgen.
Onze gemeente heeft gewoon een stedenbouwkundig ingenieur waar we al enkele keren mee gebeld en/of gemaild hebben.
In een stad als Antwerpen gaat dat waarschijnlijk niet op die manier, vandaar de "meestal".

Terug
Bovenaan