De dwergen zijn al meer dan twintig jaar in de grotten op zoek naar goud. Maar niet elke dwerg heeft het goed voor want er zijn ook saboteurs in de groep. Die proberen de dwergen te dwarsbomen. Geducht graven de dwergen verder en leggen een gangenstelsel aan om de mijnen te verkennen. Allemaal in de hoop om een grote goudvondst te maken. Wie je verdenkt van een saboteur te zijn, kan je blokkeren. Hou je eigen plannen geheim, zodat je zelf niet gesaboteerd wordt. Wees op je hoede, vertrouw niemand, want aan het einde van de rit, telt enkel het goud! Is deze oldie goldie klaar voor nog eens twintig jaar?
Heeft Saboteur 20 Jaar Jubileum Editie nog een introductie nodig? Dit blufspel van Frederic Moyersoen is zowat cultureel erfgoed in de Belgische bordspelwereld. In deze jubileumeditie van 999 Games komen zowel het basisspel als de uitbreiding Saboteur 2 geleverd. Verder komen de Saboteur-Wereldkampioenschapskaarten van 2016 - 2023 en een aantal mini-uitbreidingen meegeleverd. Zowel de Gangentol, Garderobe, Mijnfeest en twee nieuwe mini-uitbreidingen Nieuwe doelen en Schatkisten. Heel wat om in dit kleine doosje te passen, wat uiteraard ook de rekker errond verklaart.
De startkaart heeft aan beide kanten een ladder en laat je de mijnen betreden. Verder zijn er nog drie bruine doelkaarten, waarbij op één kaart ook de goudschat is afgebeeld. Ook deze drie doelkaarten worden willekeurig op tafel gelegd. Tussen de startkaart en de gedekte doelkaarten zitten zeven kaartbreedten afstand. Deze mijn dien je samen te graven aan de hand van je kaarten. Er zijn in totaal veertig gangenkaarten en een aantal actiekaarten. In je beurt kan je een gangenkaart spelen, een actiekaart spelen of passen en een kaart wegleggen. Nadien moet je opnieuw een kaart trekken. Bij het aanleggen van de gangen, moet je ervoor zorgen dat deze zich aanpassen aan het reeds gelegde gangenstelsel. Deze moet met een route terug naar de startkaart kunnen gaan. Alhoewel je daar een stokje voor kan steken met de actiekaarten.
De ronde eindigt als de goudschat gevonden is of als alle kaarten omgedraaid zijn en er geen route tot aan de schat gemaakt kon worden. In het eerste geval, wanneer de schat gevonden wordt, winnen de goudzoekers. Er komen dan evenveel goudkaarten in het spel als er goudzoekers zijn. Degene die de schat gevonden heeft, mag als eerste kiezen, waarna de andere goudzoekers ook punten sprokkelen. In dat geval krijgen de saboteurs uiteraard niets. De saboteurs krijgen dan weer punten als de schat niet gevonden wordt. Nadien start je een nieuwe ronde en krijg je ook een nieuwe rol toebedeeld. Bij het eindigen van de derde ronde, telt iedere speler zijn goudstukken en uiteraard wint de beste goudzoeker het spel.
Met de uitbreiding Saboteur 2 ga je de spelregels wat nieuw leven inblazen. De kaarten van het basisspel worden ook gebruikt, maar er zijn nieuwe kaarten in het leven geroepen om variatie te brengen. Zo worden de goudzoekers nu in twee teams verdeeld (het groene en het blauwe team). Je probeert samen naar de schatkaart te graven, maar je strijdt wel tegen elkaar. Je kan dan ook enkel punten verdienen als een dwerg uit je team de schat gevonden heeft. Beide teams winnen wel als de chef, de geoloog, de profiteur of een saboteur de schat kan vinden. De chef, die verdacht wat gelijkenissen heeft met Frederic, bouwt gangen voor zowel het groene als blauwe team. Wint één van de teams, dan wint de chef ook. In het geval de schat gevonden wordt, maar door de gesloten deuren er geen route gemaakt kan worden tot aan de schat, wint ook de chef. Deze jongeman hoort altijd bij de winnende groep. De geoloog daarentegen graaft enkel voor zijn eigen belang. Hij is op zich niet geïnteresseerd in de goudschat, maar krijgt wel goudstukken per gevonden kristal.
De gangen- en actiekaarten uit Saboteur en Saboteur 2 worden door elkaar geschud. Nadien leg je er tien opzij die niet meedoen in dit spel. De dwergenkaarten die horen bij Saboteur 2 doen ditmaal dienst. Er zijn een aantal nieuwe gangenkaarten die het mijnstelsel wat uitbreiden. Zo heb je nu een brug, waarbij de twee gangen niet met elkaar verbonden zijn, maar ook extra kaarten met een ladder. Deze ladderkaarten staan in directe verbinding met de startkaart en alle andere kaarten met ladder. Deze mag je niet direct aan een doelkaart leggen. Verder zijn er ook nog gangkaarten met een gekleurde deur. Deze deuren blokkeren de gang voor de goudzoekers van de andere kleur. Enkel de chef, profiteur en geoloog hebben geen last van de deur. Er komen ook een aantal nieuwe actiekaarten aan bod, die de finesse wel wat fijner maken. Zo kan je met de diefstalkaart, aan het einde van het spel een goudstuk stelen, kan je gevangen geraken, kan je de dwergenkaart van een medespeler bekijken, kan je een speler dwingen om een andere rol aan te nemen of zelf de volledige handkaart ruilen met een andere speler. Meer actie, maar door het groter aantal kaarten is het ook moeilijker om eens gesaboteerd jezelf terug te bevrijden. Het is dus wel iets spannender om niet ontdekt te worden. Je hebt daarom ook de mogelijkheid om twee kaarten af te leggen en één voor jou liggende actiekaart te verwijderen. Nadien trek je maar één kaart terug, waardoor je de rest van het spel met een kaart minder speelt. Maar dit zou wel eens nodig kunnen zijn!
Naast de standaard editie en de uitbreiding komen er nog een ganse resem mini-uitbreidingen aan bod. Deze kan je eens aan bod laten komen wanneer je al een aantal keren met dezelfde groep hebt gespeeld. Als eerste worden de Saboteur-kampioenschapskaarten van 2016 tot 2023 meegeleverd. Dit zijn specifieke kaarten die een kleine wijziging met zich meebrengen. Bij de tunneltol, kan je ervoor kiezen om op een kaart een dwerg te plaatsen. Wil je op deze kaart een gang uitbreiden, dan zal je hiervoor één goudmunt moeten betalen. De Garderobe en Tunnelparty zorgen voor een iets andere set-up van het spel waarbij je al een kaart in het gangenstelsel plaatst. Bereik je de kaart als eerste, dan zorg je ervoor dat je een andere rol zal aannemen. Bij de nieuwe doelen breid je het gangenstelsel uit en dien je ook dieper te graven in de mijn. Het grote gevaar is wel dat je een gigantische spin of een draak tegenkomt … Als dat maar goed komt!
De jubileumeditie heeft dus redelijk veel mini-uitbreidingen die zorgen voor eindeloze variatie. Daarbij horen er heel wat kaarten die je in een klein doosje zal terugvinden. Het scheiden en sorteren van de kaarten na het spelen is iets wat even tijd vraagt, maar door de duidelijke tekens valt dit relatief mee. Heb je al Saboteur en de uitbreiding, dan zal de 20 Jaar Jubileum Editie weinig nieuws bijbrengen aan je collectie, buiten een aantal mini-uitbreidingen. Ben je nog niet in het bezit van Saboteur, dan koop je in mijn ogen beter de jubileumeditie voor een beperkte meerkost. De uitbreiding Saboteur 2 en alle mini-uitbreidingen zijn een must voor de spelbeleving en zorgen steeds voor een leuke switch.
Heeft Saboteur 20 Jaar Jubileum Editie nog een introductie nodig? Dit blufspel van Frederic Moyersoen is zowat cultureel erfgoed in de Belgische bordspelwereld. In deze jubileumeditie van 999 Games komen zowel het basisspel als de uitbreiding Saboteur 2 geleverd. Verder komen de Saboteur-Wereldkampioenschapskaarten van 2016 - 2023 en een aantal mini-uitbreidingen meegeleverd. Zowel de Gangentol, Garderobe, Mijnfeest en twee nieuwe mini-uitbreidingen Nieuwe doelen en Schatkisten. Heel wat om in dit kleine doosje te passen, wat uiteraard ook de rekker errond verklaart.
Saboteren of niet?
Er komen kaarten, heel veel kaarten, meegeleverd in deze mooie en stevige doos. Alhoewel je deze boekvorm niet volledig een doos kan noemen. Zoals elk goed kaartspel zijn de verschillende uitbreidingen wel duidelijk gemarkeerd, waardoor je met deze jubileumeditie je avond zelf kan samenstellen. En voor wie Saboteur niet kent, shame on you, geven we graag nog eens kort het speloverzicht. Je speelt saboteur het beste in een grotere groep, want samen ben je op zoek naar waardevol goud. Als goudzoeker probeer je zo snel mogelijk het goud te vinden, terwijl de Saboteurs jou uiteraard proberen te dwarsbomen. Afhankelijk van het aantal spelers worden er een aantal goudzoekende dwergen en een aantal saboteurs opgenomen. Iedere speler krijgt willekeurig een rol toebedeeld, waarbij hij zo lang mogelijk die rol geheim moet houden. Er zit steeds een extra kaart in de trekstapel, waardoor je niet weet wie welke rol heeft.De startkaart heeft aan beide kanten een ladder en laat je de mijnen betreden. Verder zijn er nog drie bruine doelkaarten, waarbij op één kaart ook de goudschat is afgebeeld. Ook deze drie doelkaarten worden willekeurig op tafel gelegd. Tussen de startkaart en de gedekte doelkaarten zitten zeven kaartbreedten afstand. Deze mijn dien je samen te graven aan de hand van je kaarten. Er zijn in totaal veertig gangenkaarten en een aantal actiekaarten. In je beurt kan je een gangenkaart spelen, een actiekaart spelen of passen en een kaart wegleggen. Nadien moet je opnieuw een kaart trekken. Bij het aanleggen van de gangen, moet je ervoor zorgen dat deze zich aanpassen aan het reeds gelegde gangenstelsel. Deze moet met een route terug naar de startkaart kunnen gaan. Alhoewel je daar een stokje voor kan steken met de actiekaarten.
Actie levert een reactie
Met een van de actiekaarten kan je een instorting simuleren. Deze verwijdert direct een gangenkaart naar keuze. Maar verder zijn er nog actiekaarten die elkaar blokkeren (rode symbolen), waardoor je in je beurt geen gangenkaarten mag spelen. Deze kan je enkel deblokkeren met een reparatiekaart (groene symbolen) en die moet wel hetzelfde symbool hebben. De kaart kan je zowel bij jezelf spelen, maar ook bij een andere (mede-)speler. De kaarten bij je tegenspelers smijten om te blokkeren of te deblokkeren doe je natuurlijk enkel wanneer je vermoedt dat deze in je team van saboteur of goudzoekers zit. Maar je kan er natuurlijk ook voor zorgen dat je wat verwarring zaait. Goed veel mist rondstrooien en zolang mogelijk je rol geheimhouden is cruciaal, en daar dien je in Saboteur wel tegen te kunnen. Als laatste heb je ook nog een schatkaart, die je één van de drie doelkaarten laat ontdekken. Dit doe je geheim, maar nadien kan je wel meedelen wat het is, of niet! In Saboteur zullen er wel wat leugentjes voor eigen bestwil uitgesproken worden. Vertrouw daarom niemand! Het spreekt natuurlijk voor zich dat wie te opzichtig aan het saboteren is, zelf geblokkeerd zal worden. Nadien is het veel moeilijker om de gangen fout aan te leggen, op het juiste moment uit de mist stappen is namelijk belangrijk. Ga je te snel en te fors van start, dan zullen de goudzoekers snel samenspannen om je het leven zuur te maken.Wie te opzichtig saboteert, wordt zelf geblokkeerd.
De ronde eindigt als de goudschat gevonden is of als alle kaarten omgedraaid zijn en er geen route tot aan de schat gemaakt kon worden. In het eerste geval, wanneer de schat gevonden wordt, winnen de goudzoekers. Er komen dan evenveel goudkaarten in het spel als er goudzoekers zijn. Degene die de schat gevonden heeft, mag als eerste kiezen, waarna de andere goudzoekers ook punten sprokkelen. In dat geval krijgen de saboteurs uiteraard niets. De saboteurs krijgen dan weer punten als de schat niet gevonden wordt. Nadien start je een nieuwe ronde en krijg je ook een nieuwe rol toebedeeld. Bij het eindigen van de derde ronde, telt iedere speler zijn goudstukken en uiteraard wint de beste goudzoeker het spel.
Saboteren 2.0
Met de uitbreiding Saboteur 2 ga je de spelregels wat nieuw leven inblazen. De kaarten van het basisspel worden ook gebruikt, maar er zijn nieuwe kaarten in het leven geroepen om variatie te brengen. Zo worden de goudzoekers nu in twee teams verdeeld (het groene en het blauwe team). Je probeert samen naar de schatkaart te graven, maar je strijdt wel tegen elkaar. Je kan dan ook enkel punten verdienen als een dwerg uit je team de schat gevonden heeft. Beide teams winnen wel als de chef, de geoloog, de profiteur of een saboteur de schat kan vinden. De chef, die verdacht wat gelijkenissen heeft met Frederic, bouwt gangen voor zowel het groene als blauwe team. Wint één van de teams, dan wint de chef ook. In het geval de schat gevonden wordt, maar door de gesloten deuren er geen route gemaakt kan worden tot aan de schat, wint ook de chef. Deze jongeman hoort altijd bij de winnende groep. De geoloog daarentegen graaft enkel voor zijn eigen belang. Hij is op zich niet geïnteresseerd in de goudschat, maar krijgt wel goudstukken per gevonden kristal.De jubileumeditie brengt veel uitbreidingen mee die eindeloze variatie oplevert.
De gangen- en actiekaarten uit Saboteur en Saboteur 2 worden door elkaar geschud. Nadien leg je er tien opzij die niet meedoen in dit spel. De dwergenkaarten die horen bij Saboteur 2 doen ditmaal dienst. Er zijn een aantal nieuwe gangenkaarten die het mijnstelsel wat uitbreiden. Zo heb je nu een brug, waarbij de twee gangen niet met elkaar verbonden zijn, maar ook extra kaarten met een ladder. Deze ladderkaarten staan in directe verbinding met de startkaart en alle andere kaarten met ladder. Deze mag je niet direct aan een doelkaart leggen. Verder zijn er ook nog gangkaarten met een gekleurde deur. Deze deuren blokkeren de gang voor de goudzoekers van de andere kleur. Enkel de chef, profiteur en geoloog hebben geen last van de deur. Er komen ook een aantal nieuwe actiekaarten aan bod, die de finesse wel wat fijner maken. Zo kan je met de diefstalkaart, aan het einde van het spel een goudstuk stelen, kan je gevangen geraken, kan je de dwergenkaart van een medespeler bekijken, kan je een speler dwingen om een andere rol aan te nemen of zelf de volledige handkaart ruilen met een andere speler. Meer actie, maar door het groter aantal kaarten is het ook moeilijker om eens gesaboteerd jezelf terug te bevrijden. Het is dus wel iets spannender om niet ontdekt te worden. Je hebt daarom ook de mogelijkheid om twee kaarten af te leggen en één voor jou liggende actiekaart te verwijderen. Nadien trek je maar één kaart terug, waardoor je de rest van het spel met een kaart minder speelt. Maar dit zou wel eens nodig kunnen zijn!
Waar moeten deze goudstukken naartoe?
Wordt de schat gevonden, dan worden er afhankelijk van de winnaar(s) een aantal goudstukken aan het winnende team gegeven. Zo moet je kijken of de route naar het goud niet geblokkeerd wordt en of er andere rollen aanwezig zijn. Nadien worden er eventueel nog diefstalkaarten afgehandeld en steel je nog van je medespelers, behalve als je in de gevangenis zit! Dan deel je zelf niet mee in de schat, een belangrijke om niet over het hoofd te zien. De kaarten worden opnieuw verdeeld, inclusief de tien kaarten die vorige ronde opzij waren gelegd. Er komen er terug tien langs de zijlijn te liggen voor het nieuwe spel. Ook hier is er na de derde ronde een eindstand bereikt. De Saboteur-uitbreiding is wat mij betreft een grote meerwaarde en komt als variant vaak aan bod. Wat ik minder vind, is dat er in deze jubileumeditie geen klein zakje wordt meegeleverd om de munten in te bewaren. Deze komen los in de doos te liggen, en hebben er eigenlijk geen echte plaats in. Gelukkig heeft elke bordspeleigenaar wel meerdere zakjes voor losse componenten.De Saboteur-uitbreiding is een grote meerwaarde.
Naast de standaard editie en de uitbreiding komen er nog een ganse resem mini-uitbreidingen aan bod. Deze kan je eens aan bod laten komen wanneer je al een aantal keren met dezelfde groep hebt gespeeld. Als eerste worden de Saboteur-kampioenschapskaarten van 2016 tot 2023 meegeleverd. Dit zijn specifieke kaarten die een kleine wijziging met zich meebrengen. Bij de tunneltol, kan je ervoor kiezen om op een kaart een dwerg te plaatsen. Wil je op deze kaart een gang uitbreiden, dan zal je hiervoor één goudmunt moeten betalen. De Garderobe en Tunnelparty zorgen voor een iets andere set-up van het spel waarbij je al een kaart in het gangenstelsel plaatst. Bereik je de kaart als eerste, dan zorg je ervoor dat je een andere rol zal aannemen. Bij de nieuwe doelen breid je het gangenstelsel uit en dien je ook dieper te graven in de mijn. Het grote gevaar is wel dat je een gigantische spin of een draak tegenkomt … Als dat maar goed komt!
De jubileumeditie heeft dus redelijk veel mini-uitbreidingen die zorgen voor eindeloze variatie. Daarbij horen er heel wat kaarten die je in een klein doosje zal terugvinden. Het scheiden en sorteren van de kaarten na het spelen is iets wat even tijd vraagt, maar door de duidelijke tekens valt dit relatief mee. Heb je al Saboteur en de uitbreiding, dan zal de 20 Jaar Jubileum Editie weinig nieuws bijbrengen aan je collectie, buiten een aantal mini-uitbreidingen. Ben je nog niet in het bezit van Saboteur, dan koop je in mijn ogen beter de jubileumeditie voor een beperkte meerkost. De uitbreiding Saboteur 2 en alle mini-uitbreidingen zijn een must voor de spelbeleving en zorgen steeds voor een leuke switch.
Conclusie
Saboteur 20 Jaar Jubileum Editie is een must in elke spelcollectie. Dit vlotte kaartspel is voor iedereen toegankelijk, maar misschien niet voor iedere spelersgroep wenselijk. Door het liegen, saboteren en bedriegen van de saboteurs kunnen vriendschappen op de klippen lopen. Love it! De vele mini-uitbreidingen zorgen voor een meerwaarde in de spelbeleving en brengen de variatie aan tafel. Niet elk spel kan je zowel spelen met twee als met twaalf spelers, waardoor dit spelletje vaak bovengehaald wordt op vriendenweekends. Saboteur is ook voor de jongere spelers een leuk tussendoortje dat snel gespeeld is en even snel uitgelegd.
Pro
- Veel variatie en hoge herspeelbaarheid
- Snel en leuk tussendoortje
- Concept blijft werken na al die jaren
Con
- Geen klein zakje meegeleverd om de kleine goudstukken in te bewaren
- Veel kaarten zonder onderverdeling
8
Over
Uitgever
- 999 Games
Designer
Frederic Moyersoen
Aantal spelers
2-12
Tijdsduur
30 minuten