Verdwijnt de V12 werkelijk binnen de 5 à 10 jaar?

Ja, dat heb ik dus ook. Oke, een V12 klinkt leuk. Maar qua prestaties halen ze hetzelfde uit een V6...
Bij de S-klasse zag je dat enorm he. S63 vs S65, amper verschil buiten de prijs...
Ik ben zelf geen expert, maar zij die dat wel zijn zijn het er doorgaans over eens dat de V12 vlaggenschip berlines een totaal andere rijervaring bieden dan de V8 versies. Dit door het zogenaamde gevoel van moeiteloosheid en vermogensoverschot bij acceleraties. Prestaties op papier zeggen niet alles en zeker niet bij luxewagens.
 
Ik ben zelf geen expert, maar zij die dat wel zijn zijn het er doorgaans over eens dat de V12 vlaggenschip berlines een totaal andere rijervaring bieden dan de V8 versies. Dit door het zogenaamde gevoel van moeiteloosheid en vermogensoverschot bij acceleraties. Prestaties op papier zeggen niet alles en zeker niet bij luxewagens.
Idd bij Audi had je ook zoiets, de S8 was dan een V10 en de flagship van de A8 was met een W12.
Schijnt ook een totaal andere rijervaring te zijn.
 
Idd bij Audi had je ook zoiets, de S8 was dan een V10 en de flagship van de A8 was met een W12.
Schijnt ook een totaal andere rijervaring te zijn.
Elke 60 graden een arbeidsslag, dat maakt het zo soepel.
hier op deze animatie zie je mooi hoe vlot dat draait en wanneer elke slag plaatsvindt.

medium.gif


Motoren met cilinders in het veelvoud van 3 hebben altijd een betere loop en beter geluid. Dit omdat de arbeidsslag op een mooi tijdstip na de vorige arbeidsslag komt.
Dus 3, 6, 9 en 12. Al is de eerste niet soepel, het is wel de ideale motoren om te koppelen aan een turbo en geeft een veel beter geluid dan een 4pitter.
 
Porsche komt hier met een verdoemd lekkere kar, mocht er een V12 ingelegen hebben was ik allicht nog enthousiaster maar dit is wel dik!

 
Terug
Bovenaan