Ventilatie D : nieuwbouw ervaringen

Afgelopen dagen geregeld last gehad van statische elektriciteit en nu ook droge lippen beginnen krijgen. Hier en daar ook al wat houten kasten en aan de wand onder de trap waar kleine voegjes zichtbaar beginnen worden. Duidt dus allemaal op (erg) lage luchtvochtigheid en krimpend hout.

Tijd voor de test. Had nog ergens een Arduino liggen en een DHT22 sensor van uit een ver vervlogen verleden. Even wat code voor opgezet om de temperatuur en luchtvochtigheid uit te lezen in enkele ruimtes in huis. Resultaat: 25 tot 27% luchtvochtigheid. :unsure: Ik lees dat je het best rond 50% houdt.

Lees hier van enthalpiewisselaar maar onze Vasco DX unit heeft zoiets precies niet. Zal dus maar zien om ergens een luchtbevochtiger te kopen.

Sinds de ventilatie aanstaat ook bij ons de vochtigheid van 43% naar ongeveer 32% gegaan. Voorlopig geen last van droge huid maar wel veel statische elektriciteit.

Iemand een zehnder 350/450d die me een foto kan bezorgen van de binnekant van de unit zonder de warmtewisselaar. Zou iets moeten checken 😬
Ik ga hem één van dees eens zuiver maken, ik zal dan het nodige bezorgen.

Sinds de ventilatie aanstaat ook bij ons de vochtigheid van 43% naar ongeveer 32% gegaan. Voorlopig geen last van droge huid maar wel veel statische elektriciteit.
Hier elke ochtend een kurkdroge mond, 30%

Ik ga hem één van dees eens zuiver maken, ik zal dan het nodige bezorgen.

Hier elke ochtend een kurkdroge mond, 30%
Ah dikke merci!
This maar ik heb 9jaar geleden een unit bij zetshop gekocht, korting gehad omwille van zogenaamd deukje in de behuizing. Ma als ik de binnenzijde bezie twijfel ik of die wel compleet was zoals het hoort te zijn. Volgens mij ook op een plaats een afdekplaatje die er normaal niet hoort te zitten voor een correcte werking.

Wij hebben toch ook een enthalpiewisselaar besteld. Die droge lucht is echt onaangenaam.
We verwachten hem binnen 2 weken, benieuwd wat het verschil zal zijn.

Ik heb ons ventilatie d systeem eergisteren voor het eerst aangezet.
Het is een zehnder comfoair 450.

Dat zou met een automatische sensor zijn.
Maar die afzuig ventilatieroosters zijn nogal luid in een leeg huis.
Dit is mss omdat hij nog het vochtpercentage naar beneden moet trekken?

Of blijft dat zo luid?

Ik heb ons ventilatie d systeem eergisteren voor het eerst aangezet.
Het is een zehnder comfoair 450.

Dat zou met een automatische sensor zijn.
Maar die afzuig ventilatieroosters zijn nogal luid in een leeg huis.
Dit is mss omdat hij nog het vochtpercentage naar beneden moet trekken?

Of blijft dat zo luid?
Zijn uw ventielen al ingeregeld? En staat het debiet op de wisselaar goed? Als die volgas draait, hoor je die wel. Maar op stand 2 niet eigenlijk. Enkel na het douchen of als de vaatwasser open gaat springt die naar stand 3 bij ons voor een paar minuutjes. Na 5-10min is die terug stil.

Zijn uw ventielen al ingeregeld? En staat het debiet op de wisselaar goed? Als die volgas draait, hoor je die wel. Maar op stand 2 niet eigenlijk. Enkel na het douchen of als de vaatwasser open gaat springt die naar stand 3 bij ons voor een paar minuutjes. Na 5-10min is die terug stil.
Plaatser zegt dat het afgeregeld is, ik zou het verslag een dezer krijgen.

Geen idee hoe ik het debiet nakijk, is zien of ik een handleiding heb gekregen.

Wat me wel "opvalt" is dat er 3 "afzuig" roosters zijn, die het verste van het systeem is het "stilste" en die het dichste bij is eigenlijk gewoon weg luid...
Tbh, als die zo luid blijft, ondanks dat het een badkamer is, gaat die automatische stand snel uitstaan

Wij hebben toch ook een enthalpiewisselaar besteld. Die droge lucht is echt onaangenaam.
We verwachten hem binnen 2 weken, benieuwd wat het verschil zal zijn.
Hier ook finaal in bestelling nu. Technieker gevonden die niet die 1200 ex vroeg maar voor 700 inclusief plaatsing zelfs.

Technieker gaf aan dat hij dagelijks vervangingen aan het doen is nu. Hij gaf wel aan; je moet natuurlijk wel vocht creëren (koken, douchen, ...)

Hier ook finaal in bestelling nu. Technieker gevonden die niet die 1200 ex vroeg maar voor 700 inclusief plaatsing zelfs.

Technieker gaf aan dat hij dagelijks vervangingen aan het doen is nu. Hij gaf wel aan; je moet natuurlijk wel vocht creëren (koken, douchen, ...)
Amai interessante prijs! Welke regio?

Wat me wel "opvalt" is dat er 3 "afzuig" roosters zijn, die het verste van het systeem is het "stilste" en die het dichste bij is eigenlijk gewoon weg luid...
Tbh, als die zo luid blijft, ondanks dat het een badkamer is, gaat die automatische stand snel uitstaan
Trek eens een foto van uw schermpje op de advanced modus

Controleer uw filters eens. Mannen van de blowerdoor steken daar plastiek in om die ‘openingen’ af te sluiten tijdens de test. Als de aanzuig verstopt zit zal uw toestel ook optoeren om het debiet trachten te halen.
Kleine kans, maar dan kan je dat toch uitsluiten :)
Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat hij in stand 3 draait als er nog veel vocht hangt. Meet het eens na? Zet wat ramen open?

Hoe werkt zo'n enthalpiewisselaar eigenlijk. Vochtig uit afvoer komt terug in de toevoer, maar dat zijn toch gescheiden kanalen?

En vergt dat extra onderhoud?

Ons systeem wordt tegen de zomer geplaatst, Vasco dx6.

Terug
Bovenaan