Plaatsing zonnepanelen niet conform meetstaat.

gumball4000

Well-known member
2 jaar geleden gebouwd met een eigen architect (geen SOD).
Alles verliep via meetstaten en de architect vroeg zelf offertes op bij de aannemers/plaatsers die hij kende.
De bouw verliep relatief vlot, tot we onlangs een issue merkten.

Voor de zonnepanelen werd een meetstaat gemaakt: zonnepanelen, omvormer & optimizers.
Hier werden dan verschillende partijen met elkaar vergeleken. Uiteindelijk gekozen voor de partij die ook onze ventilatie en sanitair kwam plaatsen.
Zonnepanelen zijn geplaatst geweest en werkten (en werken nog steeds) goed.

De eindmeetstaat werd hetzelfde aangehaald: zonnepanelen, optimizers & omvormer. En alle partijen zijn akkoord gegaan met de eindmeetstaat.

Alleen wonen wij in een bosgebied en hebben we dus veel let schaduw te maken. Op hoogdagen wekken wij 15kWh op met 21 panelen van 415Wp. Volgens een andere partij zouden we in ideale omstandigheden met gemak 40kWh/dag moeten opwekken.

Wij dus op zoek naar een oplossing en we dachten aan optimizers (zonder stil te staan dat dit wel mee was opgenomen bij de bouw).
Een plotse ingeving van het moment "Gumball..bekijk de meetstaat eens..bizar dat ze die optie gedurende de bouw niet aangeboden zouden hebben".
En ik bekijk de meetstaat.. en klopt het zou mee inbegrepen moeten zijn.
Intussen de architect gecontacteerd en die geeft zwart op wit toe dat deze geplaatst had moeten worden. De plaatser zou nog contact met ons opnemen.
Deze hebben we niet gehoord..dus dan maar zelf opgebeld. Hij was redelijk defensief en vertelde "jullie zijn akkoord gegaan met de offerte". Op dat moment ben ik er niet tegenin gegaan, omdat ik het eerst wou uitzoeken.
Helaas pindakaas is dit niet waar; wij zijn akkoord gegaan met de meetstaat en de prijs die eraan gelinkt was. Wij hebben nergens onze handtekening geplaatst op zijn offerte. Daarnaast zijn alle partijen akkoord gegaan met de eind meetstaat. Intussen ook we architect gemaild en hem verteld dat de plaatser verwees naar de offerte (die wij niet gezien hebben) en of hij hier iets van terugvindt. (Voorlopig nog geen antwoord)

We zitten even vast wat de volgende stap is. En wie heeft nu recht op wat?

Om dat te bepalen is het nuttig om volgende weten:
- Is de factuur van de zonnepanelen betaald en zo ja, wanneer?
- Wat staat er inhoudelijk op de factuur? Verwijst de factuur naar zijn offerte of naar de meetstaat van de architect?
- Je stelt dat alle partijen akkoord zijn gegaan met de eind meetstaat. Wil dit zeggen dat de plaatser zwart op wit hiermee akkoord is gegaan? Heeft de plaatser een handtekening geplaatst op de eind meetstaat?

Ik begrijp alvast je teleurstelling. Je hebt niet gekregen wat je verwacht had en hebt een architect betaald om op zulke zaken toe te zien. Die had dit beter moeten opvolgen.

Terug
Bovenaan