Ik volg zarathustra hoor, België is gewoon piepklein waardoor we nogal een "kleine" visie op afstand hebben ook. Ik heb een vriend die eens begon te klagen dat iemand anders van de vriendenkring verhuisd was naar regio Leuven, en "nu gaan we die nooit meer zien". Noot: wij wonen in de Noordrand van Brussel, dat is dezelfde provincie zelfs. Zonder verkeer 30 minuten en we spreken al over grote afstanden.
Anderzijds in men in grotere landen gewoon om wat langer te reizen, en is het bv. normaal om 1000 km verderop te studeren. Mijn vrouw kent iemand in Delft, dus toen ze op een dag voorstelde die te gaan bezoeken omdat het nu toch vlakbij was, was dat verschil in mentaliteit goed zichtbaar. Ik ben opgegroeid met het idee dat de zee ver was, en dat was 1u rijden. Zij is opgegroeid met een groot deel van de familie in een ander deel van het land, en dat was 10-12u rijden
Wat
@the_fox zegt klopt ook. Ik vind het altijd wat vreemd hoe sommige mensen makkelijk meer dan een uur in de file staan/op de trein zitten om élke dag te gaan werken, maar het onmogelijk vinden om dichter bij het werk te wonen en dan die afstand naar de familie te pendelen. Misschien dat sommige mensen elke dag naar de familie gaan, of hun kinderen daar laten opvangen, maar standaard lijkt me dat niet, dus het is dan toch niet onlogisch te verhuizen?