Vastgoed steeds meer onbetaalbaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 1888
  • Startdatum Startdatum
In het artikel gaat het over een single journalist die dus van thuis uit werkt.

In geval van families is dat idd een andere zaak aangezien je vaak je netwerk aan moet spreken of kostbare tijd verliest die je liever aan je gezin besteedt. Helemaal met je eens op dat vlak!

Hangt een beetje af van welk soort journalist je bent maar sommigen gaan zich toch regelmatig moeten verplaatsen. Serieus ambetant om zomaar 20-30km verder van een centrum te zetten. Dat kan rap 1u-2u per dag extra transporttijd bovenop zijn.

250€ minder huur betalen maar dan plots een eigen auto nodig hebben. Dan ben je er uiteindelijk financieel slechter vanaf.

Toen ik mijn compromis ging tekenen:
- ah ge koopt alleen?
- bij de aannemer: best voor uw keuken en badkamer uw madam meenemen naar de winkel. Oei, ge koopt alleen?

in mijn straat blijkbaar ook al mensen die zich afvragen waarom ik een huis koop, gezien ik alleen ben?

kreeg zo al meer keer wat een semi-schuldgevoel aangepraat omdat ik als alleenstaande zonder kinderen niet op een appartement woon?

hoorde van een andere, ook alleenstaande collega met huis , dat haar verzekeringsagent haar had gezegd: “een huis met 4 slaapkamers en je bent alleen?!”.

-_-

Tja, je kan de mensen dat ook niet kwalijk nemen hé.
Dat is ook eerder uitzondering dan regel. Denk absoluut niet dat de mensen dat verwijtend od bedoelen, hoor.

Toen ik mijn compromis ging tekenen:
- ah ge koopt alleen?
- bij de aannemer: best voor uw keuken en badkamer uw madam meenemen naar de winkel. Oei, ge koopt alleen?

in mijn straat blijkbaar ook al mensen die zich afvragen waarom ik een huis koop, gezien ik alleen ben?

kreeg zo al meer keer wat een semi-schuldgevoel aangepraat omdat ik als alleenstaande zonder kinderen niet op een appartement woon?

hoorde van een andere, ook alleenstaande collega met huis , dat haar verzekeringsagent haar had gezegd: “een huis met 4 slaapkamers en je bent alleen?!”.

(En Neen ik woon niet in een 5-bedroom mansion op 5 hectare).
-_-
Was bij mij ook zo als alleenstaande, maar dan zei ik ook gewoon dat ik mijn huis op de groei kocht, als je het wél kan betalen, zie ik het probleem niet eerlijk gezegd.
En het zal waarschijnlijk niet in regio's waar het ècht knokken is voor een woning zoals Gent, Leuven, Brusselse rand,.. Zijn dat een single wél nog huis met tuin kan kopen alleen.

Buiten dat thuiswerk maar zeer gedeeltelijk zal worden geintroduceerd op de lange termijn. Maar de meeste mensen vinden afgelegen wonen vooral niet tof omdat ze dan 15km moeten rijden in een peperdure auto naar een bakker of terras. Terwijl je daar in een grote stad naar toefietst of wandelt.
Hangt er natuurlijk vanaf wat je afgelegen wonen noemt. Is hier iemand die momenteel in Lede woont en in die buurt zoekt:
Ik zou Lede geen stad durven noemen :p Groter dan een dorp maar lijkt mij toch maar een kleine gemeente.
Lede heeft een station met rechtstreekse verbinding naar Gent & Brussel.
Vlakbij E40 voor Gent en Brussel. Antwerpen niet ideaal, maar doenbaar.
Het volgende is allemaal op wandel/fietsafstand van de kerk: meerdere apotheken, dokters, tandartsen, horeca gelegenheden, creches+kleuter+lager+middelbare school, tal van supermarkten, tal van kleinere winkels/speciaalzaken, een sporthal, ...
Dat terwijl je buiten de dorpskern direct midden in de velden/bossen staat.
Je hebt er een mix van rijhuizen, appartementen, HOB & OB.

Was bij mij ook zo als alleenstaande, maar dan zei ik ook gewoon dat ik mijn huis op de groei kocht, als je het wél kan betalen, zie ik het probleem niet eerlijk gezegd.
En het zal waarschijnlijk niet in regio's waar het ècht knokken is voor een woning zoals Gent, Leuven, Brusselse rand,.. Zijn dat een single wél nog huis met tuin kan kopen alleen.
Ik heb als single een huis met tuin in de Brusselse groene rand gekocht en dat heeft me bloed, zweet en tranen gekost. De commentaar tijdens mijn zoektocht was ook dat ik maar kleiner moest gaan wonen of verder weg. Mijn overtuiging was echter dat ik in een co-ouderschap een normale gezinswoning wou in de buurt waar mijn dochter opgroeit.

Dus het kan maar het vergt heel wat frustratie, doorzettingsvermogen en een behoorlijk grote dosis geluk van net op het juiste moment toe te happen.

Iedereen die hier beweert dat het 'perfect mogelijk' is om als alleenstaande een gezinswoning te kopen heeft ongelijk. Het is mogelijk maar de zoektocht zal verre van 'perfect' verlopen.

We schijnen hier te vergeten dat veel alleenstaanden ook wel eenoudergezinnen zijn met opgroeiende kinderen. Dus één inkomen maar wel dezelfde noden als een gezin. In een co-ouderschap ga je niet plots beslissen van je zoekregio tientallen kilometers te verleggen omdat het daar betaalbaarder zou zijn.

Bij alleenstaande ga ik eigenlijk altijd uit van 1 persoon.

Nu ook co-ouderschap maar ik beschouw mezelf als "gezin", net zoals het gezin met een huismoeder en 1 inkomen, een gezin is. 🤷🏼‍♀️

Ik vond het nu ook VEEL moeilijker een huis te vinden, want vroeger moest ik naar niets kijken. Ik pendelde dagelijks 40km dus enige wat telde, was budget.
Nu was dat plots én werk én school én woonplaats van de ex waardoor ik plots maar een perimeter van 10km meer had. Want als ik dagelijks met een kleuter 2x 30minuten zou moeten rijden, is dat letterlijk raken aan haar levenskwaliteit. 😞

De redenering van alleenstaanden versus tweeverdieners en wie wel of of niet recht heeft op dit of dat gaat op tot een zekere hoogte. Op voorwaarde dat we met een normale markt te maken hebben. Dat de situatie scheef zit/zat in grootsteden was al langer ongeveer aanvaard. Maar als je bijvoorbeeld naar de zoektocht van @Mulan hebt gekeken dan zie je dat het eigenlijk ook in plaatsen die vroeger immuun leken voor debiele prijzen het ook al uit de hand gelopen is.

Ik heb 11 jaar geleden als alleenstaande vooraan de twintig een appartement gekocht in de Leuvense binnenstad. Precies zoals het verwacht wordt door sommigen. 85 vierkante meter met twee slaapkamers en een klein terrasje in een gebouw dat toen al 50 jaar oud was voor 200,000 euro. Toen al een enorme smak geld voor iemand op die leeftijd. Dat is nu niet meer mogelijk

Quasi elke alleenstaande kan nog (eenvoudig) kopen in België. Het zal wel niet de droomwoning in hartje Leuven of Gent zijn, maar er zijn echt nog hopen mogelijkheden. Vooral de taalgrens over, nog heel veel betaalbaar vastgoed.
Prachtig. Iedere alleenstaande moet dan maar de taalgrens oversteken. Of verhuizen. Simpel toch?

Uw werk en uw familie en vrienden en kennissen via hobby die je opgebouwd hebt op je 25e, dat is dan gewoon pech

ttz daarvoor moet je telkens 1u op en 1u af rijden

Laatst bewerkt:
Ik heb 15 jaar geleden centrum Aalst een appartement gekocht voor 90.000 - het staat momenteel te koop voor het dubbele

45 vierkante meter groot trouwens

Het stond ook eens te huur voor €700 per maand

Laatst bewerkt:
Mits je eerst een aantal jaar bij hotel mama of ergens goedkoop gaat samenwonen, is dat toch nog altijd goed haalbaar?
800€/maand met een gewoon loon moet je dan toch kunnen opzij zetten, lijkt me.
4 jaar zo wonen geeft net geen 40.000€.

Koop het appartement van hierboven en ga nog 160.000€ lenen.
Op 25 jaar aan de rentevoet van Mulan geeft dit een aflossing van 600€/maand.

En dan had je niets op uw spaarrekening vooraleer je begon te werken én je kreeg ook helemaal niets van familie + koop je het appartement zelfs aan vraagprijs.

Prachtig. Iedere alleenstaande moet dan maar de taalgrens oversteken. Of verhuizen. Simpel toch?

Uw werk en uw familie en vrienden en kennissen via hobby die je opgebouwd hebt op je 25e, dat is dan gewoon pech

ttz daarvoor moet je telkens 1u op en 1u af rijden
Ook niet overdrijven eh, het is belgie. Behalve als je van De Panne naar Arlon verhuist is alles +/- dichtbij.

Ook niet overdrijven eh, het is belgie. Behalve als je van De Panne naar Arlon verhuist is alles +/- dichtbij.
Dichtbij wel, dichtbij in tijd niet per sé, aangezien België fileland bij uitstek is. Over de taalgrens gaan wonen, om dan bv. de E411 of E313 's morgens op te moeten...

Sowieso is dat toch niet haalbaar, je hebt vrienden, familie, ... en die moet je maar allemaal achterlaten "omdat je single bent" :eek:

Kom dan niet af met stellingen zoals "grotemensenhuizen" en deel van het probleem. Want wat je nu neerpent, is iets totaal anders.

Maar dat is niet deel van het probleem zijn, zoals je stelde hé. Als je het ambieert en kunt betalen, is er toch geen probleem ;)
Als je het wilt en niet kunt betalen op die locatie, moet je je eisen maar bijsturen. Iets wat iedereen moet doen.

Allereerst: "grotemensenhuizen" is niet mijn term, komt uit @Mulan originele artikel uit Nederland.

Op individueel niveau zijn het dan inderdaad eerder je eisen die deel zijn van jouw probleem, maar toch ik ga niet helemaal mijn kar keren: ook als samenleving kan je ook niet elke kinderloze single van een groot huis met 4 slaapkamers en grote tuin voorzien wanneer je daar voor gezinnen met kinderen daarin kan voorzien. Als die kinderloze single echter de prijs van zo'n huis als enige woning kan betalen is daar wat mij betreft niets mis mee, maar dan moet je maar aan een deftig loon zien te geraken en/of compromissen sluiten over ligging/comfort.

Ik zou wel "investeerders" of kopers van meerdere woningen véél zwaarder belasten, zodat deftige woningen niet uit de markt geprijsd worden voor mensen die ze écht nodig hebben. In dat opzicht vind ik het wél erger als een gezin met kinderen (en ouders die beiden werken, laten we wel wezen) geen deftige gezinswoning kan vinden, dan als een single met één inkomen geen gezinswoning met meerdere slaapkamers kan kopen louter voor zijn of haar hobbies. Het probleem van gescheiden ouders in co-ouderschap is dan inderdaad wel nog een categorie apart. Al zijn daar altijd "unieke" oplossingen mogelijk als co-nesting.

Dichtbij wel, dichtbij in tijd niet per sé, aangezien België fileland bij uitstek is. Over de taalgrens gaan wonen, om dan bv. de E411 of E313 's morgens op te moeten...

Sowieso is dat toch niet haalbaar, je hebt vrienden, familie, ... en die moet je maar allemaal achterlaten "omdat je single bent" :eek:
Dat is toch ook vooral een gewoonte imo. Dit weekend naar mijn vriendin haar ouders geweest voor de 70ste verjaardag, dat is 2+ uur onderweg, dichtste vrienden zijn 45 minuten, etc Dat is allemaal maar wat je gewoon bent

moeten er niet gewoon tienduizenden meer goede sociale woningen komen? Ook al heb ik daar nooit recht op. Appartementen met 2 slaapkamers, Huisjes met 2 3 4 slaapkamers (en tuin). Ok, soms is het frustrerend om te zien dat mensen dat sociaal huren op het einde van de maand/rit meer overhouden als iemand dat wel hard zijn best heeft gedaan, maar op een bepaald moment zie ik geen andere oplossing.
Als deze woningen dan ook volledig in beheer van a tot z van de overheid terecht komen (constructie/verkoop/verhuur) kan dit toch alleen maar goed zijn. Het is eigenlijk niet normaal dat iemand die heel zijn leven ergens is grootgebracht, op zijn 25 ste 40 km verder moet verhuizen omdat de prijzen te duur zijn in een regio

Het is eigenlijk niet normaal dat iemand die heel zijn leven ergens is grootgebracht, op zijn 25 ste 40 km verder moet verhuizen omdat de prijzen te duur zijn in een regio
Eigenlijk moeten we gewoon dat mentaliteitsprobleem aanpakken.

In andere landen is het doodnormaal om te verhuizen voor u werk, afstanden die niet eens in België mogelijk zijn. Maar België is een zakdoek groot en heeft al bij al een heel goed netwerk qua wegen en openbaar vervoer (en dat geldt in Nederland ook, om toch ook nuttig te zijn voor de discussie van hiervoor). Dus mensen vinden dat ze gelijk waar kunnen wonen en kunnen pendelen. Als ik kijk op mijn werk (Brussel) komen er mensen van heel het land gependeld naar daar; van de kust tot Welkenraedt...

moeten er niet gewoon tienduizenden meer goede sociale woningen komen? Ook al heb ik daar nooit recht op. Appartementen met 2 slaapkamers, Huisjes met 2 3 4 slaapkamers (en tuin). Ok, soms is het frustrerend om te zien dat mensen dat sociaal huren op het einde van de maand/rit meer overhouden als iemand dat wel hard zijn best heeft gedaan, maar op een bepaald moment zie ik geen andere oplossing.
Als deze woningen dan ook volledig in beheer van a tot z van de overheid terecht komen (constructie/verkoop/verhuur) kan dit toch alleen maar goed zijn. Het is eigenlijk niet normaal dat iemand die heel zijn leven ergens is grootgebracht, op zijn 25 ste 40 km verder moet verhuizen omdat de prijzen te duur zijn in een regio
Aanrader (rechtse site maar linkse politicus in de podcast) over het onderwerp van meer nood aan sociale woningen:

Ik ben zeker niet tegen meer sociale woningen zelfs al zou ik er wellicht ook geen recht op hebben. Maar tot daar mijn "links" perspectief op die zaak, mijn "rechts" perspectief is wel dat er voor sociale woningen ook gerust eens voorrang gegeven mag worden aan mensen die wél werken maar dan in minder goed verloonde jobs en/of mensen die al voldoende lang aan onze sociale zekerheid hebben bijgedragen. Ik heb (verre) familie die levenslang nooit gewerkt heeft, altijd een sociale woning gehad heeft, elke uitkering die ze konden krijgen getrokken hebben, studiebeurzen voor alle kinderen, etc. Bizar genoeg zijn die hun kinderen wel allemaal succesvol hogere studies gaan doen (op één na waarvan ik het gewoon niet weet) dus misschien moet je dat net als een succesverhaal beschouwen.

Ohja, misschien wel.
Maar is het belangrijkste niet gewoon een dak boven uw hoofd hebben? En in mijn ogen zijn er nog steeds voldoende betaalbare woningen...
Het ganse topic "onbetaalbaar kopen" is volgens mij wat overroepen door o.a. een overvloed aan HLN artikels op facebook. (waar tal van mensen dan op reageren met hun peperdure smartphones).

In de buurt hier planten ze af en toe een blokje "sociale koopwoningen"... Gewoon nieuwbouwwoningen die voldoen aan alle normeringen, maar waar je misschien niet gemakkelijk de mogelijkheid toe hebt om veel te veranderen. Hier hangen dan enkele voorwaarden aan, waaronder "een maximum inkomen van 58.837,00 euro voor gezinnen van minimum 2 personen, verhoogd met 3.917,00 euro per persoon ten laste voor anderen"

Wel, wij kennen iemand die hier een woning gekocht heeft, het eerste jaar dat één van beide bij ons in zelfstandig bijberoep begon.
Samen hebben ze nu misschien een inkomen tegen de 100.000, rijden ze met een full option Volkswagen Tiguan, ...
Je voelt je waarschijnlijk een beetje zoals ik me voel nu?

(ik weet ook wel dat er nog andere situaties zijn waar het niet zo evident is hoor! Maar naar mijn aanvoelen is dit vrij beperkt)

Terug
Bovenaan