Vastgoed steeds meer onbetaalbaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 1888
  • Startdatum Startdatum
Iets serieus voor boven de 1000 verhuren is nog zo eenvoudig niet

I24qKsW.jpg
Ik zie anders twee provincies waar de prijzen met de 1000 euro flirten (of erover gaan): Vlaams-Brabant en Antwerpen.

Steekproefje op Immoweb:

- te huur appartement of huis in provincie Antwerpen of Vlaams-Brabant met maximum prijs van 999 euro = 2.969 resultaten (vandaag)
- same query maar met een prijs vanaf 1.000 euro = 1.097 resultaten

Je kan voor een goede 1400 euro / maand een appartement huren in Wolvertem: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/duplex/te-huur/wolvertem-(meise)/1861/9406642?searchId=

Niet verkeerd om te wonen maar goedkoop kan je dat toch niet noemen...

Laatst bewerkt:
Ik zie anders twee provincies waar de prijzen met de 1000 euro flirten (of erover gaan): Vlaams-Brabant en Antwerpen.

Steekproefje op Immoweb:

- te huur appartement of huis in provincie Antwerpen of Vlaams-Brabant met maximum prijs van 999 euro = 2.969 resultaten (vandaag)

Je kan voor een goede 1400 euro / maand een appartement huren in Wolvertem: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/duplex/te-huur/wolvertem-(meise)/1861/9406642?searchId=

Niet verkeer om te wonen maar goedkoop kan je dat toch niet noemen...
En denk je dat die huizen 240k kosten?

En verder: moet iedereen per se z'n eigen tuintje hebben, of lukt het met gemeenschappelijke tuinen/parken ook? Moet ieder z'n eigen wasmachine hebben, of is het niet efficiënter dat we daar een dedicated ruimte voor hebben? Er mag best wel terug wat meer ouderwetse Vlaamse sociale controle komen — tegenwoordig zijn we allemaal te individualistisch als Vlamingen. "Ik keur het af, maar durf er niets op te zeggen." Tja, zo laat je inderdaad de vandalen en egoïsten gemeenschappelijk goed gewoon vernielen.

Soit, de mentaliteit zal wel veranderen als het niet meer anders kan. Niet eerder.
Mensen zijn vaak nog niet in staat hun rommel mee te pakken als ze naar het strand of naar een park geweest zijn. Geen haar op mijn hoofd dat er dan aan denkt om mee te betalen aan wasmachines die andere dan naar de frut helpen omdat ze er niet mee kunnen werken. Denk maar eens na over hoeveel mensen je echt genoeg vertrouwt om pakweg een dure boormachine aan te lenen. En extrapoleer dat dan maar eens naar dergelijke zaken als volledig gedeelde ruimtes.

En tof zo'n gedeelde tuin of park, tot er eens iemand een bbq heeft of vrienden wilt uitnodigen.

Steekproefje op Immoweb:

Niet verkeer om te wonen maar goedkoop kan je dat toch niet noemen...

Ze kunnen het wel vragen, maar krijgen ze het ook?
Geloof me, huurders worden verdomd kritisch boven de 900 euro.

Ik zie om me heen al genoeg "slimme" investeerders die dachten van hun spaargeld een huis en appartement erbij te kopen om het even snel te verhuren en dus te cashen. Not.
Dat kopen en renoveren viel altijd duurder uit en de huurpennngen vielen altijd tegen. O ja, en dan heb je ook nog je leegstand terwijl de kosten doorlopen. En uiteraard de "nette" huurders die marginalen bleken die stopten met betalen.

Ze kunnen het wel vragen, maar krijgen ze het ook?
Geloof me, huurders worden verdomd kritisch boven de 900 euro.
Hangt er ook maar van af waar. In Gent zijn er genoeg huurders die 900-1100 per maand willen betalen.
De appartementen in die prijsrange zijn zeer snel weg.
Ik zie om me heen al genoeg "slimme" investeerders die dachten van hun spaargeld een huis en appartement erbij te kopen om het even snel te verhuren en dus te cashen. Not.
Dat kopen en renoveren viel altijd duurder uit en de huurpennngen vielen altijd tegen. O ja, en dan heb je ook nog je leegstand terwijl de kosten doorlopen. En uiteraard de "nette" huurders die marginalen bleken die stopten met betalen.
Dit is ook wel anekdotisch, ik zie net het omgekeerde. Vrienden en kennissen die iets gekocht hebben om te verhuren of hun eigen huis verhuren (omdat ze samenwonen met partner die ook al een huis heeft) en betere huurinkomsten hebben dan ze origineel voorspeld hadden.

Helemaal niet... Er zullen wel panden tussen zitten die ooit 240K of zelfs minder hebben gekost.

Dat is natuurlijk het verhaal.
Als je die panden nog in de goede tijd hebt bemachtigd, dan is geld verdienen zeer goed mogelijk.

Een vent hier bij mij in de straat (gepensioneerd militair, 58 jr) kocht in de jaren negentig 3 panden in de Rue Malibran (Elsene) voor tussen de 68 en 87 k. In een paar jaar tijd zelf gerenoveerd tot 14 afzonderlijke appartementen. Die heeft de jackpot. Gewoon omdat hij opgelet heeft op het juiste moment. Verhuur besteedt hij al jaren uit. Rijdt een dikke Cayenne en is eigenlijk heel het jaar op vakantie.

Maar die mensen die ik de laatste paar jaar nog even het buy-to-let spelletje zag spelen gaan vnl nat. Daar gaat voorlopig meer geld in als er uitkomt. Die zijn gewoon te laat. Die hebben jarenlang op hun spaarrekening gezeten en zijn veel te laat wakker geschoten.

Helemaal niet... Er zullen wel panden tussen zitten die ooit 240K of zelfs minder hebben gekost.
Maar daar ging het niet over. Het ging erover waarom je zou huren als je voor dezelfde afbetaling dezelfde woning kan kopen ook.
En dat is niet zo, zelfs niet bijna.

Maar daar ging het niet over. Het ging erover waarom je zou huren als je voor dezelfde afbetaling dezelfde woning kan kopen ook.
En dat is niet zo, zelfs niet bijna.

Hangt ervan af.
Als je geheel of gedeeltelijk aflossingsvrij koopt zal dat zeker kunnen. Maar je pakt dan wel een extra risico want je huis raakt niet afbetaald.

Dat is natuurlijk het verhaal.
Als je die panden nog in de goede tijd hebt bemachtigd, dan is geld verdienen zeer goed mogelijk.

Een vent hier bij mij in de straat (gepensioneerd militair, 58 jr) kocht in de jaren negentig 3 panden in de Rue Malibran (Elsene) voor tussen de 68 en 87 k. In een paar jaar tijd zelf gerenoveerd tot 14 afzonderlijke appartementen. Die heeft de jackpot. Gewoon omdat hij opgelet heeft op het juiste moment. Verhuur besteedt hij al jaren uit. Rijdt een dikke Cayenne en is eigenlijk heel het jaar op vakantie.

Maar die mensen die ik de laatste paar jaar nog even het buy-to-let spelletje zag spelen gaan vnl nat. Daar gaat voorlopig meer geld in als er uitkomt. Die zijn gewoon te laat. Die hebben jarenlang op hun spaarrekening gezeten en zijn veel te laat wakker geschoten.
100% akkoord... Als je vandaag een aantrekkelijk huurpand koopt dat in orde is, ga je je blauw betalen. Dat geldt zeker voor nieuwbouw ( ga je enkel de projectontwikkelaar rijk maken) , maar ook voor bestaande panden: of er moet zeer veel geluk mee gemoeid zijn of het zal op een slechte locatie zijn ( maar dan is het geen interessant verhuurpand natuurlijk).

Niemand gaat in deze lage rentetijden zomaar een pand verkopen dat zeer vlot verhuurt en hem pakweg 4-5% (of zelfs meer) nettorendement per jaar oplevert, tenzij voor een zeer hoge prijs.

Laatst bewerkt:
Hangt ervan af.
Als je geheel of gedeeltelijk aflossingsvrij koopt zal dat zeker kunnen. Maar je pakt dan wel een extra risico want je huis raakt niet afbetaald.
Maar je mag eigen inbreng niet zomaar in de berekening meenemen alsof dat 'gratis' geld is. Je hebt namelijk ook moeten sparen voor dat geld.
Dus je kan beter discussiëren alsof dat geld ook nog geleend moet worden.
En waarom zou je geheel aflossingvrij kopen met de lage rente tegenwoordig, zonde van je geld.

En kort bij het water.

Too soon? :unsure:

Wie in Vlaanderen een gebouw of perceel wil kopen, moet beter geïnformeerd worden over het mogelijke overstromingsrisico. De Vlaamse regering heeft een aanpassing van de waterwetgeving goedgekeurd die moet zorgen voor die betere informatie, zegt Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA).

Bij de Hollanders kan zelfs de middenklasse (met goede baan) geen huis meer kopen.

Die moeten daar het geluk hebben uit een gezin te komen met ouders die serieus financieel kunnen helpen. Anders kunnen die blijven huren.

asjemenou,
in NL is de standaard lening een dertigjarige hypotheek met rente aftrek, en registratie rechten zijn 2%.

Eigenkapitaal volstrekt onnodig.

dat kan de Nederlandse middenklasser best aan, hoor.

asjemenou,
in NL is de standaard lening een dertigjarige hypotheek met rente aftrek, en registratie rechten zijn 2%.

Eigenkapitaal volstrekt onnodig.

dat kan de Nederlandse middenklasser best aan, hoor.
Nou breekt m'n klomp

Terug
Bovenaan