Is dat echt zo? Dat is toch gewoon een vrije markt? Als er 1 verhuurder (per regio) genoegen neemt met wat minder rendement en dus zijn huurprijs niet verhoogt , dan zal de rest die ook niet zomaar kunnen verhogen of ze krijgen hun pand gewoon niet verhuurd. Zal m.i. de huurprijzen zeker niet verhogen én je hebt het herverdelingseffect via hogere belastingsinkomsten.
1 verhuurder zal het verschil niet maken, lijkt me. Zo een pand staat maar kort (hooguit enkele maanden, wellicht veel minder lang als het een goeie deal is) te huur en haalt maar 1 kandidaat-huurder van de markt.
Bovendien is een lagere prijs niet per se een goed idee. Mensen worden achterdochtig als iets een té goede deal is. "Hmmm... Dat is wel een heel goede prijs voor dat soort pand op die locatie... Daar klopt iets niet." Waardoor je dus de huurders die je wil wegjaagt en het ongewenste segment aantrekt (want het wordt betaalbaar).
Ken in mijn omgeving ook zo enkele huurbazen. Hebben indertijd een heel schoon gebouw gezet waar vooral jonge gezinnen in kwamen wonen. Maar na verloop van jaren verouderd geraakt & door gebrek aan budget nooit gerenoveerd. Jonge gezinnen gaan liever in wat nieuwere, beter uitgeruste gebouwen wonen. Dus gaat de huurprijs naar omlaag (of blijft die gewoon stagneren) en zitten ze gekloot met sociale en marginale gevallen die geen keuze hebben. Uiteindelijk krijgt uw gebouw de naam van een drugskot/marginalenblok te zijn en dan gaat ge wel al grondig moeten renoveren & rebranden om daar van af te geraken...
Bij de Hollanders kan zelfs de middenklasse (met goede baan) geen huis meer kopen.
Die moeten daar het geluk hebben uit een gezin te komen met ouders die serieus financieel kunnen helpen. Anders kunnen die blijven huren.
er is een gezegde dat door de lage rentevoeten, alle “goede” huurders, eigenaar zijn geworden en alleen de “rest” nog overblijft..
Ik vraag me ook af, waarom 1200 eur huur betalen voor iets wat je ook kan kopen met een lening van 1100 eur?.
Of krijgt men geen lening en huurt men dan maar zijn of haar droom?
Ik zie het nu al in m'n omgeving. De singles die nog een eigen huis/appartement kunnen kopen zijn vaak hoog opgeleid en hebben steun van de familie (ofwel gewoon geld, ofwel langer thuis wonen om te sparen, ofwel veel hulp om een krot te renoveren). Koppels kunnen zich nog een mooi huis permitteren met tuin en voldoende kamers etc., maar again: hoger opgeleid met meer dan 2k netto elk.
Pas op: ik ken nog singles die zelf een eigendom kunnen kopen, ook lager opgeleid. Maar dan is het in Wetteren ipv in Gent. En dan is het een huis uit de jaren '50 met een EPC > 600 die ze moeten renoveren.
Maar dat tijdperk zal de komende 10 jaar ten einde komen, daar ben ik zeker van. Veel mensen die ik ken manen me aan om te wachten met kopen. "De prijzen zullen dalen, eenmaal de steunmaatregelen eindigen" of "het is gewoon een bubbel, dit kan niet blijven duren".
IMO blijven de prijzen gewoon stijgen. Het zal wel even afvlakken, maar enkel omdat de rentes ook gaan stijgen.
In dit geval: koppeltje van late twintigers... Zij zelfstandig thuisverpleegster, hij schrijnwerker bij een bouwbedrijf... Middenklasse jobs, vast werk. Ze huurden elk apart een appartement, zijn mekaar tegengekomen en samen huren is per persoon goedkoper als hun huidige situatie (apart wonen).
Ze kopen niet omdat ze:
a) Geen van beiden de middelen hebben om apart iets te kopen
b) Ze elkaar nog niet lang genoeg kennen om samen te kopen
c) Ze nog niet de middelen bij elkaar hebben gespaard om gezamenlijk iets aan te kopen
Vooral die eigen middelen moet je niet onderschatten. Dit jonge koppel moet tienduizenden euro's sparen vooraleer ze zich op de vastgoedmarkt kunnen begeven. Niet iedereen krijgt sponsoring of kan lang genoeg nagenoeg gratis logeren in hotel mama...
Het huis dat mijn vriendin verhuurt is een bescheiden woning in uitstekende staat. Het soort waarvan ik vind dat één middenklasse inkomen vlot de huur zou moeten kunnen betalen. Niet dus! Je hebt 2 middenklasse inkomens nodig om dat te kunnen betalen... En dan woon je echt niet in een villa. Ik betwijfel ten zeerste dat iemand zo'n huis een 'droom' zal noemen... Denk dat weinig jonge mensen hun droomwoning kunnen aankopen... De meesten zijn al blij als ze een krappe blokkendoos op een lapje grond van een postzegel groot kunnen veroorloven.
Ik weet niet of jullie willen wonen zoals de gemiddelde Nederlander maar dat is waar we naartoe evolueren...
Klopt volledig, we gaan met z'n allen kleiner moeten wonen en creatiever omgaan met de ruimte die we hebben.
Maar wat je soms ziet van grondplannen van al die nieuwbouwblokken die ze tegenwoordig zetten... Slaapkamers naast liftkokers of woonkamers. Ruimtes met de deur pal in het midden zodat je de muurruimte in 2 splitst, heel onhandig terwijl het best anders kan. Badkamer enkel via slaapkamer toegankelijk, veel te grote leefruimte in combinatie met slaapkamer waar je amper een bed en een nachtkastje in krijgt, badkamers waar ze op 4m² per se een bad willen zetten zodat ze dat kunnen verkopen,...
Misschien moeten we wat inspiratie putten uit tiny homes / micro (lego, transforming) apartments. Je kan op een kleine oppervlakte heel veel doen, als je er naar ontwerpt. Maar dan moeten we wel afstappen van onze klassieke manier van inrichten en de zaken herbekijken.
En verder: moet iedereen per se z'n eigen tuintje hebben, of lukt het met gemeenschappelijke tuinen/parken ook? Moet ieder z'n eigen wasmachine hebben, of is het niet efficiënter dat we daar een dedicated ruimte voor hebben? Er mag best wel terug wat meer ouderwetse Vlaamse sociale controle komen — tegenwoordig zijn we allemaal te individualistisch als Vlamingen. "Ik keur het af, maar durf er niets op te zeggen." Tja, zo laat je inderdaad de vandalen en egoïsten gemeenschappelijk goed gewoon vernielen.
Soit, de mentaliteit zal wel veranderen als het niet meer anders kan. Niet eerder.