Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
- ik lees hierboven:
“Waarom zou je een huis kopen van €300.000 als je het ook kan huren aan €750? Steek het geld dat je zou gebruiken voor eigen inbreng in aandelen en dat komt ook wel goed”
=> een afbetaling van 300k op 25 jaar zal rond de 1100 eur zitten. Maw 350 eur verschil met 750 eur huur.
Dus 4200 eur op jaarbasis.
waarom zou je niet kopen?
Ik heb toch veel collega's horen zeggen dat ze liever niet gehuurd hadden en onmiddellijk een woning hadden gekocht, en dat het idd weggegooid geld was. Om nog maar met de problemen van de verhuurder zelf te zwijgen.
Een gepensioneerd koppel huurde heel hun leven een goedkope woning, een paar maanden geleden kregen ze een aangetekende brief dat het huurcontract word opgezegd. Nu hebben ze spijt dat nooit geen woning hebben gekocht.
Vergeet niet dat je niet zomaar een huis om in te wonen kan vergelijken met een huis om te verhuren.
Ik heb zelf recent gekocht, gewoon omdat ik m'n eigen huis wilde waar ik mijn eigen ding mee kan doen.
Maar ik vind het toch ook serieus verspild geld als ik kijk wat ik allemaal kwijt ben aan verloren kosten.
Ik denk dat ik op lange termijn veel beter af zou zijn met huren en beleggen, op financieel vlak dan.
Ik mag er niet aan denken hoeveel geld ik weggooi als ik ooit eens verhuis.
Meerwaarde bij verkoop kan misschien veel goed maken, maar het blijft ongelofelijk veel weggegooid geld als je vastgoed koopt.
Zoals nineshot zegt: zoveel beter is verkeerd verwoord.En wetende dat ik met exact hetzelfde budget een gerenoveerde woning van 150m2 heb kunnen aankopen (nuja, 170m2 volgens de makelaar maar er zit wel een inpandige garage bij) zou je soms echt wel gek moeten zijn om per se vast te houden aan het idee van "zelf bouwen is zoveel beter".
Klopt, stemmen ronselen onder de nom "wat we zelf doen, doen we beter". "Walen dit, walen dat". Het gewoon volk dat denkt dat ze meer gaan overhouden door op de NVA te stemmen, maar eigenlijk is dat gewoon een partij van de rijke elite. De sukkelaar sukkelt verder....Maar in België/Vlaanderen is het tegendeel is waar: dat de federale woonbonus voor een tweede woning nog bestaat terwijl die regionaal is afgeschaft voor de eerste en eigen woning - en in Vlaanderen vervangen door een systeem van 7% registratierechten op alles, dus op maat van de rijksten - is eigenlijk wraakroepend.
Federale woonbonus bestaat niet meer. Wat wel nog bestaat is federaal langetermijnsparen.Maar in België/Vlaanderen is het tegendeel is waar: dat de federale woonbonus voor een tweede woning nog bestaat terwijl die regionaal is afgeschaft voor de eerste en eigen woning - en in Vlaanderen vervangen door een systeem van 7% registratierechten op alles, dus op maat van de rijksten - is eigenlijk wraakroepend.
Federale woonbonus bestaat niet meer. Wat wel nog bestaat is federaal langetermijnsparen.
Je kan als gewone burger fiscaal voordelig sparen via pensioensparen, levensverzekering, ... en ook voor een tweede woning die dan meestal particulier verhuurd wordt.
Trouwens: als je ook nog aftrek hebt voor uw eigen woning, doe je met de kapitaalsaflossingen van uw 2e woning meestal 0,0 voordeel.
Registratierechten op een tweede woning zijn toch nog steeds 10%?
Welke woonbonus heb jij eigenlijk? Voor 2016: woonbonus. Vanaf 2019: Geïntegreerde woonbonus.Federale woonbonus bestaat niet meer. Wat wel nog bestaat is federaal langetermijnsparen.
Je kan als gewone burger fiscaal voordelig sparen via pensioensparen, levensverzekering, ... en ook voor een tweede woning die dan meestal particulier verhuurd wordt.
Trouwens: als je ook nog aftrek hebt voor uw eigen woning, doe je met de kapitaalsaflossingen van uw 2e woning meestal 0,0 voordeel.
Registratierechten op een tweede woning zijn toch nog steeds 10%?
Als hij gewoon een tracker had gekocht op de grootste bekendste Amerikaanse stock index had hij dit rendement gehad:Niet alleen arco en lernaut en hauspie. Gewoon de beleggingsproducten van de bank.
Geen enkele van die producten die mijn vader zijn aangesmeerd geweest in de laatste 20-25 jaar hebben beter gedaan dan zijn aankoop van een huis om te verhuren. Of hebben zelfs beter gedaan dan hetzelfde geld dat hij destijds gewoon op zijn spaarrekening liet schimmelen. Heck meestal had hij zelfs zijn inleg er nog niet eens uit...
Ik moet eerlijk zijn dat dit de stavaza voor corona was.
(Kan zijn dat het u niet interesseert, maar benoem het dan in t vervolg juist. Anders ondergraaft dat uw betoog n tikkelke.Dat het een andere naam dan 'woonbonus' heeft, interesseert me niet, het praktijkeffect is wel degelijk een woonbonus voor een tweede (opbrengst)eigendom, die wel degelijk voordelig is als je je eerst (gezins)woning hebt afbetaald. Dat is gewoon absurd.
De registratierechten op een tweede woning zijn inderdaad nog steeds 10%. Wat mij betreft is dat te weinig in het huidige klimaat op de vastgoedmarkt.
)Wij hebben ons huis gekocht in 2011 en vallen daarmee onder de oudste woonbonus.Welke woonbonus heb jij eigenlijk? Voor 2016: woonbonus. Vanaf 2019: Geïntegreerde woonbonus.
https://www.vlaanderen.be/geintegreerde-woonbonus Dan kun je eigenlijk alles combineren.
Kijk gewoon al eens hiernaar :

Leverage (hefboom-effect) kan je evengoed gebruiken voor een beursbelegging. Mijn broker geeft mij een buying power van 7:1 voor elke euro die ik volstort. Het voordeel van vastgoed is echter wel dat het niet marked-to-market is, als je bij een aandelenbelegging een hefboomfactor van bijv. 5:1 gebruikt ga je al een margin call krijgen als het aandeel daalt met 15% en wordt je investering geliquideerd. Bij vastgoedbeleggingen heeft de laatste prijs/waarde hier geen impact op.@Straddle
Vergeet je dan niet de hefboom van vastgoed?
Als je 4/5e leent en uw huurder betaalt uw opbrengsteigendom af op 25 jaar, dan moeten de huisprijzen toch 'maar' x3 gaan op 25 jaar om hetzelfde rendement te behalen?
Zolang ik geen glazen bol heb moet ik me beperken tot de beschikbare historische data heGeen idee hoeveel de exacte stijging bedroeg de laatste 25 jaar, maar wat ik vind via Google is alleszins ongeveer x3.
Het is ook achteraf winnaars vergelijken wat je nu doet.
Vóór 1914 was de Russische beurs even winstgevend als de Amerikaanse. Erna kon je uw waardepapieren enkel nog als toiletpapier gebruiken.
Je zal als koloniaal uw geld maar belegd hebben in bijvoorbeeld Kongo.
Japanse beurs heeft sinds 1990 een verlies geleden van 30%.
Dat laatste is eigenlijk wat iedereen imo zou moeten doen. Geld investeren in een grote betrouwbare tracker, maandelijks toevoegen en dan gewoon blijven vasthouden.En morgen kan vastgoed ook crashen, who knows...
Het is wel een pak minder opvolging en werk om een ETF aan te kopen, daar is geen discussie over.![]()
Ik begrijp eigenlijk niet waarom de kost van ruwe bouwmaterialen altijd zo is gestegen. Als je vergelijkt met vele andere zaken, daar wordt toch alles altijd steeds efficienter en (in verhouding) goedkoper?
Ik vermoed vraag en aanbod. De vraag op wereldvlak is gigantisch veel groter geworden tov 20 jaar geleden.Ik heb het niet over covid, maar eigenlijk de afgelopen 20 jaar.