Vastgoed steeds meer onbetaalbaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 1888
  • Startdatum Startdatum
Ook gewoon aan levenskwaliteit boet je enorm in en dat is gewoon een feit, zeker voor mensen met een rijk sociaal leven. Als je in lokale verenigingen zit en veel vrienden in je directe omgeving hebt is 20 minuten verder gaan wonen gewoon het domste wat je kan doen. Je gaat op het einde van de rit 2-3-4 keer per week 40 minuten kwijt zijn gewoon met over en weer rijden, dat tikt aan. Nevermind de extra tijd die je in zo'n gevallen vaak ook onderweg bent van/naar je werk.
Sorry, maar dat is onzin. 20 minuten pendelen om naar je hobby te geraken is echt niets, als je dat al beschouwt als een "verlies aan levenskwaliteit" ligt je maatstaf heel laag om jezelf dat al aan te praten.
Dit is wat ik bedoel met mijn post hierboven, die houding van "mijn woonst mag zeker niet verder dan 20 minuten van mijn hobby's liggen". Dat is een onredelijk overdreven eis als je op huizenjacht gaat en zo beperk je je eigen mogelijkheden enkel maar.

Ik heb verschillende collega's die in Parijs wonen (Vlaamse woningprijzen x10) en die pendelen ook met het OV gemakkelijk een uur tot aan hun werk. Hier in België kan je in Brugge of Hasselt (of een andere uithoek) gaan wonen en je staat vaak op 1uur of 1,5 uur tijd in hartje Brussel. Dat is echt zo slecht nog niet.

In West-Vlaanderen ga je genoeg betaalbare woningen vinden in de Westhoek maar dan zit je wel elke dag 2u+ in de wagen naar u werk (tenzij je lokaal per ongeluk toch werk hebt). In Oost-Vlaanderen zal je vooral goedkopere woningen vinden in en rond de marginale Driehoek. Het Waasland en bij uitbreiding de hele as Antwerpen-Gent is een quasi hopeloze zaak. In de Limburg zal je aan de kanten van Pelt, Peer, Bocholt, Bree toch ook wel een vrij goedkoop segment zitten vermoed ik.
Ik woon nu in de rand van Leuven en mocht ik verhuizen zou ik ook uitwijken naar gemeente die verder van het centrum ligt. Ik kan het nog wel betalen, maar je krijgt momenteel gewoon te weinig terug voor je geld aan deze kant.

Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad één van de problemen. Iedereen wil in Leuven, Gent of Antwerpen wonen. Ik zie dat hier ook in de vriendengroep. Maar dan wel klagen dat het huis te klein is etc.

20 minuten pendelen te veel voor je hobby..

Je moet nogal veel verhuizen als je een nieuwe hobby kiest :p

Wel makkelijk precies, zo dingen op flessen trekken.

20 minuten verder = 40 minuten langer onderweg, per hobby/sociaal evenement/kinderen bij ouders afgooien/werk... Je rijdt over het algemeen ook altijd terug.

Als jij er geen graten in ziet op 40 minuten langer onderweg zijn naar je werk en terug, dan nog eens 40 minuten langer onderweg te zijn voor je hobbies, ... Te ver weg te zitten van alle hobbies van de kinderen, en daar dan ook nog eens 40 min/keer extra voor kwijt te zijn, want ja, te ver voor de kinderen zelf met de fiets te laten gaan. Enz Enz.

Ik ben zelf van Limburg, genoeg collega's die ik continue hoor praten van "zoon wegbrengen naar daar", "dochter wegbrengen naar daar", terwijl dat allemaal geen issue zou zijn moest men centraler wonen. Als je dan overigens "20 min. verder" woont, dan ben je 80 min kwijt. 20 minuten op. 20 minuten terug bij het brengen en idem bij het halen van de kinderen.

Wel makkelijk precies, zo dingen op flessen trekken.

20 minuten verder = 40 minuten langer onderweg, per hobby/sociaal evenement/kinderen bij ouders afgooien/werk... Je rijdt over het algemeen ook altijd terug.

Als jij er geen graten in ziet op 40 minuten langer onderweg zijn naar je werk en terug, dan nog eens 40 minuten langer onderweg te zijn voor je hobbies, ... Te ver weg te zitten van alle hobbies van de kinderen, en daar dan ook nog eens 40 min/keer extra voor kwijt te zijn, want ja, te ver voor de kinderen zelf met de fiets te laten gaan. Enz Enz.

Ik ben zelf van Limburg, genoeg collega's die ik continue hoor praten van "zoon wegbrengen naar daar", "dochter wegbrengen naar daar", terwijl dat allemaal geen issue zou zijn moest men centraler wonen. Als je dan overigens "20 min. verder" woont, dan ben je 80 min kwijt. 20 minuten op. 20 minuten terug bij het brengen en idem bij het halen van de kinderen.
't Is niet omdat ge in de stad woont dat alles dichtbij is. Ok, winkels zijn dichter. Maar vrienden? Wie heeft nu al zijn vrienden en familie in dezelfde stad? :unsure: En wie zou dat zelfs willen?

't Is niet omdat ge in de stad woont dat alles dichtbij is. Ok, winkels zijn dichter. Maar vrienden? Wie heeft nu al zijn vrienden en familie in dezelfde stad? :unsure: En wie zou dat zelfs willen?
Waarom in het belachelijke trekken? Waar staat hetgene wat jij nu zegt?

Ik zeg dat er redenen zijn dat mensen een bepaalde regio kiezen en dat het niet zo evident is om even 20 minuten verderop te gaan wonen. Dat hier ook heel wat zaken aan vasthangen. Ik spreek zelfs niet over steden. Ik spreek over locatie. Ik spreek nergens over "ALLES" dichtbij.

En weeral in extremen trekken? Waarom moet dat weer? Waarom weeral in het belachelijke trekken? Waar staat hetgene wat jij nu zegt?

Ik zeg dat er redenen zijn dat mensen een bepaalde regio kiezen en dat het niet zo evident is om even 20 minuten verderop te gaan wonen. Dat hier ook heel wat zaken aan vasthangen. Ik spreek zelfs niet over steden. Ik spreek over locatie. Ik spreek nergens over "ALLES" dichtbij.
Hier:

en hier:
erwijl dat allemaal geen issue zou zijn moest men centraler wonen.

Hier:

Dat is wiskunde, wat heeft dat met steden te maken?
en hier:
erwijl dat allemaal geen issue zou zijn moest men centraler wonen.
Centraler bij de hobbies/zaken die men wenst. Dat zijn toch niet per definitie steden? Er zijn ook genoeg grotere dorpen met redelijk wat faciliteiten. Jij maakt er "Leuven, Gent, Antwerpen" van.

Deze discussies zijn wel enorm interessant om te lezen als je net uit de bedrijfswagen thread komt. Daar wordt gepostuleerd dat de vlaming ergens ver weg op den buiten wilt gaan wonen omdat ze toch gratis vervoer hebben. In deze thread echter heb ik de algemene vibe dat iedereen wel centraler wilt wonen. (maar dat daardoor kost een issue wordt)

Wat is het nu? :D

Deze discussies zijn wel enorm interessant om te lezen als je net uit de bedrijfswagen thread komt. Daar wordt gepostuleerd dat de vlaming ergens ver weg op den buiten wilt gaan wonen omdat ze toch gratis vervoer hebben. In deze thread echter heb ik de algemene vibe dat iedereen wel centraler wilt wonen. (maar dat daardoor kost een issue wordt)

Wat is het nu? :D
Veel mensen snappen gewoon niet dat verplaatsingen gi-gantisch veel tijd vragen, of vergeten dat gemakkelijkheidshalve als ze naar hun woning zoeken omdat ze toch net dat ietsje meer huis denken te krijgen voor hun geld. Maar achteraf stress en burn-out galore want: oooee de druk is hoog en weinig tijd!

Exact wat @phate_13 zegt... als je dan kinderen hebt en ze hebben hobby 20 minuten verderop kost je dat 80 minuten die dag. Wrs ook te ver om ooit zelf met de fiets te rijden dus daar hang je aan vast tot ze meerderjarig zijn. Als dat voor voetbal is nog veel kans 3 keer per week, nevermind een 2de kind dat op een ander moment trainingen heeft. Das op een week dus een uurtje of 5-6 down the drain... en ik heb tegenwoordig de indruk dat 1 hobby niet genoeg is ook.
Als je dan ook met 2 nog 1-1,5u van je werk woont, waarvan Straddle wil doen uitschijnen dat het geen probleem is :laugh: , dan heb je dus in de week exact 0 minuten vrije tijd over als je ook je huishouden nog moet regelen.

Ik zeg niet dat je geen 20minuten van een hobby kan gaan wonen, zeker niet als dat eens per week is. Ik zeg alleen dat als je 3-4-5 keer per week die exact zelfde verplaatsing moet maken dan had je misschien beter wat dichter gewoond. Dat is toch simpele wiskunde?
Je moet voor de eigenaardigheid eens bijhouden hoeveel uur je per week extra zou moeten rijden en eens kijken wat je zou verdienen moest je die uren werken in de plaats. (I know, de meeste mensen kunnen niet zomaar extra uren doe maar gewoon ter illustratie van hoeveel value je verliest in extra verplaatsingen).

En inderdaad: Antwerpen, Gent of Leuven... Er zijn genoeg andere plaatsen waar de meeste zaken vlak in de buurt zijn. Ik heb vroeger altijd in Beveren gewoond, wij hadden in een straal van 3-4km quasi alles wat je maar kan willen, wij konden als kind alles met de fiets doen... je gaat mij toch niet zeggen dat Beveren daarin uniek is in Vlaanderen?

Klopt idd toen mijn beide zonen nog basket speelden mocht ik 4x per week 20 minuten heen rijden. Dan hebben ze een uur training. Dus ook te kort om naar huis te gaan. Je kan 1x boodschappen doen maar de andere 3x zit je daar te schimmelen.

Dan ben je bijna 2u weg. Veel hobby's moet je dan zelf niet meer doen. Dan de zaterdagvoormiddag beide een wedstrijd dus dan zit je daar ook weer heel de voormiddag.

Moesten we toen in het stad gewoon hebben dan konden ze vanaf een bepaalde leeftijd gewoon met de fiets zelf gaan trainen.

En als ze veranderen van hobby weer verhuizen is een dwaze opmerking. In een stad kun je nogal vaak meer dan 1 hobby uitoefenen..

Waar in vlaanderen moet je eerst 20min rijden voor je terug in de bewoonde wereld zijt?

en als ge hier 20minuten verder weg woont van een locatie, woonde ook wel 20min dichter tegen een andere locatie.

en als ge nimeer wilt rijde mee uwe kleinen, da hij/zij hem dan een andere hobby zoekt eh.

20min met de auto is 60min mee de fiets…

Waar in vlaanderen moet je eerst 20min rijden voor je terug in de bewoonde wereld zijt?

en als ge hier 20minuten verder weg woont van een locatie, woonde ook wel 20min dichter tegen een andere locatie.

en als ge nimeer wilt rijde mee uwe kleinen, da hij/zij hem dan een andere hobby zoekt eh.

20min met de auto is 60min mee de fiets…
Niet elke hobby is overal beschikbaar natuurlijk. En als je nu die hobby doet met vrienden die van verderop wonen, dan zal er ook ergens iemand wat langer moeten rijden.

Je zou er van verschieten hoe snel je 20min in de auto zit. Zeker in West-Vlaanderen en Limburg zullen er plaatsen genoeg zijn waar je niet al te veel zaken in je directe omgeving hebt.

Zelfs in en directe rond de Vlaamse ruit zijn zijn er plaatsen waar je voor heel wat zaken snel een kwartiertje mag bollen.

Als wat bv boven en net onder de E34 ligt, daar zijn heel veel plaatjes bij waar geen hol te beleven valt.

Als de verkoopprijzen blijven stijgen, dan huur je toch gewoon iets? De huurprijzen in Vlaanderen staan vaak niet in verhouding tot de verkoopprijzen. Waarom zou je een huis kopen van €300.000 als je het ook kan huren aan €750? Steek het geld dat je zou gebruiken voor eigen inbreng in aandelen en dat komt ook wel goed. Je gaat zo niet armer worden van huren dan iemand die een huis heeft gekocht, zolang je wat gedisciplineerd te werk gaat met je extra budget... Al die drama's rond grote huizenprijzen komt in mijn ogen vooral door de cultuur hier, volkswijsheden als "huren is geld weggooien" en de grote druk van ouders en de maatschappij tout court om zo snel mogelijk een huis te kopen.

Aan de vooral jonge mensen die leiden aan FOMO en in paniek beginnen te slaan bij berichten over stijgende huizenprijzen: maak geen grote financiële beslissingen zoals een huis kopen uit angst. Een huis kopen is ook niet alles en is zeker niet altijd een goede financiële beslissing tegenover huren, laat staan dat het altijd de beste keuze is. Waarom wil je een huis? Schrik om arm(er) te eindigen is geen reden, want dat is niet de waarheid. Droom je ervan huiseigenaar te zijn? Of hoeft het eigenlijk niet, maar wordt er nogal veel druk uitgeoefend?

Als de verkoopprijzen blijven stijgen, dan huur je toch gewoon iets? De huurprijzen in Vlaanderen staan vaak niet in verhouding tot de verkoopprijzen. Waarom zou je een huis kopen van €300.000 als je het ook kan huren aan €750? Steek het geld dat je zou gebruiken voor eigen inbreng in aandelen en dat komt ook wel goed. Je gaat zo niet armer worden van huren dan iemand die een huis heeft gekocht, zolang je wat gedisciplineerd te werk gaat met je extra budget... Al die drama's rond grote huizenprijzen komt in mijn ogen vooral door de cultuur hier, volkswijsheden als "huren is geld weggooien" en de grote druk van ouders en de maatschappij tout court om zo snel mogelijk een huis te kopen.

Aan de vooral jonge mensen die leiden aan FOMO en in paniek beginnen te slaan bij berichten over stijgende huizenprijzen: maak geen grote financiële beslissingen zoals een huis kopen uit angst. Een huis kopen is ook niet alles en is zeker niet altijd een goede financiële beslissing tegenover huren, laat staan dat het altijd de beste keuze is. Waarom wil je een huis? Schrik om arm(er) te eindigen is geen reden, want dat is niet de waarheid. Droom je ervan huiseigenaar te zijn? Of hoeft het eigenlijk niet, maar wordt er nogal veel druk uitgeoefend?
Terwijl ik je geen ongelijk geef, het is zeker mogelijk om puur financiëel beter eruit te komen met huren + investeren, vergeet je toch wel een aantal dingen:
  • De meesten zien het eigen huis niet als een financiële investering.
  • Zelfs als je het als puur financiële investering ziet, zijn er altijd onzekerheden (zowel qua evolutie vastgoedmarkt als de beurs). Dit schrikt sommige mensen ook af. En eens het huis afbetaald is, is het van hun; dan maakt het ook niet uit of het in waarde stijgt of daalt.
  • Veel mensen kopen ook voor het gemak. Het is van hun en ze kunnen er in doen wat ze willen, wat niet het geval is bij een huurhuis. Sommige herstellingen zijn op eigen kosten, maar dan komt het voordeel er weer bij kijken dat je het snel zelf kan regelen i.p.v. via de huurbaas.
  • Als je enkel de eigen inbreng investeert, ga je niet ver komen. Dan moet je ook maandelijks/jaarlijks het verschil investeren. En velen hebben die discipline niet.
  • De beurs is misschien niet moeilijk, maar voor velen toch een ver-van-mijn-bed show.
  • Voor velen speelt de zekerheid ook mee: als je een huis koopt, moet je na je lening enkel nog onderhoud/vaste kosten betalen. + Je kan er niet uitgezet worden als de eigenaar beslist te verkopen of er zelf in te trekken.

Betalend artikel, dus kan enkel op deze zin afgaan:
Onderzoek van De Tijd toont aan dat de onbetaalbaarheid van vastgoed vooral in randgemeenten rond grote steden toeneemt.
Tja, niet onlogisch natuurlijk. De corona-periode heeft voor velen de (voor hun) lelijke kant getoond van vast te zitten in een stad zonder veel groen en zonder tuin.
Pre-corona zag je zo'n bewegingen ook al (jongeren die naar de stad trekken, eens er kinderen in het spel komen of ze ouder zijn trekt men meer naar randgemeenten) maar nu heeft het ff een boost gekregen.

Geen idee of het een blijvende shift gaat zijn, zal er ook vanaf hangen hoe voor velen de thuiswerkregeling in de toekomst zal zijn.

Betalend artikel, dus kan enkel op deze zin afgaan:

Tja, niet onlogisch natuurlijk. De corona-periode heeft voor velen de (voor hun) lelijke kant getoond van vast te zitten in een stad zonder veel groen en zonder tuin.
Pre-corona zag je zo'n bewegingen ook al (jongeren die naar de stad trekken, eens er kinderen in het spel komen of ze ouder zijn trekt men meer naar randgemeenten) maar nu heeft het ff een boost gekregen.

Geen idee of het een blijvende shift gaat zijn, zal er ook vanaf hangen hoe voor velen de thuiswerkregeling in de toekomst zal zijn.
Je kan dat gewoon heel Cru bekijken, er zijn veel mensen die door thuis te werken plots hebben beseft hoe benepen ze eigenlijk wonen. Toen wij bouwden kregen we vaak de opmerking "amai, zo groot zou ik nooit bouwen". Ondertussen toch een paar die hebben aangegeven dat ze beter toch wat ruimer hadden gebouwd en nu aan hun achterbouw mogen beginnen...

Je kan dat gewoon heel Cru bekijken, er zijn veel mensen die door thuis te werken plots hebben beseft hoe benepen ze eigenlijk wonen. Toen wij bouwden kregen we vaak de opmerking "amai, zo groot zou ik nooit bouwen". Ondertussen toch een paar die hebben aangegeven dat ze beter toch wat ruimer hadden gebouwd en nu aan hun achterbouw mogen beginnen...
Zo groot woon jij toch niet, afgaande op foto's die je ooit postte?

En een aanbouw zetten want krap door corona :lol: . Rare vrienden hoor.

Terug
Bovenaan