Vastgoed steeds meer onbetaalbaar

  • Onderwerp starter Deleted member 1888
  • Startdatum
Ik denk dat het hier en op het vorige forum al vaak genoeg is gezegd dat 2 personen met 2k netto niet het doorsnee gezin is in Vlaanderen/België
maar is niet het mediaanloon.
Als het zo gemakkelijk is waarom krijgt een heel deel van de bevolking het dan niet?

Niet moeilijker maken dan het is - cijfers beschikbaar: Mediaan lijkt me een goede basis om van te vertrekken

 
maar is niet het mediaanloon.
Als het zo gemakkelijk is waarom krijgt een heel deel van de bevolking het dan niet?
Omdat meer dan een kwart deeltijds werkt en dat de mediaan & gemiddelde dus naar beneden trekt:
In 2020 werkte 26,8% van de loontrekkenden deeltijds. Dat is een lichte daling met een half procentpunt ten opzichte van 2019.
Van de loontrekkende vrouwen werkte 42,5% deeltijds en van de loontrekkende mannen 11,8%.
bron

@contextbinder zijn statistiek hierboven is ook over voltijds werkenden.

En de stelling ging over een doorsnee gezin. Dan gaat een heel deel van de bevolking eronder zitten en een heel deel erboven. Dat is hoe gemiddelden/mediaan nu éénmaal werken :p
 
Ik heb toestemming gekregen van de mods om relevante delen van het artikel in de beginpost te posten. Dat artikel zat eerst niet achter een paywall, maar ondertussen blijkbaar wel.
 
Aan 2k netto komen per persoon is nu nochtans niet zo heel moeilijk. Zeker indien er geen extra voordelen bij komen.
Voor mijzelf in de IT lukt dat inderdaad.
Voor mijn vriendin die een studiekeuze met minder mogelijkheden heeft genomen en nu noodgedwongen in de verkoop staat...

Je moet ruimer kijken dan je eigen leefwereld hé.
 
Omdat meer dan een kwart deeltijds werkt en dat de mediaan & gemiddelde dus naar beneden trekt:

bron

@contextbinder zijn statistiek hierboven is ook over voltijds werkenden.

En de stelling ging over een doorsnee gezin. Dan gaat een heel deel van de bevolking eronder zitten en een heel deel erboven. Dat is hoe gemiddelden/mediaan nu éénmaal werken :p
Maar evengoed gaat het over loon en niet inkomen. Waardoor bvb alle zelfstandigen daar het gemiddeld/mediaan naar beneden houden terwijl hun inkomen wel hoger ligt.
 
Maar evengoed gaat het over loon en niet inkomen. Waardoor bvb alle zelfstandigen daar het gemiddeld/mediaan naar beneden houden terwijl hun inkomen wel hoger ligt.
Maar die zitten ook niet in de statistieken van de werknemers he. Voor werknemers lgit de mediaan op 1900 euro netto dacht ik.
 
bron

@contextbinder zijn statistiek hierboven is ook over voltijds werkenden.

En de stelling ging over een doorsnee gezin. Dan gaat een heel deel van de bevolking eronder zitten en een heel deel erboven. Dat is hoe gemiddelden/mediaan nu éénmaal werken :p
Correct maar er is ook geen rekening gehouden met bijkomende voordelen (een wagen moet je niet 100% in rekening brengen maar voor MC is dat wel het geval), andere bronnen van inkomen, uitkeringen, ... Ik zou ook durven stellen dat het deeltijds werken heel vaak mogelijk is omdat het inkomen dat toelaat en men bereid is om wat in te leveren om het leven wat aangenamer te maken. In een aantal gevallen zal het echter wel uit noodzaak zijn.

Een alomvattend cijfer zal wellicht niet bestaan maar ik vermoed toch dat 48K netto inkomen op jaarbasis voor een doorsnee gezin niet ver van de werkelijkheid zal liggen.
 
Vreemd dat dit elke keer opnieuw blijft terugkomen terwijl dit onderwerp al zo vaak aan bod gekomen is.
Neen, niet elke belg is een hoogopgeleide persoon die voltijds kan werken.

In 2019 lag bij 59% van de bevolking het persoonlijk inkomen lager dan 2.000 euro per maand
En
Het gaat om de som van beroepsinkomens, inkomens uit sociale zekerheid/bijstand en andere inkomens.

 
Er wordt precies ook vergeten dat globaal genomen een eerste woning wordt gekocht ergens tussen de 25-40j.
In die cijfers zitten ook de veertigers, vijftigers en zestigers die puur op basis van anciënniteit vaak al veel meer verdienen.
Die cijfers over inkomsten zeggen mij alvast helemaal niets in deze context.

Vriendelijke groeten
Een hooggeschoolde van 40j die nog nooit 2000 netto heeft verdiend, nog nooit een bedrijfswagen heeft gehad en nog nooit maaltijd- of eco cheques kreeg. 😉

Edit : mocht ik voltijds in het onderwijs blijven werken zijn, zou ik met 15j anciënniteit nu wel aan 2055 euro zitten.
 
Er wordt precies ook vergeten dat globaal genomen een eerste woning wordt gekocht ergens tussen de 25-40j.
In die cijfers zitten ook de veertigers, vijftigers en zestigers die puur op basis van anciënniteit vaak al veel meer verdienen.
Die cijfers over inkomsten zeggen mij alvast helemaal niets in deze context.

Vriendelijke groeten
Een hooggeschoolde van 40j die nog nooit 2000 netto heeft verdiend, nog nooit een bedrijfswagen heeft gehad en nog nooit maaltijd- of eco cheques kreeg. 😉
Maar jij werkt toch niet fulltime, of wel?
 
Dat lijkt me nu niet echt zo'n probleem aangezien er blijkbaar een gigantisch overschot aan huizen is momenteel.
Ah ja?
Hier (Schoten) worden alle huizen opgekocht en zodra er twee naast elkaar in handen zijn van een Immoboer worden daar luxe-appartementen gebouwd. Heel het centrum gaat zo naar de zak. :frown: Laatste jaren wordt veel open ruimte bebouwd.
 
Worden tegenwoordig ook niet meer huizen "afgewerkter" verkocht dan vroeger? Mijn ouders hebben hun huis gebouwd, en zijn erin getrokken zonder dat de bovenverdieping af was etc, dat kwam dan in de loop van de jaren wel in orde. Nu zie je vaker dat nieuwe kopers alles in orde willen hebben als ze het kopen (of althans sneller renoveren), dat idee heb ik.

Draagt ook bij dat het allemaal duurder is geworden.
 
Worden tegenwoordig ook niet meer huizen "afgewerkter" verkocht dan vroeger? Mijn ouders hebben hun huis gebouwd, en zijn erin getrokken zonder dat de bovenverdieping af was etc, dat kwam dan in de loop van de jaren wel in orde. Nu zie je vaker dat nieuwe kopers alles in orde willen hebben als ze het kopen (of althans sneller renoveren), dat idee heb ik.

Draagt ook bij dat het allemaal duurder is geworden.
Dat is, denk ik, meer door het "instagram" fenomeen. Op social media ed., of alleszins, wat mensen zelf naar buiten brengen, zal altijd alles mooi af zijn. De mensen die ik ken die bouwen, daar is men toch nog, enkele jaren later, nog altijd verder bezig met de afwerking op verschillende plaatsen. Binnendeuren boven, vloeren in verschillende kamers boven, verven, ... enz. enz.

Dat stukje zie je dan inderdaad niet op een foto verschijnen.
 
Er wordt precies ook vergeten dat globaal genomen een eerste woning wordt gekocht ergens tussen de 25-40j.
In die cijfers zitten ook de veertigers, vijftigers en zestigers die puur op basis van anciënniteit vaak al veel meer verdienen.
Die cijfers over inkomsten zeggen mij alvast helemaal niets in deze context.

Vriendelijke groeten
Een hooggeschoolde van 40j die nog nooit 2000 netto heeft verdiend, nog nooit een bedrijfswagen heeft gehad en nog nooit maaltijd- of eco cheques kreeg. 😉

Edit : mocht ik voltijds in het onderwijs blijven werken zijn, zou ik met 15j anciënniteit nu wel aan 2055 euro zitten.
Toch wat meer? Mijn vrouw zit in 301 (Leerkracht Secundair Onderwijs met een Bachelor diploma), heeft 8j anciënniteit en verdient 2031 euro.
 
In heel dit vastgoedverhaal gaat de strijd momenteel tussen de mensen die geld krijgen van (groot)ouders en de mensen die niks krijgen. Het geld is er nochtans, maar niet iedereen heeft het geluk om iets te krijgen. Ik kreeg helaas ook niks, waardoor ik nu maandelijks 1025 afbetaal, alleen. Gelukkig ben ik niet alleen en heeft mijn vrouw een appartement om te verhuren. Ze vraagt eigenlijk te weinig, maar de huurder betaalt correct. Het doel is om binnen dit en 15 jaar alles afbetaald te hebben en 2 opbrengsteigendommen die maandelijks een 1500 euro binnen brengen.
 
Terug
Bovenaan