Vastgoed steeds meer onbetaalbaar

  • Onderwerp starter Deleted member 1888
  • Startdatum
Ziet er mij wel ok uit :

Als dit huis representatief is voor de mediaanwaarde dan is het triestig gesteld met de staat van de huizen in België...

De idee om een property tax in te voeren is een interessante piste al denk ik niet dat dit de prijzen zal doen afkoelen... Eén van de gevolgen zal zij dat er meer vastgoed via vennootschappen zal worden gekocht zodat die property tax een kost gaat worden. Je kan je ook afvragen hoe eerlijk een belasting op bezit wel is? Het verwerven van eigendom wordt al belast door BTW, accijnzen, taksen,... Bij elke belasting is het belangrijk dat de betaler iets in de plaats krijgt. In mijn naïviteit denk ik dat de jaarlijkse wegenbelasting op wagens ervoor zorgt dat er wegen zijn waar we kunnen rondtuffen...

Wat zouden we krijgen voor die porperty tax?
 
Voor mij mag het ganse KI systeem gerust wel eens herzien worden hoor. Zoals hier reeds aangehaald zit een bescheiden nieuwbouw woning een pak hoger dan een gerenoveerde boerderij. Absurd gewoon…
Vorig jaar kregen we voor de eerste keer ons KI van ons huisje. 1300 graag te betalen aub… Gelukkig hebben we 5 jaar uitstel door ons E-peil.
Maar ons huisje is 11x8 grondvlak… En na de bouw van onze losstaande garage en zwemvijver moet dit nog worden herzien. Schandalig eigenlijk, wanneer je weet dat onze overburen met hun villa’s van 20 a 30 jaar oud, met een grondvlak van meer dan x2, waarschijnlijk nog geen 500 euro betalen.

Het volledige systeem mag voor mij dus herzien worden. Desnoods rekening houdend met bouwjaar. Maar de verschillen zijn nu eenmaal te groot
 
Voor mij mag het ganse KI systeem gerust wel eens herzien worden hoor. Zoals hier reeds aangehaald zit een bescheiden nieuwbouw woning een pak hoger dan een gerenoveerde boerderij. Absurd gewoon…
Vorig jaar kregen we voor de eerste keer ons KI van ons huisje. 1300 graag te betalen aub… Gelukkig hebben we 5 jaar uitstel door ons E-peil.
Maar ons huisje is 11x8 grondvlak… En na de bouw van onze losstaande garage en zwemvijver moet dit nog worden herzien. Schandalig eigenlijk, wanneer je weet dat onze overburen met hun villa’s van 20 a 30 jaar oud, met een grondvlak van meer dan x2, waarschijnlijk nog geen 500 euro betalen.

Het volledige systeem mag voor mij dus herzien worden. Desnoods rekening houdend met bouwjaar. Maar de verschillen zijn nu eenmaal te groot
Ik denk dat je de markt nog harder gaat concentreren richting die bescheiden woningen.
Waardoor deze dan weer in prijs gaan stijgen wegens grote vraag en terug gelijk komt met villa's met hoge k.i.
En zo kom je in een lus terecht waardoor de prijzen extra snel omhoog klimmen.
 
Als dit huis representatief is voor de mediaanwaarde dan is het triestig gesteld met de staat van de huizen in België...

De idee om een property tax in te voeren is een interessante piste al denk ik niet dat dit de prijzen zal doen afkoelen... Eén van de gevolgen zal zij dat er meer vastgoed via vennootschappen zal worden gekocht zodat die property tax een kost gaat worden. Je kan je ook afvragen hoe eerlijk een belasting op bezit wel is? Het verwerven van eigendom wordt al belast door BTW, accijnzen, taksen,... Bij elke belasting is het belangrijk dat de betaler iets in de plaats krijgt. In mijn naïviteit denk ik dat de jaarlijkse wegenbelasting op wagens ervoor zorgt dat er wegen zijn waar we kunnen rondtuffen...

Wat zouden we krijgen voor die porperty tax?
Dan maken we van die property tax een niet-aftrekbare kost
 
Taks op tweede verblijven bestaat al in heel wat regio's.
Dat is niet exact hetzelfde. Dit zijn taksen op tweede verblijfplaatsen zoals in Leuven. Wanneer je die tweede woonst verhuurt aan iemand die zijn domicilie daar plaatst of een student, dan vervalt de taks. Alsook is in quasi ieder huurcontract intussen wel opgenomen niet de verhuurder, maar de huurder die taks dient te betalen indien die zijn domicilie daar niet binnen de opgelegde termijn plaatst en de factuur toekomt.
 
Man man, effe nog is een belasting er bij kletsen.
is het niet genoeg dat je eerst 10% belasting betaalt op je woning dat je aankoopt met geld uit arbeid dat aan 50% is belast en als je vroeg of laat je kaars laat kan je nog eens belast worden op je eigendom aan 9 - 27%?

Schandalig gewoon om zoiets te durven komen verkondigen. Werk wat harder en vastgoed zal ook rap betaalbaar zijn.
Niet nodig er zijn blijkbaar ook sociale koopwoningen ;-)
 
Ja een korting op basis van hun werkelijk inkomen. Allemaal perfecte parameters :') ...

Maar off-rant:
In het verleden was het KI met klein/groot beschrijf heel gevoelig...

Een berekeningsmodel maken is voor zoiets als dit in mijn ogen onmogelijk. Iedereen woont graag anders...

Las voorbeeld, hier in't dorp wonen best een deel gezinnen die naar mijn mening aangenaam op den buiten wonen in't groen en relatief ruim binnen. Maar ga daar rekenen op iets met m2 en ze mogen naar de sociale huurmarkt. En het is niet dat die in comfort wonen als in ventilatie-d of goudenrand afwerking maar die hebben levenskwaliteit naar hun verwachtingen.
 
Zo makkelijk gaat dat niet hoor. Een vennootschap heeft een ander doel dan iemand die privé dingen doet.
Das waar, maar ze kunnen perfect die taks opnemen onder de niet-aftrekbare beroepskosten. Gebeurt voor andere taksen vandaag ook al. Enige wat moeilijk zal liggen is dat je bvb. de taks wel aftrekbaar maakt ind e personenelasting, maar niet in de vennootschapsbelasting. Dat is al moeilijker te verantwoorden. Maar als je ze in beide fiscale regimes niet aftrekbaar maakt: geen probleem.
Is gewoon kwestie van politieke moed.
 
Terug
Bovenaan