Vanlife

KingNine

Active member
Ik had er al eens iets over gepost en nu met corona spreekt me dit enorm aan.
Vliegreizen zullen nog wel even uit den boze zijn dus is dit wel een ideaal concept.
Lang verhaal kort, gewoon een bestelbusje ombouwen tot camper en zo low-budget de wereld verkennen, meer vrijheid kan je niet hebben imo.
Sommigen zijn zo al werkend met hun laptop als online marketeer of whatever on the road, en leven in hun busje...
Zelf zou ik tegen de lente een busje willen huren om eens te proberen of het me zint, en eventueel nadien eentje kopen.
Momenteel veel vakantiedagen met m'n huidige vaste job, dus ideaal.


Vorige thread:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je al een specifiek model bestelbusje op het oog? Ik heb de indruk dat de 2dehands busjes redelijk duur zijn ivg met de nieuwwaarde..
 
Het nadeel is dat het heel erg laagdrempelig is tegenwoordig en bijna iedereen kan ermee beginnen. Het is dus moeilijk om de grijze massa te overstijgen.

In september vorig jaar was ik van Lissabon naar Sintra gegaan, maar ik had niks voorbereid. Onderweg op de trein kwam ik bij één van de eerste hits een blog tegen en die gaf wel een schat aan informatie. Het is dus maw belangrijk om een goede content strategie te hebben waarover je schrijft (dus specifiek en niet algemeen) en goede SEO-resultaten te hebben. Als je je specialiseert in een bepaald onderwerpt, lijkt me zoiets wel te werken. Deze site doet dat bijvoorbeeld met hiking.
 
Da's dus mijn website ;-) Net als Mooncat al zegt is content ALLES, veel mensen onderschatten dit en vullen blogs op met niets zeggende posts als 'De tien mooiste plekken in...' Nu iedereen doet dit en Google is ook niet dom. Je hebt dus unieke en uitgebreide info nodig om top rankings te krijgen. Dit samen met een goede SEO (search engine optimization) strategie en snelle website. Een website bouwen die er echt toe doet is een werk van jaren en veel inspanning.
Als ik een tip mag geven, zoek een niche en zie dat je niet de zoveelste reisblog wordt met een reportage bij de toren van Pisa. Zoek je eigen sub-domein die toch veel mensen kan aanspreken. Ik geef een voorbeeld, je hebt honderden kookblogs, moeilijk om daar uit te springen... en dan heb je een blog Pasta Grannies, die bij Italiaanse oma's langs gaat om oude recepten niet verloren te laten gaan. Dit spreekt iedereen aan die van kookblogs houdt maar is toch uniek genoeg om er uit te springen.
 
Ik had er al eens iets over gepost en nu met corona spreekt me dit enorm aan.
Vliegreizen zullen nog wel even uit den boze zijn dus is dit wel een ideaal concept.
Lang verhaal kort, gewoon een bestelbusje ombouwen tot camper en zo low-budget de wereld verkennen, meer vrijheid kan je niet hebben imo.
Sommigen zijn zo al werkend met hun laptop als online marketeer of whatever on the road, en leven in hun busje...
Zelf zou ik tegen de lente een busje willen huren om eens te proberen of het me zint, en eventueel nadien eentje kopen.
Momenteel veel vakantiedagen met m'n huidige vaste job, dus ideaal.


Vorige thread:
Ik heb 5 jaar met een camper gereisd, helaas nu met 2e kind niet meer aan de orde. Die camper was 20 jaar oud en iets te klein om 2 kinderen apart te slapen te leggen.

We hebben vorig jaar de camper verkocht met veel pijn in het hart en voor volgende zomer een huisje geboekt. Als je natuurlijk geen kinderen hebt is dit echt wel de way of travellen, de plekken die wij hebben aangedaan, die herinneringen maken mij echt gelukkig. Mijn vrouw is leerkracht , moest ik nu ook eens zoveel verlof hebben, ik zou misschien terug een camper kopen. Helaas beperkt tot de povere 32 dagen en maar 3 weekjes in de zomer, dus niet echt genoeg om een camper te kopen. Weekendjes deden we minder omdat het een hele verhuis was en 48u is snel voorbij.
 
Afhankelijk van welke auto je hebt, kun je er ook gewoon een daktent op plaatsen. Een luifel erbij waar je onder kan koken, afwassen, ... .
Natuurlijk is het ni zo vrij als een echte camper waar je niets moet uithalen, -plooien, ... om te kunnen slapen of eten, maar toch wat makkelijker dan gewoon met een tent.
Ook opletten voor de keuring als je een busje ombouwt, er verandert wel wat. Geen idee eigenlijk of je een boete kan krijgen als je de ombouw niet meldt aan de DIV.

Als ik zoiets zou bouwen, zou een Uaz Bukhanka toch de gedroomde basis zijn :)
Zoiets dus:

whatsapp-image-2020-06-04-at-11-46-30-1.960x0.jpeg
 
Heb je al een specifiek model bestelbusje op het oog? Ik heb de indruk dat de 2dehands busjes redelijk duur zijn ivg met de nieuwwaarde..
Ligt er ook weer aan welk merk. Meest voor de hand liggend is het fiat ducato/peugeot boxer/... model.

Ik heb die op 2dehands al zien passeren voor een redelijke prijs, die moeten gewoon basic zijn met ramen achteraan.
Moest je die dan een tijd niet gebruiken kun je hem steeds onderverhuren. Win/win lijkt me.
 
Afhankelijk van welke auto je hebt, kun je er ook gewoon een daktent op plaatsen. Een luifel erbij waar je onder kan koken, afwassen, ... .
Natuurlijk is het ni zo vrij als een echte camper waar je niets moet uithalen, -plooien, ... om te kunnen slapen of eten, maar toch wat makkelijker dan gewoon met een tent.
Ook opletten voor de keuring als je een busje ombouwt, er verandert wel wat. Geen idee eigenlijk of je een boete kan krijgen als je de ombouw niet meldt aan de DIV.

Als ik zoiets zou bouwen, zou een Uaz Bukhanka toch de gedroomde basis zijn :)
Zoiets dus:

whatsapp-image-2020-06-04-at-11-46-30-1.960x0.jpeg
Das typisch Nederlanders, die moeten altijd speciaal willen doen en opvallen door met van die oude stinkende trage busjes te rijden door Frankrijk, met dan een surfplank op het dak voor de show naar île d'Oléron, maar ze kunnen wel geen klote Frans. Of sommigen met een defender met van die hoge koffers op het dak, extreem belachelijk in Europa waar 99,99% van de wegen verhard is. Ecologisch kun je dit niet noemen en goedkoop ook niet, want van die oude 70's shit kost evenveel dan een recente van. Meestal gaan ze dan ook nog op campings staan omdat ze het anders te "link" vinden om op camperplaatsen te staan.

Anno 2021 heb je een vlotte Van nodig, die betrouwbaar is en waar je de berg mee op kan. Het beste is een professioneel ingerichte met wc, douche en keuken, zo kan je meerdere dagen off-grid leven. Met onze camper konden we 3/4 dagen off/grid leven met 2 volwassenen en 1 kind en dat was maar een enkele woonbatterij.
 
Deze laat wel heel wat 4x4's achter zich als je je off road waagt. Ook niet vergeten dat je zoiets gewoon nog nieuw kunt kopen vandaag :D
En we wonen jammerlijk genoeg nog altijd in België waar een engine swap onmogelijk is. Je kan deze wel op LPG zetten en zal nodig zijn ook om de running cost wat naar beneden te halen.

Een camper koop je natuurlijk ook niet om zo vlug mogelijk in Spanje te staan en om daar 2 weken op een camping te blijven.
Het zonnetje in het zuiden spreekt me ook niet echt aan, geef mij maar de ruige natuur in het hoge noorden. Dan is zoiets wel beter geschikt dan een omgeboude Fiat Ducato.
 
@Wannez
Nog inzichten te bieden? 😉
Ik beschouw mij zeker niet als kenner en al helemaal niet over zelf eentje te bouwen 😛 Maar ik vind het in elk geval een heel aangename manier van reizen, als ge goe gezelschap en alle juiste koppel stukskes bij hebt voor water en elektriciteit 🤓
 
Verleden week een bestelling gedaan bij Nolty voor mijn Ford Transit Custom L1H1
Baas zelf belde me zelfs op om zeker te zijn of ik al een laadvloer had.
Zal mij dan na de zomer meer concentreren op isolatie & elektriciteit
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Aangezien ik geen deftige 2dehands reeds omgebouwde camper vind voor een deftige prijs, zit ik eraan te denken toch maar deels zelf te verbouwen.
Ik ken nog wel een paar bedrijfjes die de "moeilijke" taken kunnen doen zoals isolatie en elektriciteit. De rest van afwerking kan ik zelf wel.

Twijfel nog tussen een VW crafter, Mercedes Sprinter of een Fiat Ducato/jumper/boxer.

150pk, 2.5/3.0L

Wie nog tips?
 
Terug
Bovenaan