Dat is natuurlijk je reinste onzin. Cognitief verval door videospelletjes? Wetenschap toont net het exact tegenovergestelde aan.
Het is echter gewoon een balans vinden om niet te zorgen dat die schermtijd alles overheerst.
https://www.nih.gov/news-events/new...ociated-better-cognitive-performance-children
Er zijn tal van studies die dit ondersteunen. Specifieke game genres hebben ook verschillende impact op het brein.
Zo herinner ik me uit zo een studie dat mensen die bijvoorbeeld snelle shooters spelen veel betere reflexen hebben en meer situational awareness.
Resulteert dat ze in principe ook beter en veiligere chauffeurs zijn omdat ze veel meer bewegende objecten met een snelle blik kunnen identificeren en hun trajectory kunnen volgen.
Iedereen daarom exclusief aan de gameboy? Natuurlijk niet maar met mate is dit zeker geen issue.
Kleine edit: een gsm vind ik moeilijk. Ik had ook men eerste GSM vroeger van Coca Cola, zo een Bosch 608 als ik ergens 12-13 jaar was denk ik maar het verschil daar is dat het een dumb phone was in die tijd. Een GSM an sich vind ik geen probleem en logisch om je kind te bereiken, het is social media waar ik meer gemengde gevoelens bij heb. De jeugd tegenwoordig wordt gebrainwasht door al dat doomscrollen op tiktok, stories, etc... Ik verbaas mezelf erover hoe vaak ik soms in die stories zelf is zit te swipen. Social media is toch wel iets dat maatschappelijk veel schade doet lijkt me. Beste voorbeeld: toen ik kind was en er reed nog maar een Porsche voorbij, was dat vol verwondering kijken, excited zijn etc. Als ik dan zelf met bv mijn Lotus voorbij rij, toch best een opvallende wagen, komt daar zelfs geen interactie op buiten een zeldzame enkeling. Gewoon in groepje samen staan, niet praten en blijven staren naar het GSM scherm. Toch echt een giga shift op vlak van mentaliteit bij de jeugd en social media speelt daar een gigantische rol in. Ik zie die generatiekloof bv met mijn vrouw haar jongere broer. Is een laatkomertje en die is 19 momenteel. Die spendeert soms meer dan 13 uur op zijn gsm op een dag. Ik vind dat echt hallucinant. Hele dagen gewoon op social scrollen naar idiote filmpjes te kijken.