Vanaf welke leeftijd een eerste smartphone voor kinderen?

Volgens mij weet zowat elk kind in het 6de en misschien 5de dat wel al, dus ze willen misschien er gewoon op tijd bij zijn.
Ik zeg niet dat ik het niet snap, zeker voor de oudere kinderen. Daar zitten al velen op op bepaalde social media. Ik vind het ook iets goed dat ze zoiets doen.

Dat is natuurlijk je reinste onzin. Cognitief verval door videospelletjes? Wetenschap toont net het exact tegenovergestelde aan.
Het is echter gewoon een balans vinden om niet te zorgen dat die schermtijd alles overheerst.

https://www.nih.gov/news-events/new...ociated-better-cognitive-performance-children

Er zijn tal van studies die dit ondersteunen. Specifieke game genres hebben ook verschillende impact op het brein.
Zo herinner ik me uit zo een studie dat mensen die bijvoorbeeld snelle shooters spelen veel betere reflexen hebben en meer situational awareness.
Resulteert dat ze in principe ook beter en veiligere chauffeurs zijn omdat ze veel meer bewegende objecten met een snelle blik kunnen identificeren en hun trajectory kunnen volgen.

Iedereen daarom exclusief aan de gameboy? Natuurlijk niet maar met mate is dit zeker geen issue.

Kleine edit: een gsm vind ik moeilijk. Ik had ook men eerste GSM vroeger van Coca Cola, zo een Bosch 608 als ik ergens 12-13 jaar was denk ik maar het verschil daar is dat het een dumb phone was in die tijd. Een GSM an sich vind ik geen probleem en logisch om je kind te bereiken, het is social media waar ik meer gemengde gevoelens bij heb. De jeugd tegenwoordig wordt gebrainwasht door al dat doomscrollen op tiktok, stories, etc... Ik verbaas mezelf erover hoe vaak ik soms in die stories zelf is zit te swipen. Social media is toch wel iets dat maatschappelijk veel schade doet lijkt me. Beste voorbeeld: toen ik kind was en er reed nog maar een Porsche voorbij, was dat vol verwondering kijken, excited zijn etc. Als ik dan zelf met bv mijn Lotus voorbij rij, toch best een opvallende wagen, komt daar zelfs geen interactie op buiten een zeldzame enkeling. Gewoon in groepje samen staan, niet praten en blijven staren naar het GSM scherm. Toch echt een giga shift op vlak van mentaliteit bij de jeugd en social media speelt daar een gigantische rol in. Ik zie die generatiekloof bv met mijn vrouw haar jongere broer. Is een laatkomertje en die is 19 momenteel. Die spendeert soms meer dan 13 uur op zijn gsm op een dag. Ik vind dat echt hallucinant. Hele dagen gewoon op social scrollen naar idiote filmpjes te kijken.

Hoeveel mensen ken jij die slimmer geworden zijn van met een gameboy te spelen? In de derde paragraaf van uw betoog zeg je trouwens exact hetzelfde als wat ik denk.

Hoeveel mensen ken jij die slimmer geworden zijn van met een gameboy te spelen? In de derde paragraaf van uw betoog zeg je trouwens exact hetzelfde als wat ik denk.
Wat een uitspraak, hoeveel mensen ken je die slimmer zijn geworden van met een gameboy te spelen...

Ik ken ook niemand die slimmer is geworden van puzzels op te lossen, sudoku's te doen, kruiswoordraadsels, etc... Naar't schijnt helpt dat nochtans wel, ook al ken ik niemand die "er slimmer van geworden is". Het is niet omdat je iets niet ziet dat het niet bestaat hé?

Soit, onze oudste dochter is 9 en heeft nu een oude GSM van mijn vrouw die ze mag gebruiken voor Roblox/Snapchat/YouTube (waar we natuurlijk het gebruik wel van monitorren). Deze is wel vergrendeld met een pincode die ze zelf niet weet, ze moet dus toestemming vragen om de smartphone te gebruiken. Het smartphonegebruik stoort me niet, wel storen de YouTube shorts me enorm. Filmpje van max. 1 minuut en hup naar de volgende...

Volwaardige smartphone met telefoonnummer vermoed ik dat we dat zullen geven over 2 jaar als ze haar plechtige communie doet, is dat dan niet zo'n beetje het standaard cadeau tegenwoordig? Was voor mij trouwens een Gameboy Color dat ik kreeg in 1999, geen zorgen, het is uiteindelijk toch nog goed gekomen met mij (was wel even verslaafd, zo zie je maar dat de Gameboy classic een gateway is naar andere handhelds, toch oppassen mensen...).

En hoeveel zijn er slimmer geworden van in de scouts te gaan? Beetje nuance is wel op zijn plaats.

Mijn kindertijd op pc leerde mij zeer goed Engels, computervaardigheden en de wetenschappelijke consensus is duidelijk dat ook games spelen een positief effect heeft om bepaalde delen van de hersens te trainen. Wat jij zegt is een subjectieve mening en dus ook verder irrelevant.

Maar bij dit geldt, net zoals bij alles, met mate en overdaad schaadt. Verder niets mis mee.
Het is als ouder je taak om goede grenzen op te stellen en te zorgen dat die nageleefd worden. Je kinderen nu ontzeggen aan moderne technologie bezorgt hun sowieso een achterstand. Ik herinner me dat ik de computer thuis uit elkaar gehaald had met stickertjes om zeker alles juist terug te plaatsen en rond men 12-13 deed ik zelf al upgrades en computers bouwen from scratch kon ik tegen men 14. Zonder hulp of kennis van men ouders (want die waren slecht met computers). Denk dat ik nog geen 10 jaar was en al beter met DOS kon werken dan men ouders. Heeft sowieso een goede invloed gehad op men latere studies en hoe vlot ik met technologie weg was en er mijn beroep van heb kunnen maken. Toen ik aan men hogere opleiding begon had ik zoveel voorsprong op de rest dat ik me steendood zat te vervelen in de lessen. (Ik had uiteraard uitzonderlijke interesse in die zaken maar je kan me niet wijs maken dat kinderen weghouden van technologie een goede play is in deze tijd van digitalisering)

Laatst bewerkt:
Hier eind 5de leerjaar ongeveer.
Gescheiden en dan is het wel handig om direct in contact te staan. Een leuke goedemorgen of slaapwel.
Dochter heeft hem meer niet dan wel bij overdag (niet op school).

Onze eerste zoon nu begin zomer. Hij is dertien en zo kon hij wennen en optimaal leren gebruiken voor de school. Omdat die wat verder weg is vonden we dat belangrijk.
De jongste krijgt er ook pas dan eentje. Aangezien wij instaan voor alle vervoer en er een officiële naschoolse opvang is, is er geen echte reden om nu (vijfde lj) er al aan te beginnen.

De iPad met YT kids of Netflix is hier altijd het eerste dat wegvalt wanneer ze het uithangen, en die periodes zonder zo'n scherm komt hun concentratie, creativiteit en zelfs humeur alleen maar te goede (in die mate zelfs dat het gebruik ervan nu ook standaard tot een absoluut minimum gereduceerd wordt). Een smartphone is weinig meer dan zo'n tablet on steroids, dus die blijven nog lang weg. Geen enkele reden om hen zo'n ding te geven in het lager, zero toegevoegde waarde voor hen.
Vanaf het middelbaar zien we dan wel, maar zelfs daar zie ik er (nog) geen toegevoegde waarde in.

Die liggen hier vaak ergens "verloren ten velde" in huis (in het geval van the big boss zelfs niet zelden nog op silent mode, good luck om die uberhaupt te pakken te krijgen :-D ), so I'd say yes. Op een ritje naar de bakker en een bezoekje aan de cinema vanochtend na, ligt die van mij bijvoorbeeld al een hele dag op de bureau.

Terug
Bovenaan