Vanaf welke leeftijd een eerste smartphone voor kinderen?

En waarvoor wordt de gsm van de 6-jarige dan gebruikt. Enkel voor filmpjes en spelletjes? Wordt die ook mee naar buiten genomen? Of naar de slaapkamer?
Youtube, netflix, disney, kinder apps. Sowieso is iedere installatie uit de play store voorafgegaan door invoer van ouderlijk paswoord.

Dat kan toch nooit goed zijn voor de motorische ontwikkeling van een kind om met zo'n dingen te spelen ipv speelgoed?
Niet persoonlijk op u, want ik weet natuurlijk niet hoeveel de uwe daar op bezig zijn, maar ik heb soms de indruk dat het voor veel ouders de easy way is: een scherm geven, al dan niet interactief, en ze zijn weer gerust voor efkes.
De smartphone gaat bij ons niet ten koste van speeltijd met speelgoed, wel van de TV schermtijd. Dus het wordt er alleen maar interactiever op. Onze kinderen kleven niet zoveel aan het scherm. Als het buiten mooi weer is, spelen ze liever buiten. Het is niet zo dat we daar een tijdsklok op moeten zetten, die kinderen moeten nog altijd hun energie kwijt geraken.
 
De smartphone gaat bij ons niet ten koste van speeltijd met speelgoed, wel de TV schermtijd. Dus het wordt er alleen maar interactiever op. Onze kinderen kleven niet zoveel aan het scherm. Als het buiten mooi weer is, spelen ze liever buiten. Het is niet zo dat we daar een tijdsklok op moeten zetten, die kinderen moeten nog altijd hun energie kwijt geraken.
Idd, alleen zie ik toch regelmatig ouders die gewoon de kleine voor de tv zetten of een ipad of dergelijke in hun handen duwen om er zelf niet te veel naar te moeten omzien. Toch wel een kwalijke evolutie imo.
Nu, 6 jaar vind ik eigenlijk wel absurd jong voor een smartphone eerlijk gezegd. :p
 
Dat kan toch nooit goed zijn voor de motorische ontwikkeling van een kind om met zo'n dingen te spelen ipv speelgoed?
Niet persoonlijk op u, want ik weet natuurlijk niet hoeveel de uwe daar op bezig zijn, maar ik heb soms de indruk dat het voor veel ouders de easy way is: een scherm geven, al dan niet interactief, en ze zijn weer gerust voor efkes.
Maar je ziet toch ook hoe je dit gewoon kunt copypasten doorheen de jaren? Ze zeiden hetzelfde over videogames. Daarvoor over televisie. Daarvoor over "bepaalde bewegingen in muziek" (rock-'n-roll), daarvoor over radio, daarvoor over boeken...
 
Idd, alleen zie ik toch regelmatig ouders die gewoon de kleine voor de tv zetten of een ipad of dergelijke in hun handen duwen om er zelf niet te veel naar te moeten omzien. Toch wel een kwalijke evolutie imo.
Is dat niet van alle tijden zo? Wat is het verschil tussen speelgoed, TV, een playstation of een tablet? Kinderen bezig houden omdat de ouders zich ff met iets anders moeten bezig houden.

Of dus ongeveer hetzelfde als @Loser juist zei

Ik denk niet dat er ooit een tijdperk geweest is waar ouders zich 5 uur per dag met de kinderen actief bezig waren. Horendol zou ik er van worden.
 
Maar je ziet toch ook hoe je dit gewoon kunt copypasten doorheen de jaren? Ze zeiden hetzelfde over videogames. Daarvoor over televisie. Daarvoor over "bepaalde bewegingen in muziek" (rock-'n-roll), daarvoor over radio, daarvoor over boeken...
Het zal altijd iets zijn inderdaad, maar als je ziet dat een kind gewoon achter komt door dat het veel te veel schermtijd krijgt, ga je toch weer niet doen alsof het gewoon evolutie is? Er zijn daar al studies naar gedaan trouwens en die zijn echt niet positief hoor. En het gaat mij ook niet enkel over de evolutie, maar over het feit dat het gewoon is voor het gemak van de ouders.

En als ik dat zie in mijn dichte omgeving, kan ik eigenlijk dezelfde conclusies trekken als dat onderzoek. Ik ken een gezin met een meisje en een jongen, respectievelijk 6 en 3 jaar. Die zitten extreem veel voor tv of op een ipad. Die staan dus simpelweg 1-2 jaar achter met hun ontwikkeling he. Dat zijn nochtans geen kinderen met enige beperking, maar die hebben gewoon nooit deftig kunnen ontwikkelen want die zaten/zitten gewoon urenlang stil naar een scherm te kijken, waar de grootste bagger ooit op komt.

Is dat niet van alle tijden zo? Wat is het verschil tussen speelgoed, TV, een playstation of een tablet? Kinderen bezig houden omdat de ouders zich ff met iets anders moeten bezig houden.

Of dus ongeveer hetzelfde als @Loser juist zei
Bij speelgoed zijn ze dingen aan het ontdekken, zijn ze inzichten aan het krijgen. Interactieve dingen zoals PS of tablet gaan dat in mindere mate ook wel aanbieden, maar gewoon voor TV zitten, is gewoon niet goed.

Maar goed, zo meteen gaat er een van jullie zeggen dat het met mate wel kan, en dat vind ik ook, maar mijn punt ging al vanaf de eerste post over ouders die de makkelijke manier van opvoeden gebruiken door ze stil te houden met een scherm.
 
Bij speelgoed zijn ze dingen aan het ontdekken, zijn ze inzichten aan het krijgen. Interactieve dingen zoals PS of tablet gaan dat in mindere mate ook wel aanbieden, maar gewoon voor TV zitten, is gewoon niet goed.

Maar goed, zo meteen gaat er een van jullie zeggen dat het met mate wel kan, en dat vind ik ook, maar mijn punt ging al vanaf de eerste post over ouders die de makkelijke manier van opvoeden gebruiken door ze stil te houden met een scherm.
Ons kind van 6 wordt nu door school geacht om huiswerk op de tablet in de kabas app te maken of als voorbereiding op een toets de week nadien. Ik ben dus blij dat ze basis IT skills al mee heeft.
 
Kunnen kinderen van 6 in die school dan al dermate lezen en schrijven om huiswerk op de tablet te maken? Of om wat voor soort huiswerk gaat dat dan?
Het enige huiswerk dat die van mij van 6 (bijna 7) van school krijgt, is om letters en kleine woordjes te schrijven, figuren te tekenen, etc.

Edit: Oprecht benieuwd overigens, mijne kleine gaat nu naar school in Polen en ben wel nieuwsgierig naar de verschillen in educatie tussen beide landen.
 
Laatst bewerkt:
Kunnen kinderen van 6 in die school dan al dermate lezen en schrijven om huiswerk op de tablet te maken? Of om wat voor soort huiswerk gaat dat dan?
Het enige huiswerk dat die van mij van 6 (bijna 7) van school krijgt, is om letters en kleine woordjes te schrijven, figuren te tekenen, etc.

Edit: Oprecht benieuwd overigens, mijne kleine gaat nu naar school in Polen en ben wel nieuwsgierig naar de verschillen in educatie tussen beide landen.
Wiskunde, wereldoriëntatie, ...

Er worden in de app taken klaargezet die bv. bestaan uit multiple choice oefeningen. De app werken met speechsoftware waarbij de tekst van de keuzes uitgesproken wordt om leesgebrek op te vangen. Bij goede antwoorden krijgen kinderen sterretjes en muntjes dus er hangt ook een hele gamification aan vast.
 
Wiskunde, wereldoriëntatie, ...

Er worden in de app taken klaargezet die bv. bestaan uit multiple choice oefeningen. De app werken met speechsoftware waarbij de tekst van de keuzes uitgesproken wordt om leesgebrek op te vangen. Bij goede antwoorden krijgen kinderen sterretjes en muntjes dus er hangt ook een hele gamification aan vast.

In de jaren 90 kreeg ik pas WO in het 4e, tijden veranderen.
Wiskunde op de tablet kan ik nog begrijpen, al lijkt me het toch ook wel belangrijk dat ze op die leeftijd juist correct leren schrijven van de nummers. Hoevaak die van mij de 3 als een E schrijft, en de 6 ook in spiegelschrift schrijft. Maar misschien dat digitalisatie juist helpt om dat tegen te gaan.

Ik hoop wel dat jouw kind niet zo veel huiswerk krijgt als jij doet uitschijnen hier. Huiswerk op die leeftijd zou toch echt tot een absoluut minimum behouden dienen te worden.
 
Je kan uw kinderen ook wel niet onder een stolp laten opgroeien...

Deze zomer zijn de onze thuis gekomen van een kampke met een nieuw lievelingsnummer: 'verrassing' van rapper Jérome
Nagezongen door een 4- en 6-jarige.

:wallbash:
what the actual fuck... dat nummer...
 
De oudste zoon hier heeft zijn smartphone gekregen voor zijn lentefeest, bij de overstap naar het middelbaar dus. Daarvoor had hij in het zesde leerjaar al een oud toestelleke waarmee hij wat kon chatten met zijn vrienden.

De jongste zit in het derde leerjaar en komt nu al met verhalen van klasgenootjes met een eigen tablet, smartphone en tv op de kamer. Geen idee hoe geloofwaardig dat is maar er zullen er zeker zijn.

Er zit een tijdsbeperking op de smartphone van de oudste en ook nog specifiek een striktere voor een aantal apps. Ge kunt daar ook over praten in het gezin hé (gebeurt ook), maar veel apps zijn gewoon zo gebouwd om u op en top verslaafd te maken en te blijven video te consumeren (Tiktok & co). Voor veel volwassenen is het al niet evident om daar de nodige discipline bij te hebben, laat staan voor een kind van 12. Swat, gelukkig heeft hij wel de nodige discipline om als hij thuiskomt eerst aan huiswerk te beginnen en pas dan aan zijn smartphone verslaving. Eerlijk gezegd vind ik die apps die inspelen op die verslavingspsychologie veel gevaarlijker dan dat ze eens wat zitten te gniffelen bij porno.

Bij de jongste gaan we daar nog veel strikter op moeten toezien. Die zou heel zijn dagen vullen met schermen moesten we daar geen rem op zetten.
 
Laatst bewerkt:
Hier redelijk gelijkaardig. De oudste heeft een smartphone gekregen voor zijn 12e verjaardag. Daarvoor had hij een ipod, dus enkel wifi en met tijdsbeperking. De ipod is nu overgegaan naar zijn zus.
Beide zijn beperkt in tijd (en content), en dat is zeker voor de oudste noodzakelijk (een adhd / ASS brein gecombineerd met instant gratification van al die sluikse apps = recipe for disaster).
 
Kunnen kinderen van 6 in die school dan al dermate lezen en schrijven om huiswerk op de tablet te maken? Of om wat voor soort huiswerk gaat dat dan?
Het enige huiswerk dat die van mij van 6 (bijna 7) van school krijgt, is om letters en kleine woordjes te schrijven, figuren te tekenen, etc.

Edit: Oprecht benieuwd overigens, mijne kleine gaat nu naar school in Polen en ben wel nieuwsgierig naar de verschillen in educatie tussen beide landen.
Dochter zit nu in de 3de kleuterklas en daar hebben ze een smartboard, daar mogen ze bvb hoeveelheden bij de juiste getallen slepen, de letter van hun eigen naam inkleuren tussen een hoop letters,...

Ook speelt ze met een app waarbij ontbrekende letters moeten ingevuld worden (lukt nog niet zonder hulp) of 3 woorden in 2 zijn geknipt en ze de juiste helften moeten verbinden, woorden met dezelfde klank verbinden,...
Er is wel degelijk leuk educatief materiaal dat helpt bij schoolse vaardigheden.
Veel hangt ook af van de school vind ik, er is ZO een gigantisch verschil tussen scholen onderling waarbij de eigen naam in blokletters kunnen schrijven soms al genoeg is tegen einde 3de kleuterklas, in de school van de dochter leerden ze begin 2de kleuter al om de naamkaartjes van de andere kinderen al bij de juiste kinderen te leggen, in de eerste kleuterklas dobbelstenen juist leggen bij de getallen tot 6,...
 
2 kinderen van 6 en 4 hier. Zij hebben geen smartphone of tablet. Ze kijken wel naar YouTube via de tv (kzal nooit begrijpen wat ze eraan vinden maar goed) en spelen zo ook spelletjes op de switch. De oudste heeft ook al wel eens een race spelletje op de pc mogen spelen.

Ik probeer zoveel mogelijk te vermijden dat ze met onze gsm's beginnen te spelen/kijken. Zéér uitzonderlijk gebeurt dat (meestal als ze op de gsm meekijken is het naar foto's).

We hadden vroeger wel een tablet maar die heeft het opgegeven. Enkel de oudste heeft daar dus een beetje op gespeeld.

Ik denk nu niet dat ze zo snel gaan achterstaan qua computervaardigheden. Ik denk ook niet dat ge die echt krijgt van wat swipen op een tablet :p.

Geen idee vanaf wanneer er een persoonlijke smartphone zal binnenkomen, liever wat later dan vroeger :'). 8 jaar lijkt mij echt onnozel vroeg.
 
Geen idee vanaf wanneer er een persoonlijke smartphone zal binnenkomen, liever wat later dan vroeger :'). 8 jaar lijkt mij echt onnozel vroeg.

Het belangrijkste argument voor uw kind een smartphone te geven is bereikbaarheid.
Het is heel plezant als je uw kinderen kan bereiken op een moment als ze iets zelfstandiger worden. Ik geef een voorbeeld, de kinderen rijden naar de voetbal met de fiets, dan is het wel tof dat ze kunnen bellen als ze iets tegenkomen onderweg.

De nadelen moet je erbij nemen natuurlijk.
 
Het belangrijkste argument voor uw kind een smartphone te geven is bereikbaarheid.
Het is heel plezant als je uw kinderen kan bereiken op een moment als ze iets zelfstandiger worden. Ik geef een voorbeeld, de kinderen rijden naar de voetbal met de fiets, dan is het wel tof dat ze kunnen bellen als ze iets tegenkomen onderweg.

De nadelen moet je erbij nemen natuurlijk.
Ja, daar volg ik u. Maar hoeveel 8jarigen rijden alleen naar de voetbal?

Trouwens, voor die momenten kan je ook een tijdelijke gsm meegeven zolang je ze echt nog te jong vindt voor een persoonlijke gsm. Dat deden mijn ouders ook bij ons :v.
 
Terug
Bovenaan