Vanaf welke leeftijd een eerste smartphone voor kinderen?

Een kind van 6 een smartphone geven? Wow, dat vind ik absurd jong. Tenzij het puur gaat om surrogaat tablet gebruik. Ik ben er sowieso allemaal al niet de grootste fan van, want bvb YouTube kids staat echt vol met de domste braindead content. En een tablet/smartphone gebruiken heeft echt niets te zien met IT skills.

Het is ook niet omdat ze al wat huiswerk digitaal moeten maken dat ze daarom hun eigen toestellen moeten hebben. De onze maakt dit dus gewoon op mijn laptop (met touchschreen).

Ik ben meer als 10 jaar trainer in een sport bij leeftijdscategorie van 5e, 6e leerjaar en 1e middelbaar en ik zie het smartphone gebruik meestal verschijnen zo rond het (einde) 6e leerjaar. Zitten ze onnozele TikToks te maken voor de training. Sommige kinderen hebben vroeger wel eens iets mee in de vorm van een domme gsm/smartphone maar dat is puur om bereikbaar te zijn, zoals Tha_n0n hierboven ook aangeeft.
 
Laatst bewerkt:
Ja, daar volg ik u. Maar hoeveel 8jarigen rijden alleen naar de voetbal?

Trouwens, voor die momenten kan je ook een tijdelijke gsm meegeven zolang je ze echt nog te jong vindt voor een persoonlijke gsm. Dat deden mijn ouders ook bij ons :v.

Tegenwoordig voeren de ouders hun kinderen van 16 jaar nog naar de voetbal dat 2km van hun deur is.
Dus oprecht antwoord, niemand.

En een domme GSM, dat vind je toch gewoon nergens meer?
 
Goh ja ik denk dat onze kinderen de enige zijn zonder een soortement smartwatch waar je ook met kan bellen. Ze zullen zoiets krijgen wanneer ik ze kan vertrouwen om daar zorg voor te dragen, nu dus nog niet.

We hebben een iPad die eigenlijk enkel door hen gebruikt wordt. Uitendelijk voor wie anders dan kinderen zijn die tablets? Wij hebben elk onze desktop PC en een smartphone dus een tablet heb ik nooit echt begrepen wie daar de doelgroep voor is behalve kinderen en mss bejaarden.

Zoals moonblade ook zegt, die tablet neemt TV tijd weg, niet speeltijd.

(beide bijna 6 jaar)
 
Tegenwoordig voeren de ouders hun kinderen van 16 jaar nog naar de voetbal dat 2km van hun deur is.
Dus oprecht antwoord, niemand.

En een domme GSM, dat vind je toch gewoon nergens meer?
Hoeft toch geen domme gsm te zijn? Gewoon een tijdelijke gsm of smartphone (wie bedoelt er nog een pure gsm bij het woord gsm hé). Zodat uw jong kind dat alleen naar de voetbal fietst op 10 jaar u wel kan bellen maar daarvoor niet elk vrij moment op zijn eigen toestel zit.
 
Een kind van 6 een smartphone geven? Wow, dat vind ik absurd jong. Tenzij het puur gaat om surrogaat tablet gebruik. Ik ben er sowieso allemaal al niet de grootste fan van, want bvb YouTube kids staat echt vol met de domste braindead content. En een tablet/smartphone gebruiken heeft echt niets te zien met IT skills.

Het is ook niet omdat ze al wat huiswerk digitaal moeten maken dat ze daarom hun eigen toestellen moeten hebben. De onze maakt dit dus gewoon op mijn laptop (met touchschreen).

Ik ben meer als 10 jaar trainer in een sport bij leeftijdscategorie van 5e, 6e leerjaar en 1e middelbaar en ik zie het smartphone gebruik meestal verschijnen zo rond het (einde) 6e leerjaar. Zitten ze onnozele TikToks te maken voor de training. Sommige kinderen hebben vroeger wel eens iets mee in de vorm van een domme gsm/smartphone maar dat is puur om bereikbaar te zijn, zoals Tha_n0n hierboven ook aangeeft.
GSM wordt voornamelijk als surrogaat tablet gebruikt maar ook voor de whatsapp videochat. Wij vinden dat als ouders handig dat we ook op die manier bereikbaar zijn.
Je hebt ook Vtech achtige tablets voor 6-jarigen maar die zaken zijn zo primitief, restrictief en beperkt in functionaliteiten dat je ze beter een aftandse android GSM doorschuift.

Vroeger gebruikten ze ook ons eigen toestel, maar nadat ze een dure flagship tablet geruineerd hadden met chocomelk en glasschade, hebben we hen een goedkope prul tablet van 160€ met kinderbescherm hoesjes gekocht.
 
Hoeft toch geen domme gsm te zijn? Gewoon een tijdelijke gsm of smartphone (wie bedoelt er nog een pure gsm bij het woord gsm hé). Zodat uw jong kind dat alleen naar de voetbal fietst op 10 jaar u wel kan bellen maar daarvoor niet elk vrij moment op zijn eigen toestel zit.
Langs de andere kant, jij als moeder doet dit wel.
Jij zit waarschijnlijk heel veel op uw smartphone of uw laptop, is dit dan bevordelijk voor u? En waarom zou dat niet bevorderlijk zijn voor uw kind?

Met alle mogelijke instellingen en duidelijke afspraken kan je het gebruik toch een stuk beperken en uw kind beschermen. En trouwens beschermen, denk je echt dat je uw kind beschermt door hem geen smartphone te geven?
Denk je dat hij of zij niet op andere manieren met zaken geconfronteerd wordt die misschien niet zo geschikt of voor hem of haar?
 
Langs de andere kant, jij als moeder doet dit wel.
Jij zit waarschijnlijk heel veel op uw smartphone of uw laptop, is dit dan bevordelijk voor u? En waarom zou dat niet bevorderlijk zijn voor uw kind?

Met alle mogelijke instellingen en duidelijke afspraken kan je het gebruik toch een stuk beperken en uw kind beschermen. En trouwens beschermen, denk je echt dat je uw kind beschermt door hem geen smartphone te geven?
Denk je dat hij of zij niet op andere manieren met zaken geconfronteerd wordt die misschien niet zo geschikt of voor hem of haar?
Ge zijt wel enorm geïnvesteerd in hoe ik het doe met mijn kinderen hé :thinking:. Ze zijn 6 en 4 ter herhaling. Ik zie momenteel geen toegevoegde waarde bij een gsm. (En of een gsm zo bevorderlijk is -op eender welke leeftijd-, daar kunnen we over discussiëren.)

Op het moment dat mijn kind vragende partij is en er een bepaalde maturiteit is (om oa een goeie conversatie over afspraken en gevaren en wat mag wel en wat niet te kunnen hebben maar ook om zorg te dragen voor een gsm) dan zal dat op tafel komen en zullen we wel zien wat er mee te doen. Ik vind gewoon niet dat 'mijn kind gaat alleen naar de sportclub op zijn 10 jaar' een goeie reden is voor een persoonlijke gsm.

Gij doet alsof ik mijn kind tot zijn 18 zou afschermen van alles wat internet/pc/gsm is. Maar ik vind het gewoon heel onlogisch om uw kind eerst kennis te laten maken met internet (en alles wat kan) via een persoonlijke gsm.

(En laat ons eerlijk zijn, als ouder doet ge bijna altijd dingen die ge uw jonge kinderen niet toelaat; drinken, auto rijden, aardappelen afgieten, tot een kot in de nacht gamen, afspreken met random mensen vanop internet,... Ik denk niet dat dat een reden is om uw kind het ook toe te laten op eender welke leeftijd)
 
Hier zit er ook ene thuis die van mening is dat alles wat wij doen de kleine van 4 ook mag.
Tot ik hem eens een glas wijn geef.

Volgens mij zit er toch een verschil tussen ouder en kind.
 
Gij doet alsof ik mijn kind tot zijn 18 zou afschermen van alles wat internet/pc/gsm is. Maar ik vind het gewoon heel onlogisch om uw kind eerst kennis te laten maken met internet (en alles wat kan) via een persoonlijke gsm.

(En laat ons eerlijk zijn, als ouder doet ge bijna altijd dingen die ge uw jonge kinderen niet toelaat; drinken, auto rijden, aardappelen afgieten, tot een kot in de nacht gamen, afspreken met random mensen vanop internet,... Ik denk niet dat dat een reden is om uw kind het ook toe te laten op eender welke leeftijd)

Maar hoe ga jij dan dat eerste contact met internet van uw kind aanpakken? U ernaast zetten en hem stap voor stap uitleggen wat en hoe?
Hoe is dit bij uwzelf gegaan? Af en toe keken mijn ouders wel eens wat ik deed op het wereldwijde web, maar controle was er niet hoor.

Nog voor we aangesloten waren op internet speelde ik al games op die PC, weliswaar voor kinderen. Ik was al veel behendiger met die PC dan mijn vader ooit was. Toen we een internetaansluiting kregen was ik diegene die daar het meeste gebruik van maakte.
Ik maakte al immens veel gebruik van die PC nog voor hij verbinding over TCP/IP maakte en hij een IP-adres toegewezen kreeg.
Internet was een volgende stap waar ik oneindig veel mogelijkheden had, ook online games spelen en allerlei obscure fora bezocht. Een heel deel van mijn Engelse kennis had ik al vergaard nog voor ik één les Engels had gehad.

Ik zie echt niet in wat er zo verschillend is met toegang tot het internet op een laptop of PC of op een persoonlijke smartphone.
De discussie van kan een jong kind omgaan met een persoonlijk toestel dat duur is dat is een andere zaak. Maar ik sleurde al jong kind elke dag mijn gameboy mee naar het school, dat was ook geen goedkoop toestel. Ik heb mijn eerste kapot gemaakt, daarna heb ik werkelijk de oren van mijn ouders hun kop gezaagd en dan pas een nieuwe gekregen na enkele weken zonder, ik kan u vertellen dat ik dat toestel nog altijd heb en het echt smetloos is.

Dat laatste is toch echt wel hypocrisie ten top. Zeker omdat daar gewoon ridicule zaken bijstaan, mijn kinderen mogen niet auto rijden of aardappelen afgieten. Of tot heel laat gamen.
Kom op zeg, ja je moet bepaalde grenzen stellen en kinderen behoeden dat ze u fouten ook niet maken. Maar het is wel zeer hypocriet om dingen waar jij als kind veel plezier en voldoening uit haalde te verbieden voor uw eigen kind.
Ik zou net zeggen de dingen die ik gedaan heb toen ik jong was hebben mij gevormd tot wie ik nu ben. Als mijn kind naar een fuif wilt zal ik hem nog 20€ extra meegeven voor een extra zuipkaart dat hij de dag nadien met zekerheid een kater heeft.

Ik zal nooit mijn oma vergeten die tegen mijn nonkel zei “je weet toch dat je zelf ook jong geweest bent? En dat wij jou ook nooit iets verboden hebben?” toen mijn neef onder zijn voeten kreeg nadat hij was doorgezakt. Dat vat de essentie echt wel samen.
 
Onze kinderen van 9 en 11 'hebben' ook een smartphone. Onze oude smartphone mochten ze 'hebben' sinds deze vakantie.
Ik zet hebben tussen ' ' omdat het in hun ogen zo is. Elks heeft een eigen, maar ligt steeds bij ons en het gebruik wordt gemonitord.
Ze zijn automatisch gelocked tussen 20u en 8u smorgens en voor elke app wordt online toestemming gevraagd aan ons. Dus we weten wat er met gebeurt en hoe ze surfen/spelen.

In praktijk zitten ze er een uurtje of 2 per week op, dus valt zeer goed mee denk ik.

Zeker voor de oudste is het soms wel handig dat hij nu een gsm heeft voor wanneer hij in het dorp op stap is...
 
Ik zal nooit mijn oma vergeten die tegen mijn nonkel zei “je weet toch dat je zelf ook jong geweest bent? En dat wij jou ook nooit iets verboden hebben?” toen mijn neef onder zijn voeten kreeg nadat hij was doorgezakt. Dat vat de essentie echt wel samen.
Dat vat toch helemaal niks samen want er zijn genoeg families waar wel een hoop zaken verboden werden.
 
Hier zit er ook ene thuis die van mening is dat alles wat wij doen de kleine van 4 ook mag.
Tot ik hem eens een glas wijn geef.

Volgens mij zit er toch een verschil tussen ouder en kind.
De mijne is beter gedrild, 30476x per dag: "En later, als ik een mama ben, dan....." 🤭

Ik zie"die van mij" toch ook geen smartphone hebben vooraleer ze naar het secundair gaat en in nood kan ze ene van mij meekrijgen met een prepaid kaartje in. Bvb als ze op kamp zou gaan met de jeugdbeweging én ze staan dat toe.

En als tiener wil ik toch ook dat die niet onbeperkt bruikbaar is, dan wil ik ook dat ze van 21u tot 7u bvb niet online kan, om ook echt bewust te deconnecteren.
 
Maar hoe ga jij dan dat eerste contact met internet van uw kind aanpakken? U ernaast zetten en hem stap voor stap uitleggen wat en hoe?
Hoe is dit bij uwzelf gegaan? Af en toe keken mijn ouders wel eens wat ik deed op het wereldwijde web, maar controle was er niet hoor.

Nog voor we aangesloten waren op internet speelde ik al games op die PC, weliswaar voor kinderen. Ik was al veel behendiger met die PC dan mijn vader ooit was. Toen we een internetaansluiting kregen was ik diegene die daar het meeste gebruik van maakte.
Ik maakte al immens veel gebruik van die PC nog voor hij verbinding over TCP/IP maakte en hij een IP-adres toegewezen kreeg.
Internet was een volgende stap waar ik oneindig veel mogelijkheden had, ook online games spelen en allerlei obscure fora bezocht. Een heel deel van mijn Engelse kennis had ik al vergaard nog voor ik één les Engels had gehad.

Ik zie echt niet in wat er zo verschillend is met toegang tot het internet op een laptop of PC of op een persoonlijke smartphone.
De discussie van kan een jong kind omgaan met een persoonlijk toestel dat duur is dat is een andere zaak. Maar ik sleurde al jong kind elke dag mijn gameboy mee naar het school, dat was ook geen goedkoop toestel. Ik heb mijn eerste kapot gemaakt, daarna heb ik werkelijk de oren van mijn ouders hun kop gezaagd en dan pas een nieuwe gekregen na enkele weken zonder, ik kan u vertellen dat ik dat toestel nog altijd heb en het echt smetloos is.

Dat laatste is toch echt wel hypocrisie ten top. Zeker omdat daar gewoon ridicule zaken bijstaan, mijn kinderen mogen niet auto rijden of aardappelen afgieten. Of tot heel laat gamen.
Kom op zeg, ja je moet bepaalde grenzen stellen en kinderen behoeden dat ze u fouten ook niet maken. Maar het is wel zeer hypocriet om dingen waar jij als kind veel plezier en voldoening uit haalde te verbieden voor uw eigen kind.
Ik zou net zeggen de dingen die ik gedaan heb toen ik jong was hebben mij gevormd tot wie ik nu ben. Als mijn kind naar een fuif wilt zal ik hem nog 20€ extra meegeven voor een extra zuipkaart dat hij de dag nadien met zekerheid een kater heeft.

Ik zal nooit mijn oma vergeten die tegen mijn nonkel zei “je weet toch dat je zelf ook jong geweest bent? En dat wij jou ook nooit iets verboden hebben?” toen mijn neef onder zijn voeten kreeg nadat hij was doorgezakt. Dat vat de essentie echt wel samen.
In al uw uitleg die jij hier al neergeschreven hebt, vind ik nog altijd geen meerwaarde waarom ik een kind van heel jonge leeftijd een smartphone met internet toegang zou moeten geven.
 
Maar hoe ga jij dan dat eerste contact met internet van uw kind aanpakken? U ernaast zetten en hem stap voor stap uitleggen wat en hoe?
Hoe is dit bij uwzelf gegaan? Af en toe keken mijn ouders wel eens wat ik deed op het wereldwijde web, maar controle was er niet hoor.

Nog voor we aangesloten waren op internet speelde ik al games op die PC, weliswaar voor kinderen. Ik was al veel behendiger met die PC dan mijn vader ooit was. Toen we een internetaansluiting kregen was ik diegene die daar het meeste gebruik van maakte.
Ik maakte al immens veel gebruik van die PC nog voor hij verbinding over TCP/IP maakte en hij een IP-adres toegewezen kreeg.
Internet was een volgende stap waar ik oneindig veel mogelijkheden had, ook online games spelen en allerlei obscure fora bezocht. Een heel deel van mijn Engelse kennis had ik al vergaard nog voor ik één les Engels had gehad.

Ik zie echt niet in wat er zo verschillend is met toegang tot het internet op een laptop of PC of op een persoonlijke smartphone.
De discussie van kan een jong kind omgaan met een persoonlijk toestel dat duur is dat is een andere zaak. Maar ik sleurde al jong kind elke dag mijn gameboy mee naar het school, dat was ook geen goedkoop toestel. Ik heb mijn eerste kapot gemaakt, daarna heb ik werkelijk de oren van mijn ouders hun kop gezaagd en dan pas een nieuwe gekregen na enkele weken zonder, ik kan u vertellen dat ik dat toestel nog altijd heb en het echt smetloos is.

Dat laatste is toch echt wel hypocrisie ten top. Zeker omdat daar gewoon ridicule zaken bijstaan, mijn kinderen mogen niet auto rijden of aardappelen afgieten. Of tot heel laat gamen.
Kom op zeg, ja je moet bepaalde grenzen stellen en kinderen behoeden dat ze u fouten ook niet maken. Maar het is wel zeer hypocriet om dingen waar jij als kind veel plezier en voldoening uit haalde te verbieden voor uw eigen kind.
Ik zou net zeggen de dingen die ik gedaan heb toen ik jong was hebben mij gevormd tot wie ik nu ben. Als mijn kind naar een fuif wilt zal ik hem nog 20€ extra meegeven voor een extra zuipkaart dat hij de dag nadien met zekerheid een kater heeft.

Ik zal nooit mijn oma vergeten die tegen mijn nonkel zei “je weet toch dat je zelf ook jong geweest bent? En dat wij jou ook nooit iets verboden hebben?” toen mijn neef onder zijn voeten kreeg nadat hij was doorgezakt. Dat vat de essentie echt wel samen.
Ik denk dat gij het idee hebt dat ik een 12jarige dat allemaal ook niet zou toelaten. Of wilt ge echt dat ik een kind van 8 of 10 jaar gewoon loslaat op het internet omdat gij dat blijkbaar mocht en er dingen van leerde :thinking:

En ik versta uit uw persoonlijke anekdote dat in uw hoofd een kind altijd vlotter en beter met technologie omkan dan de ouders. Ik vrees dat ge daar in een utopie leeft. Waar vroeger geen kennis was thuis (vaak, bij mij was dat niet zo, een it-er als ouder hé), was het als kind idd meer zelf zoeken en behelpen. Nu is het allemaal zo gemakkelijk om in orde te krijgen dat iedereen de basis heeft en kinderen alleen maar leren scrollen en staren en liken (door de band genomen, er zullen er wel zijn die nuttige dingen doen online). Vraag maar eens aan leerkrachten hoe bedroevend de it-skills van hun leerlingen die de technologie van jongsaf hebben meegekregen. Uw kind toegang geven tot het internet, geeft hem geen speciale kennis ze.


En zoals ge blijkbaar weigert te lezen. Het is niet omdat ze geen eigen smartphone hebben dat ze geen toegang hebben tot het internet of technologie. Ze kijken hier godbetert elke dag YouTube (dus ja ze zijn mee met de nodige hypes), ze spelen op de switch. De oudste speelt soms op de pc. Ze babbelen met Google (vragen om een scheetje te laten is top-entertainment blijkbaar). In het lager komen er taken die via de laptop zullen moeten gebeuren,...
Ik wil mijn 6 of 8 of 10jarig kind gewoon geen eigen smartphone geven. Amai, waar blijft dien brandstapel! Mijn kind zo kansarm maken rond internet en technologie!


Edit: en wat de meeste mensen met jonge kinderen die wel een smartphone hebben bedoelen is een oude smartphone waar ze spelletjes op spelen, YouTube op zien, muziek op spelen. Das gelijk een tablet hé. Als ze geen contacten ermee kunnen leggen naar de buitenwereld (want geen gsmnr - enkel data, geen apps genre sociale media of messenger) en er zijn restricties op app installaties dan is dat niet wat ik bedoel onder een persoonlijke smartphone.
 
Laatst bewerkt:
Van zodra ze met de fiets alleen naar school gaan. Ik was 15 jaar met een Nokia 3310 maar tegenwoordig zie je 12 jarige met de laatste Iphone.

Ik denk, dat de meeste vanaf hun 1ste middelbaar met de fiets naar school (indien mogelijk uiteraard) gaan en dan lijkt mij een gsm geen overbodige luxe.
 
Ik denk dat gij het idee hebt dat ik een 12jarige dat allemaal ook niet zou toelaten. Of wilt ge echt dat ik een kind van 8 of 10 jaar gewoon loslaat op het internet omdat gij dat blijkbaar mocht en er dingen van leerde :thinking:

En ik versta uit uw persoonlijke anekdote dat in uw hoofd een kind altijd vlotter en beter met technologie omkan dan de ouders. Ik vrees dat ge daar in een utopie leeft. Waar vroeger geen kennis was thuis (vaak, bij mij was dat niet zo, een it-er als ouder hé), was het als kind idd meer zelf zoeken en behelpen. Nu is het allemaal zo gemakkelijk om in orde te krijgen dat iedereen de basis heeft en kinderen alleen maar leren scrollen en staren en liken (door de band genomen, er zullen er wel zijn die nuttige dingen doen online). Vraag maar eens aan leerkrachten hoe bedroevend de it-skills van hun leerlingen die de technologie van jongsaf hebben meegekregen. Uw kind toegang geven tot het internet, geeft hem geen speciale kennis ze.


En zoals ge blijkbaar weigert te lezen. Het is niet omdat ze geen eigen smartphone hebben dat ze geen toegang hebben tot het internet of technologie. Ze kijken hier godbetert elke dag YouTube (dus ja ze zijn mee met de nodige hypes), ze spelen op de switch. De oudste speelt soms op de pc. Ze babbelen met Google (vragen om een scheetje te laten is top-entertainment blijkbaar). In het lager komen er taken die via de laptop zullen moeten gebeuren,...
Ik wil mijn 6 of 8 of 10jarig kind gewoon geen eigen smartphone geven. Amai, waar blijft dien brandstapel! Mijn kind zo kansarm maken rond internet en technologie!


Edit: en wat de meeste mensen met jonge kinderen die wel een smartphone hebben bedoelen is een oude smartphone waar ze spelletjes op spelen, YouTube op zien, muziek op spelen. Das gelijk een tablet hé. Als ze geen contacten ermee kunnen leggen naar de buitenwereld (want geen gsmnr - enkel data, geen apps genre sociale media of messenger) en er zijn restricties op app installaties dan is dat niet wat ik bedoel onder een persoonlijke smartphone.

Volgens mij zijn we dan gewoon totaal op een verkeerde basis aan het discussiëren.
Dus voor u gaat het zuiver over die persoonlijke nummer, ja als dat niet nodig is dan zie ik daar ook geen meerwaarde in. Maar ik zie ook niet wat dat van extra risico’s zou introduceren.

Maar dat is wel totaal iets anders dan dat je eerst liet uitschijnen, geen eigen toestel en geen toegang tot het internet.

Pas op ik kan volgen dat je restricties die oplegt, een slot erop zet. Maar die “geen contacten met de buitenwereld” is wel een rare. Kinderen communiceren nu eenmaal veel meer digitaal dan vroeger. Daar is opzich niks mis mee. En doen ze het niet via whatsapp dan wel via de chat van minecraft of fortnite.
 
Vraag maar eens aan leerkrachten hoe bedroevend de it-skills van hun leerlingen die de technologie van jongsaf hebben meegekregen. Uw kind toegang geven tot het internet, geeft hem geen speciale kennis ze.
Kan ik alleen maar bevestigen eigenlijk. Jarenlang zelf support geleverd en ik hoor het nog steeds van de collega's: De jonge garde kan echt niet beter met de pc overweg dan de oude. Het enige verschil is: De oude garde is "bang" van computers en de jongere durven al eens rapper klikken. (wat bij dingen als phishing ook niet altijd een voordeel is)

Maar algemene basiskennis en deftig overweg kunnen met een pc? Nope, 't is vaak nog altijd dramatisch. Nikske "digital natives".

Een beetje hetzelfde met het idee dat er massa's goeie IT'ers gaan afstuderen als we jongeren naar een IT richting pushen. Cru gesteld: Er is nu eenmaal maar een beperkte groep mensen die de skills en het inzicht hebben om goeie IT'ers te kunnen worden.

Maar swat, da's allemaal een beetje offtopic.
 
Waar vroeger geen kennis was thuis (vaak, bij mij was dat niet zo, een it-er als ouder hé), was het als kind idd meer zelf zoeken en behelpen. Nu is het allemaal zo gemakkelijk om in orde te krijgen dat iedereen de basis heeft en kinderen alleen maar leren scrollen en staren en liken (door de band genomen, er zullen er wel zijn die nuttige dingen doen online). Vraag maar eens aan leerkrachten hoe bedroevend de it-skills van hun leerlingen die de technologie van jongsaf hebben meegekregen. Uw kind toegang geven tot het internet, geeft hem geen speciale kennis ze.
Dit dus hé, alles is ook gewoon zo laagdrempelig mogelijk gemaakt in een typische tablet/smartphone OS en interface. Als de instellingen het toelaten is praktisch alles geautomatiseerd, van wachtwoorden invullen tot betalen met de kredietkaart.

Het is eigenlijk grappig dat elders op dit forum er werd gesteld dat iedereen met apps kon leren werken als ze niet achterlijk zijn, maar kinderen dan een of andere voorsprong zouden krijgen door wat met de smartphone en het internet te spelen.

Heel mijn generatie is "mee" met die zaken, en volgens mij was mijn eerste contact met het internet ergens rond mijn 13de. Als kinderen van jongsaf toegang geven tot die zaken een pluspunt zou zijn, denk ik dat we over zo'n klein effect spreken dat het verwaarloosbaar is.
 
Terug
Bovenaan