Stellaris en Cities Skylines zullen ook wel een vervolg/reboot/remake krijgen. EUIV zal dat ook hebben binnenkort. Liefst nog niet voor morgen, maar wel ooit. Dat ze maar eerst Vicky 3 goed doen. En misschien ook wel ontwikkeling aan I:R ook eens voortzetten met desnoods een kleiner team. CS2 komt er wel het snelst denk ik. Daar zijn ze al mee bezig, maar nog niet ver genoeg in de ontwikkeling om het nu al aan te kondigen. Maar met Q3/Q4 2022 ga ik er niet ver naastzitten denk ik. EU zal de volgende zijn, maar dat zal nog drie jaar duren. Kan zijn dat Stellaris er sneller komt dan EU5. EU4 zal nog met een zwarte noot eindigen, met de DLC te veel. Zouden zich beter wat focussen op het fixen van de game in zijn huidige staat en aanbieden van wat gratis content als ze nog wat updaten. Het spel is al groot en kostelijk genoeg ondertussen... .
HoI5 zal nog wel even op zich laten wachten, en dat is maar goed ook. Heb liever focus op wat andere spellen (voor nu). Zit nog veel potentieel in, hoewel er wel heel veel aandacht naar alt-history gaat daarin, maar gezien de populariteit v/h spel, blijkbaar wel de juiste keuze. (Nu veel populairder dan op EUIV ooit was - Stellaris heeft EUIV ook al voorbijgestoken). HoI4 heeft nog minstens 4 packs die ik wil, waarvan 2 grote en 2 flavor packs (Scandinavie, Latijns-Amerika, alsook aankomende Eastern Front DLC + Italy rework focus tree (met ook wel weer iets aan verbonden, maar niet zeker wat). Eigenlijk moeten ze proberen mikken om een spel 10 jaar te laten meedraaien en dan aan het vervolg te werken. EU is 8 jaar oud. Maar 2023 lijkt me nog wat te vroeg, ze hebben nog maar pas een DLC uitgebracht, maar zou kunnen dat het wel de laatste was. Stellaris 2 zal er wel vroeger komen dan 2026 denk ik. Die krijgt zeker voorrang op HoI5.
Civ7 zal er ook wel ooit komen, maar vermoedelijk komt er nog een "season", al moeten ze oppassen dat het spel niet opgeblazen zal worden met te veel civs. Misschien ook ene tussendoortje zoals beyond earth, of een nieuwe colonization/pirates-achtige stuff in afwachting van... . Maar dat zal ook niet voor volgend jaar zijn, strategisch gezien zelfs niet eens zo slim met het Humankind dat op komst is (hoewel daar ook nog werk aan is, duidelijk te zien, wat de uitstel ook bevestigt, ben blij dat ze het uitgesteld hebben, want game was totaal nog niet klaar anyway).
Qua andere games, veel nieuwe franchises waar ik op wacht.
Qua bestaande niet-strategie games
Nieuwe AC zal niet voor dit jaar - en als we geruchten mogen geloven ook niet voor volgend jaar zijn tenzij er twee spellen zouden uitgebracht worden met mijn voorgestelde toekomststrategie, een spel terug naar de roots (ook qua verhaal) en meer lineair terug en een spel die verder voortbouwt op de RPG elementen van de laatste 3 spellen. Eigenlijk zijn ze groot genoeg, dat ze de split nu wel kunnen veroorloven. Action-based history RPG games die misschien maar "lichtjes" met het AC: Universum verbonden zijn, en spellen die teruggaan naar de oorsprong van Ezio en Altair met misschien een meer lineaire a la Uncharted/Hitman approach. Dat laatste leek in de planning te staan, maar lijkt geannuleerd te zijn volgens de geruchten.
GTA6 gaat stilaan een meme worden denk ik. Maar met hun succes van GTA5 en RDR2 en vooral hun online modussen zullen ze wel iets hebben van why bother. Dan Houser is vertrokken. Ik heb schrik dat de volledige spirit zal verdwijnen uit GTA6. Hetgeen wat GTA ooit zo goed maakte. Ik heb er veel schrik voor. GTA5 was (in hindsight) een stap in de verkeerde richting.
Nu ik dus PC gamer ben, ook wel nog een paar ports waar ik op hoop.