Vakantieparken (Center Parcs, Roompot, Sunparks, ...)

No_Dice

Member
Hey,

Wij dachten met de kinderen eens een midweekje naar zo'n vakantie park te trekken.
Ze zijn alle3 waterratten dus de subtropische zwembaden zijn zeker een plus.
verder mss in de omgeving leuke dingen te zien of te doen.

Al hebben we weinig ervaring met zulke parken (enkel van toen ik zelf kind was +25 jaar geleden).

Mijn vraag is meervoudig :

* Is centerparks nog steeds de beste keuze in dit segment? (al is deze ook de duurste).

* Zijn er bepaalde parken die jullie kunnen aanraden? comfort en accomedatie, animatie en activiteiten ter plaatse of in de omgeving.

*Eventueel andere tips.

Alvast bedankt.
 
Alles hangt af van hoe oud je kinderen zijn natuurlijk.

Voor Center Parcs is dit forum wel een aanrader. Er is een apart stuk waar je raad kan vragen welke cottage goed is voor jouw reisgenootschap plus je kan op voorhand vaak al foto's van de cottages vinden als je met voorkeur wilt boeken. Allemaal voorzien door de forumleden daar. Wel opletten NL'ers, dus er wordt wel wat geklaagd over futiliteiten en de prijs.

In de parken van Center Parcs in België zijn recent de cottages vernieuwd (de laatste vijf jaar). In Nederland is dit meestal ook wel het geval of zijn ze aan de renovatie bezig.

Sun Parks is wat verouderd en valt ook onder de Center Parcs/Pierre en vacances-groep - Er is speculatie welke parken er nog gaan overgenomen worden, maar dus niet recent gerenoveerd.

Geen ervaring met Roompot en maar in 2 Landal parken geweest, maar op de Landal-site kan je redelijk goed filteren op wat je nodig hebt, gewoon zwembad, subtropisch zwembad, indoor speeltuin etc... Hangt ook echt af van park tot park, een keer in Zeeland(Haamstede) geweest en dat was redelijk nieuw, recent in Hoog Vaals, en die was wat meer afgeleefd/verouderd.
 
Vorig jaar naar Center Parcs Erperheide geweest in Limburg. Schoon park. Veel te doen voor de kinderen (kinderen waren toen 2 en 5). Heb me laten wijsmaken dat Vossemeren in Limburg dan weer beter is voor grotere kinderen.

Al bij al heel tevreden van. We hebben toen een vakantie in eigen land gekozen om de kosten wat te drukken aangezien we onze buiten aan het verbouwen waren.

Uiteindelijk toch 4,2k kwijt voor een week. Veel geld.
 
Vorig jaar naar Center Parcs Erperheide geweest in Limburg. Schoon park. Veel te doen voor de kinderen (kinderen waren toen 2 en 5). Heb me laten wijsmaken dat Vossemeren in Limburg dan weer beter is voor grotere kinderen.

Al bij al heel tevreden van. We hebben toen een vakantie in eigen land gekozen om de kosten wat te drukken aangezien we onze buiten aan het verbouwen waren.

Uiteindelijk toch 4,2k kwijt voor een week. Veel geld.
Ge hebt een bungalow gekocht ofzo?
 
  • Haha
Waarderingen: Mojo
Vorig jaar naar Center Parcs Erperheide geweest in Limburg. Schoon park. Veel te doen voor de kinderen (kinderen waren toen 2 en 5). Heb me laten wijsmaken dat Vossemeren in Limburg dan weer beter is voor grotere kinderen.

Al bij al heel tevreden van. We hebben toen een vakantie in eigen land gekozen om de kosten wat te drukken aangezien we onze buiten aan het verbouwen waren.

Uiteindelijk toch 4,2k kwijt voor een week. Veel geld.
Uw lakens waren van goud?

Ik ga gokken => Hoogseizoen, VIP, Exclusive of een specialeke als Dieren in het bos-cottage en minstens 3 slaapkamers? Plus nog wat extra's en niet gekeken of er korting was?


Erperheide is idd eerder voor de kleinsten terwijl Vossemeren en, net over de grens, Kempervennen eerder voor iets grotere kinderen is.
 
Alvast bedankt voor de info, wat van De Haan? iemand daar nog recent geweest?
de kinderen zijn tss 10 en 14
Deze zomer geweest met mijn zoontje van 3 jaar. Ik heb toen wel geboekt met een last minute via hun site waardoor ik de kost aanvaardbaar vond. Voor de volle pot vind het de prijs niet waard. Of er voldoende te doen is op het park zelf voor de leeftijd van jouw kinderen weet ik niet. Zwembad is ok met 3tal glijbanen (waarvan 1 buiten) en minigolf zal ook wel een optie zijn. Indoorspeeltuin maar beperkt bekeken. Uiteraard zit je daar dan ook dicht bij de kust.

Het huisje zelf was basic maar proper. De nog duurdere huisjes hebben misschien meer luxe maar daar geen zicht op.
 
Alvast bedankt voor de info, wat van De Haan? iemand daar nog recent geweest?
de kinderen zijn tss 10 en 14
Vind ik wel een leuk park, veel privacy want de cottages hebben zowat een eigen tuintje met haag rond. Zwembad nog niet bezocht want geweest tijdens Covid en laatste keer, juni dit jaar, de zwempampers vergeten.

Plus het strand is op een tiental minuten en een klim over de duinen wandelen. Vlakbij de tramhalte Zwarte Kiezel. Ook handig als je andere plaatsen aan de kust wil bezoeken zonder de auto te moeten nemen.
 
Vorig jaar naar Center Parcs Erperheide geweest in Limburg. Schoon park. Veel te doen voor de kinderen (kinderen waren toen 2 en 5). Heb me laten wijsmaken dat Vossemeren in Limburg dan weer beter is voor grotere kinderen.

Al bij al heel tevreden van. We hebben toen een vakantie in eigen land gekozen om de kosten wat te drukken aangezien we onze buiten aan het verbouwen waren.

Uiteindelijk toch 4,2k kwijt voor een week. Veel geld.

4200 euro voor een week? The fuck?
 
In 2019 nog met ons drietjes naar Erperheide geweest in de eerste week van september voor nog geen 400 Euro, dus die 2400...zelfs in het hoogseizoen en na renovatie en inflatie is wel zot.

Daar toen wel een hele fijne week gehad. Leuke uitstappen in Limburg, Toverland, Maastricht en s'avonds de Aqua Mundo bijna voor ons alleen.

We overwegen volgend jaar weer zoiets te doen in Frankrijk, Duitsland of Nederland. Het blijft toch leuk om overdag er op uit te trekken en in de avond een gezellig plekje te hebben.
 
Vorig jaar naar Center Parcs Erperheide geweest in Limburg. Schoon park. Veel te doen voor de kinderen (kinderen waren toen 2 en 5). Heb me laten wijsmaken dat Vossemeren in Limburg dan weer beter is voor grotere kinderen.

Al bij al heel tevreden van. We hebben toen een vakantie in eigen land gekozen om de kosten wat te drukken aangezien we onze buiten aan het verbouwen waren.

Uiteindelijk toch 4,2k kwijt voor een week. Veel geld.
Dit is zeer veel geld, voor dat geld ben ik:

10 dagen naar de cote d'azur geweest en 21 dagen naar zuid-Frankrijk. Op 1 week na, allemaal plaatsen met dezelfde zwemfaciliteiten.

Voor de herfst betaal ik nu 475 voor 5 nachten in een degelijke airbnb in de Ardennen met 3 slpkamers...

Wij zijn natuurlijk leerkrachten, meer op reis, maar tegen een lager budget...
 
Vorig jaar naar Center Parcs Erperheide geweest in Limburg. Schoon park. Veel te doen voor de kinderen (kinderen waren toen 2 en 5). Heb me laten wijsmaken dat Vossemeren in Limburg dan weer beter is voor grotere kinderen.

Al bij al heel tevreden van. We hebben toen een vakantie in eigen land gekozen om de kosten wat te drukken aangezien we onze buiten aan het verbouwen waren.

Uiteindelijk toch 4,2k kwijt voor een week. Veel geld.
Dat is toch enorm veel geld..

Ik heb geboekt voor Les Ardennes midden in de kerstvakantie voor een volledige week en betaal iets van een 1500 euro voor 4 man bungalow

Wij doen dit wel eens geregeld, in België hebben we de laatste jaren welk elk park bezocht. In juni zijn we nog naar Les Trois Forets geweest in Frankrijk. Dat was wel de moeite. Enige nadeel is dat dat park enorm groot is. Wij moesten daar een elektrische auto huren voor een week omdat het anders veel te lang stappen ( bijna een uur tot het centrum) met 2 kleine kinderen. Daar heb ik nog geen 1000 euro betaald voor een week in een exclusieve cottage.

Eind augustus zijn we ook nog een weekend naar Terhills gegaan. Dat was een 700 euro.

Ik zou echt niet weten hoe je aan 4200 euro komt voor een week.
 
Ge hebt een bungalow gekocht ofzo?

Uw lakens waren van goud?

Ik ga gokken => Hoogseizoen, VIP, Exclusive of een specialeke als Dieren in het bos-cottage en minstens 3 slaapkamers? Plus nog wat extra's en niet gekeken of er korting was?

4200 euro voor een week? The fuck?

Gewone bungalow met 3 slaapkamers. Hoogseizoen. Veel gaan eten daar. Iedere dag daar naar 't winkeltje voor ontbijt en middageten. Kinderen mochten elke dag tal van activiteiten doen. Enz. Het loopt snel op hoor. De eerste dag was er een beachbar aan het speelplein en terwijl de kinderen geschminkt werden ging ik een pilske halen. Als ik me niet vergis vroegen ze 3,5 euro voor een Jupiler in blik.

Dit is zeer veel geld, voor dat geld ben ik:

10 dagen naar de cote d'azur geweest en 21 dagen naar zuid-Frankrijk. Op 1 week na, allemaal plaatsen met dezelfde zwemfaciliteiten.

Voor de herfst betaal ik nu 475 voor 5 nachten in een degelijke airbnb in de Ardennen met 3 slpkamers...

Wij zijn natuurlijk leerkrachten, meer op reis, maar tegen een lager budget...
Hah, ja, maar heb je daar een kindersafari met een jeep'ke die je als volwassenen met een afstandsbediening kan besturen? IK DACHT HET NIET.
 
Gewone bungalow met 3 slaapkamers. Hoogseizoen. Veel gaan eten daar. Iedere dag daar naar 't winkeltje voor ontbijt en middageten. Kinderen mochten elke dag tal van activiteiten doen. Enz. Het loopt snel op hoor. De eerste dag was er een beachbar aan het speelplein en terwijl de kinderen geschminkt werden ging ik een pilske halen. Als ik me niet vergis vroegen ze 3,5 euro voor een Jupiler in blik.


Hah, ja, maar heb je daar een kindersafari met een jeep'ke die je als volwassenen met een afstandsbediening kan besturen? IK DACHT HET NIET.
Ja, dan loopt het snel op, wij eten amper in het centrum, want eigenlijk veel te duur voor wat het is en proberen zoveel mogelijk van thuis mee te nemen, maaltijden te plannen plus het laatste jaar de Too Good To Go-app een paar keer voor het winkeltje gebruikt waardoor je voor 5 euro wel zeker waar voor je geld hebt, enkel snel opeten dus.

Truc voor een goede prijs voor een bungalow is, op tijd boeken of een actie meepakken en zien of je via je werkgever geen korting hebt, en veel vergelijken. Soms is de FR-site goedkoper dan de BE of NL. Ofwel kortingscodes gebruiken.
 
Ik heb nog ooit op CenterParcs gewerkt (jobstudent), we kregen training om specifiek te focussen op de grootouders om zoveel mogelijk geld uit te portefeuille te krijgen. Voor de rest, alles wel goed geregeld daar en goede verloning!
 
Ja, dan loopt het snel op, wij eten amper in het centrum, want eigenlijk veel te duur voor wat het is en proberen zoveel mogelijk van thuis mee te nemen, maaltijden te plannen plus het laatste jaar de Too Good To Go-app een paar keer voor het winkeltje gebruikt waardoor je voor 5 euro wel zeker waar voor je geld hebt, enkel snel opeten dus.

Truc voor een goede prijs voor een bungalow is, op tijd boeken of een actie meepakken en zien of je via je werkgever geen korting hebt, en veel vergelijken. Soms is de FR-site goedkoper dan de BE of NL. Ofwel kortingscodes gebruiken.
Daar zeg je het. 's Avonds in die restaurants gaan eten viel me wat tegen. Eten was niet veel waard maar kostte een fortuin.

Wel was het personeel heel lief voor de kinderen. Terwijl wij op 't gemak aan het aperitieven waren konden zij een zoektocht doorheen het restaurant doen. Toen ze weer aan tafel kwamen kregen ze vanalles om te kleuren.

@Chauffagist heb je dat aan de cote d'azur? Aha!
 
Alvast bedankt voor de info, wat van De Haan? iemand daar nog recent geweest?
de kinderen zijn tss 10 en 14
In de paasvakantie daar geweest, een jaar of twee eerder ook. Om de één of andere reden viel dat toen best goed mee van prijs, meestal zijn de schoolvakanties duur. Paasvakantie kan in de Nederlandse parken soms wel vrij goedkoop omdat die daar anders valt, al weten ze bij CP NL ook wel wanneer de Belgen hun schoolvakanties vallen.

De Haan viel heel goed mee voor mijn kinderen (9 en 13). Het zwembad is best in orde, zeker sinds ze een wildwaterbaan hebben. Het park zelf is kleinschaliger dan de typische parken in het bos maar da's dan ook minder ver wandelen naar dat zwembad als je ergens in een uithoek zit. En je zit op een kilometer van het strand, kan eens de kusttram naar Oostende pakken, ... Veel andere parken liggen in the middle of nowhere (bewust van CP, dan kunnen ze u centen aftroggelen met activiteiten op het park zelf).

Voor ons ook makkelijker komende uit Zuid-West-Vlaanderen: Als je een weekend gaat moet je de vrijdag in volle avondspits niet de Brusselse of Antwerpse ring over. Op een uur staan we daar.

CP blijft een kostelijk ding maar het is dan ook boeken en verder geen omkijken meer naar. Ik doe wel geen extra betalende activiteiten of in die restaurants gaan eten. Gaan zwemmen en zelf potje koken.
 
Gewone bungalow met 3 slaapkamers. Hoogseizoen. Veel gaan eten daar. Iedere dag daar naar 't winkeltje voor ontbijt en middageten. Kinderen mochten elke dag tal van activiteiten doen. Enz. Het loopt snel op hoor. De eerste dag was er een beachbar aan het speelplein en terwijl de kinderen geschminkt werden ging ik een pilske halen. Als ik me niet vergis vroegen ze 3,5 euro voor een Jupiler in blik.


Hah, ja, maar heb je daar een kindersafari met een jeep'ke die je als volwassenen met een afstandsbediening kan besturen? IK DACHT HET NIET.
Je bedoelt wat je in totaal kwijt was na het verblijf? Ik dacht 4200 euro voor enkel de boeking.

Sowieso is eten en drinken daar enorm duur. Dat proberen we wel te beperken eigenlijk door zoveel mogelijk in de bungalow dat te doen. En durf geen gewoon pint te bestellen want ze brengen dan altijd de grootste vorm en dan betaal je misschien tegen de 7 euro.
 
Een tip. Wij gingen altijd in de herfstvakantie in een Nederlands park zo ver mogelijk van België. Dan heb je goeie prijzen want de Nederlanders hebben dan school. Wij zijn het meest in het heijderbos geweest. De kinderen vonden het daar het leukst en voor 400€ had je een midweek als je ongeveer een jaar van voordien boekt. De prijzen variëren gigantisch door het jaar er moet daar een serieus algoritme achter zitten. De ene week zie je 400euro staan de week erop 550 dan weer 450...
Wij deden ook meest mee van thuis aangezien wij ook graag koken. Nu en dan ene gaan drinken en de laatste avond heb je daar nog een redelijke goeie pizzeria.
 
@Chauffagist heb je dat aan de cote d'azur? Aha!
Nee, maar je hebt wel de zon en de Middellandse zee.

IMG_20230412_114026367_HDR.jpg

Gewone bungalow met 3 slaapkamers. Hoogseizoen. Veel gaan eten daar. Iedere dag daar naar 't winkeltje voor ontbijt en middageten. Kinderen mochten elke dag tal van activiteiten doen. Enz. Het loopt snel op hoor. De eerste dag was er een beachbar aan het speelplein en terwijl de kinderen geschminkt werden ging ik een pilske halen. Als ik me niet vergis vroegen ze 3,5 euro voor een Jupiler in blik.


Hah, ja, maar heb je daar een kindersafari met een jeep'ke die je als volwassenen met een afstandsbediening kan besturen? IK DACHT HET NIET.
Maar dat vragen kinderen toch niet. Het is ook niet omdat iets bestaat dat je het allemaal moet doen? Tuurlijk voorzien ze dergelijke activiteiten, dat prikkelt de kinderen en dwingt ouders tot geld spenderen!

Wij gingen als kind misschien 1 keer/2 jaar naar een pretpark, wij gingen wel eens naar een zwembad, maar zeker niet dagelijks, vakanties verliepen vrij actief, waarbij we snel dienden mee te wandelen. Mijn eigen kinderen zijn ook zo gekweekt, de kleinste (3jr) doet al vlot 7km, de oudste (6jr) doet er al 16. Wij gaan wel naar familie-gerichte campings, maar als ik een grot wil bezoeken of een dorp gaan de kinderen gewoon mee. Willen ze eens naar de animatie ook geen probleem.


Daar zeg je het. 's Avonds in die restaurants gaan eten viel me wat tegen. Eten was niet veel waard maar kostte een fortuin.
Wij maken doorgaans zelf eten of gaan ergens lokaal eten waar je minder toeristen hebt. Ik vind het altijd gek dat mensen premium prijzen betalen voor steaks die eerder stoofvlees zijn en diepvriesfriet met nuggets of opwarmlasagnes. Je kan beter in de Ikea gaan eten, waar de kwaliteit nog 4 keer beter is, voor een fractie van de prijs. Wij stoppen soms onderweg in een Ikea restaurant als we van de Ardennen komen, ook durven we wel eens naar Renmans te gaan en spaghettisaus te kopen voor de eerste avond (indien we naar de Ardennen gaan), naar het zuiden gebruiken we een diepgevroren bak saus als koelement, zo hebben we direct eten voor de eerste avond.
 
Terug
Bovenaan