USA

We hebben qua route een beetje onorthodox gedaan. We doen zowel Oost, als Westkust. Heeft verschillende redenen. Ben nog nooit naar USA geweest en staan wel wat dingen op mijn bucketlist die nu eenmaal ver uit elkaar liggen. De natuurparken doen in de tijd van het jaar dat wij gaan lijkt mij verre van ideaal. Sommige zijn gesloten en bij andere ligt sneeuw en moet je met sneeuwkettingen gaan rijden. Komt nog eens bij dat zo een typische USA roadtrip mij veel leuker lijkt om met enkele vrienden binnen een jaar of 2 te doen. Zeggen we ook al tijdje dat we dat willen doen, maar zij willen pas als corona achter de rug is.

Nu ga ik met de vriendin en we willen echt die mix van vakantie/citytrip, de USA ervaring en ook niet constant aan 200% overal doorheen knallen omdat ik als zelfstandige ook nog elke dag enkele uren moet werken (ik werk 365 op 365). We vliegen dus wel wat, maar wetende dat die domestic flights spotgoedkoop zijn, dachten we: why the fuck not?

12 jan: NY
13 jan: NY
14 jan: NY
15 jan: Miami
16 jan: Miami:
17 jan: Palm Beach
18 jan: Orlando
19 jan: Disney World
20 jan: Disney World
21 jan: Disney World
22 jan: Orlando of andere plek in Florida
23 jan: Las Vegas
24 jan: Las Vegas
25 jan: Las Vegas
26 jan: San Fran
27 jan: San Fran
28 jan: San Fran
29 tot 4 februari: Los Angeles en omstreken (1 dag Universal Studios sowieso)
5 feb: NY
6 feb: landen in Brussel

Trip is geboekt qua hotels en vliegticketten en ligt redelijk vast tot Las Vegas. Vanaf daarna kan wel nog wat veranderen. Maar opmerkingen en aanmerkingen mag altijd. We hopen vooral dat Omnikron onze tip niet te veel gaat vergallen want in Amerika is het echt aan het ontploffen.

Mij zot verklaren dat ik zowel oost als west doe heeft niet meer veel zin want dat staat toch al vast :p
Van 23 januari tot 5 februari aan de westkant van de VS zittten en geen natuurparken doen is in mijn ogen een echte misser. Skip LV en kort LA in met een paar dagen. :unsure:

Heel zijn planning is wat raar, maar ieder zijn keuze. Ik heb ook al dingen gerushed in de VS, maar dat was nooit de eerste keer dan. En nu gaat hij infeite vliegen van stad tot stad. Terwijl leukste aan de USA gewoon het rijden zelf is. Ook zijn NY tijd is gewoon veel te kort.

On topic:

San Francisco wss al 10+ gezien voor werk als privé. In het begin was ik een grote fan van die stad en zag ik mij daar wel wonen maar legalisatie van marihuana heeft die stad wel om zeep geholpen. Overal hoeren en dealers die rondlopen middle of the center. Union square is echt in verval, wharf is ook in verval. Mocht ik nog eens starten van uit SF zou ik wss maar 1 nacht blijven en dan ook maar om vrienden/ex collega's te zien.

Las Vegas, wss ook al 7-9x geweest. hate it or love it city. Belachelijk dat ze zoiets developen in een woestijn maar ik ben fan :) zelfs voor een week zou ik mij daar niet vervelen

Laatst bewerkt:
Van 23 januari tot 5 februari aan de westkant van de VS zittten en geen natuurparken doen is in mijn ogen een echte misser. Skip LV en kort LA in met een paar dagen. :unsure:
Las Vegas is hetgene waar we naar uitkijken het meeste, dus dat gaan we niet skippen. LA is inderdaad wat lang, maar die dagen zijn ook niet per se om altijd in LA city te blijven.

We hadden soms gewoon geen zin om gigantisch veel in de auto te zitten en de interesse was voor deze reis groter naar de steden dan natuurparken. Zijn gewoon keuzes natuurlijk

Ik heb het gevoel dat je gewoon de hipste steden van een lijstje wil kunnen afvinken. Iedereen doet natuurlijk wat hij wil hé, maar ik denk dat je het serieus onderschat.
Was ik van jou zou ik het volgende doen als je dan toch echt NYC, Florida en westen wil combineren:
Dag of 5/6 NYC, vliegen naar Miami (als je dat persé wil gezien hebben, wnt behalve wat strand is daar ook niets te doen). Mini road trip in Florida tot Orlando. Doorvliegen naar Vegas voor enkele dagen en dan naar huis.
Eigenlijk zou ik zelfs Miami laten vallen en een mini road trip vanuit Vegas doen (bv Zion, Grand Canyon).
Steden als LA, SF en Miami zijn leuk om op te nemen in een route als je u focust op een bepaalde regio, maar echt niet de moeite waard om zoveel voor om te rijden/vliegen.

Ik las enkele pagina's terug dat je graag wat wil kunnen uitrusten en niet overal wil doorvliegen, maar met je huidige schema zal dat echt niet lukken.

Edit: als je echt voor de steden wil gaan, wrm geen Chicago of Washington DC? Beide echte topsteden.

Heel zijn planning is wat raar, maar ieder zijn keuze. Ik heb ook al dingen gerushed in de VS, maar dat was nooit de eerste keer dan. En nu gaat hij infeite vliegen van stad tot stad. Terwijl leukste aan de USA gewoon het rijden zelf is. Ook zijn NY tijd is gewoon veel te kort.

On topic:

San Francisco wss al 10+ gezien voor werk als privé. In het begin was ik een grote fan van die stad en zag ik mij daar wel wonen maar legalisatie van marihuana heeft die stad wel om zeep geholpen. Overal hoeren en dealers die rondlopen middle of the center. Union square is echt in verval, wharf is ook in verval. Mocht ik nog eens starten van uit SF zou ik wss maar 1 nacht blijven en dan ook maar om vrienden/ex collega's te zien.

Las Vegas, wss ook al 7-9x geweest. hate it or love it city. Belachelijk dat ze zoiets developen in een woestijn maar ik ben fan :) zelfs voor een week zou ik mij daar niet vervelen
Ik heb exact hetzelfde gevoel bij SF. Het is nog steeds een toffe stad voor Alcatraz, Golden Gate, ... Maar de criminaliteit is torenhoog, het zit er vol daklozen en er is een enorm probleem qua druggebruik.

Steden in VS zijn over het algemeen een teleurstelling.
Tenzij een paar historische steden aan Oostkust zijn de meeste gewoon dambordpatroon met weinig ziel als je vergelijkt met Europese steden.
Je gaat meestal niet zomaar rondlopen zoals in een Rome of Parijs en mooie dingen zien.
Historische gebouwen daar zijn max 100 jaar oud.

Klopt nu ook wel niet echt: Austin, Seattle, Denver zijn bvb ook echt leuke steden met een centrum met een ziel en waar je kan wandelen.

Al die kleine steden aan de westkust van Florida ook leuk. New Orleans ook. Dus echt wel meer dan Oostkust alleen hoor. Maar meeste idd teleurstellend.

Als je een willekeurige stad bezoekt in de US is dat meestal teleurstellend: vaak doods in het centrum (downtown) behalve een hoop daklozen. Dan spreek ik over mid-sized cities genre Buffalo, Albany, Little Rock waar het toch maar triestig vertoeven was. Niet dat we bewust naar die steden gingen, was eerder een tussenstop op onze road trips.

Anderzijds heb ik toch ook al prachtige steden gezien hoor: Boston, New York, Washington DC, Chicago, Austin, New Orleans, San Antonio, Seattle en Nashville vond ik allemaal zeker de moeite. Zeker Boston heeft heel wat historische gebouwen en heeft de 'gezelligheid' die de meeste Europese steden ook hebben. West coast nog niet gedaan dus daar kan ik weinigs over zeggen.

Weet de gemiddelde Amerikaan eigenlijk waar België ligt? Als je nu in zo'n bar gaat en iemand vraagt van waar je bent, en je zegt "ah I'm from Belgium", wat gaat er dan door de gemiddelde Amerikaan zijn hoofd? Radiostilte?

Weet de gemiddelde Amerikaan eigenlijk waar België ligt? Als je nu in zo'n bar gaat en iemand vraagt van waar je bent, en je zegt "ah I'm from Belgium", wat gaat er dan door de gemiddelde Amerikaan zijn hoofd? Radiostilte?
Nee, ze weten dat het ergens in Europa ligt, en dat de Nato hier zit. Maar er zijn best veel Amerikanen die Europa niet op een kaart kunnen aanduiden...

Nee, ze weten dat het ergens in Europa ligt, en dat de Nato hier zit. Maar er zijn best veel Amerikanen die Europa niet op een kaart kunnen aanduiden...
Mijn meeste Amerikaanse collegas kennen België niet maar wel Brussels. Ze denken wel dat Brussels een land is maar ze weten idd in Europa en NATO.

Mja. Wat is de gemiddelde Amerikaan? Zeker tov de "gemiddelde Europeaan". Mijn ervaring is helemaal anders dan hierboven. En we hebben al heel wat staten gedaan. Zeker in Cali zul je veel mensen tegenkomen die soms nog meer van je stad weten dan jij zelf. België, verschillende musea, "the Ardennes", tot in een gat in Tucson toe. In Utah een paar mensen die "Nayderlends" praatten door hun familie.

De stereotiepe Amerikaan die alleen "Amerika" en "al de rest" kent, is vooral een karikatuur die (nog) weinig met de werkelijkheid te maken heeft.

Mja. Wat is de gemiddelde Amerikaan? Zeker tov de "gemiddelde Europeaan". Mijn ervaring is helemaal anders dan hierboven. En we hebben al heel wat staten gedaan. Zeker in Cali zul je veel mensen tegenkomen die soms nog meer van je stad weten dan jij zelf. België, verschillende musea, "the Ardennes", tot in een gat in Tucson toe. In Utah een paar mensen die "Nayderlends" praatten door hun familie.

De stereotiepe Amerikaan die alleen "Amerika" en "al de rest" kent, is vooral een karikatuur die (nog) weinig met de werkelijkheid te maken heeft.
Op onze reis toch wel een paar camping-buren gehad die effectief niks wisten over België. Geen idee van taal/ligging/...
Uiteindelijk is dat ook niet ZO onlogisch he. Hoeveel Belgen zouden er zijn die niet weten dat NY aan de Oostkust ligt en LA aan de Westkust? Hell, ik weet zelf nog maar recent dat Woodstock helemaal niet in de buurt van San Francisco ligt, maar boven New York...

Dat is dus niet persé "de domme Amerikaan", maar gewoon een logisch gevolg dat ge nu eenmaal meer weet over uw eigen omgeving dan over die aan de andere kant van de wereld. Ik kan op een kaart van Azië ook maar een paar landen aanduiden...

Kameraad van mij werkt in de US, die zegt dat al zijn collega's Belgie kennen. Ook begrippen zoals Belgian Waffle en chocolate zijn daar bekend hoor.

Op onze reis toch wel een paar camping-buren gehad die effectief niks wisten over België. Geen idee van taal/ligging/...
Uiteindelijk is dat ook niet ZO onlogisch he. Hoeveel Belgen zouden er zijn die niet weten dat NY aan de Oostkust ligt en LA aan de Westkust? Hell, ik weet zelf nog maar recent dat Woodstock helemaal niet in de buurt van San Francisco ligt, maar boven New York...

Dat is dus niet persé "de domme Amerikaan", maar gewoon een logisch gevolg dat ge nu eenmaal meer weet over uw eigen omgeving dan over die aan de andere kant van de wereld. Ik kan op een kaart van Azië ook maar een paar landen aanduiden...
Nja, en daarom "de gemiddelde Amerikaan" zegt heel weinig. En niet weten waar Woodstock ligt is niet helemaal hetzelfde als "radiostilte bij het horen van Belgium".

Nja, en daarom "de gemiddelde Amerikaan" zegt heel weinig. En niet weten waar Woodstock ligt is niet helemaal hetzelfde als "radiostilte bij het horen van Belgium".
Maar er zijn zo nog 100-en voorbeelden hoor. Ik wist ook niet dat de Dominicaanse Republiek en Haïti op hetzelfde eiland liggen, tot we daar op reis gingen bvb. En ik ben niet wereldvreemd, en ik ben vrij zeker dat héél veel Belgen dat niet weten. Maar voor iemand die in de Dominicaanse Republiek woont, kom je wel over als een holbewoner als je dat niet weet :p. Is allemaal te bekijken van uit het juiste perspectief. Hoger opgeleide Amerikanen zullen zeker wel iets weten over Europa en weten dat België een land is, en meestal ook dat er Frans gesproken wordt bvb. Maar bij de lager geschoolde groep is het helemaal niet raar dat die daar niks van weten.

Goh mijn team bestond uit +/- 200 Amerikanen, geen enkele had een passport en geen enkele wist waar Belgium was. Ik was hun mgr.

Wij zitten hier nu al vijf dagen. New York was echt de moeite en indrukwekkend, wel ijskoud met temperaturen soms tot -6. Nu twee dagen in Miami South Beach en ik kan enkel maar zeggen 'meh'. Niet slecht, zeker niet wauw. Beetje Spaanse Costa vibes, maar ik had er veel meer van verwacht.

De have voor de cruise schepen hier vlakbij en aangrenzende flatgebouwen zijn dan weer wel dingen die je mond laten openvallen, maar goed.

Miami lijkt me niet een omweg waard, tenzij je Florida meeneemt in je reisprogramma (o.a. Everglades). Als "havenstad" vond ik San Diego wel de moeite met Balboa Park en de marinebasis waar je de USS Midway op kan. Uitgaan in het centrum (Gaslamp district) is wel wat anders (lees: opgekleed) dan uitgaan in pakweg Mission District (meer relaxed, "surfer"-sfeer).

Terug
Bovenaan