Zwaar fan van die eSim, heb er voor mezelf, vrouw en oudste dochter ook gebruik van gemaakt in NYC. Ga het binnenkort voor Vegas weer opnieuw doen.

Ik zat al even te kijken naar een trip in Florida in de zomer maar het wordt me afgeraden omwille van de vochtige, kleffe hitte. Hoe is jou dat bevallen?
 
T verwonder me dat ge niks zegt over t weer idd. De vakantiemaanden hier zijn altijd vrij rot qua weer in florida. Nu zit ook iemand die k ken in orlando en hebben bijna elke dag minstens een uur regen :)

Wel leuk verslag, zou r graag terug opnieuw heen gaan. Ook vele zaken herkenbaar van men laatste trip zoals johns pass village, bahia honda, …
 
Iemand ervaring met vluchten naar Las Vegas? Vanuit België dan, met overstap.

Hoe lang moet je minstens voorzien voor een layover wanneer deze in de VS is? Moet je tijdens de layover dan al langs de customs & border protection?
 
Probeer overstap in Europa te maken bv London of Amsterdam.
Dit is handiger dan een overstap in VS want je moet inderdaad controle passeren. Dan hangt het af van welke luchthaven je je layover hebt. Op een JFK is het veel drukken dan op bv Salt Lake City. Ook moet je in de VS je bagage terug inchecken want deze wordt niet automatisch op nieuwe vlucht gezet zoals in Europa.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arvy
Iemand ervaring met vluchten naar Las Vegas? Vanuit België dan, met overstap.

Hoe lang moet je minstens voorzien voor een layover wanneer deze in de VS is? Moet je tijdens de layover dan al langs de customs & border protection?
Heel veel :D

Er bestaan argumenten pro overstap in Europa, en contra overstap in Europa.

Ik ben al twee keer via JFK gevlogen met Delta (Brussel - JFK - Las Vegas), en al twee keer (volgende maand derde keer) via Amsterdam met KLM (Brussel - Schiphol Amsterdam - Las Vegas).

Voordelen overstappen in Europa: enkel paspoortcontrole in Amsterdam, vliegtuig op en klaar. KLM vliegt ook 3 keer in de voormiddag naar Amsterdam vanuit Brussel (6u, 8u en 10u ruwweg gezegd) en ik neem altijd een vliegtuig eerder dan wat hun booking engine me voorstel omdat ik liever 'safe than sorry' ben. Ik heb nu ook de vlucht van 8u (komt ten laatste om 9u aan in Amsterdam) en dan heb ik 3u30 minuten om passport-controle door te gaan. Ik vloog al twee keer Business op het stuk Amsterdam - Las Vegas en kan deze tijd dus op m'n gemak doorbrengen in de Crown Lounge van KLM.
Een groot nadeel van overstappen in Europa is dat er meestal maar 1 vlucht per dag naar je bestemming in de VS vertrekt (heel soms, zoals naar NYC, twee vanuit Amsterdam). Als er dus iets met die vlucht is, zit je vaak een dag vast, tenzij je met een extra connectie gaat werken).
Bij aankomst in de VS kan je dan rustig door 'immigrations', en maakt het eigenlijk niet uit hoelang dat duurt.

Voordeel van overstappen in de VS: als je je vlucht mist (zoals ik in 2019 voorhad nadat ik 4u (!!) staan aanschuiven heb in JFK bij immigrations), gaan er dezelfde dag waarschijnlijk nog een tiental vluchten dezelfde kant uit. Delta alleen al vliegt 5 (seizoensgebonden soms 6) keer per dag naar Las Vegas, en er zijn nog eens 4 connecterende opties via Salt Lake City (SLC) van waaruit het nog een uurtje vliegen is naar Las Vegas. Je geraakt er dus wel, zo ook ik in 2019 toen Delta me gewoon op de 'red eye' naar Vegas zette.
Het nadeel staat eigenlijk hierboven al: immigrations kan lang duren, kan ook snel gaan.

In 2019: 4u. Dit was de ergste keer ooit.
December '21: 3 minuten (in Las Vegas, vloog business dus wel als één van de eersten het vliegtuig uit)
April '22: 25 minuten (Las Vegas, vloog ook business maar er was een vlieger vol Duitsers geland van Condor tien minuten voor ons)
Juli '22: 20 minuten (in JFK, heel druk maar letterlijk alle 'kotjes' open met CBP-officers.


Verder hangt het nog af hoe je wil vliegen. Er zijn nog opties, maar omdat ik Flying Blue Silver (Delta Silver Medaillon) ben (en dus gratis bagage, gratis stoelkeuze, goedkopere upgrades en vaak gratis upgrades bij Delta, meer miles per uitgegeven €), boek ik meestal binnen die alliantie.
Ik vind het business-product van KLM beter, maar in Economy vlieg ik liever Delta. De economy-stoelen van KLM in hun 787-9 Dreamliners, waarmee ze de route AMS - LAS vliegen, zijn redelijk shit, na enige tijd voel ik het stoelframe. Bij Delta is dit een oudere Boeing 767, maar hun stoelen zijn merkelijk beter. In business merk je dan weer hard dat KLM nieuwere producten inzet op die route: bed van 2,10 meter dat plat kan, veel betere infotainment en superieure maaltijd- en drankenservice. Bij Delta is het meer een 'grote stoel die ook bijna volledig plat kan'.

Probeer altijd bij een lijnvluchtmaatschappij (alliantie) te boeken. Die zijn heel soepel met omboeken als het dan toch mis gaat of je vlucht geannuleerd wordt.
Voorbeeldje: initieel had ik de heenweg volgende maand met Delta geboekt (BRU - JFK - AMS), en terug met KLM (LAS - AMS - BRU). De KLM-heenvlucht was meer dan €300 duurder als optie (kan op één ticket geboekt worden zolang je binnen dezelfde aliantie blijft maar vaak andere prijzen). De heenvlucht BRU - JFK werd echter geannuleerd voor die specifieke datum.
Even KLM gebeld en ik zit zonder meerprijs op de BRU - AMS - LAS vlucht, hoewel dat ticket dus een pak duurder was.

Nog vragen? Shoot!
 
Iemand ervaring met vluchten naar Las Vegas? Vanuit België dan, met overstap.

Hoe lang moet je minstens voorzien voor een layover wanneer deze in de VS is? Moet je tijdens de layover dan al langs de customs & border protection?

Ik heb deze route 1 keer gedaan met BA via Londen en 1 keer met Delta via Atlanta.

BA: Vertrokken in Brussel. Voor de overstap in Londen hadden we 1u50, want meer dan voldoende was. We hebben na security nog 1u20 over aan de gate. Eigenlijk geen gedoe voor zover ik me herinner.

Delta: Ook vertrokken in Brussel. Voor de overstap in Atlanta hadden we 2u20. Plaatsen zo ver mogelijk vanvoor in het vliegtuig gereserveerd om er als eerste uit te zijn. Maar aan Immigrations ging het verbazend vlot. we hebben maar 30 min staan aanschuiven. Wat een stevige verademing was tov de andere keren. Maar ik tel altijd minimum 2 u voor immigrations. En dat bleek tot nu toe telkens genoeg te zijn. Als was het 1 keer in 2006 wel eens nipt (5 minuutjes over)

Voor het gemoed vond ik de overstap in Londen wel een pak aangenamer. De security rij in Europe is me altijd een stuk vlotter verlopen dan de immigrations rij in de VS. Dus als je die dan op je bestemming hebt, dan is de tijdsdruk weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arvy
Ik kwam vandaag dit filmpje tegen vandaag en leek me wel eens leuk om te delen hoe snel het echt fout kan gaan.


Als liefhebber van dirtroads en afgelegen plaatsen is dit iets waar we echt wel zo voorzichtig mogelijk mee proberen te zijn, want op een paar minuten is de vakantie om zeep.
 
Ik kwam vandaag dit filmpje tegen vandaag en leek me wel eens leuk om te delen hoe snel het echt fout kan gaan.


Als liefhebber van dirtroads en afgelegen plaatsen is dit iets waar we echt wel zo voorzichtig mogelijk mee proberen te zijn, want op een paar minuten is de vakantie om zeep.
Zalig :love2: Ben liefhebber van zo'n extreem weer, zou zoiets ook wel in het echt willen zien.
 
Ik kwam vandaag dit filmpje tegen vandaag en leek me wel eens leuk om te delen hoe snel het echt fout kan gaan.


Als liefhebber van dirtroads en afgelegen plaatsen is dit iets waar we echt wel zo voorzichtig mogelijk mee proberen te zijn, want op een paar minuten is de vakantie om zeep.
Hebben dit in Zuid-Afrika gehad in een natuurgebied. Was een weggetje en stond wel aangegeven dat je moest oppassen dat je niet terug kon als het regende terwijl je boven zat.
Het was dus zo ver, gaan terug zo ver we kunnen maar plots dus een rivier van een meter diep in de weg.
 
Hebben dit in Zuid-Afrika gehad in een natuurgebied. Was een weggetje en stond wel aangegeven dat je moest oppassen dat je niet terug kon als het regende terwijl je boven zat.
Het was dus zo ver, gaan terug zo ver we kunnen maar plots dus een rivier van een meter diep in de weg.
1 meter is niets jong, gewoon doorwaden :)
 
Met ne Fiesta :D wel verrassend goede offroad wagen trouwens. Was in Hluhluwe, en dat zijn toch best pittige "offroad" heuvels voor een gezinswagen met gewone bandjes, maar hij deed dat goed.

YOLO

nu in de VS heb ik me een paar keer beklaagd dat ik geen hogere wagen had gekozen maar aan de andere kant zou ik me ook niet zo rap wagen om daar door te rijden. Internetfilmpjes zeggen genoeg ;)
 
Met ne Fiesta :D wel verrassend goede offroad wagen trouwens. Was in Hluhluwe, en dat zijn toch best pittige "offroad" heuvels voor een gezinswagen met gewone bandjes, maar hij deed dat goed.
Je kan echt ver geraken met een gewone wagen als je weet wat je moet doen. En omgekeerd ook een 4x4 is niets waard als je niet weet hoe te rijden.

Filmpje van Stanneke beste voorbeeld. Hij rijdt totaal verkeerd dat heuvel op, is dan verbaasd met die hoek dat hij vastzit en dan zit hij te revven in high gear.

Dat filmpje is prachtig exemplaar how not to drive offroad.
 
Je kan echt ver geraken met een gewone wagen als je weet wat je moet doen. En omgekeerd ook een 4x4 is niets waard als je niet weet hoe te rijden.

Filmpje van Stanneke beste voorbeeld. Hij rijdt totaal verkeerd dat heuvel op, is dan verbaasd met die hoek dat hij vastzit en dan zit hij te revven in high gear.

Dat filmpje is prachtig exemplaar how not to drive offroad.
Ja klopt, je hebt natuurlijk grondspeling die meespeelt (maar meestal zijn er toch al "wegen" voorzien) maar als ge een beetje logisch nadenkt kom je ver.
Je ziet wel vaak mensen nog continu remmen en schuiven op steile afdalingen, dat is nu wel echt vragen om problemen. Gewoon in 1e en go with the flow en er was geen probleem eigenlijk ...
Nu zou ik bvb ook niet door monument valley rijden met een gewone auto hoor... Los zand is venijnig beestje als ge geen hogere wagen hebt.
 
YOLO

nu in de VS heb ik me een paar keer beklaagd dat ik geen hogere wagen had gekozen maar aan de andere kant zou ik me ook niet zo rap wagen om daar door te rijden. Internetfilmpjes zeggen genoeg ;)
Veel heeft ook te maken dat veel mensen niet weten waar ze mee bezig zijn. ik ben geen offroad specialist, maar ik probeer wel na te denken voor ik dingen doe.

Neem nu bijvoorbeeld the cathedral valley loop aan Capitol reef. Een offroad loop van ongeveer 100 km, waar je een dag mee stil bent. Te rijden langs 2 kanten, maar afhankelijk van welke kant je kiest een river-crossing na 2 km of een river-crossing na 100 km.

Logisch dat je eerst de river-crossing gaat doen, maar toch al een keer daar gestaan op de avond de dag voor we deze loop gingen doen om te checken hoe diep de rivier is en dat er een auto van de andere kant komt. Rivier veel te diep voor zijn auto, maar om niet 100km terug te moeten toch proberen.

Uiteraard zijn we de rangers mogen gaan halen omdat ze vast staken....
 
Terug
Bovenaan