Iemand ervaring met vluchten naar Las Vegas? Vanuit België dan, met overstap.
Hoe lang moet je minstens voorzien voor een layover wanneer deze in de VS is? Moet je tijdens de layover dan al langs de customs & border protection?
Heel veel
Er bestaan argumenten pro overstap in Europa, en contra overstap in Europa.
Ik ben al twee keer via JFK gevlogen met Delta (Brussel - JFK - Las Vegas), en al twee keer (volgende maand derde keer) via Amsterdam met KLM (Brussel - Schiphol Amsterdam - Las Vegas).
Voordelen overstappen in Europa: enkel paspoortcontrole in Amsterdam, vliegtuig op en klaar. KLM vliegt ook 3 keer in de voormiddag naar Amsterdam vanuit Brussel (6u, 8u en 10u ruwweg gezegd) en ik neem altijd een vliegtuig eerder dan wat hun booking engine me voorstel omdat ik liever 'safe than sorry' ben. Ik heb nu ook de vlucht van 8u (komt ten laatste om 9u aan in Amsterdam) en dan heb ik 3u30 minuten om passport-controle door te gaan. Ik vloog al twee keer Business op het stuk Amsterdam - Las Vegas en kan deze tijd dus op m'n gemak doorbrengen in de Crown Lounge van KLM.
Een groot nadeel van overstappen in Europa is dat er meestal maar 1 vlucht per dag naar je bestemming in de VS vertrekt (heel soms, zoals naar NYC, twee vanuit Amsterdam). Als er dus iets met die vlucht is, zit je vaak een dag vast, tenzij je met een extra connectie gaat werken).
Bij aankomst in de VS kan je dan rustig door 'immigrations', en maakt het eigenlijk niet uit hoelang dat duurt.
Voordeel van overstappen in de VS: als je je vlucht mist (zoals ik in 2019 voorhad nadat ik 4u (!!) staan aanschuiven heb in JFK bij immigrations), gaan er dezelfde dag waarschijnlijk nog een tiental vluchten dezelfde kant uit. Delta alleen al vliegt 5 (seizoensgebonden soms 6) keer per dag naar Las Vegas, en er zijn nog eens 4 connecterende opties via Salt Lake City (SLC) van waaruit het nog een uurtje vliegen is naar Las Vegas. Je geraakt er dus wel, zo ook ik in 2019 toen Delta me gewoon op de 'red eye' naar Vegas zette.
Het nadeel staat eigenlijk hierboven al: immigrations kan lang duren, kan ook snel gaan.
In 2019: 4u. Dit was de ergste keer ooit.
December '21: 3 minuten (in Las Vegas, vloog business dus wel als één van de eersten het vliegtuig uit)
April '22: 25 minuten (Las Vegas, vloog ook business maar er was een vlieger vol Duitsers geland van Condor tien minuten voor ons)
Juli '22: 20 minuten (in JFK, heel druk maar letterlijk alle 'kotjes' open met CBP-officers.
Verder hangt het nog af hoe je wil vliegen. Er zijn nog opties, maar omdat ik Flying Blue Silver (Delta Silver Medaillon) ben (en dus gratis bagage, gratis stoelkeuze, goedkopere upgrades en vaak gratis upgrades bij Delta, meer miles per uitgegeven €), boek ik meestal binnen die alliantie.
Ik vind het business-product van KLM beter, maar in Economy vlieg ik liever Delta. De economy-stoelen van KLM in hun 787-9 Dreamliners, waarmee ze de route AMS - LAS vliegen, zijn redelijk shit, na enige tijd voel ik het stoelframe. Bij Delta is dit een oudere Boeing 767, maar hun stoelen zijn merkelijk beter. In business merk je dan weer hard dat KLM nieuwere producten inzet op die route: bed van 2,10 meter dat plat kan, veel betere infotainment en superieure maaltijd- en drankenservice. Bij Delta is het meer een 'grote stoel die ook bijna volledig plat kan'.
Probeer altijd bij een lijnvluchtmaatschappij (alliantie) te boeken. Die zijn heel soepel met omboeken als het dan toch mis gaat of je vlucht geannuleerd wordt.
Voorbeeldje: initieel had ik de heenweg volgende maand met Delta geboekt (BRU - JFK - AMS), en terug met KLM (LAS - AMS - BRU). De KLM-heenvlucht was meer dan €300 duurder als optie (kan op één ticket geboekt worden zolang je binnen dezelfde aliantie blijft maar vaak andere prijzen). De heenvlucht BRU - JFK werd echter geannuleerd voor die specifieke datum.
Even KLM gebeld en ik zit zonder meerprijs op de BRU - AMS - LAS vlucht, hoewel dat ticket dus een pak duurder was.
Nog vragen? Shoot!