Upgraden Ryzen 2600x, 1060, 16GB RAM

ToasT

Well-known member
Crowdfunder FE
Huidige setup is dus een 2600X met 2x8GB Team Group DDR4 Vulcan 3000 CL16 en een GTX 1060 6GB op een MSI B450M Mortar.
Graag had ik het volledige systeem vernieuwd maar met de prijzen vandaag de dag :rolleyes:

Eventjes gezocht op de site van MSI en ik vind enkel een bios upgrade voor de Ryzen 3x00 reeks.
In hoeverre is het nuttig om die 2600 te vervangen door een 3600 of eventueel een 3700?

Graag had ik games kunnen streamen naar mijn Nvida Shield en in 4K, ik zit dus sowieso vast aan Nvidia. Hier twijfel ik nog tussen een 3060 en een 3070ti.
Ik hoef niet alles op max te kunnen spelen, maar een beetje future proof mag wel. Ik speel eerder rpg's en iets zoals bv Green Hell dan 1 of andere competitieve shooter.

Als ik toch beter alles zou upgraden om niet te bottlenecken, zal het wel een 5600 worden. Wat is er belangrijker voor deze, Mhz of cas latency? Welke van onderstaande zou dus beter presteren:
PSU zal waarschijnlijk sowieso moeten vervangen worden, ik denk dat er hier nog een oudere Corsair 550W of zo in zit. Daarbij dacht ik aan een Enermax Platimax of Fractal Design Ion+

Alvast bedankt voor jullie bijdrage
 
Als je het budgetvriendelijk wilt houden zou ik die 2600x niet direct gaan vervangen. Gamen op 4k 60Hz is en blijft vooral GPU gelimiteerd. Als je met je moederbord dan nog gelimiteerd bent tot de 3000 reeks en niet direct kan upgraden naar de 5000 reeks zou ik het al helemaal zo laten. Wacht dan liever op de toekomstige generatie CPU/moederborden met DDR5. Ik game zelf ook nog met een 2700x + RTX 3080 op 4k en dat gaat gewoon.

Gebruik het vrijgekomen geld om een betere GPU te kunnen scoren. RTX 3080 is nog steeds heel duur maar ga je zeker niet beklagen voor 4k. 3070ti is ook een meer dan deftige en goedkopere optie. AMD's Radeon kaarten presteren op zuivere rekenkracht ook meer dan behoorlijk maar hebben een beperkte featureset zonder DLSS en ook geen nvidia shield support... Geen optie dus voor jou.

In verband met geheugen is het belangrijkste de "true latency": de combinatie bandbreedte (MHz) en clock cycles (CAS latency). Tweakers' pricewatch heeft daar een goeie selector voor. Lager is beter. ;) Voor zover ik me herinner zit de sweetspot bij AMD's 5000 reeks tussen 3400 en 3600 MHz (kan tot die snelheid typisch 1:1 lopen) met dus een zo laag mogelijke CAS (en andere) latency.
Hou er rekening mee dat high-performance geheugen zeker een invloed maakt, maar dat dit een pad is van diminishing returns en je voor hetzelfde budget beter gaat voor mid-range geheugen met betere CPU en GPU.
Als je jouw bestaande geheugen gewoon wilt uitbreiden kan je best gelijkaardige waarden pakken als wat je nu al hebt steken. Kwestie dat je geen premium betaalt voor de betere prestaties die je in dat geval toch niet behaalt.

Geen idee omtrent voedingen. Met Seasonic en Corsair 80+ gold/platinum voedingen kan je alleszins niet mis gaan. Misschien ook direct opteren voor 850W gezien de beperkte/geen meerkost ten opzichte van 750-760W.
 
Terug
Bovenaan