Upgrade Moederbord-CPU-RAM

Status
Niet open voor verdere reacties.

Waelvis

Well-known member
Crowdfunder FE
Als de zoektocht naar een nieuwe CPU voor mijn huidige setup wat moeilijk loopt (ouder systeem, moeilijk vindbaar) ben ik aan het twijfelen om voor een volledig nieuwe combo Moederbord-CPU-RAM te gaan.

Huidige setup:
Moederbord: ASRock H61 Pro BTC
CPU: Intel Core i5-3450 (LGA1155)
GPU: NVIDIA GeForce GTX970 Gaming (4GB)
RAM: 8GB DDR3-1333
SSD: Samsung EVO 860 500GB
HDD: Enkele WD schijven voor opslag
Case: Cooler Master 1000 big tower

Case, GPU, schermen, HDD's en zo kunnen voorlopig perfect behouden blijven. Nieuwe GPU schaf ik me volgend jaar of zo wel aan als de prijzen gezakt zijn, of het aanbod 2ehands aangroeit/goedkoper wordt.

Wat ik in gedachten heb:
Moederbord: AsRock X570 Phantom Gaming 4 (137€)
CPU: AMD Ryzen 5600X (265.05€)
RAM: Corsair DDR4 2x8GB (84.90€)

Komt samen op 486.95€

Zou dit deftig genoeg zijn, of zijn er andere componenten aan te raden?
Ik zou liefst onder de 500€ willen blijven, dus het mag zeker niet duurder.. (hoe goedkoper hoe liever)

Moederbord overweeg ik eventueel een Gigabyte X570 Gaming X (151€) (komt met een gratis 256GB NVME M.2 SSD welke sneller is dan m'n huidige SSD, maar kleiner. Ik kan ze dan wel samen gebruiken)
Qua CPU kan ik eventueel goedkoper gaan en een Ryzen 5 3600 kiezen? (is 60€ goedkoper) Of is het prestatieverschil het prijsverschil echt waard?
 
Ziet er mij een goede combo uit. Zou eventueel wel sneller RAM kiezen. Die 5600X en X570 kunnen perfect overweg met 3600MHz RAM.

Met die 5600X en X570 ga je wel een lange tijd voort kunnen. Hangt natuurlijk ook af wat je met die PC wilt doen. Want een 3600 met B450/550 bord en 3200MHz gaat ook zeker en vast lang meegaan.

Van Gigabyte ben ik geen fan, dus zou dat i.i.g. nooit aanraden. Alhoewel een aantal borden wel deftig zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan