Upgrade naar RTX 3060TI mogelijk met deze specs?

iCruysberghs

Redacteur
Crowdfunder FE
Hey, hier ben ik weer! 😅
Ik wil al een tijdje upgraden voor een game performance boost en een 3060TI leek mij perfect hiervoor. Misschien wat fans en een CPU cooler (NZXT Kraken ofzo). Maar ik vroeg me af of ik met mijn huidige specs een 3060TI kan kopen zonder bottlenecks oid.


AMD Ryzen 5 2600, 3,4 GHz (3,9 GHz Turbo Boost)
MSI B450-A PRO
GIGABYTE GeForce GTX 1660 OC
Crucial BX500, 240 GB SSD
WD Blue, 1 TB Harde schijf
Corsair VS550 - 550 Watt 80 PLUS, 550 Watt voeding
G.Skill 16 GB DDR4-2666
 
Verbetering mogelijk bij :
- Crucial BX reeks, daar kan je gerust een M2 schijf of een Samsung 870 evo voor nemen van 1TB.
- Ook het geheugen kan voor weinig geld geüpgrade worden naar 16GB DDR4-3200 of DDR4-3600
 
Verbetering mogelijk bij :
- Crucial BX reeks, daar kan je gerust een M2 schijf of een Samsung 870 evo voor nemen van 1TB.
- Ook het geheugen kan voor weinig geld geüpgrade worden naar 16GB DDR4-3200 of DDR4-3600
If not mistaken kan je met die cpu maar tot 3000Mhz gaan? Heb die tijdje terug zelf gehad, daarmee dat mijn oog erop viel.

Qua grafische kaart zou ik het inderdaad overwegen, de cpu gaat geen bottleneck zijn, al moet je natuurlijk altijd in acht nemen welk soort gebruik je met die set-up wilt realiseren.
 
If not mistaken kan je met die cpu maar tot 3000Mhz gaan? Heb die tijdje terug zelf gehad, daarmee dat mijn oog erop viel.

Qua grafische kaart zou ik het inderdaad overwegen, de cpu gaat geen bottleneck zijn, al moet je natuurlijk altijd in acht nemen welk soort gebruik je met die set-up wilt realiseren.
Eigenlijk vooral om mee te gamen op 1080p of QHD.
 
If not mistaken kan je met die cpu maar tot 3000Mhz gaan? Heb die tijdje terug zelf gehad, daarmee dat mijn oog erop viel.

Qua grafische kaart zou ik het inderdaad overwegen, de cpu gaat geen bottleneck zijn, al moet je natuurlijk altijd in acht nemen welk soort gebruik je met die set-up wilt realiseren.
Excuseer? De youtube filmpjes van gerenomeerd reviewers zijn legio, waar ze testen welk de beste rating is voor je RAM. De sweet spot zit al sinds de 2600 (de 2xxx reeks) tussen 3200 en 3600.

Prijs - kwaliteit/snelheid was het TOEN de 3200. Sindsdien zijn de prijzen dermate gezakt dat ik DDR4-3600 durf aanraden. Er zit daarwerkelijk winst (fps) in. Zeker wanneer je zulk een sterke grafische kaart gaat gebruiken.

For the record, ik heb :
AMD Ryzen 5 2600
G.Skill Trident Z RGB 3200 (was toen veels te duur, nu zijn die prijzen 60%)
Asus B450-I ROG Strix
MSI GeForce GTX 1070 Gaming 8G

De graka is al wat ouder, maar ik vind de huidige prijzen (en beschikbaarheid) maar al te gek. Al zou ik geen nee zeggen tegen een 2de handse AMD 5700XT aan juiste prijs.
 
3600 MHz is niet aangeraden voor de Ryzen 2000 reeks. Die generatie heeft nog een zwakke/middelmatige on-board memory controller waarbij je geluk moet hebben met de silicon lottery om zulke clocks stabiel te halen. Mijn 2700x haalt die clocks bijvoorbeeld niet stabiel.
3200 CL 14 geheugen levert voor die generatie zowat de beste prestaties qua "true latency" (de verhouding tussen frequentie en CL periodes bepaalt de echte latency). De daarbij gebruikte Samsung B-die chips zijn ook altijd goed compatibel geweest met Ryzen, wat bij ander geheugen vooral bij de eerste generatie Ryzen en oudere biossen problematisch kon zijn.
Nu er zit effectief wat prestatiewinst in sneller geheugen, maar je gaat meer winst halen door te upgraden naar een Ryzen 3000 of Ryzen 5000 processor.

In verband met voorgestelde SSD upgrade zou ik eerder kijken of je effectief meer opslag wilt hebben. NVMe SSDs zijn beduidend sneller dan SATA SSD in benchmarks maar in de praktijk merk je daar weinig van bij het booten van windows of laden van een game. Wel een enorm verschil ten opzichte van een klassieke HDD. Eventueel kan je die 1TB WD Blue (erg weinig opslag voor een HDD trouwens) eruit kegelen voor een grote SATA of NVMe SSD.

Voor QHD is die 3060 ti een goede keuze. Voor 1080p gaat dat al overkill zijn en gaat de CPU waarschijnlijk bottlenecken, maar je moet je dan eerder afvragen waarom je op zulke lage resolutie wil spelen tegen meer dan 200 FPS.
 
Ik wil wel meer opslag ja. Als ik deze bijvoorbeeld koop, moet ik daar dan nog een bepaalde kabel ofzo bijkopen om aan te sluiten? Zou die dan als extra ssd gebruiken bij de hdd.
 
Terug
Bovenaan