UEFA Conference League 2023-2024

Ik heb sowieso al een hekel aan het gebruik van het adjectief historisch in de sportjournalistiek maar hier is het perfect op zijn plaats.

De Griekse hel is de hemel geworden voor Club Brugge. Na een overtuigende 0-2-zege bij PAOK staat blauw-zwart in de halve finale van de Conference League - een prestatie die een Belgische ploeg al 31 jaar niet meer flikte.
Al 31 jaar niet meer gebeurd in een competitie die aan zijn derde editie toe is én is begonnen in 2021.
Historisch is hier wel het correcte woord.

Even serieus, ik vermoed dat ze refereren naar een halve finale in een Europese clubcompetitie en dus eigen Antwerp bedoelen in 1993. Of vinden ze de UECL de opvolger van de Europacup II?
Op het eerste zicht zie ik dat er nog een resem Belgische clubs zoals Standard, Lierse, Gent en Genk een halve finale in de Intertoto cup hebben gespeeld. Of telt dat niet?

Ik heb sowieso al een hekel aan het gebruik van het adjectief historisch in de sportjournalistiek maar hier is het perfect op zijn plaats.

Al 31 jaar niet meer gebeurd in een competitie die aan zijn derde editie toe is én is begonnen in 2021.

Even serieus, ik vermoed dat ze refereren naar een halve finale in een Europese clubcompetitie en dus eigen Antwerp bedoelen in 1993. Of vinden ze de UECL de opvolger van de Europacup II?
Op het eerste zicht zie ik dat er nog een resem Belgische clubs zoals Standard, Lierse, Gent en Genk een halve finale in de Intertoto cup hebben gespeeld. Of telt dat niet?

63EsgG6.png

De Intertoto Cup was een half vriendschappelijk tornooi voor ploegen te laten plaatsen voor de UEFA Cup. Ik denk dat er 3 winnaars waren in dat tornooi dus het telt niet.

Even vergeten dat we in het verleden, tot ergens 1997 dacht ik, altijd 3 competities hadden? De komst van de Conference League is eigenlijk gewoon de herstel naar 3 bekers, waarbij de CO nu wel de zwakste is, in plaats van de cup winners cup die vroeger de zwakste was.

Wat belangrijk is voor/door onze coëfficient:
- Club Brugge is nu de 25ste ploeg van Europa in de 5-jaars ranking. Dit betekent dat ze bijvoorbeeld reekshoofd zouden worden in de play offs van de champions league en in de plaats van 2 keer tegen Benfica, Monaco of PSV "slechts" tegen een Fenerbahce en een andere net iets mindere moet spelen.
- Club Brugge daardoor ook in poule 3 van de CL zou kunnen komen, als ze nog de eerste of tweede plaats halen. Biedt nog altijd de beste kans om een kleine ploeg tegen te komen in je groep en zo veel kans te maken op een verlengd verblijf na de winter.
- Elke Belgische ploeg mee profiteert van de ranking stijging. Terwijl een ploeg die voor het eerst in 5 jaar Europees speelt 2 jaar geleden nog de 200ste plaats had (en daardoor vaak geen reekshoofd was, zelfs in de vroege voorrondes), krijgen die nu automatisch plaats 150 (of mss nog beter).
- We maken de komende jaren een (weliswaar nog niet zo gigantisch grote) kans om Portugal voorbij te steken op de ranking. Dit betekent dat we mogelijks een vaste deelnemer in de Europe League zullen hebben binnen enkele jaren. Extra ploegen die europees spelen, dat moeten we niet verwachten, daarvoor zouden we ook Nederland moeten voorbijsteken en da's nog niet voor de komende jaren

Kunt ge u toch niet inbeelden dat je als trainer naast Onyedika kunt kijken. Je kan over veel discussiëren maar dat is toch echt belachelijk.
Stel u voor, spelers op hun juiste positie opstellen loont! Deila zal toch ook eens nadenken als hij Club nu zo ziet spelen.

Zeer mooie prestatie van Brugge. Ondanks dat PAOK echt niet goed was, speelde Brugge enorm sterk. Die assist van Sabbe :drool: .

Wat vinden jullie, moeten de competitiematchen van Club worden uitgesteld? Verhaeghe begint er direct over in het post match interview. Heb je niet net het voordeel van in een ritme te zitten?

Wat vinden jullie, moeten de competitiematchen van Club worden uitgesteld? Verhaeghe begint er direct over in het post match interview. Heb je niet net het voordeel van in een ritme te zitten?
Part of the game. Langs de andere kant zijn er landen waar dit wel doen voor hun Europese ploegen. PAOK had ook extra rust gekregen van de bond dacht ik.

Laatst bewerkt:
Part of the game. Langs de andere kant zijn er landen waar ze zit wel doen voor hun Europese ploegen. PAOK had ook extra rust gekregen van de bond dacht ik.
Ze zijn er alleszins niet beter door beginnen spelen :)
Het is altijd een beetje dubbel en achteraf makkelijk praten als het daardoor niet goed gaat.

als club-supporter zou ik het wel apprecieren mocht dit kunnen geregeld worden, een europese finale is toch wel next level, moest er mogelijkheid zijn tot verschuiven, please do!

Je spelers gaan altijd toch net dat tikje beter uitgerust zijn, meer tijd voor voorbereiding, geen last-minute blessures (in die match voor Fiorentina)... ik zie enkel voordelen

Ik vond dat interview een beetje misplaatst. Dit hoort er toch gewoon bij. Ik zie niet in dat ze in Italië of Engeland matchen nu gaan uitstellen daardoor. Dat ik weet is dit enkel PAOK dat dat heeft gekregen en de Griekse competitie vind ik nu geen referentie om aan te halen dat de onze niet professioneel is daardoor. In tegendeel, als onze competitie hetzelfde doet als alle landen dat er nu nog inzitten.. Dan zie ik er persoonlijk weinig problemen mee in.

Sowieso is het toch bijna onmogelijk om 2 matchen in te halen voor de deadline van het einde van de competitie. Aangezien de matchen tegen Fiorentina rond de 7de en 8ste speeldag gaan zitten van onze PO.

Edit : Is trouwens al bevestigd dat het niet kan : Een dag later blijkt het effectief ook ijdele hoop: de kalendermanager heeft Club al laten weten dat er geen ruimte is voor verschuivingen. Club zal het dus moeten doen met de kalender die er nu is.

Laatst bewerkt:
Het mag dan geen CL zijn, maar Club toch al meer dan 11M bijeen gescharreld Europees dit seizoen. Netjes.

Ik vond dat interview een beetje misplaatst. Dit hoort er toch gewoon bij. Ik zie niet in dat ze in Italië of Engeland matchen nu gaan uitstellen daardoor. Dat ik weet is dit enkel PAOK dat dat heeft gekregen en de Griekse competitie vind ik nu geen referentie om aan te halen dat de onze niet professioneel is daardoor. In tegendeel, als onze competitie hetzelfde doet als alle landen dat er nu nog inzitten.. Dan zie ik er persoonlijk weinig problemen mee in.

Sowieso is het toch bijna onmogelijk om 2 matchen in te halen voor de deadline van het einde van de competitie. Aangezien de matchen tegen Fiorentina rond de 7de en 8ste speeldag gaan zitten van onze PO.

Edit : Is trouwens al bevestigd dat het niet kan : Een dag later blijkt het effectief ook ijdele hoop: de kalendermanager heeft Club al laten weten dat er geen ruimte is voor verschuivingen. Club zal het dus moeten doen met de kalender die er nu is.
Het is natuurlijk wel een feit dat dit een unieke kans is om een evt. Europese finale te halen. Biased als clubsupporter, tuurlijk, maar andere clubs profiteren hier ook van mee. Ik vind de vraag eigenlijk niet vreemd. Het antwoord ook niet..

Wat vinden jullie, moeten de competitiematchen van Club worden uitgesteld? Verhaeghe begint er direct over in het post match interview. Heb je niet net het voordeel van in een ritme te zitten
Vind ik niet correct tegenover de rest van de ploegen , je laat je tegenstander ook rusten he terwijl de rest moet doorspelen .
Je wou ver gaan in Europa , dan moete maar de gevolgen dragen .

Ik denk dat je dit allemaal niet los kan zien van de gesprekken over een mogelijk niet competitieformat. Nu gaan ze dit gebruiken om aan te tonen dat een lange Europese campagne niet te combineren is met playoffs.

Verhaeghe weet ook wel dat het niet kan. Hij gebruikt deze situatie gewoon om druk uit te oefenen bij de onderhandelingen over een nieuw competitieformat met minder ploegen en minder wedstrijden.

Het is natuurlijk wel een feit dat dit een unieke kans is om een evt. Europese finale te halen. Biased als clubsupporter, tuurlijk, maar andere clubs profiteren hier ook van mee. Ik vind de vraag eigenlijk niet vreemd. Het antwoord ook niet..
Ik begrijp de vraag op zich ook maar ik begrijp de uithaal niet dat we geen professionele competitie zijn niet. Hij haalt aan dat het overal wel zo is dat de ploegen rust krijgen nu en dat is niet waar. In de grote competities leggen ze de kalender nu echt niet stil

Terug
Bovenaan