Tuingereedschap

ThomasMore

Well-known member
Beste BG forum-leden,

Nu ik mijn stek in de stad ingeruild heb voor een huis op 'den buiten' moet er voor geïnvesteerd worden in tuingereedschap. Te onderhouden is voornamelijk een stevige lap gazon en een enorm lange haag (een Excelsa). Momenteel is de tuin een rechthoek gazon met een haag eromheen en een klein plantenperkje met rododendrons en rozen. Op termijn wil ik meer sierplanten en ook een moestuin. Maar eerst de basis op orde krijgen dus tips voor gereedschap zijn welkom.

Op het lijstje:

- Grasmaaier, liefst accu maar ik vrees dat het perceel wat te groot is.
- Verticuteermachine: de grasmat heeft een stevige viltlaag en veel mos.
- Haagschaar
- Kruiwagen en spade enz...

Welk tuingereedschap vinden jullie onmisbaar en waar hebben jullie dat gekocht?
 
Verticuteermachine zou ik niet kopen, ge hebt dat toch maar 1x nodig? Of ben ik zo mis.

Spade, schep, 4 tander om onkruid los te maken ( lange en korte steel ), riek om bladen mee op te scheppen (bosrijke omgeving )
Kruiwagen, borstel , hark / rakel. Heggeschaar / bladblazer. Zijn de meest courante dingen.
 
Verticuteermachine zou ik inderdaad niet kopen. Schoffel, snoeischaar, takkenschaar en een grondboor vind ik ook wel handig. Pro merken op gebied van tuingereedschap: Spear & Jackson, Felco, ARS, Bahco, Fiskars,..
 
Laatst bewerkt:
Een deftige polet (ben wel content van die fiber steel)

Kost wel wat geld maar in gebruik eens zo handig en gaat tenminste niet direct kapot.
Deftig en Polet hoort nu niet direct samen heh.

Een deftige spade is gesmeed, niet warmgewalst zoals de bagger die Polet overal te lande verkoopt. Let wel, ze hebben ook goed materiaal, maar dat vind je niet in de gemiddelde winkel.

Indien je jezelf een goede spade wilt cadeau doen, koop dan een gesmeden spade , met een D-greep, bijvoorbeeld van Sneeboer (dan is ze wel uit RVS en dus erg duur) of Depypere.
 
Een spade kan je best wat geld aan geven,een goeie kan het werk effectief lichter maken. Zeker als je spreekt van perken aanleggen...

Ik weet niet hoe groot je perceel is maar ik heb eentje op benzine, eentje met mulch systeem kan interessant, ik heb er niet voor geopteerd en ik heb soms moeite om al mijn gemaaid gras weg te krijgen. Ik spreek niet uit ervaring mar volgens mij is een grasmaaier op benzine gewoon betrouwbaarder dan eentje op batterijen, alicht krijg je ook meer bang for the buck.

Verticuurmachine gewoon huren. Kost twee keer niets.
 
Deftig en Polet hoort nu niet direct samen heh.

Een deftige spade is gesmeed, niet warmgewalst zoals de bagger die Polet overal te lande verkoopt. Let wel, ze hebben ook goed materiaal, maar dat vind je niet in de gemiddelde winkel.

Indien je jezelf een goede spade wilt cadeau doen, koop dan een gesmeden spade , met een D-greep, bijvoorbeeld van Sneeboer (dan is ze wel uit RVS en dus erg duur) of Depypere.
Heb mijne onlangs gebroken dus zo eentje van Sneeboer staat me wel aan, maar wat is dan het voordeel van zo een D greep?
 
Ergonomie. Je kan je rechterhand een correcte positie geven zonder de steel tussen middelvinger en ringvinger
 
Eerste aankopen zijn een feit, die dingen kosten geld... Er gaat een nieuwe wereld over deze ex-stadsmens.

- Yardforce SA650, een robotmaaier. Gekocht in de Makro (geen aanrader op een zaterdagnamiddag trouwens :rolleyes: )
- Een accu heggenschaar van Gardena bij Horta. Bedoeling is om dan een graskantenmaaier ook van Gardena te kopen en dezelfde accu te gebruiken. Zal online zoektochtje worden
- Een drukspuit van Gardena om dat mos op de klinkers te verwijderen.

ik dacht dat spade, hark, kruiwagen enz... onder noemer klein materiaal zou vallen maar die dingen zijn kostelijk dus even bekijken wat ik echt nodig ga hebben. De robotmaaier was een koopje vergeleken met de prijzen voor een deftige spade. Het is ook een gokje want geen idee of ik voor die prijs ook deftig materiaal mag verwachten.
 
Een spade kan je best wat geld aan geven,een goeie kan het werk effectief lichter maken. Zeker als je spreekt van perken aanleggen...

Ik weet niet hoe groot je perceel is maar ik heb eentje op benzine, eentje met mulch systeem kan interessant, ik heb er niet voor geopteerd en ik heb soms moeite om al mijn gemaaid gras weg te krijgen. Ik spreek niet uit ervaring mar volgens mij is een grasmaaier op benzine gewoon betrouwbaarder dan eentje op batterijen, alicht krijg je ook meer bang for the buck.

Verticuurmachine gewoon huren. Kost twee keer niets.
Ik heb de gazon afgestapt en is 60 stappen op 10, ben voor een robotmaaier gegaan die max 650 vkm aankan. Is een gokje, kan zijn dat ik die nog ga inwisselen voor een benzinemaaier. Over dat mulchen zijn voor- en tegenstanders maar ben zelf ook pro, al was het maar om niet met een hoop gemaaid gras te blijven zitten.
 
Voor grote zaken kan het ook interessant zijn om bv eens bij de buren te horen. Mijn buur gebruikt bv mijn verticuteerder, ik zijn kruiwagen wanneer nodig. Andere buur heeft een aanhangwagen, ik een driedelige ladder...
 
Verticuurmachine gewoon huren. Kost twee keer niets.
Huren is meer gedoe en kost op termijn ook meer, dus waarom niet gewoon kopen? Iedereen wil tegelijk verticuteren, dus je moet goed op voorhand een datum vastleggen en dan is de kans er nog eens dat het die dag juist regent.

Bij Eurorent kost een elektrische verticuteermachine 22 euro per dag, terwijl je er één koopt voor 80-100 euro. Na max 5 jaar heb je de aankoopprijs eruit. Velen zelfs vroeger, aangezien velen meer dan 1x per jaar verticuteren.

Ik zal niet snel materiaal huren. Zelfs als je het maar éénmalig nodig hebt, ben je dikwijls minder kwijt door het te kopen dan te huren. Je kan het achteraf ook gewoon terug doorverkopen.
 
Voor grote zaken kan het ook interessant zijn om bv eens bij de buren te horen. Mijn buur gebruikt bv mijn verticuteerder, ik zijn kruiwagen wanneer nodig. Andere buur heeft een aanhangwagen, ik een driedelige ladder...
Wanneer je goed overeenkomt met je buren kan dat inderdaad wel doen ja.
 
Deftig en Polet hoort nu niet direct samen heh.

Een deftige spade is gesmeed, niet warmgewalst zoals de bagger die Polet overal te lande verkoopt. Let wel, ze hebben ook goed materiaal, maar dat vind je niet in de gemiddelde winkel.

Indien je jezelf een goede spade wilt cadeau doen, koop dan een gesmeden spade , met een D-greep, bijvoorbeeld van Sneeboer (dan is ze wel uit RVS en dus erg duur) of Depypere.
De duurdere van Polet zijn ook gesmeed, althans volgens die reportage die af en toe op dobbit komt. kan alleszins niet klagen over die van mij.

Verticuteermachine zou ik huren. Die machines zijn dan ook nog eens groter dan eentje dat je zelf zou kopen, dus veel beter en sneller resultaat.
 
En ik neem aan dat die machine die je huurt wel kwalitatiever zal zijn dan een toestel van 80 Euro.
Dat kan, maar een verticuteermachine hoeft nu niet per se kwalitatief te zijn. Zolang het mos uit de gazon trekt, is het voldoende, niet?
Daarbovenop heb je sowieso 2 jaar garantie op de machines.

Ik moet zeggen dat onze verticuteermachine (uit de Aldi toen alles nog met maaltijdcheques betaald kon worden daar) het na een jaar nog perfect doet en ik niet verwacht dat deze er de komende jaren de brui aan gaat geven. Ziet er nog als nieuw uit. Als je twijfelt tussen huren en kopen, wil dat zeggen dat je het apparaat niet dikwijls nodig zal hebben. Hoe minder je een apparaat gebruikt, hoe minder het afziet en hoe groter de kans dat het lang meegaat, zelfs als de kwaliteit minder is. Ik vind dit dus ook geen reden om te gaan huren i.p.v. kopen.

Ik zie het nut van huren gewoon niet. Er zijn veel nadelen aan (planning, machine gaan halen en terugbrengen, best verzekering nemen tegen schade, je moet klaar zijn binnen de tijd dat je de machine gehuurd hebt, ...) en ik zie eigenlijk geen voordelen t.o.v. kopen. Dit m.u.v. de hele grote en zware machines die veel te veel kosten om zelf te kopen en ook niet makkelijk op te bergen zijn voor iedereen.
 
Enig voordeel is dat je niet nog een toestel dat je moet stockeren en veel plaats inneemt voor 1/2x per jaar te gebruiken
 
Terug
Bovenaan