Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Naar het schijnt zou je slakken kunnen weghouden van planten door deze te omringen met bv. gebroken eierschelpen, diatomeeënaarde, of iets anders dat hen "irriteert" wanneer ze er over bewegen. Ik moet wel zeggen dat ik het zelf nog nooit heb geprobeerd dus het mogelijk met een korrel zout moet genomen worden.
Een korrel zout is een oplossing, maar wel een drastische met dodelijk gevolg :unsure:.
Nu, deze website heeft precies wel goede tips: https://www.milieucentraal.nl/huis-en-tuin/ongediertebestrijding/slakken/

"Leg barrières van koffiedik, cacaodoppen of eierschalen om kwetsbare planten. Let op: cacaodoppen zijn giftig voor honden."

Onze jonge beukenhaag doet het dit jaar een pak beter dan vorig jaar door alle regen die al gevallen is. Is dit jaar al zeker 30 cm bijgekomen. Net al eens gesnoeid en nog eens goed bemest.

Onze lavendel daarentegen doet het minder goed dan vorig jaar. Enkel plantjes die nog steeds geen groen hebben. Vorig jaar liep alles mooi terug uit, maar door het natte jaar mogelijk toch te natte grond waardoor er mogelijk enkelen niet meer zullen uitlopen. Ik geef ze nog enkele weken en anders zet ik er anderen in de plaats.

Hier doen de nieuwe knotwilgen het voor een keer deftig. Die van vorig jaar en het jaar ervoor lijken pieredood. Die van deze winter zijn al 20 30cm uitgelopen. Niet moeilijk om de dode te spotten -_-

Is er nog een kans dat die goed komen, of trek ik die gewoon uit en nieuwe de grond in deze winter?

Hier doen de nieuwe knotwilgen het voor een keer deftig. Die van vorig jaar en het jaar ervoor lijken pieredood. Die van deze winter zijn al 20 30cm uitgelopen. Niet moeilijk om de dode te spotten -_-

Is er nog een kans dat die goed komen, of trek ik die gewoon uit en nieuwe de grond in deze winter?
Ik zou nog even afwachten.

Ik heb een extra kippendraad gespannen voor de kastanjedraad. Ik was lui en heb wat 1cm dikke takjes van de brandhout stapel genomen om de draad recht te houden.

Uiteraard knotwilg en allemaal aan het schieten :laugh:

Onze pasifloras hebben het helaas niet overleefd.

Sommigen waren toch al fameus doorgelopen wat prachtig was in de zomer.
Helaas zo dood als een pier nu...

Zijn er nog mooie klimplanten, winterhard (liefst ook bladhoudend) die mooie bloemen hebben of lekker ruiken in de zomer.
Krijgt veel zon.

Zijn er nog mooie klimplanten, winterhard (liefst ook bladhoudend) die mooie bloemen hebben of lekker ruiken in de zomer.
Krijgt veel zon.
Bij mij is er ook serieuze schade. Maar dat is echt uitzonderlijk (1 keer om de 10 jaar of zo)

Bladhoudende en winterharde klimplanten : Lonicera , maar die groeit vrij slordig

Goed geurend, maar niet bladhoudend (en ook deze winter zonder kleerscheuren doorgekomen) : Jasminum polyanthum
Er is nog clematis armandii die zowel wintergroen als geurend is, maar dat is geen makkelijke plant

Iemand een suggestie voor een degelijke bosmaaier voor privé gebruik? Onze tuin is hopeloos verwilderd aan het geraken en ik geraak er niet meer door met mijn Hubo grasmachine. Ik zou dus een stevige bosmaaier willen aankopen om het lange gras een 1e keer af te kunnen doen.

Iemand een suggestie voor een degelijke bosmaaier voor privé gebruik? Onze tuin is hopeloos verwilderd aan het geraken en ik geraak er niet meer door met mijn Hubo grasmachine. Ik zou dus een stevige bosmaaier willen aankopen om het lange gras een 1e keer af te kunnen doen.

Ik heb deze, doet wat het moet doen. Gaat vlotjes door m'n verwilderd stukje tuin.

Ik denk dat je moet kijken of je voor een kantenmaaier gaat (met draad meestal) of echt voor een full-on bosmaaier met messen.
@shiftyke zijn optie lijkt me wel wat, en zit ook tussen beiden, als je het met een verlengkabel kan oplossen tenminste.

Echt degelijke bosmaaiers zijn denk ik meestal nog op benzine, maar dat is voor gras misschien wat overkill. Ik weet zelfs niet of messen dan wel het beste zijn, of dat gras daar gewoon indraait.

Krijgt veel zon.

Campsis

Super gemakkelijk en zelfhechtend.
Kan wel beginnen woekeren en wortelen in voegen.

Bedankt, ga mij deze gaan afhalen. Ik was al eens gaan kijken op de website van Stihl maar dat is direct enkele prijsklasses hoger.

Ik had dezelfde. Helaas 2 weken geleden gesneuveld na 3 jaar zeer sporadisch gebruik.
Ideaal als bosmaaier. Zeer krachtig waardoor je makkelijk door verwilderd terrein en hoog gras maait met het mes.
Té krachtig als kantenmaaier. Ding draait aan 1000W en dat is té krachtig om secuur kantjes te doen met de draad.
Alles vliegt ook alle kanten op als je met die draad maait. Na uurtje hoog gras, wat netels en af en toe eens beton/vast object aantikken heb je een nieuwe draad nodig. De kop wisselen (draad/mes) is ook wel wat prutswerk, kan pak eenvoudiger eigenlijk.
Ik zou zeggen perfect ding voor weinig geld als je paar keer per jaar moet bosmaaien met mes en geen probleem hebt met de stroomdraad.
Stihl/Ego op accu is een stukje duurder maar toch wel wat praktischer ook als je hem regelmatig nodig hebt.

Dat klinkt als het ideale klusje om met een zijs te doen.. Die heb je voor hetzelfde geld, geen consumables nodig en heb je normaal voor het leven. Moet je wel even de juiste techniek leren.

Ik had dezelfde. Helaas 2 weken geleden gesneuveld na 3 jaar zeer sporadisch gebruik.
Ideaal als bosmaaier. Zeer krachtig waardoor je makkelijk door verwilderd terrein en hoog gras maait met het mes.
Té krachtig als kantenmaaier. Ding draait aan 1000W en dat is té krachtig om secuur kantjes te doen met de draad.
Alles vliegt ook alle kanten op als je met die draad maait. Na uurtje hoog gras, wat netels en af en toe eens beton/vast object aantikken heb je een nieuwe draad nodig. De kop wisselen (draad/mes) is ook wel wat prutswerk, kan pak eenvoudiger eigenlijk.
Ik zou zeggen perfect ding voor weinig geld als je paar keer per jaar moet bosmaaien met mes en geen probleem hebt met de stroomdraad.
Stihl/Ego op accu is een stukje duurder maar toch wel wat praktischer ook als je hem regelmatig nodig hebt.

Dat moet ik er ook wel bevestigen als kantenmaaier is hij nutteloos door de kracht. Gewoon goed genoeg om een ruig oppervlakte kort te zetten.

Heb trouwens ook lang getwijfeld over een zeis maar de tuin ligt ze achteraan heel hobbelig bij dus dat leek me beetje omslachtig met een zeis.

Hopelijk beetje het juiste topic: we zitten in een nieuwbouw waar we de tuin pas aanleggen/aanpakken in pakweg 2 jaar. Nu zouden we wel iets van een tijdelijk terras willen (dat grotendeels overdekt is), om toch wat proper en stabiel buiten te zitten ipv op de aarde. Wat zou hiervoor een makkelijke en goedkope oplossing zijn? Dus liefst iets wat je acheraf makkelijk terug uit elkaar kan halen om eventueel te verkopen of ergens anders te hergebruiken.

Hopelijk beetje het juiste topic: we zitten in een nieuwbouw waar we de tuin pas aanleggen/aanpakken in pakweg 2 jaar. Nu zouden we wel iets van een tijdelijk terras willen (dat grotendeels overdekt is), om toch wat proper en stabiel buiten te zitten ipv op de aarde. Wat zou hiervoor een makkelijke en goedkope oplossing zijn? Dus liefst iets wat je acheraf makkelijk terug uit elkaar kan halen om eventueel te verkopen of ergens anders te hergebruiken.
Als het wat lag kosten lijkt hout mij het makkelijkste om terug te demonteren.
Een goedkopere oplossing is een chiquere partytent of shelter. Je kan in kampeerwinkels ook tijdelijke vloertegels kopen, die geraak je tweedehands makkekijk kwijt.

Is het reeds overdekt of moet dat nog gebeuren?

Je kan eens kijken voor steenschotten, afhankelijk van houtsoort, kwaliteit en dikte kom je misschien op iets van een 25 a 30 €/m² uit. Gewoon wat ytong blokken onder zodat die van de grond liggen en je bent voor enkele jaren goed.
Maar door de redelijke grote afmetingen en door de stevige constructie kunnen ze wel wat moeilijk te verwerken zijn, zeker indien ze moeten ingekort worden. In azobe kan 1 steenschot gemakkelijk 75kg of meer wegen.
Ben je fan van de look, kun je voor azobe kiezen en dan ben je voor 10-20 jaar goed.

Als het wat lag kosten lijkt hout mij het makkelijkste om terug te demonteren.
Een goedkopere oplossing is een chiquere partytent of shelter. Je kan in kampeerwinkels ook tijdelijke vloertegels kopen, die geraak je tweedehands makkekijk kwijt.
Mijn schoonmoeder had zo'n permanente 'chique' partytent en dat heeft toch een jaar of 3 overleeft, inclusief een paar stevige Zomerstormen.In de winter stond het uiteraard binnen.

Als het tijdelijk moet zijn zou ik toch niet te zot doen, anders wordt tijdelijk heel snel permanent:lol:

Terug
Bovenaan