Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

@ugar of andere kenners: ik zoek later dit jaar nog een border aan te leggen, en ik dacht om hier bloeiende heesters te zetten (liefst 2 m hoog max), met daartussen dan vaste planten zoals bodembedekkers. Dit is zeker een zonnige standplaats.

Ik was eerst nogal gecharmeerd door wat rhododendrons in de buurt, maar ik vroeg me eigenlijk af in hoeverre die altijd giftig zijn voor bijen? Nu goed, de standplaats is mogelijk te zonnig, dus goede alternatieven zijn zeker welkom.

Dus:
Max 2 m hoog
Zonnige standplaats
Goed voor bijen, lange bloeitijd

@ugar of andere kenners: ik zoek later dit jaar nog een border aan te leggen, en ik dacht om hier bloeiende heesters te zetten (liefst 2 m hoog max), met daartussen dan vaste planten zoals bodembedekkers. Dit is zeker een zonnige standplaats.

Ik was eerst nogal gecharmeerd door wat rhododendrons in de buurt, maar ik vroeg me eigenlijk af in hoeverre die altijd giftig zijn voor bijen? Nu goed, de standplaats is mogelijk te zonnig, dus goede alternatieven zijn zeker welkom.

Dus:
Max 2 m hoog
Zonnige standplaats
Onder Rhododendron groeit maar weinig goed, dus als je nog veel vaste planten wilt zetten zou ik deze zeker niet zetten.
Ze doen het trouwens beter op een plek met wat meer schaduw.

Voor heesters laat ik de tips over aan de echte kenners, maar er zijn een hele hoop heesters te vinden die aan je criteria voldoen.
Ik denk dat aan bvb: Krentenboompje, Vlinderstruik, Sommige struikrozen, viburnum, ...

Dus:
Max 2 m hoog
Zonnige standplaats

Hamamelis Mollis/Intermedia, Sambuca, Euonymus en Crataegus? Worden wel groter dan 2 meter maar groeien niet super snel en verdragen zeer goed snoei.

Dus:
Max 2 m hoog
Zonnige standplaats
Het gaat om een relatief smalle border naast een schutting, daarmee best niet te groot.
Hoe smal is relatief smal?

Volle zon, dan denk ik direct aan de volgende planten (struiken)
- Caryopteris clandonensis
- Ceanothus, meerdere soorten
- Buddleja davidii (er zijn meerdere kleinblijvende cultivars die zich niet uitzaaien)
- Buddleja alternifolia, staat nu in bloei, wordt hier 2.5 m hoog
- Deutzia (meerdere leuke rassen, vaak lekker geurend)
- Philadelphus lemonei (die blijft vrij klein, en geurt heerlijk)
- Struikrozen, ik zou zo Rosa 'Taxandria' aanraden; dat is één van de gezondste rozen, bloeit ook heel lang, geurt heerlijk
- Vitex castus-agnus
- Heptacodium miconioides
- Ligustrum (wanneer je die laat bloemen heb je een echte insectenmagneet, geurt ook heerlijk)
- Hedera helix 'Arborescens' : hoort er echt gewoon bij, een klimop die groeit als een struik. Je hoort die gonzen van de insecten in de late herfst
- Lespedeza thunbergii
- Phlomis fruticosa

Hoe smal is relatief smal?

Volle zon, dan denk ik direct aan de volgende planten (struiken)
- Caryopteris clandonensis
- Ceanothus, meerdere soorten
- Buddleja davidii (er zijn meerdere kleinblijvende cultivars die zich niet uitzaaien)
- Buddleja alternifolia, staat nu in bloei, wordt hier 2.5 m hoog
- Deutzia (meerdere leuke rassen, vaak lekker geurend)
- Philadelphus lemonei (die blijft vrij klein, en geurt heerlijk)
- Struikrozen, ik zou zo Rosa 'Taxandria' aanraden; dat is één van de gezondste rozen, bloeit ook heel lang, geurt heerlijk
- Vitex castus-agnus
- Heptacodium miconioides
- Ligustrum (wanneer je die laat bloemen heb je een echte insectenmagneet, geurt ook heerlijk)
- Hedera helix 'Arborescens' : hoort er echt gewoon bij, een klimop die groeit als een struik. Je hoort die gonzen van de insecten in de late herfst
- Lespedeza thunbergii
- Phlomis fruticosa
Zo'n 1 m to 1.5 m breed gok ik, moet het nog aanleggen.

Ik ga al deze suggesties eens bekijken, thx!

Zo'n 1 m to 1.5 m breed gok ik, moet het nog aanleggen.

Ik ga al deze suggesties eens bekijken, thx!
Wij hebben ook twee dwergvlinderstruiken in een border gezet van 1,5m breed en die staan daar eigenlijk wel mooi. Ik top die één keer en dan één keer volledig terugsnoeien tot de grond. Staat ook vanalles rond qua vaste planten, dus daar is doorheen het jaar wel wat insectenactiviteit :)

Pfff, er zat een koppel meesjes te nesten in het nestkastje dat hier al een paar jaar hangt. Ik hoorde dagelijks de jongen piepen en zag de ouders continu af en aan vliegen. Tot het gisteren ineens stil was. Ik dacht (hoopte) dat de jongen uitgevlogen waren maar toen ik daarnet het nestkastje opende zag ik alle jongen zitten. Dood... Acht volmaakte mini-meesjes... De ouders zijn mss afgeschrikt en zijn ze verhongerd, of vergiftigd (in mijn tuin wordt in elk geval niet gesproeid), geen idee. Maar ben er echt niet goed van.

Het gaat om een relatief smalle border naast een schutting, daarmee best niet te groot.

Dan zijn m'n suggesties misschien wat overdreven.

Andere suggestie , die ik zelf al jaren staan heb, een Appelbes (aronia melanocarpa) staat vrij compact. Bloem in de lente, bessen en een mooie herfstverkleuring.

Werkt dat trouwens echt zo goed als men schrijf in functie van het gras te verzwakken of valt dat mee?
Dat ik het nog niet weet, het is het eerste jaar dat er hier ratelaar groeit. En een hondertal is nog niet zo veel, volgend jaar moeten dat er > duizend zijn, en dan hoop ik toch wat effect te zien

Aangezien dat een halfparasiet is kan het niet anders dan effect hebben he.
Hebben jullie die gewoon gezaaid?

Aangezien dat een halfparasiet is kan het niet anders dan effect hebben he.
Hebben jullie die gewoon gezaaid?
Gewoon gezaaid inderdaad. Enfin, dat is niet gewoon, want dat moet vers zaad zijn (zaad verliest zeer snel kiemkracht), en voor je dat inzaait moet je het grasveld goed kort maaien. Ik moet nu dus ook wachten tot die ratelaar in zaad komt en dan maaien. Eén jaar verkeerd maaibeleid en die plant is ribbedebie.

Ik ben hier trouwens in blijde verwachting, er lijkt dit jaar een bloemknop van mijn Paeonia daurica sp mlokosewitschii open te gaan. Ik wacht ondertussen al hééééééél wat jaren op een eerste bloem (ik heb deze plant als jonge zaailing in 2017 aangeplant), de voorbije twee jaren had ik wel een bloemknop maar kwam ze niet open, daar lijkt dit jaar verandering in te komen.
🤞

Gewoon gezaaid inderdaad. Enfin, dat is niet gewoon, want dat moet vers zaad zijn (zaad verliest zeer snel kiemkracht), en voor je dat inzaait moet je het grasveld goed kort maaien. Ik moet nu dus ook wachten tot die ratelaar in zaad komt en dan maaien. Eén jaar verkeerd maaibeleid en die plant is ribbedebie.

Ik had zelfs het gras eerst wat geverticuteerd, niet met opzet om het te ontmossen maar om de zaadjes een extra kans te geven te ontkiemen.

Voorlopig met success heb ik de indruk.Nu inderdaad wachten tot de ratelaar in het zaad staat.

Tijm staat hier mooi in bloei + valt in smaak bij de bijtjes 🐝

LxtbFFD.jpeg

Momenteel is onze voortuin nog niet aangelegd en het deel waar geen betonpuin ligt als tijdelijke oprit ligt er maar vuil bij.
Ongeveer 100m2 grond waarop een combinatie van gras en onkruid groeit. Deze grond is zeer oneffen met putten enz dus een grasmaaier is geen optie.
Nu hou ik het kort door er met de bosmaaier over te gaan.

Aangezien ik nu wekelijks een 5 tal grote zakken grasafval heb van de tuin, vroeg ik mij af of ik dit maaisel niet gewoon over de voortuin kan uitspreiden? Dan groeit er onder toch niets meer, of wel?
Wordt dit een vuiligheid, of is dit nog wel "ok" als alternatief?

Andere suggesties ook welkom natuurlijk
Alle planten verwijderen, wat vlak maken en bloemenweide zaaien, misschien? Dat heb ik zelf gedaan als tijdelijke oplossing voor stukken die we later nog gaan aanleggen.

Zijn er goeie websites om inspiratie op te doen over verschillende tuinstijlen? Er is natuurlijk pinterest, maar daar ga je nogal snel een trechter in die smaller en smaller wordt.

Zijn er goeie websites om inspiratie op te doen over verschillende tuinstijlen? Er is natuurlijk pinterest, maar daar ga je nogal snel een trechter in die smaller en smaller wordt.
In Appeltern heb je een park met toontuinen. Op hun site staat ook wel wat info maar een bezoek is zeker de moeite.

Terug
Bovenaan