Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Al bijna twee weken iedere dag bessen uit de tuin aan 't eten. Nu een portie van 500gr aan 't opsmikkelen met framboos, zwarte framboos, braam, cassis, saskatoon, kruisbes en blauwbessen😍
Hier is het nog allemaal op kleine schaal, maar ook wel al mooi kunnen eten van de roze aalbes, cassis, saskatoon, en jostabes. De rode kruisbes is nu pas goed rijp, toch wel smakelijk, ik kijk al uit naar volgend jaar wanneer mijn twee Mucurines ook fruit zullen geven. Ook onze stokoude kerselaars zijn goed bezig, dat is altijd redelijk overweldigend.

Overigens, ik heb ook zwarte framboos staan, maar die is nog verre van rijp. Heeft vele bloemen aangemaakt, maar ik zie dat vele verschrompeld zijn zonder een fruitbeginsel te vormen. Is dat standaard, of eerder een resultaat van de droogte of slechte pollinatie?

Vorig weekend voor de eerste keer in mijn leven een haag geschoren. Vind het eigenlijk een heel leuk werkje waar je direct resultaat van hebt. Nu zou ik willen investeren in een telescopische heggenschaar omdat we een vrij hoge haag hebben. Hierdoor moet ik niet meer constant die ladder op en af.
Ik loop zeer graag rond in de Hubo en ben wel fan van Powerplus omwille van zijn uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Mijn oog was gevallen op de Powerplus POWXG2043. (https://www.hubo.be/nl/p/powerplus-...ggenschaar-telescopisch-750w-51cm/585680.html)
Iemand ervaring met dit model of telescopische heggenscharen in het algemeen?
Ik heb enkel een telescopische haagschaar. Ik ben daar niet zo content van. Het is fysiek zware arbeid en is tevens lomp om het te gebruiken.

Vorig weekend voor de eerste keer in mijn leven een haag geschoren. Vind het eigenlijk een heel leuk werkje waar je direct resultaat van hebt. Nu zou ik willen investeren in een telescopische heggenschaar omdat we een vrij hoge haag hebben. Hierdoor moet ik niet meer constant die ladder op en af.
Ik loop zeer graag rond in de Hubo en ben wel fan van Powerplus omwille van zijn uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Mijn oog was gevallen op de Powerplus POWXG2043. (https://www.hubo.be/nl/p/powerplus-...ggenschaar-telescopisch-750w-51cm/585680.html)
Iemand ervaring met dit model of telescopische heggenscharen in het algemeen?

Ik zou heel ver weg blijven van alles wat Powerplus heet. Toch zeker als het over tuinmateriaal gaat. Ik ben daar echt niet content van.

Als telescopische heggenschaar heb ik de Stihl HLA66.

Accu voor mij altijd de voorkeur. Let wel op, zo'n telescopische heggenschaar is niet altijd gemakkelijk in het gebruik. Zeker niet als dit je enige heggenschaar is. Is bv heel ambetant als je dicht bij je moet werken terwijl je op een ladder staat. Ook weinig ideaal voor lage hagen imo. Is vaak ook zwaar werk. Een telescopische heggenschaar is een hefboom, die voel je na een tijdje serieus in je armen. Investeer daarom in een goede machine die niet te veel weegt.

Ik heb +- 250 meter lopende hagen die allemaal vrij hoog zijn. Voor mij is het de investering dus wel waard geweest.

Ik heb enkel een telescopische haagschaar. Ik ben daar niet zo content van. Het is fysiek zware arbeid en is tevens lomp om het te gebruiken.
Nee? Het alternatief, voortdurend ladder op en af en verzetten, lijkt mij toch minder praktisch? Wij hebben momenteel geen deftige ladder, als ik die moet aankopen, kost al snel terug +€100. Hierdoor leek mij het beste om ineens die telescopische heggenschaar aan te schaffen.

Ik zou heel ver weg blijven van alles wat Powerplus heet. Toch zeker als het over tuinmateriaal gaat. Ik ben daar echt niet content van.

Als telescopische heggenschaar heb ik de Stihl HLA66.

Accu voor mij altijd de voorkeur. Let wel op, zo'n telescopische heggenschaar is niet altijd gemakkelijk in het gebruik. Zeker niet als dit je enige heggenschaar is. Is bv heel ambetant als je dicht bij je moet werken terwijl je op een ladder staat. Ook weinig ideaal voor lage hagen imo. Is vaak ook zwaar werk. Een telescopische heggenschaar is een hefboom, die voel je na een tijdje serieus in je armen. Investeer daarom in een goede machine die niet te veel weegt.

Ik heb +- 250 meter lopende hagen die allemaal vrij hoog zijn. Voor mij is het de investering dus wel waard geweest.
De Powerplus grasmachine die ik aangekocht heb, ben ik tot dusver heel tevreden van. (zeker rekening houdende met de prijs). Voor een Bosch telescopische heggenschaar vragen ze €145 met een blad van 'slechts' 43 cm zonder accu. Zie: https://www.hubo.be/nl/p/bosch-univ...pisch-18v-li-ion-43cm-zonder-accu/874805.html
De Powerplus heggenschaar met een blad van 60 cm kan je al kopen voor €88.49. Zie: https://www.hubo.be/nl/p/powerplus-...-40v-li-ion-60cm-zonder-accu/956863.html#docs
Ik weet ook wel dat Powerplus geen premium merk is, maar prijs/kwaliteit lijkt het voor mij de beste optie.

buiten het feit dat het geen drol kost is dat geen topper he... Als het 'leuk' werken moet zijn is dat niet de machine die je wil vast hebben hoor. Of dan weet je niet beter :p

Als ik dat 'moet' doen met zo een machine dan smijt ik die na 2m gewoon weg denk ik. Voor dat geld heb je nog geen deftige messenset bij degelijke machines.

en de bovenkant is met een ladder, of je nu graag met een telescoop werkt of niet, vanop de grond die machine onder hoek zetten en zo sneoeien werkt voor geen meter. Dat zie ik ook al van ver wie zijn haagje zo gedaan heeft :p meestal schuin naar omhoog want je ziet uiteindelijk totaal niet wat je aan het uitsteken bent.

Degelijke ladder kopen en gewoon zo snoeien. Je gaat geen enkele tuinman zien die dat vanop de grond doet hoor. Ladder is sneller en rechter.

De Powerplus grasmachine die ik aangekocht heb, ben ik tot dusver heel tevreden van. (zeker rekening houdende met de prijs). Voor een Bosch telescopische heggenschaar vragen ze €145 met een blad van 'slechts' 43 cm zonder accu. Zie: https://www.hubo.be/nl/p/bosch-univ...pisch-18v-li-ion-43cm-zonder-accu/874805.html
De Powerplus heggenschaar met een blad van 60 cm kan je al kopen voor €88.49. Zie: https://www.hubo.be/nl/p/powerplus-...-40v-li-ion-60cm-zonder-accu/956863.html#docs
Ik weet ook wel dat Powerplus geen premium merk is, maar prijs/kwaliteit lijkt het voor mij de beste optie.

Het hangt er allemaal vanaf voor wat je het nodig hebt. Voor een klein gazon te maaien kan dat prijs-kwaliteit bruikbaar zijn. Idem voor de heggenschaar. Ben je van plan om dit wat vaker te gebruiken, dan investeer in wat beter materiaal. Er zich btw nog een heel groot gamma tussen de categorie Powerplus en de professionele merken.

Ik weet niet of je ervaring hebt met tweetakt toestellen van powerplus. Ik denk het niet want dan zou je bovenstaande wellicht niet schrijven 🙃
Heb me daar vroeger ook aan laten vangen met als gevolg dat ik nu systematisch alles aan het vervangen ben. Ik heb alleen nog een bosmaaier van Powerplus. Die heb ik onlangs nog een uur of 3 gebruikt (2 uur om hem in gang te krijgen en 1 uur effectief gebruik). Die zal weldra langs de straat liggen voor de oud-ijzerman ;-)

Wat zouden jullie me aanraden in mijn zoektocht naar grondfrees. Ik wil het wat prijsbewust houden en elektrisch

Huren.

Prijsbewust & elektrisch, dat gaat een freesje zijn die wat op de aarde aan het dansen is of in het beste geval de toplaag wat afmaait. Je gaat nooit een deftig resultaat hebben.

Hoeveel keer schik je dat te gebruiken? Plaatsen genoeg waar je dat vrij goedkoop kan huren. Je hebt een degelijke machine voor misschien 60€/dag..

En als je dat nog nooit gedaan hebt: huur het dan 2 dagen, de eerste dag voor het aan te leren en de tweede dag voor te frezen. Want anders gaat de frees met u lopen ipv andersom :LOL:

Huren.

Prijsbewust & elektrisch, dat gaat een freesje zijn die wat op de aarde aan het dansen is of in het beste geval de toplaag wat afmaait. Je gaat nooit een deftig resultaat hebben.

Hoeveel keer schik je dat te gebruiken? Plaatsen genoeg waar je dat vrij goedkoop kan huren. Je hebt een degelijke machine voor misschien 60€/dag..

Mja, ´t is omdat ik zo´n dingen huren weggesmeten geld vind. Huur dat 2-3 dagen en ge kunt u al bijna 1 kopen. En als je dat hebt staan ben je ook niet gehaast om de klus af te krijgen. Mijn tuin doe ik niet op 1 of 2 dagen. En kzou het nog wel bij wat extra klusjes kunnen gebruiken. Waarvoor ik het dus eerst zou gebruiken. Mijn tuin staat ten vroegste volgend jaar op de planning.
Ik heb al eens eentje gebruikt via een kennis bij een klusje, dat was een al wat ouder cheap ding en met de grond wat vochtig gemaakt te hebben (droog was die grond bijna beton, en sprong dat idd meer in het rond dan een gabber in overdrive) deed dat verbluffend goed zijn werk. Maar ondertussen is dat naar de frezenhemel getrokken. Die klusjes zijn wat bloembedden openfreezen in een tuin in aanleg waar ik mij momenteel kapot aan´t schoffelen ben. Ik weet niet wat voor grond dat is maar die is droog keihard.
Met prijsbewust bedoel ik dus niet het cheapste op aarde. Maar er zijn zoveel merken dat ik niet goed weet wat goed of niet goed is. Kzou er max een 200€ voor over hebben. Als dat +20 werkdagen meegaat heeft dat zijn waarde opgebracht bij wijze van spreken
En ik heb het niet voor toestellen op naft. Mijn tuin is 400m² en die doe ik al jaren met een elektrische maaier van zeker al 15jaar oud terwijl er velen zijn die me zot verklaren dat ik mij nog steeds geen op naft heb gekocht maar voor mij werkt dat even goed.
Mijn tuin is wel kleigrond.

En als je dat nog nooit gedaan hebt: huur het dan 2 dagen, de eerste dag voor het aan te leren en de tweede dag voor te frezen. Want anders gaat de frees met u lopen ipv andersom :LOL:

Hehe, ik vond dat zeer goed meevallen. Khad dat ding volledig onder controle en ben nu niet echt groot en stevig te noemen 😅
Hoe dat met een bezinevariant zit weet ik wel niet.

Mja, ´t is omdat ik zo´n dingen huren weggesmeten geld vind. Huur dat 2-3 dagen en ge kunt u al bijna 1 kopen. En als je dat hebt staan ben je ook niet gehaast om de klus af te krijgen. Mijn tuin doe ik niet op 1 of 2 dagen. En kzou het nog wel bij wat extra klusjes kunnen gebruiken. Waarvoor ik het dus eerst zou gebruiken. Mijn tuin staat ten vroegste volgend jaar op de planning.
Ben van dezelfde mening. Als wij zoiets nodig hebben, gaan we er ook één kopen in plaats van huren. Zolang je de plaats ervoor hebt, waarom niet? Ik lees altijd veel reviews om de beste machine te vinden prijs/kwaliteit in de prijsklasse dat ik ervoor over heb. Toen we onze tuin hier opnieuw hebben aangelegd, hebben we ook alles omgefreesd. Ik had bijna een frees gekocht, maar ik mocht uiteindelijk de vooroorlogse tweetakt frees van mijn grootvader gebruiken. Onze grond is ook zeer hard, dus was zeer zwaar werk.

Als ik snel even op bol.com kijk (je hoeft daar uiteraard niet te kopen, maar handig om reviews te lezen), kom ik deze tegen:

De eerste review spreekt over "kleigrond", "grond zat ook vol met stenen en bouwafval" en "geweldig apparaat". Ik heb niet veel verder gelezen dan de eerste reviews, maar als ik op zoek was naar een grondfrees dan was het een kanshebber. Ik weet dat velen hier het niet zo voor Powerplus hebben, maar voor sporadisch gebruik zie ik het probleem niet.

Die was ik nog niet tegen gekomen.
Foert, kga er mij gewoon aan wagen. Voor die prijs kan ik ni ver sukkelen. Als't meteen faalt zal ik mijn foute gok hier dan wel komen toegeven, en anders ook.
En zo heeft BG er ook nog wat aan. Merci! :thumb:

Iemand aanrader voor laagblijvende planten (<1m) die geen/weinig onderhoud nodig hebben (is voor schoonvader die al 75 is).
Het is voor naast de oprit (strook van pakt 10m op 3) en pakt wel wat zon

Hij wou grassen, maar ook daar heb je verschillende in (+ boomschors)

Die was ik nog niet tegen gekomen.
Foert, kga er mij gewoon aan wagen. Voor die prijs kan ik ni ver sukkelen. Als't meteen faalt zal ik mijn foute gok hier dan wel komen toegeven, en anders ook.
En zo heeft BG er ook nog wat aan. Merci! :thumb:
Ik zie in de reviews dat bol.com je terugbetaalt als het stuk gaat binnen de garantieperiode (was bij iemand het geval na 1,5j). Als dat klopt, riskeer je dus helemaal niets. :tongue:

Iemand aanrader voor laagblijvende planten (<1m) die geen/weinig onderhoud nodig hebben (is voor schoonvader die al 75 is).

Ik vind het volgende wel mooi en komt waarschijnlijk hier in mijn tuin als ik deze begin aan te leggen.

Ik vind het volgende wel mooi en komt waarschijnlijk hier in mijn tuin als ik deze begin aan te leggen.

Die heb ik zelf staan, maar moet je snoeien. Nu goed mss bestaat dat niet: die je niet moet snoeien :D

Die heb ik zelf staan, maar moet je snoeien. Nu goed mss bestaat dat niet: die je niet moet snoeien :D
Ja, ik denk nu ook wel dat alles wat groeit je af en toe eens zal moeten snoeien? Als ge sommige siergrassen laat gaan worden dat uiteindelijk ook wel kleine struikjes. Bij mijn buurvrouw, die haar tuin echt niet meer onder controle heeft, is dat toch het geval.

Ha cool, heb je beide staan? En nu wat bijleren: wanneer snoei je die?

Carex of Stipa zijn siergrassen die je niet moet snoeien. Als er wat dood gras in zit kan je eventueel dat eruit kammen met de handen of een hark. Je hebt ook kleine wintergroene struiken zoals Pieris of Hebe bv die niet gesnoeid moeten worden.

Terug
Bovenaan