Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Hmm, vreemd, doe ik ook. Het zou de variëteit Smokey moeten zijn, dus beetje onverwacht. Misschien dat dit ook beter wordt met de jaren.
Ik heb hier zaailingen van Smokey (toen ik die planten kocht waren er nog geen Saskatoons te koop in de Benelux). Zaailingen gekocht in Engeland voor £10 per stuk, nog geen 10 cm hoog waren die plantjes.

Door uw fout :cool: vorige week nog een 'Martin' gekocht, samen met twee honingbessen 'Boreal Beast' en 'Boreal Blizzard'

Ik heb hier zaailingen van Smokey (toen ik die planten kocht waren er nog geen Saskatoons te koop in de Benelux). Zaailingen gekocht in Engeland voor £10 per stuk, nog geen 10 cm hoog waren die plantjes.

Door uw fout :cool: vorige week nog een 'Martin' gekocht, samen met twee honingbessen 'Boreal Beast' en 'Boreal Blizzard'
Ha, de "lekkerste", ben alvast benieuwd. Ik heb ook die twee honingbessen trouwens. Mijn tuin wordt ondertussen te klein voor alles dat ik wil zetten.

Ha, de "lekkerste", ben alvast benieuwd. Ik heb ook die twee honingbessen trouwens. Mijn tuin wordt ondertussen te klein voor alles dat ik wil zetten.
Een tuin is altijd te klein, maar nooit te klein om nog iets extra bij te zetten. Ik ben in mijn leven bij verzamelaars gepasseerd die dat bewezen. :cool:

Een tuin is altijd te klein, maar nooit te klein om nog iets extra bij te zetten. Ik ben in mijn leven bij verzamelaars gepasseerd die dat bewezen. :cool:
Over grootte gesproken, ik lees vaak dat zo'n Saskatoon serieus in de breedte groeit wanneer hij wat ouder is. Nu heb ik nog een klein struikje, maar als ik dat zo opzoek zou dat een struik worden van 4-5 meter hoog en 6 meter diameter. Ik vermoed dat als ik die wortelopslag afsnoei ik die toch (veel) smaller zal kunnen houden?

Over grootte gesproken, ik lees vaak dat zo'n Saskatoon serieus in de breedte groeit wanneer hij wat ouder is. Nu heb ik nog een klein struikje, maar als ik dat zo opzoek zou dat een struik worden van 4-5 meter hoog en 6 meter diameter. Ik vermoed dat als ik die wortelopslag afsnoei ik die toch (veel) smaller zal kunnen houden?
Dat hoop ik ook😎

Dit week-end nog een ingrijpende wijziging gedaan in de tuin. Dinsdagavond ineens in mijn hoofd gekregen dat een uit de kluiten gewassen cornus (3 m hoog en breed) me toch wat begon tegen te steken.
Donderdag vervangend plantgoed gaan kopen, zaterdag op minder dan een uur tijd struik met takkenschaar ontdaan van zijn takken, wortel uitgedaan, vervangende beplanting aangeplant en de struik door de hakselaar geduwd.

#Wanneer ik iets doe, doe ik het grondig

3 Jaar geleden 5 leibomen (amberboom) gezet. 1 Jaar later 2 dood..ik denk en vermoed engerlingen...
Nu dit jaar geeft de middelste boom van de drie al maar de helft meer blad..zucht..
Heb precies wel dure fout gemaakt.

Genoeg water gegeven?

Bomen hebben de eerste 3 jaar heel veel water nodig. Zelfs elke dag als het boven de 25gr is.

Geld dat ook voor bomen die je met blote wortel gekocht hebt? Anders moet ik eens dringend in actie schieten :usure:
Dat lijkt me nu wel heel veel eigenlijk? Ik heb enkele jonge bomen, die ik tijdens de droogte enkele weken terug af en toe wat water gaf, maar sindsdien niet meer. Dit gaat zowel over een moerbei uit pot als een shipova-peer op blote wortel, geplant voor/tijdens de winter. Die lijken me op dit moment wel nog in orde?

Ik heb tijdens de winter een Sorbus, Corylus, Crataegus en Sambucus gezet en die lijken het allemaal goed te doen. Juist de Sorbus wordt graag gegeten door iets maar al bij al doet die het goed.

Een vraag voor het publiek (@shiftyke , @ugar ): ik heb dus, zoals ik altijd zeg ( :) ), een lange, smalle tuin. Ik ben in het midden fruitbomen aan het plaatsen. Ik heb tussen een jonge moerbei (Wellington, zou vrij klein moeten blijven) en mijn stokoude kersenbomen nog zo'n 14 meter vrij.

Mijn initieel idee was daar een Illinois Everbearing moerbei te zetten en een saskatoon. Maar, ik heb eigenlijk dus al twee moerbeien: de Wellington van hierboven en een Mulle (ook vrij klein). Dus misschien is het wat zot om dan binnen enkele jaren met kilo's aan moerbeien te eindigen. Daarbij komt dan nog dat zo'n Illinois Everbearing wel wordt aanzien als de beste niet-zwarte moerbei, maar dat die wel groot kan worden.

Wat nog ontbreekt, en vaak als een klassieke, kleine fruitboom wordt aangeraden is gewoon een pruim. Maar daar ken ik dus niet al te veel van, en daar zijn echt wel hopen rassen van. Best wel iets zelfbestuivend vermits ik zeker wil zijn van vruchten. Wat daar vaak terugkomt is de variëteit "Opal", een klassieker die het goed lijkt te doen. Als ik eens rondkijk op Artländer, zie ik ook deze:
Een nieuw ontwikkeld ras, zelfbestuivend, enz. De naïeveling in mij denkt dan, hmm, misschien beter dan een ouder ras. Anderzijds heeft zo'n ouder ras wel al bewezen dat het werkt.

Help!?

Een vraag voor het publiek (@shiftyke , @ugar ): ik heb dus, zoals ik altijd zeg ( :) ), een lange, smalle tuin. Ik ben in het midden fruitbomen aan het plaatsen. Ik heb tussen een jonge moerbei (Wellington, zou vrij klein moeten blijven) en mijn stokoude kersenbomen nog zo'n 14 meter vrij.

Mijn initieel idee was daar een Illinois Everbearing moerbei te zetten en een saskatoon. Maar, ik heb eigenlijk dus al twee moerbeien: de Wellington van hierboven en een Mulle (ook vrij klein). Dus misschien is het wat zot om dan binnen enkele jaren met kilo's aan moerbeien te eindigen. Daarbij komt dan nog dat zo'n Illinois Everbearing wel wordt aanzien als de beste niet-zwarte moerbei, maar dat die wel groot kan worden.

Wat nog ontbreekt, en vaak als een klassieke, kleine fruitboom wordt aangeraden is gewoon een pruim. Maar daar ken ik dus niet al te veel van, en daar zijn echt wel hopen rassen van. Best wel iets zelfbestuivend vermits ik zeker wil zijn van vruchten. Wat daar vaak terugkomt is de variëteit "Opal", een klassieker die het goed lijkt te doen. Als ik eens rondkijk op Artländer, zie ik ook deze:
Een nieuw ontwikkeld ras, zelfbestuivend, enz. De naïeveling in mij denkt dan, hmm, misschien beter dan een ouder ras. Anderzijds heeft zo'n ouder ras wel al bewezen dat het werkt.

Help!?
Ik zou altijd gaan voor dat oud ras. En een RGF ras nemen
Prune de Prince is geweldig, alternatieven zijn Wignon en Saint-Catherine , geen van allen echt ziektegevoelig.
Koop je een laagstam , die worden ook al 6-8 m hoog…
Heb je al een perzik?

Dat lijkt me nu wel heel veel eigenlijk? Ik heb enkele jonge bomen, die ik tijdens de droogte enkele weken terug af en toe wat water gaf, maar sindsdien niet meer. Dit gaat zowel over een moerbei uit pot als een shipova-peer op blote wortel, geplant voor/tijdens de winter. Die lijken me op dit moment wel nog in orde?

Aangeplante bomen hebben nog niet genoeg wortels vandaar dat je genoeg water moet geven in die eerste 3 jaren.

3 keer per week water geven is genoeg maar dan wel voldoende water die 3 keren. En net geplante bomen hebben wat meer water nodig bij warmere periodes.

Ik zou altijd gaan voor dat oud ras. En een RGF ras nemen
Prune de Prince is geweldig, alternatieven zijn Wignon en Saint-Catherine , geen van allen echt ziektegevoelig.
Koop je een laagstam , die worden ook al 6-8 m hoog…
Heb je al een perzik?
Ik dacht eigenlijk dat veel pruimen maar rond de 4 m bleven. Prune de Prince lijkt me interessant, heb jij die, @ugar ? Lijken wel kleine vruchten. Fruitlent zegt dit:
Het vruchtvlees is zeer stevig en droog, heeft een los liggende steen en is erg zoet van smaak. De vruchtjes zijn geschikt voor verse consumptie, doch vooral voor verwerking en drogen.
Schrikt wel een beetje af want zal wel zijn om vers te eten. Lijkt ook niet zo eenvoudig te vinden, al ligt dat misschien aan het seizoen.

Nog geen perzik, is dat misschien meer een aanrader?

Laatst bewerkt:
Ik dacht eigenlijk dat veel pruimen maar rond de 4 m bleven. Prune de Prince lijkt me interessant, heb jij die? Lijken wel kleine vruchten. Fruitlent zegt dit:

Schrikt wel een beetje af want zal wel zijn om vers te eten.

Nog geen perzik, is dat misschien meer een aanrader?
Een laagstam pruimenboom wordt echt een pak hoger dan 4 m. Bij mij was 'Prune de Prince' de minst snel groeiende. Na 4-5 jaar waren de bomen bij mij, ondanks flink snoeiwerk al 5m hoog (mijn boomkweker gebruikt wel de vrij krachtig groeiende St-Julien A als onderstam, maar die wordt vrij frequent gebruikt). Uiteindelijke hoogte hangt ook nog af van je bodem...
En 'Prune de Prince is' echt een zeer lekker, zoet pruimpje...

Enfin, in mijn tuin was, want alle pruimelaars zijn hier gerooid, wegens te intensief te snoeien en loodglansziekte op twee bomen. Dus alle 10 de bomen gerooid.

Perzik is een echte aanrader. Ik heb "Bénédicte"n zelfbestuivend en redelijk krulziekte-resistent, is niet de mooiste fruitboom, maar wel lekkere vruchten (beter dan wat je in de winkel aantreft, ik heb dit jaar 30-40 vruchten). Mieren en wespen lusten die vruchten ook wel, dus tijdig oogsten is belangrijk.
Als het echt mooi moet zijn, zou ik voor een kweepeer gaan ('Vranja'), erg mooi blad, bloemen en vruchten. Maar die vrucht is niet zo breed inzetbaar. Of een abrikoos, maar daar is de oogst zeer wisselvallig (dit jaar 3 vruchten op 4 bomen).
Vergeet ook de vijg niet als een leuke, originele fruitboom.

Terug
Bovenaan