Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Een andere vraag, voor de mensen die wat bessen in de tuin hebben. Vorig jaar, eerste jaar, had ik wat frambozen, roze bessen, saskatoon, ... maar alles in kleine hoeveelheden.

Dit jaar leek het dan een beter jaar te worden, want ja, struiken wat groter. Had een rode bes (aalbes) die enkele mooie dikke bessen begon te krijgen, begonnen te kleuren dus bijna rijp. Een dag later: allemaal verdwenen, en ook wat takken afgebroken. Ik vermoed dat de vogels dit hebben gedaan (merels, spreeuwen, kauwen, ... allemaal in de buurt).

Maar ik vroeg me dus af, zijn die zo gek van rode aalbessen dat ik het bij die andere bessen niet heb gemerkt, of is dit omdat ze nu weten dat er wat te eten valt? M.a.w., is het beter dat ik gewoon enkel roze bessen en andere zaken kweek die niet zo populair zijn, of is het een geval van over alles netten te hangen?
De schade wijst eerder op bosduiven (gebroken takken)

Ik accepteer de schade, safety by Numbers ook. Ik heb 20 aalbessen
Ja daar zit ik bijlange (nog) niet aan. Overweeg wel vooral voor roze aalbessen te gaan aangezien die niet opgegeten lijken te worden.

Trouwens, terzijde, ik had hier zo drie types honingbessen staan, random gekocht. Klein, zuur, vallen af voor ze lekker zijn.
Nu bij Eetbaargoed enkele nieuwe rassen uit Canada gekocht die ontwikkeld zijn voor fruit, en wat een verschil. Aan eentje hingen rijpe bessen en die waren niet alleen veel dikker maar ook gewoon lekker.

Met de vele regen van afgelopen dagen, schiet het onkruid weer op in onze kiezel.
Blijkbaar noemt dit "heermoes", afkomstig van het braakliggend stuk grond naast ons huis

Iemand een idee wat je hiertegen kan ondernemen ? Gewoon uittrekken kan je bijna niet bijhouden en met gewoon product besproeien helpt precies ook niet veel
Hebben we hier ook last van. Ik trek het uit en laat ik het liggen op plaatsen waar het niet stoort (borders) zodat het daar de bodem kan verrijken. Dit jaar komt het al veel minder hardnekkig terug dan vorige jaren.

Met welk middel heb je het besproeit? Genoxone (of een ander middel met de werkzame stof triclopyr) is effectief tegen heermoes, dus je kan altijd iemand met spuitlicentie laten langskomen. Het mag wel niet toegepast worden op verharding en ik heb geen idee of grind onder verharding gerekend wordt. Zo'n behandeling zal ook jaarlijks herhaald moeten worden tot de heermoes nog amper terugkomt. Daarna kan je het dan onder controle houden door het telkens uit te trekken wanneer het van de buren terug tot bij jou komt.

Worteldoek helpt totaal niet, daar groeit het gewoon doorheen. Onze oprit heeft in deze volgorde stabilisé, worteldoek, grindmatten met geïntegreerde worteldoek en grind en daar groeit de heermoes zelfs gewoon doorheen.

Ja daar zit ik bijlange (nog) niet aan. Overweeg wel vooral voor roze aalbessen te gaan aangezien die niet opgegeten lijken te worden.

Trouwens, terzijde, ik had hier zo drie types honingbessen staan, random gekocht. Klein, zuur, vallen af voor ze lekker zijn.
Nu bij Eetbaargoed enkele nieuwe rassen uit Canada gekocht die ontwikkeld zijn voor fruit, en wat een verschil. Aan eentje hingen rijpe bessen en die waren niet alleen veel dikker maar ook gewoon lekker.
Ik heb op basis van jouw advies ook enkele planten gekocht... Ik ben benieuwd.

Ik heb op basis van jouw advies ook enkele planten gekocht... Ik ben benieuwd.
Oh, ik krijg al stress. Volgens wat ik lees is het geheim ze echt wel 10 dagen laten hangen nadat ze al blauw zijn geworden. Bij mijn originele struiken lag het dan gewoon vol zure bessen op de grond.

Gras nog eens bemesten in juni ? Ik heb het niet gedaan in het voorjaar, maar merk dat er nu klaver instaat wat kan wijzen op te weinig mesttoffen

Uiteraard niet met de hitte van vandaag en morgen

Met de vele regen van afgelopen dagen, schiet het onkruid weer op in onze kiezel.
Blijkbaar noemt dit "heermoes", afkomstig van het braakliggend stuk grond naast ons huis

Iemand een idee wat je hiertegen kan ondernemen ? Gewoon uittrekken kan je bijna niet bijhouden en met gewoon product besproeien helpt precies ook niet veel
Als het op kiezel is een deftige onkruidbrander kopen? Da's een leuk werkje en als je dat wat bijhoudt blijft het op den duur ook vrij lang weg.

Alleen op de Salvia officinalis, geen last van droogte in ieder geval.
Er zijn enkele Salvia officinalis varianten die écht heel veel last hebben van meeldauw. Ik heb die hier gewoon verwijderd. Ik zou je aanraden hetzelfde te doen.
Zelf ben ik in de wolken van Salvia officinalis 'Mittenwald', maar die ga je waarschijnlijk nergens vinden (en stekgoed opsturen gaat niet lukken volgens mij). Maar er zijn nog andere goede rassen in omloop...

Er zijn enkele Salvia officinalis varianten die écht heel veel last hebben van meeldauw. Ik heb die hier gewoon verwijderd. Ik zou je aanraden hetzelfde te doen.
Zelf ben ik in de wolken van Salvia officinalis 'Mittenwald', maar die ga je waarschijnlijk nergens vinden (en stekgoed opsturen gaat niet lukken volgens mij). Maar er zijn nog andere goede rassen in omloop...
Ik heb hier ieder jaar enorm veel last van meeldauw op de lupinen, alle andere planten blijven precies gespaard.. spijtige zaak want ik ben grote fan van lupine :(

Ik heb hier ieder jaar enorm veel last van meeldauw op de lupinen, alle andere planten blijven precies gespaard.. spijtige zaak want ik ben grote fan van lupine :(
lupine is hier ook een probleem. Ik probeer altijd twee keer. Indien het de tweede keer niet lukt (op een andere plek), dan beschouw ik de plant als 'niet voor mijn tuin geschikt'.
Dan durf ik nog wel eens een alternatief te zoeken voor die plant, een plant die fel lijkt op de plant die ik dus moet missen.
Dat zou jij ook kunnen doen, door een Baptisia aan te planten. Houdt wel van een droog en zonnig plekje, groeit in den beginne niet zo snel, maar is ook erg mooi.
De meeste worden wel een pak hoger dan de lupine (sommigen zelfs 150 cm hoog), maar net zoals de lupine zijn ze er ook in heel veel kleuren (blauw, geel, oranje, wit, bruin,...)

Het staat al enkele jaren in de tuin en het is de eerste keer dat er meeldauw op zit. Dus ik ga even dat mengsel (en eventueel snoeien) proberen. Het is ondertussen na al die jaren ook al een flinke struik geworden en direct weg doen zou zonde zijn. Dus ik ga het even de kans geven :)

Het staat al enkele jaren in de tuin en het is de eerste keer dat er meeldauw op zit. Dus ik ga even dat mengsel (en eventueel snoeien) proberen. Het is ondertussen na al die jaren ook al een flinke struik geworden en direct weg doen zou zonde zijn. Dus ik ga het even de kans geven :)
Dat lijkt me dan de juiste keuze.

Hier net hetzelfde en was het geen meeldauw waren het de slakken wel.
En van die slijmerds gesproken, al mijn phlomis zijn kaalgevreten :headshake:

Terug
Bovenaan