Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Hier net hetzelfde en was het geen meeldauw waren het de slakken wel.
En van die slijmerds gesproken, al mijn phlomis zijn kaalgevreten :headshake:
Ja slakken heb ik dit jaar ook enorm veel. Ik wil wel wat van die blauwe korrels strooien maar onze 1-jarige ziet dat uiteraard als snoepjes :unsure:

lupine is hier ook een probleem. Ik probeer altijd twee keer. Indien het de tweede keer niet lukt (op een andere plek), dan beschouw ik de plant als 'niet voor mijn tuin geschikt'.
Dan durf ik nog wel eens een alternatief te zoeken voor die plant, een plant die fel lijkt op de plant die ik dus moet missen.
Dat zou jij ook kunnen doen, door een Baptisia aan te planten. Houdt wel van een droog en zonnig plekje, groeit in den beginne niet zo snel, maar is ook erg mooi.
De meeste worden wel een pak hoger dan de lupine (sommigen zelfs 150 cm hoog), maar net zoals de lupine zijn ze er ook in heel veel kleuren (blauw, geel, oranje, wit, bruin,...)
Bedankt voor de tip, die baptisia ga ik zeker eens bekijken. Het zal wel een moeilijk afscheid worden van m'n lupine! Ik ga ze toch nog een zomer de kans geven. :)

Bedankt voor de tip, die baptisia ga ik zeker eens bekijken. Het zal wel een moeilijk afscheid worden van m'n lupine! Ik ga ze toch nog een zomer de kans geven. :)
Baptisia is echt wel een mooie plant, wel duur in aanschaf (maar je hebt er niet veel planten van nodig, ze worden zéér groot).
Koop ze wel bij een goede kweker, en plant ze alleen aan op een zonnige en droge plek. En nadien moet je nog 2-3 jaartjes geduld hebben

Meeldauw behandelen met verdunde melk, helpt dat echt? Als dat niet het geval is dan gebruik ik de snoeischaar wel :LOL:
(Verdunde) koemelk is door de EU toegelaten als bestijdingsmiddel tegen meeldauw op bepaalde gewassen, dus op de één of andere manier zou het moeten werken anders zou het niet toegelaten zijn. Zelf nog niet geprobeerd.

Binnenkort ga ik mijn voortuintje opnieuw aanleggen. Het betreft een voortuintje van ongeveer een 4m5 op 4m5. Iemand enige ideetjes hiervoor? Of waar ik enige inspiratie kan opdoen? Zeker geen verharding, dus planten/bloemen/struiken/boompje? Zelfs liefst diervriendelijk (vogel/bij/vlinder/...)

Binnenkort ga ik mijn voortuintje opnieuw aanleggen. Het betreft een voortuintje van ongeveer een 4m5 op 4m5. Iemand enige ideetjes hiervoor? Of waar ik enige inspiratie kan opdoen? Zeker geen verharding, dus planten/bloemen/struiken/boompje? Zelfs liefst diervriendelijk (vogel/bij/vlinder/...)
Een plek waar je veel zonlicht hebt? Wat voor grond heb je?

Voortuin is inderdaad veel zon. Zowel zuid als west kan de zon eraan. Grond weet ik niet. Ik woon in de kempen. Dus ik vermoed zandgrond? :)
Dat is dan waarschijnlijk zandgrond, inderdaad.
Ik weet niet hoe groot je tuin is,, maar deze zonneaanbidders (die het goed doen in de droogte) gaan in ieder geval wel wat vlinders en andere klein grut lokken. Zet wel meerdere planten van iedere soort bij mekaar
- Lavendel (koop wel een angustifolia variant, en eentje die langer bloeit)
- Hyssop officinalis
- Sedum spectabile
- Origanum 'Rosenkuppel'
- Salvia nemorosa 'Caradonna'
- Aster x frikartii 'Mönch'
- Echinacea pallida
- Calamintha nepeta 'Blue Cloud'

Verticale elementen, deze planten worden wat hoger, maakt het allemaal wat interessanter
- Baptisia australis
- Lespedeza thunberghii of bicolor

Je kan ook perfect rozen aanplanten op dat stukje grond. Koop dan wel een gezonde (niet ziektegevoelig) roos aan. Hier is Rosa 'Taxandria' de sterkste, maar zowat alle rozen met een ADR certificaat zijn een goede keuze.

Ik heb dit jaar Rudbeckia in de voortuin gezet, ook een klassieke zonneklopper die tot laat in het seizoen bloeit.

Zonet eens het onkruid in de borders aangepakt dat was meer dan nodig. Opvallend veel klaver dit jaar

Ook de uit de kluiten gewassen Dicentra Spectablis eens een knip beurt gegeven, overwoekerde alles in z'n buurt en is toch al op retour. Op het einde van het seizoen eens kijken of ik z'n buren een ander plekje kan geven.

@ugar jij suggesties voor een plant die hoog verticaal omhoog groeit en overweg kan met enkel zon tot de middag? Bodem is fris en is zelden kurkdroog. Iets in de trend van Vingerhoedskruid maar dan iets anders :tongue:.

Iemand anders mag natuurlijk ook suggesties doen :unsure:

Laatst bewerkt:
@ugar jij suggesties voor een plant die hoog verticaal omhoog groeit en overweg kan met enkel zon tot de middag? Bodem is fris en is zelden kurkdroog. Iets in de trend van Vingerhoedskruid maar dan iets anders :tongue:.
Yup.

Om even moeilijk te doen, als het iets moet zijn als vingerhoedskruid maar dan iets anders, waarom dan geen ander vingerhoedskruid? Digitalis lutea is een prachtige plant die het daar nog wel zal doen (kan redelijk veel schaduw hebben)

Ik zou zeggen, indien je nog geen Thalictrum in je tuin hebt, dan hoort daar op die plek gewoon Thalictrum, Thalictrum delavayi splendid of Thalictrum 'Elin' zou ik zeggen. Plant wordt ruim 200 cm hoog, erg transparant, prachtige bloemen en heel mooi blad. op de open tuindagen, kwamen hier heel veel mensen vragen wat voor plant dat was, ook al stond hij toen nog niet in bloei. Je gaat daar echt geen spijt van krijgen. Ik kan je een adresje opgeven waar je mooie specimen van die planten kan kopen (dus al flinke planten). Zijn niet echt goedkoop.

Cephalaria gigantea. Reuzenscabiosa. Is op zich wel een bredere plant, maar groeit ook tot ver boven de 2 m hier.

Veronicastrum. Heeft voldoende zon indien je echt tot de middag volle zon hebt op die plek. 'Adoration' en 'Lavendelturm' zijn mijn favorieten. Maar ik denk niet dat die plant verdere uitleg nodig heeft.

.

Om even moeilijk te doen, als het iets moet zijn als vingerhoedskruid maar dan iets anders, waarom dan geen ander vingerhoedskruid? Digitalis lutea is een prachtige plant die het daar nog wel zal doen (kan redelijk veel schaduw hebben)

Omdat er enkele meters verder al een hoop Digitalis staat :tongue:

Hmmm Thalictrum aquilegifolium heb ik ook al ergens staan maar die staat daar eigenlijk niet optimaal misschien kan ik die wel verplaatsen of gewoon meer Thalictrum want dat zijn echt pareltjes!

Omdat er enkele meters verder al een hoop Digitalis staat :tongue:

Hmmm Thalictrum aquilegifolium heb ik ook al ergens staan maar die staat daar eigenlijk niet optimaal misschien kan ik die wel verplaatsen of gewoon meer Thalictrum want dat zijn echt pareltjes!
Thalictrum aquilegifolium is niet direct vergelijkbaar Thalictrum delavayi hoor.
Ok, het is ook een mooie plant, met vergelijkbaar blad, maar Th. delavayi is echt wel veel verfijnder qua bloei. En de 'Splendid' cultivar die ik je aanraadt, bloeit 2-3 maanden...

Ik weet niet hoe groot je tuin is,, maar deze zonneaanbidders (die het goed doen in de droogte) gaan in ieder geval wel wat vlinders en andere klein grut lokken. Zet wel meerdere planten van iedere soort bij mekaar
- Hyssop officinalis
- Sedum spectabile
- Origanum 'Rosenkuppel'
- Echinacea pallida

Verticale elementen, deze planten worden wat hoger, maakt het allemaal wat interessanter
- Baptisia australis

Je kan ook perfect rozen aanplanten op dat stukje grond. Koop dan wel een gezonde (niet ziektegevoelig) roos aan. Hier is Rosa 'Taxandria' de sterkste, maar zowat alle rozen met een ADR certificaat zijn een goede keuze.
enige tips voor een lavendel die iets hoger groeit, hier hebben we in de voortuin lavedula angustifolia hidcote en ik vind die toch wat te laag groeien.

Cephalaria gigantea. Reuzenscabiosa. Is op zich wel een bredere plant, maar groeit ook tot ver boven de 2 m hier.

Die staat hier ook. Heel mooi en trekt veel insecten aan.

Eupatorium wordt ook groot en heeft paarse bloemen. Als die zijn uitgebloeid dan beginnen ze te pluizen wat een mooi zicht geeft.

Ik heb hier de chocolade variant met witte bloemen staan.

edit: Lysimachia ciliata 'Firecracker' is ook mooi. Loopt wel flink uit. Maar wel heel mooi met donker blad en gele bloemen.

Laatst bewerkt:
trum aquilegifolium is niet direct vergelijkbaar Thalictrum delavayi hoor.
Ok, het is ook een mooie plant, met vergelijkbaar blad, maar Th. delavayi is echt wel veel verfijnder qua bloei. En de 'Splendid' cultivar die ik je aanraadt, bloeit 2-3 maanden...

Dat is wel goed want Aquilegifolium is na paar weken al uitgezongen.

enige tips voor een lavendel die iets hoger groeit, hier hebben we in de voortuin lavedula angustifolia hidcote en ik vind die toch wat te laag groeien.
Lavandula “Elisabeth’. Die wordt 75cm hoog en bloeit veel langer.
Je koopt die (online) bij bastin. Bastin heeft ook nog andere lavendels die hoger zijn. Niet goedkoop maar wel mooie planten, en de juiste variëteit.

- Hyssop officinalis
- Sedum spectabile
- Origanum 'Rosenkuppel'
- Echinacea pallida

- Baptisia australis

Ok, bedankt! Hier zit precies al wel wat tussen.
Het best een aantal dan in groepjes bijeen te plaatsen? bvb 4 a 5 soorten, en dan in vakken bij elkaar. Of best gewoon alles kris kras door elkaar plaatsen? (ik ben nogal een leek op dat vlak :-) )

Ok, bedankt! Hier zit precies al wel wat tussen.
Het best een aantal dan in groepjes bijeen te plaatsen? bvb 4 a 5 soorten, en dan in vakken bij elkaar. Of best gewoon alles kris kras door elkaar plaatsen? (ik ben nogal een leek op dat vlak :) )
Ik zou deze in groepjes plaatsen, dat is het eenvoudigste. 5 per soort of zo. Dat is rustiger voor het oog. Je kan die door mekaar zetten, maar dat vergt iets meer 'ervaring' .

Vraagje voor de saskatoon-bezitters hier, dacht @ugar en @zarathustra al. Ik vind de smaak nogal flauw en waterig, pluk ik gewoon te vroeg of is dat effectief alles? Het is dat ik anders misschien gewoon een moerbei in de plaats zet.

Terug
Bovenaan