ugar
Well-known member
Het is een lange termijnproject. Ik heb nu één erg klein stukje tuin waar de 'verarming van de grond' nu echt duidelijk zichtbaar is. Dat kleine stukje (30m²) wordt al 10 jaar gemaaid en beheerd volgens de regels van de kunst (één maaibeurt in 't najaar met afvoeren van maaisel, geen meststof,...). Het gras is er nu nog geen 20cm hoog.Grote fan van maai-mei niet hier, en eigenlijk nog grotere fan van maai-mij-nooit
Heb hier een aantal stukjes die eigenlijk permanent mogen verwilderen, maar zou daar dan wel een structureel plan voor moeten maken want het gras blijft wel dominant. Wel enorm leuk om te zien hoe het lange gras een "safe haven" is voor het insectenleven. Dat zit tjokvol met larven van lieveheersbeestjes, langpootmuggen, rupsen en sluipwespen. Dus echt een aanrader om minstens een deeltje van uw tuin hiervoor op te offeren![]()
De originele bloemenweide was een 100m² groot maar is door het aanleggen van een waterelement ten dele verloren gegaan (terwijl zo'n waterelement natuurlijk nog veel meer doet voor de biodiversiteit in je tuin).
Achter dat stuk heb ik nog een nieuwer stuk bloemenweide (5-6 jaar nu) dat nog lang niet voldoende verarmd is. En dat stuk is er dit jaar duidelijk flink op achteruit gegaan.
Maar dat is uiteindelijk ook een deel van de charme van zo'n bloemenweide: het ziet er echt ieder jaar anders uit. Het voorbije jaar stond dat stuk vol met duizendblad, dit jaar is er daar heel wat pastinaak in terecht gekomen. Die laat ik dit jaar zijn gang gaan, in de hoop dat dat ook helpt aan de verarming van de grond (is een heel forse groeier).

Onze maatschappij draait nu op fossiele brandstoffen, dat kan je niet op 10-20 jaar volledig uitfaseren.