Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Mijn boerenjasmijn kampt (weer) met bladluis :(
Heb de ergste delen eraf geknipt
Heb mijn bladluismagneet op pensioen gestuurd, vorig jaar stevig gesnoeid om de vorm wat deftig te krijgen na een stevige bladluis plaag maar hij heeft dat nooit goed verteerd en kwam er precies niet door. Dit jaar weg ermee...

Heb mijn bladluismagneet op pensioen gestuurd, vorig jaar stevig gesnoeid om de vorm wat deftig te krijgen na een stevige bladluis plaag maar hij heeft dat nooit goed verteerd en kwam er precies niet door. Dit jaar weg ermee...
Heb ze verplant en staan nu nog maar paar andere planten in de buurt en die hebben geen last

Ik heb hier nog nooit een plant verloren door bladluizen. Er is ook geen enkele reden om een plant terug te snoeien omdat hij veel last heeft van bladluizen, dat maakt de situatie alleen maar erger.
Ik heb hier een aantal planten die ik echt speciaal heb aangeplant omdat ze bladluizen aantrekken. :cool: Vooral vlier is op dat vlak interessant omdat die zo goed als altijd bevolkt wordt door de vlierbladluis, en die wil niets anders dan vlier. Zo is er dus altijd eten voor de predatoren.

Een plant met groeistoornissen (na snoeien, na verplanten, slechte standplaats) maakt teveel vrije aminozuren aan, dat is een soort van fast food voor de bladluizen (of andere parasieten). En door de schade van die bladluizen blijf je in een vicieuze cirkel (want extra groeischade).
Plant een goede standplaats geven, en predatoren lokken (lieveheersbeestjes of zweefvliegen)

Ik heb hier nog nooit een plant verloren door bladluizen. Er is ook geen enkele reden om een plant terug te snoeien omdat hij veel last heeft van bladluizen, dat maakt de situatie alleen maar erger.
Ik heb hier een aantal planten die ik echt speciaal heb aangeplant omdat ze bladluizen aantrekken. :cool: Vooral vlier is op dat vlak interessant omdat die zo goed als altijd bevolkt wordt door de vlierbladluis, en die wil niets anders dan vlier. Zo is er dus altijd eten voor de predatoren.

Een plant met groeistoornissen (na snoeien, na verplanten, slechte standplaats) maakt teveel vrije aminozuren aan, dat is een soort van fast food voor de bladluizen (of andere parasieten). En door de schade van die bladluizen blijf je in een vicieuze cirkel (want extra groeischade).
Plant een goede standplaats geven, en predatoren lokken (lieveheersbeestjes of zweefvliegen)

Misschien was ik de plant ook gewoon een beetje beu hoor. Heb trouwens vlier geplant in het "wilde" stukje van de tuin, de judaspenning zit ook vol bladluis zag ik net, uiteraard boeit me dat daar niet zoveel. Ik heb wel nog nooit heel veel lieveheersbeestjes of zweefvliegen gezien in de tuin, desondanks er toch voldoende voedsel voor hen is.

De makkelijkste maand van het jaar is gestart! https://maaimeiniet.be
Hoe wordt hiernaar gekeken door de natuurliefhebbers/-kenners hier? Wie doet er bewust mee?

Ik doe niet mee maar ik heb wel het hele jaar door een dedicated "verwilderd" stuk met onafgereden gazon, bloemenweide, takkenmuren...

Misschien kleine kanttekening, het overige stuk gazon wordt sowieso maar om de 4 weken ofzo gemaaid.

Laatst bewerkt:
Hoe wordt hiernaar gekeken door de natuurliefhebbers/-kenners hier? Wie doet er bewust mee?
Ik krijg het niet over mijn hart, ik kan er niet aan doen.. Heb een insectenborder, een verwilderd stuk achteraan, ik laat bewust in mijn moestuin hier en daar wat groenten staan voor rupsen, luizen,...
Ook insectenhotels aan mijn appelboom, afin, ik doe mijn best om de tuin zo bij/insectvriendelijk te maken, maar die 100m2 gras rijd ik alle 5-6 dagen af :unsure:

Vorig jaar gedaan met als resultaat dat ik er gewoon amper nog doorgeraakte achteraf, dus dit jaar blijft het hoogstwaarschijnlijk bij enkele stukjes tussen de bomen en een verwilders stukje achteraan (al groeit daar amper gras, vooral hondsdraf, boterbloem, ...).

Ik heb gisteren pas geverticuteerd en zal woensdag opnieuw inzaaien, dus de facto rij ik de komende weken niet af 😁

Heb hier vorig jaar schoonvrucht op stam gezet maar vallen die vruchten er vanzelf nog af nu of doe ik dat best manueel?

Ik mag helemaal niks meer doen. 3 jaar geleden brand bij de buren met hun asbest dak. Geblust met schuim door de brandweer. Paar weken geleden brief gekregen dat alles in een straal van 100 meter vervuild is met PFAS. Wij zitten dus midden in een rode no-regret zone en moeten nu verder onderzoek afwachten. Eventueel moet alles gesaneerd worden. Geweldig wanneer ze daar na 3 jaar mee afkomen. Ik had de week daarvoor nog net gemaaid. Met het nodige stof door de droogte.

Ik mag helemaal niks meer doen. 3 jaar geleden brand bij de buren met hun asbest dak. Geblust met schuim door de brandweer. Paar weken geleden brief gekregen dat alles in een straal van 100 meter vervuild is met PFAS. Wij zitten dus midden in een rode no-regret zone en moeten nu verder onderzoek afwachten. Eventueel moet alles gesaneerd worden. Geweldig wanneer ze daar na 3 jaar mee afkomen. Ik had de week daarvoor nog net gemaaid. Met het nodige stof door de droogte.

Wat is dan de oorzaak van de PFAS, de asbet of het blusschuim? In ieder geval kut, saneren zal waarschijnlijk ook betekenen afgraven en nieuwe grond brengen? Wie gaat dat betalen...

Puur volgens de letter doe ik dus niet mee, omdat ik steevast de eerste week van mei de eerste maaibeurt van mijn gazon uitvoer. Mijn gras is dus nog niet gemaaid dit jaar (kan ook niet, mijn gazon staat vol krokussen en dat loof moet eerst afsterven). Het gras staat dan ook 10-20 cm hoog (maar ik denk niet dat veel mensen mijn gazon als 'gras' zouden omschrijven).
Ik zal volgend week-end een eerste (nog niet volledige*) maaibeurt uitvoeren van mijn gazon (dat ook maar 5% van het totale tuinoppervlak omvat). Ik maai dat dan wel niet te kort, en maai het waarschijnlijk nog 3 - 5 keer verderop in het jaar.
Ik heb wel een bloemenweide (ongeveer even groot) die ik pas maai in juli of augustus.

*Niet volledige maaibeurt omdat er duizenden madeliefjes in bloei staan, daar rijden we natuurlijk NIET over.

*Niet volledige maaibeurt omdat er duizenden madeliefjes in bloei staan, daar rijden we natuurlijk NIET over.

ik sla de madeliefjes steeds over zelfs in het kort gemaaide stuk, met witte klaver hetzelfde. Staat m'n "keurig gazon" vol bloemeneilandjes. :love:

Wat is dan de oorzaak van de PFAS, de asbet of het blusschuim? In ieder geval kut, saneren zal waarschijnlijk ook betekenen afgraven en nieuwe grond brengen? Wie gaat dat betalen...

De blusschuim.

In de buurt van uw woning of eigendom heeft OVAM recent een verkennend bodemonderzoek laten uitvoeren naar de aanwezigheid van zogeheten poly- en perfluoalkylstoffen of 'PFAS'. Het gaat om metingen op de site ****, waar bij een brand PFAS-houdende blusschuim werd gebruikt.

Op basis van de metingen adviseert het agentschap Zorg en Gezondheid (AZG) om meer no regret-maatregelen te nemen in een gebied van 100 meter rond de locatie waarin ook uw woning of eigendom ligt.

In één of meer meetpunten zijn verhoogde PFAS-waarden vastgesteld in de bodem en het grondwater. Daardoor is er voor de omwonenden een risico op herhaalde blootstelling.

vervolgens een hele lijst van adviezen.

er is ook een website met alle reeds vastgestelde no regret-zones

Wie gaat dat betalen...

Volgens mij de buur waar de brand is geweest. Zijn brandverzekering? Of de brandweer die de blusschuim heeft gebruikt. 3M? Dat kan nog een juridisch kluwen worden...

De zelfstandige plicht om over te gaan tot uitvoering van het beschrijvend bodemonderzoek of bodemsanering rust in eerste instantie op de exploitant van de grond waar de bodemverontreiniging tot stand kwam

2.1.3 Onschuldig bezitter

De exploitant, respectievelijk de gebruiker is niet verplicht om het beschrijvend bodemonderzoek of de bodemsanering uit te voeren, als de OVAM op basis van het dossier van de grond of het gemotiveerd standpunt van de exploitant of de gebruiker van oordeel is dat hij cumulatief voldoet aan de volgende voorwaarden:
• Hij heeft de bodemverontreiniging niet zelf veroorzaakt;
• De bodemverontreiniging is tot stand gekomen voor het tijdstip waarop hij de grond in exploitatie, respectievelijk in gebruik heeft genomen.

Ik heb 3 grote kuipen gekregen, 2 van 110 liter en eentje van 130 liter. Ik zou daar graag in september fruitboompjes in planten. Moet ik gaan voor laagstam of dwerg/patio? En gewoon vullen met potgrond?

Alvast tips ivm webshop/soorten? Dacht aan appel, nashi peer (of gewone peer) en pruim ofzo.

Terug
Bovenaan