Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Heel afhankelijk van hoeveel ze moeten afgraven en aanvoeren, hoe bereikbaar het perceel is, of ze het "op het blote oog" nivelleren of met een laser. Best meerdere offertes vragen en ook nagaan dat die genoeg detail bevatten over de uitgvoerde werken, die naast elkaar leggen.
Enigste wat ik hier op kan antwoorden is dat het bereikbaar is, de rest van de inlichtingen ga ik zaterdag eens vragen wanneer ik de aannemers zie.

Bevraag ook of dat er compost wordt toegevoegd want alleen zwarte grond is niet voldoende.

En ook opletten dat ze bij het aanvoeren en/of nivelleren de bodem niet verdichten door heel de tijd met machines over de grond zitten te rijden. Dus vragen achter hun werkwijze eventueel.
Compost doen ze niet, ze vermelden in de mail expliciet dat dit misschien naderhand nog moet maar dat zij dat niet doen. Zal achter de werkwijze polsen.

Is in ieder geval moeilijk in te schatten. Een vriend heeft 500 EUR betaald voor teelaarde aan te voeren en te nivelleren, voor 90m². Dan lijkt het aanbod voor mijn perceel van 700m² niet veel, maar ik begrijp dat dit afhangt hoe diep ze gaan en wat ze weghalen en leveren.

Aan dat blad te zien betwijfel ik of dit Aster Little Carlow is. Maar dat is dus meeldauw idd
Ik heb Aster Little Carlow besteld maar ik weet niet of het dat is. Aster Little Carlow staat ook bij de meeldauwresistente rassen.

Wat kan ik er best mee doen? Werkt sproeien met melk-water oplossing?

Ik heb Aster Little Carlow besteld maar ik weet niet of het dat is. Aster Little Carlow staat ook bij de meeldauwresistente rassen.

Indien je een mooie meeldauwresistente aster zoekt zou ik gewoon A x frikartii Monch kopen. Maar dat beetje meeldauw kan ook geen kwaad het is nu ook erg droog

Van die meeldauwresistente rassen hoor ik zowel positieve ervaringen als mensen die zeggen dat de kans op meeldauw minder is, maar dat ze er even goed last van kunnen krijgen (die planten, niet die mensen). Resistent is een rekbaar begrip :)

Van die meeldauwresistente rassen hoor ik zowel positieve ervaringen als mensen die zeggen dat de kans op meeldauw minder is, maar dat ze er even goed last van kunnen krijgen (die planten, niet die mensen). Resistent is een rekbaar begrip :)
Ik heb hier meerdere asters staan waarop ik nooit meeldauw zie. Maar die staan ook op de juiste plek.

Iemand die advies kan geven rond welke kettingzaag (benzine) te kiezen?
Tis voor bij m’n ma in de tuin. De oude van m’n pa was nog van de jaren 80 en versleten. De elektrische is wel gemakkelijk voor snel een paar takken af te zagen, maar die ketting verslijt heel snel (rekt uit) als ik er wat meer mee werk. Vandaar dus terug op zoek een benzine.
Voor elk jaar een paar bomen om te doen (meestal ~15-25 cm doorsnee) en in blokken te zagen en regelmatig wat struiken/boompjes af te zagen.
Voor de echt dikke bomen zou ik sowieso een expert inschakelen.

Wat is wijsheid in deze droge tijden, het gras lang laten of toch wat korter afrijden?

Gras langer laten. Korter gras = drogere bodem. En korter gras = verbrand gras met dit weer.

Iemand die een goed alternatief kent voor gras wanneer je met een droge zandgrond zit? Idealiter iets wat beloopbaar is, dus geen hogere siergrassen.

Iemand die een goed alternatief kent voor gras wanneer je met een droge zandgrond zit? Idealiter iets wat beloopbaar is, dus geen hogere siergrassen.
Ik zou compost toevoegen, na een aantal jaren ga je een veel betere vochthuishouding krijgen in je bodem.
Alternatief is kruiptijm volgens mij, maar dat is niet zo comfortabel om over te lopen

Kent hier iemand iets van vijver? @ugar @GADGET @Iemand anders?

Hoeveel water verliest ne vijver zo normaal / hoe vaak moet ge die bij vullen? :unsure:
Ik dacht dat een zwembad ongeveer 1 cm per dag water kan verliezen bij mooi droog weer.
Een vijver in theorie dus ook. Hier is dat toch wat minder, maar de vijver staat niet heel de dag in de zon, en is voor 3/4 bedekt met planten.

Cm per dag is veel te veel. Dan zit je met verlies/lek

Paar mm maximaal. En eigenlijk ook niet consistent alle dagen.

Ter info: mijn zwembad is nu 3cm ofzo gezakt. En dan spreek ik over heel het jaar tot nu toe. Nog niks bijgevuld...

Terug
Bovenaan