(ecologische) tuinvijver

Sylverscythe

Well-known member
Crowdfunder FE
Na eens zitten de denken wat ik nog met onze tuin wil doen, ben ik een (kleine) vijver aan het overwegen. Ik zeg klein want uiteindelijk is het de tuin van een rijhuis, iets van een 7 m op 90 m ofzo, waar ik ook verder van het huis een hoop bomen heb staan naast ons. Dus dan kom je vrij snel op beperkte groottes genre 3m x 3m (je moet er nog naastkunnen, en met een kind op komst is een hek ook nodig).

Na wat nalezen op o.a. de website van Natuurpunt (https://www.natuurpunt.be/pagina/hoe-leg-je-een-ecologische-tuinvijver-aan), lijkt het dat een vijver zonder vissen amper onderhoud nodig heeft. Ik zou dan zelf een vijver kunnen uitgraven van die beperkte afmetingen, en dan bedekken met folie. Een alternatief lijkt me om zo'n voorgevormde vijverbak te plaatsen. 1-2 m³ vijvers met wat verschillende zones passen mooi op de beperkte oppervlakte die ik aangaf. Mijn misschien naïef idee is om deze aantrekkelijk te maken voor o.a. kikkers, aangezien hier in de buurt wel enkele natuurlijke vijvers zijn waar die ook zitten. Zo'n voorgevormde bak is daarvoor misschien niet ideaal, al kan ik ook gewoon met wat hulpmiddelen voor een makkelijke toegang zorgen lijkt me.

Dus ik vroeg me af of hier mensen ervaring hebben met zo'n mini-project? Is zo'n bak een goed idee (bv. https://www.brico.be/nl/tuin-buitenleven/vijver-toebehoren/vijverbakken/ubbink-vijver-‘start-1000’-1000-l/6453806)? Onderschat ik schromelijk het onderhoud/werk? Is 1 m³ te veel een "Micky Mouse" vijver?
 
Laatst bewerkt:
Op mijn vorig werk hebben we zo 1m2 vijver, daar zitten 2 goudvissen in.
2 weken geleden bericht van de poetsvrouw met een foto van de vijver met een kikker naast. 😁
 
Ik heb mij een tijdje bezig gehouden met een gelijkaardig project voor hier in de tuin.
Bij vijvers geldt het zelfde als bij aquaria, hoe kleiner hoe moeilijker het biologisch evenwicht.
Vissen (zeker grote koi's bvb) zijn een grote belasting op dat evenwicht en daarom niet te houden zonder zware filters.
Een minivisje zoals een Elrits kan misschien nog net, dat is ook goed om de muggenlarven wat te beperken bvb.

Een plantenvijver gaat al iets makkelijker zijn, maar je zal ook moeten opletten voor problemen met algenvorming etc.

Je zal sowieso met niveaus moeten werken om wat variatie in je planten te krijgen. Dat kan je doen met zo'n voorgevormde bak, maar je kan ook werken met plantenmanden op verhoogjes of in drijvende constructies bijvoorbeeld. Op die manier kan je een vierkante bak toch wat aantrekkelijker maken.

Eens alles in evenwicht is zal je minimaal onderhoud hebben (af en toe de planten wat uitdunnen).
 
Meestal zal dat eindigen met een 'poel' ipv een vijver.

Ik zou er zonder filtersysteem niet aan beginnen. Dat kan ook biologisch zijn he, daar niet van.
 
Ik heb mij een tijdje bezig gehouden met een gelijkaardig project voor hier in de tuin.
Bij vijvers geldt het zelfde als bij aquaria, hoe kleiner hoe moeilijker het biologisch evenwicht.
Vissen (zeker grote koi's bvb) zijn een grote belasting op dat evenwicht en daarom niet te houden zonder zware filters.
Een minivisje zoals een Elrits kan misschien nog net, dat is ook goed om de muggenlarven wat te beperken bvb.

Een plantenvijver gaat al iets makkelijker zijn, maar je zal ook moeten opletten voor problemen met algenvorming etc.

Je zal sowieso met niveaus moeten werken om wat variatie in je planten te krijgen. Dat kan je doen met zo'n voorgevormde bak, maar je kan ook werken met plantenmanden op verhoogjes of in drijvende constructies bijvoorbeeld. Op die manier kan je een vierkante bak toch wat aantrekkelijker maken.

Eens alles in evenwicht is zal je minimaal onderhoud hebben (af en toe de planten wat uitdunnen).

Ja, dat is ook wat ik had gelezen, daarom dat mijn eerste idee was om geen vissen te houden, maar enkel vijverplanten. En dan hopen op wat interessante insecten en amfibieën. Teveel algenvorming zal waarschijnlijk een gevolg zijn van teveel organisch materiaal dan? Wat valt daar aan te doen?

Meestal zal dat eindigen met een 'poel' ipv een vijver.

Ik zou er zonder filtersysteem niet aan beginnen. Dat kan ook biologisch zijn he, daar niet van.
En met een poel bedoel je dan water overwoekerd met algen vermoed ik?

De reden dat ik het op deze manier zou willen proberen is dat er anders ook nog een kabel moet getrokken worden en dergelijke, dit zou relatief eenvoudig en primitief zijn, moest ik ervoor gaan.
 
Laatst bewerkt:
Meestal zal dat eindigen met een 'poel' ipv een vijver.

Ik zou er zonder filtersysteem niet aan beginnen. Dat kan ook biologisch zijn he, daar niet van.
Ik vind een poel ook mooi zo tussen een volgroeide tuin :unsure:

Mijn ouders hebben al jaren een vijver van 4m² waar ze letterlijk 1x per jaar wat algen wegdoen. Voor de rest is dat water eigenlijk altijd kraakhelder, zitten goudvissen op, ieder jaar kikkers.. staan gewoon wat waterlelies, papyrus en nog enkele waterplanten in. Die komen daar al 20 jaar niet meer aan eigenlijk, nooit vissen bijgezet en komen elk jaar nieuwe. Er verdwijnen er ook door de lokale reiger.. Ze zullen dan mss net de juiste combinatie van waterplanten hebben geplaatst ofzo waardoor dat een mini ecosysteem is geworden dat zichzelf in balans houdt.
 
Ik vind een poel ook mooi zo tussen een volgroeide tuin :unsure:

Mijn ouders hebben al jaren een vijver van 4m² waar ze letterlijk 1x per jaar wat algen wegdoen. Voor de rest is dat water eigenlijk altijd kraakhelder, zitten goudvissen op, ieder jaar kikkers.. staan gewoon wat waterlelies, papyrus en nog enkele waterplanten in. Die komen daar al 20 jaar niet meer aan eigenlijk, nooit vissen bijgezet en komen elk jaar nieuwe. Er verdwijnen er ook door de lokale reiger.. Ze zullen dan mss net de juiste combinatie van waterplanten hebben geplaatst ofzo waardoor dat een mini ecosysteem is geworden dat zichzelf in balans houdt.

Ja ik zeg niet dat het niet kan hoor.
En in bepaalde gevallen zal dat wel lukken ook.

Echter kun je het filteren ook en gewoon dezelfde look bekomen maar dan... Proper :p

Ik ga volgende maand een natuurlijke vijver doen van 300m2 ofzo. Geen rechte kanten aan. Plantenzones, lelies,. Alles wat je wil. En dat zal kraakhelder zijn.

Maar het is natuurlijk een iets andere aanpak en op het einde van de rit hetgeen het meeste telt: het kost natuurlijk wel weer wat meer.

PS, bij die stilstaande vijvers/poelen in de zomer best wat voorzichtig zijn naar bacteriën toe (legionella etc...). Warm water dat stilstaat groeit veel meer in dan een visje en een kikker :p
 
Ik heb er één aangelegd. Op mijn eigen manier. Waarbij ik niet de klassieke regels volg.

p3900351904-5.jpg


p3900351671-4.jpg




Je bent altijd welkom , maar ik wil je ook de link van mijn blog doorsturen waarop ik alles uitleg

Helder water zonder pomp en met grond in de vijver om de planten goed te laten groeien.

En dat brengt megaveel extra leven in je tuin
 
Laatst bewerkt:
Is dat nu een poel of een vijver?? @ugar

Mij lijkt het ook wel wat, maar dan wil ik ook wel iets dat zonder pomp/filter/... werkt. Alleen is de beschikbare oppervlakte misschien wel wat aan de kleine kant. Ik heb ongeveer 8*5m over (dus zonder terras, tuinhuis, ...) waarbij ik wel nog graag tot aan mijn tuinhuis achter aan kan geraken ;)
 
:cool:
Is dat nu een poel of een vijver?? @ugar

Mij lijkt het ook wel wat, maar dan wil ik ook wel iets dat zonder pomp/filter/... werkt. Alleen is de beschikbare oppervlakte misschien wel wat aan de kleine kant. Ik heb ongeveer 8*5m over (dus zonder terras, tuinhuis, ...) waarbij ik wel nog graag tot aan mijn tuinhuis achter aan kan geraken ;)
Dat is iets tussen in.

Ik heb een folie, omdat het zonder hier niet zou lukken. Maar ik heb wel grond in die folie gekapt nadien.
Deze is niet zo groot hoor 5 x 4 of zo
 
Dit Youtube kanaal maakt er frequent video’s over.


Ooit leg ik er ook eentje aan, nu nog niet met kleine kinderen. De put van de inbouw trampoline zal een mooie herbesteding krijgen :laugh:
Dat kanaal is echt goud waard, thanks! Heb gisteren die tutorial over een kleine poel/vijver aanleggen bekeken, zeer verhelderend.

Je zegt dat je wil wachten omdat je kleine kinderen hebt: is dat dan door plaatsgebrek of eerder voor de veiligheid? Ik zou er een afspanning van een meter hoog (zo'n simpele met kastanjepalen denk ik) rondzetten naar veiligheid toe.
Ik heb er één aangelegd. Op mijn eigen manier. Waarbij ik niet de klassieke regels volg.

Je bent altijd welkom , maar ik wil je ook de link van mijn blog doorsturen waarop ik alles uitleg

Helder water zonder pomp en met grond in de vijver om de planten goed te laten groeien.

En dat brengt megaveel extra leven in je tuin
Zoiets wil ik dus doen, als ik het zo zie/hoor (ik moet je blogpost nog lezen), heb je iets gedaan zoals op dat Youtubekanaal: met een folie gewerkt maar daar opnieuw grond op gelegd. Op dat kanaal werkt hij met een vliesdoek/folie/vliesdoek/grond, waar de grond best van een diepere laag komt om niet te rijk te zijn, heb jij ook zoiets gedaan? Andere praktische vraag: hoe heb jij hem gevuld?

Ik moet de vrouw nog overtuigen, wat geen makkelijke taak wordt, maar dit geeft me wel wat meer hoop. Het lijkt met zo'n doek/folie misschien zelfs makkelijker (en goedkoper) dan met zo'n voorgevormde bak.
 
In het programma Garden Rescue op BBC graven ze gewoon de vijver uit in de vorm en niveaus die ze willen hebben. Dan leggen ze er een liner op en trekken ze de plooien grotendeels eruit. Dan de bodem vullen met substraat of grond en dan met water vullen.

Zag er altijd mooi uit :)

Ikzelf heb 2 mini vijvertjes gemaakt met mortel kuipen van 90l. Buiten dagelijks bijvullen met water als het warmer wordt en algen verwijderen heb ik er geen werk aan. En er zit ook leven in.
 
Ik heb er één aangelegd. Op mijn eigen manier. Waarbij ik niet de klassieke regels volg.

p3900351904-5.jpg


p3900351671-4.jpg




Je bent altijd welkom , maar ik wil je ook de link van mijn blog doorsturen waarop ik alles uitleg

Helder water zonder pomp en met grond in de vijver om de planten goed te laten groeien.

En dat brengt megaveel extra leven in je tuin
Mag ik die link?
 
Je zegt dat je wil wachten omdat je kleine kinderen hebt: is dat dan door plaatsgebrek of eerder voor de veiligheid?
Veiligheid en voor mijn vrouw zou dat nooit toestaan met kleine kinderen, zelfs niet met een hekje.

Ik heb ook reeds 80% van de tuin aangeslagen voor mezelf dus voorlopig gun ik ze nog even wat extra speel plek :laugh:

Misschien wel eens kijken dit seizoen een soort vijverton of iets gelijkaardigs te installeren.
 
Zoiets wil ik dus doen, als ik het zo zie/hoor (ik moet je blogpost nog lezen), heb je iets gedaan zoals op dat Youtubekanaal: met een folie gewerkt maar daar opnieuw grond op gelegd. Op dat kanaal werkt hij met een vliesdoek/folie/vliesdoek/grond, waar de grond best van een diepere laag komt om niet te rijk te zijn, heb jij ook zoiets gedaan? Andere praktische vraag: hoe heb jij hem gevuld?

Ik moet de vrouw nog overtuigen, wat geen makkelijke taak wordt, maar dit geeft me wel wat meer hoop. Het lijkt met zo'n doek/folie misschien zelfs makkelijker (en goedkoper) dan met zo'n voorgevormde bak.
Ik heb een put laten graven door een grondwerker. En ik heb de diepst liggende grond terug in de vijver gegooid(na de folie en de dammen).
Ik heb de vijver gevuld met kraantjeswater.
Waarom is je vrouw tegen? Indien je denkt dat dat kan helpen, je bent altijd welkom.
 
Waarom is je vrouw tegen? Indien je denkt dat dat kan helpen, je bent altijd welkom.
Goh een combinatie van liever gewoon gazon hebben, bang zijn van insecten (ze komt uit Latijns-Amerika dus ik moet ze er al eens aan herinneren dat die hier niet gevaarlijk zijn), en ook veiligheid naar kinderen toe.
Dat laatste is ook wel een beetje mijn bekommernis, zoals @shiftyke. Mijn vrouw is nu zwanger, dus de komende jaren krijgen we een rondkruipend en dan lopend kind, je wil natuurlijk niet riskeren dat die daar ingeraakt.
 
Terug
Bovenaan