Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ik heb 3 grote kuipen gekregen, 2 van 110 liter en eentje van 130 liter. Ik zou daar graag in september fruitboompjes in planten. Moet ik gaan voor laagstam of dwerg/patio? En gewoon vullen met potgrond?

Alvast tips ivm webshop/soorten? Dacht aan appel, nashi peer (of gewone peer) en pruim ofzo.
Hier wat info over webshops, soorten van die vruchten en de andere vragen heb ik niet genoeg verstand van.

Ik heb vorig weekend geverticuteerd en zou komende dagen het gras nog eens moeten doorzaaien.
Heeft dat zin met het droge weer dat er aankomt, zonder te sproeien, of wacht ik beter?

Ik heb vorig weekend geverticuteerd en zou komende dagen het gras nog eens moeten doorzaaien.
Heeft dat zin met het droge weer dat er aankomt, zonder te sproeien, of wacht ik beter?
Als ik zie wat er van mijn doorzaai is terecht gekomen, zou ik het niet aanraden zonder elke dag te sproeien. Men zei hier dat dauw voldoende zou zijn, maar dat was hier toch niet het geval. Ik zal in het najaar terug moeten verticuteren en bijzaaien, want de grassprieten die uitgekomen zijn, zijn helemaal uitgedroogd/dood.

Ik heb vorig jaar in de droogte van mei 18are van de gazon hier opnieuw ingezaaid. Ik heb toen geluk gehad dat het zo nat is geworden in de zomer, want op 4 weken tijd heb ik ongeveer 55m³ aan water erdoor gejaagd. Gelukkig kwam dit van onze drainage vijver waardoor het voor een stuk recuperatie had. Ik had dit niet de volle 12 weken kunnen trekken zoals ze mij aangaven dat nodig was, zonder mijn regenputten en mogelijks zelfs kraantjes water te gebruiken.

Wat noemen jullie 'doorzaaien' ?

Heb een vermoeden dat het niet het correcte woord is :p

Gewoon dat graszaad tussen smijten is nutteloos. Verspilling van geld en tijd.

Vooraf mengen (grond+zaad),inwerken, aantikken, en vochtig houden. Is nog absoluut niet doorzaaien, maar dat is een methode die kan werken.

Wat noemen jullie 'doorzaaien' ?

Heb een vermoeden dat het niet het correcte woord is :p

Gewoon dat graszaad tussen smijten is nutteloos. Verspilling van geld en tijd.

Vooraf mengen (grond+zaad),inwerken, aantikken, en vochtig houden. Is nog absoluut niet doorzaaien, maar dat is een methode die kan werken.
Na het verticuteren is het gazon vrij kaal dus inderdaad opnieuw 'inzaaien'. De grond bewerken lukt uiteraard niet want er ligt wel nog een gazon dus in praktijk is dat graszaad strooien tussen het bestaande gras ja.
Zo heb ik het uiteindelijk toch altijd geleerd en zo lees je het ook overal.

Na het verticuteren is het gazon vrij kaal dus inderdaad opnieuw 'inzaaien'. De grond bewerken lukt uiteraard niet want er ligt wel nog een gazon dus in praktijk is dat graszaad strooien tussen het bestaande gras ja.
Zo heb ik het uiteindelijk toch altijd geleerd en zo lees je het ook overal.

Als je dat niet extra losmaakt heeft dat weinig tot geen nut hoor.

Beste manier is doorzaaien. Maar dat zijn specifieke machines en vermoedelijk is dat er wat over om te gaan huren.

Dan maak je beter een mengeling met potgrond/zand en reeds graszaad in mengen. En dan nadien aandrukken (rollen) en proberen te bevochtigen.
En meststoffen smijten na het verticuteren doet ook veel. Als dat gewoon wat 'mager' staat groeit dat zo weer dicht hoor. Dat struikt wat uit en klaar. En kale plekken krijg je niet dicht en gebruik je gewoon de methode hierboven.

Grondcontact is idd belangrijk, anders ontkiemt het zaad niet. Voor kale plekken hark ik de grond los en meng ik het zaad op voorhand met grond. Om echt bij te zaaien waar het gras wat dun staat verspreid ik gewoon zaad tussen de grassprieten na het verticuteren. Dan zijn er groeven in de grond waar het zaad tussenvalt. Ga er achteraf nog wel over met de achterkant van een hark om de zaadjes te verspreiden. Is bij mij zo toch altijd gelukt, alleen is het belangrijk dagelijks water te blijven geven bij droog weer en dat had ik deze keer niet gedaan. Daardoor zijn de jonge grassprietjes nu verdroogd.

Een deel van het graszaad zal ook gewoon ontkiemen als het op de grond gestrooid wordt, dat is spijtig genoeg duidelijk te zien in onze borders waar een deel van het graszaad terechtgekomen is. 😅 Ik dacht dat ze bij Tuinmanieren zeiden dat een 30 pct van het graszaad ontkiemt als je het gewoon uitstrooit zonder verder iets te doen.

Nu is de grond veel te droog en hard imo, dus ik zou er gewoon niet aan beginnen op dit moment.

Merci beiden! Echt kale plekken heb ik inderdaad niet, gewoon een zeer uitgedund gazon met die typische groeven van het verticuteren.
Kunstmest heb ik sowieso wel nog volop staan, dan hou ik het voorlopig daar bij en ga ik niet speciaal graszaad kopen.

Nu misschien gewoon nog even wachten op regen want anders heeft die kunstmest weinig nut vermoed ik. Actief water geven ga ik echter niet doen; voor gazon vind ik dat een beetje zonde, ik heb momenteel geen pomp voor regenwater (moet eens zo'n besproeiingspomp halen), leidingwater ga ik al zeker niet gebruiken en ik heb eigenlijk ook geen tijd om dat elke dag te gaan doen 😛

Merci beiden! Echt kale plekken heb ik inderdaad niet, gewoon een zeer uitgedund gazon met die typische groeven van het verticuteren.
Kunstmest heb ik sowieso wel nog volop staan, dan hou ik het voorlopig daar bij en ga ik niet speciaal graszaad kopen.

Nu misschien gewoon nog even wachten op regen want anders heeft die kunstmest weinig nut vermoed ik. Actief water geven ga ik echter niet doen; voor gazon vind ik dat een beetje zonde, ik heb momenteel geen pomp voor regenwater (moet eens zo'n besproeiingspomp halen), leidingwater ga ik al zeker niet gebruiken en ik heb eigenlijk ook geen tijd om dat elke dag te gaan doen 😛
Je gaat dus kunstmest strooien, maar heb je een bodemonderzoek dat aangeeft dat er voedseltekorten zijn? En indien je, welke?

Alé nog ne nest wilde kittens in mijne hof gevonden met dank aan de buurvrouw die graag katten uit de buurt voedert :wallbash:

Alé nog ne nest wilde kittens in mijne hof gevonden met dank aan de buurvrouw die graag katten uit de buurt voedert :wallbash:
Heb je in de gemeente waar je woont geen zwerfkattenproject? Wij hadden vroeger een 20tal zwerfkatten zitten en dat breidde elk jaar maar uit, dus ze zijn vallen komen zetten en alle katten werden één voor één gecastreerd/gesteriliseerd en terug geplaatst. Nu blijven er nog maar een stuk of 6 van over en geen nesten meer.

eb je in de gemeente waar je woont geen zwerfkattenproject? Wij hadden vroeger een 20tal zwerfkatten zitten en dat breidde elk jaar maar uit, dus ze zijn vallen komen zetten en alle katten werden één voor één gecastreerd/gesteriliseerd en terug geplaatst. Nu blijven er nog maar een stuk of 6 van over en geen nesten meer.

Jep en sterker nog vandaag komen ze al maar wat er met de kittens zal gebeuren is een raadsel. Ik hoop dat ze meegaan maar ik vrees er voor, ze zijn nog geen 2 weken oud schat.

Zit ook met een zeer bedrijvige mol, zelden zo'n grote hopen gezien maar bon dan duidt op een goeie bodem dus die mogen blijven.

Jep en sterker nog vandaag komen ze al maar wat er met de kittens zal gebeuren is een raadsel. Ik hoop dat ze meegaan maar ik vrees er voor, ze zijn nog geen 2 weken oud schat.
Kittens moeten normaal een bepaalde leeftijd bij de moeder blijven (2 weken is idd te jong) en daarna worden die gevangen en geplaatst bij een opvanggezin. Indertijd moest ik de kittens in het oog houden en als ze oud genoeg waren zouden ze er dan voor langskomen. Uiteraard verplaatste de moeder de kittens van zodra ze wist dat ik wist waar het nest was. Uiteindelijk hebben ze de kittens dan ook gevangen met zo'n val.

Grote fan van maai-mei niet hier, en eigenlijk nog grotere fan van maai-mij-nooit :D

Heb hier een aantal stukjes die eigenlijk permanent mogen verwilderen, maar zou daar dan wel een structureel plan voor moeten maken want het gras blijft wel dominant. Wel enorm leuk om te zien hoe het lange gras een "safe haven" is voor het insectenleven. Dat zit tjokvol met larven van lieveheersbeestjes, langpootmuggen, rupsen en sluipwespen. Dus echt een aanrader om minstens een deeltje van uw tuin hiervoor op te offeren :)

i-RFGcqh9-XL.jpg

In augustus laten we een grondwerker komen die de nodige grond zal verwijderen voor ons terras. We gaan hem vragen om dan ook een aantal overbodige struiken en een dode boom te verwijderen. Dat is iets wat normaal gezien vrij snel kan gebeuren. Nu, onze gazon loopt in een U-vorm rondom het huis (rechterkant is enkel oprit tot aan de losstaande garage achteraan) en die ligt dus niet meer gelijk: we hebben daar een hoop door de buxusmot aangevreten buxussen verwijderd. We zouden dat graag willen gelijktrekken en opnieuw zaaiklaar maken. Enig idee wat de kostprijs daar van zou zijn of hoeveel werk dat nog is? De totaaloppervlakte van de gazon is meer dan 1000m², maar het grote stuk achteraan ziet er eigenlijk nog redelijk oké uit. Het is vooral aan de voorkant dat er niet goed aan toe is.

Gelijktrekken/egaliseren/frezen/zaaiklaar maken: het is me onduidelijk welke stappen ik allemaal moet doen. Of kan ik de kosten gemakkelijk drukken door zelf wat in handen te nemen, wetende dat ik hier nul ervaring in heb?

Heb hier een aantal stukjes die eigenlijk permanent mogen verwilderen, maar zou daar dan wel een structureel plan voor moeten maken want het gras blijft wel dominant.

Ik ben hier wat aan het experimenteren met het verwilderen, m’n gazon laten groeien levert buiten wat klaver, madeliefjes en paardenbloemen niet echt iets op, nu ben ik een stuk eerst super intensief aan het maaien om het gras af te zwakken, in de hoop er iets anders z’n kans kan wagen. Verder heb ik nog een stuk afgeplagd en ingezaaid met een mix maar ook daar is het knokken tegen wild gras dan.

Hopelijk vind ik een goeie methode om het op iets grotere schaal in de tuin toevte passen.

Terug
Bovenaan