Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ja was snel snel het bericht aan het typen. Is idd 360 op 60cm.Dat is nu wel een plant voor een mediterraan klimaat, dus die moet op een zonnige en warme plaats staan. Het zou kunnen dat tijdens de winter die bloembak wel is bevroren, omdat zo'n bak langs elke zijde aan de lucht en wind is blootgesteld (bedoel je 360 cm op 60 cm als LxB?)
Als je nu verse hebt geplant is het misschien wat vreemd dat ze slap hangen, heb je die regelmatig water gegeven? Staan ze in de zon?
Hier ook niet buiten wat drizzle en er wordt ook niet meteen regen voorspeld deze week...Hier nog gene druppel gezien![]()
Hier net een 2de IBC container van 1000l gezet en was van plan om een verlengstuk van de regenpijp te voorzien zodat ik de 2de kon laten vullen als de eerste vol is. Ben dankzij je post eens gaan kijken voor zo'n koppelsysteem van IBC containers en da's best wel handig. Ik ga dus voor zo'n koppelsysteem gaan, thanks! Nu ik weet dat ze zo simpel te koppelen zijn ben ik zelfs aan het denken om er nog enkelen bij te zetten, want als je de gazon ermee sproeit is zo'n container van 1000l snel leeg.Iemand ervaring met regentonnen die je aan elkaar kan koppelen? Vind niet meteen wat ik zoek online.
Behalve zo'n IBC containers...
Hoe sproeit ge daarmee? Heeft dat genoeg druk om een slang op aan te sluiten, of moet daar iets van pomp tussen?Hier ook niet buiten wat drizzle en er wordt ook niet meteen regen voorspeld deze week...
De gazon begint al wat af te zien hier en het bijgezaaide gras groeit niet goed dus ik ga terug beginnen met dagelijks te sproeien.
Hier net een 2de IBC container van 1000l gezet en was van plan om een verlengstuk van de regenpijp te voorzien zodat ik de 2de kon laten vullen als de eerste vol is. Ben dankzij je post eens gaan kijken voor zo'n koppelsysteem van IBC containers en da's best wel handig. Ik ga dus voor zo'n koppelsysteem gaan, thanks! Nu ik weet dat ze zo simpel te koppelen zijn ben ik zelfs aan het denken om er nog enkelen bij te zetten, want als je de gazon ermee sproeit is zo'n container van 1000l snel leeg.
Wij gebruiken een besproeiingspomp (zie vorige pagina in dit topic). Als de IBC container vol zit, zit er best wat druk op de kraan en kan je daar mogelijk ook wel mee sproeien, maar die druk verlaagt natuurlijk ook als het water in de container zakt. Die pomp heeft ons indertijd een 80 euro gekost (is nu duurder, maar wat niet?) en geeft goed veel druk (meer dan ons buitenkraantje).Hoe sproeit ge daarmee? Heeft dat genoeg druk om een slang op aan te sluiten, of moet daar iets van pomp tussen?
Klopt. Mijn ouders hebben dezelfde en die hebben ze per ongeluk heel de winter laten buitenstaan zonder water af te laten uit de pomp, terwijl dat streng wordt afgeraden omdat ze kan kapotvriezen. Die werkt ook nog steeds.
Voor courante rassen van frambozen, aalbessen, ... kan je eens een Aveve binnenspringen, of een lokale plantenkwekerij. Online is er natuurlijk meer keuze:Waar kopen jullie fruitstruiken (frambozen ed) en (kleine) fruitbomen?
We hebben hier vanachter in de tuin een stuk (25x5m) waar we niets mee doen. De vorige eigenaar kweekte hier groenten maar daar hebben we momenteel noch de tijd of goesting voor. Een stukje ervan is al voor de kippen en op de rest liggen worteldoeken om de wildgroei aan onkruid tegen te gaan. Het idee was dus om daar wat fruitbomen te planten of struiken ofzo.
Het stukje ligt ook de hele dag in de zon.
Bedankt voor de tip. Ik ben daarjuist naar de kruisbessen proeftuin geweest. Super vriendelijk en behulpzame man.Voor courante rassen van frambozen, aalbessen, ... kan je eens een Aveve binnenspringen, of een lokale plantenkwekerij. Online is er natuurlijk meer keuze:
Dit was mijn go-to adres, maar die persoon gaat op pensioen: https://proeftuin1.kmoshops.be/
Dus dat is enkel uitverkoop en ter plekke ophalen.
Voor allerhande fruit, zeker bomen, kan je hier eens kijken: https://www.eetbaargoed.nl/
Nog maar 1x besteld, een boompje op blote wortel, en dat is goed verlopen en die staat nu gezond te groeien.
Als je je Duits wat wil oefenen, hier ook al eens wat besteld en dat verliep goed en vlot: https://www.pflanzenhof-online.de/
Hiervan ook wel tevreden, al heeft bv. @ugar er slechte ervaringen mee: https://www.fruitbomen.net/
Je kan ook eens kijken bij: https://www.vreeken.nl/
Ik denk dat die tip origineel van @ugar kwam, ik heb die man zelf spijtig genoeg nog niet ontmoet (het is een beetje ver), maar het gaat alleszins een gemis zijn.Bedankt voor de tip. Ik ben daarjuist naar de kruisbessen proeftuin geweest. Super vriendelijk en behulpzame man.
Iemand ervaring met zelf leibomen planten en de constructie maken?
Had een prijs gekregen voor 4 leibomen met constructie (liquidambar ‘worpelsdom’ 180cm stamhoogte
2450ex
Lijkt me los er over voor 4 boompjes

Ik ga het sowieso met constructie doen. Lijkt me ook gewoon properder dan met draad spannen. Zeker in de wintermaanden.Ik ben ook van plan om dezelfde leibomen te zetten en enkele dagen geleden heb ik een plannetje geschetst voor 3 bomen (stamhoogte 150cm) om hiervoor de berekening te kunnen maken (ik ga de bomen voor de palen zetten).
3 palen: +/- €140
hout constructie: €70
De prijs voor 1 boom zal waarschijnlijk rond de €150 zitten. Tel daar nog wat zakken stabilise bij voor de palen en dan zit ik tussen de €700 a €800.
En het kan zelfs goedkoper: gewoon 2 palen (ongeacht bomen en afstand) en daartussen spandraad opspannen en klaar. Maar ik zit met een poortje dus ik kan dit systeem niet toepassen jammer genoeg.
Dus beter zelf doen![]()
Ah, katten, ik weet ook niet wat ik ervan moet denken. Hier passeren er minstens 2 geregeld in de tuin, en die laten ook wel wat achter. Zeker als je zo eens wat blote aarde hebt rond een struik of boom, omdat je een hoop onkruid of gras hebt verwijderd, is dat echt een kattenbak in hun ogen.Ik had hier een paar egel ingangen voorzien rondom het perseel, sindsdien allemaal wilde katten in den hof, van die types die overal hun gevoeg doen waar het hen uitkomt
Eentje doet het zelfs boven op een zaainet![]()
hier ook, in de tuin zelf heb ik daar geen zo'n problemen mee, in de moestuin wel en al zeker toen mijn vrouw zwanger was. Op dat gebied zijn het echt wel vuile dieren.Ik had hier een paar egel ingangen voorzien rondom het perseel, sindsdien allemaal wilde katten in den hof, van die types die overal hun gevoeg doen waar het hen uitkomt
Eentje doet het zelfs boven op een zaainet![]()
Ah, katten, ik weet ook niet wat ik ervan moet denken. Hier passeren er minstens 2 geregeld in de tuin, en die laten ook wel wat achter. Zeker als je zo eens wat blote aarde hebt rond een struik of boom, omdat je een hoop onkruid of gras hebt verwijderd, is dat echt een kattenbak in hun ogen.