Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Nu onze Viburnum is aangeplant en het goed lijkt te doen ben ik op zoek naar een mooie laagblijvende bodembedekker voor eronder. Iemand suggesties voor soorten waar ik eens naar moet kijken?
Als ik een lijstje heb kan ik dat aan den 'baas' voorleggen :unsure:

Staat hij zonnig of eerder half? En moet het wintergroen zijn?

Eerder half-zonning, tegen de namiddag ligt het grootste deel van de plek in de schaduw.
Liefst iets dat wintergroen is. De stukken ernaast zijn wintergroene zegge's (Carex Morrowii)

Ajuga reptans: niet te veel van kopen want kruipt goed, bijtjes zijn fan, staat hier al week of twee in bloei
Vinca Minor: Klassieker
Pachasandra terminalis
Geranium macrorrhizum: niet super wintergroen maar de meeste behouden wel hun vorm grotendeels, alé hier toch :unsure:
Asplenium scolopendrium: Geen grondbedekker pur sang maar wel mooi wintergroen

Merci voor de feedback al.
dat hebben we hier al staan, dus liefst een ander plantje
Ajuga reptans: niet te veel van kopen want kruipt goed, bijtjes zijn fan, staat hier al week of twee in bloei
Vinca Minor: Klassieker
Pachasandra terminalis
Geranium macrorrhizum: niet super wintergroen maar de meeste behouden wel hun vorm grotendeels, alé hier toch :unsure:
Asplenium scolopendrium: Geen grondbedekker pur sang maar wel mooi wintergroen
Ajuga zet ik alvast op het lijstje
Vinca is misschien wat te klassiek voor mijn smaak
Pachysandra staat hier zoals hierboven vermeld al...
Geranium zie ik heel graag maar lijkt mij wat te groot voor de plek die ik voor ogen heb, ik zou echt maar 30cm hoog willen gaan.
Die Asplenium is dan weer iets te gelijkaardig aan mijn zegges en zou minder mooi staan denk ik.

De dingen die ik voorlopig zelf nog in gedachten had:
  • Stekelnootje (Acaena)
  • Kruiptijm
  • Sedum (misschien een alba, spurium staat hier al en doet het wel goed)
  • Tiarella cordifolia (misschien ook wat hoog zoals de Geranium?)
  • Sieraardbei (fragaria)

Merci voor de feedback al.

dat hebben we hier al staan, dus liefst een ander plantje

Ajuga zet ik alvast op het lijstje
Vinca is misschien wat te klassiek voor mijn smaak
Pachysandra staat hier zoals hierboven vermeld al...
Geranium zie ik heel graag maar lijkt mij wat te groot voor de plek die ik voor ogen heb, ik zou echt maar 30cm hoog willen gaan.
Die Asplenium is dan weer iets te gelijkaardig aan mijn zegges en zou minder mooi staan denk ik.

De dingen die ik voorlopig zelf nog in gedachten had:
  • Stekelnootje (Acaena)
  • Kruiptijm
  • Sedum (misschien een alba, spurium staat hier al en doet het wel goed)
  • Tiarella cordifolia (misschien ook wat hoog zoals de Geranium?)
  • Sieraardbei (fragaria)
Geranium macrorrhizum wordt niet zo hoog, ik heb toch niet de indruk dat die hier de 30 cm haalt. Misschien als de bloemen wat uitsteken. Dat is de meest dichte bodembedekker hier. Maar als je liever lager blijft zijn de andere types geranium ook best interessant, al sterven die wel bovengronds af voor de winter.

Sieraardbei, bedoel je dan fragaria vesca (bosaardbei)? Ben ik wel fan van, lekker ook.

Geranium macrorrhizum wordt niet zo hoog, ik heb toch niet de indruk dat die hier de 30 cm haalt. Misschien als de bloemen wat uitsteken. Dat is de meest dichte bodembedekker hier. Maar als je liever lager blijft zijn de andere types geranium ook best interessant, al sterven die wel bovengronds af voor de winter.

Sieraardbei, bedoel je dan fragaria vesca (bosaardbei)? Ben ik wel fan van, lekker ook.
Goed om te weten.
Ik bedoelde eigenlijk bosaardbei.
Blijkt dat er dus ook een sieraardbei bestaat (niet de zelfde plant)

Goed om te weten.
Ik bedoelde eigenlijk bosaardbei.
Blijkt dat er dus ook een sieraardbei bestaat (niet de zelfde plant)
Zo'n goudaardbij vind ik persoonlijk vreselijk, dat zaait zich door de vogels vaak uit, maar tot de gele bloemen zichtbaar zijn weet je vaak niet dat het zo'n onsmakelijke planten zijn.

Je hebt ook nog Fragaria Musca (muskaataardbei en soms ook grote bosaardbij genoemd). Komt niet zo vaak voor, maar groeit wel sterk. Ook lekker trouwens, als ik me niet vergis was dat de Europese cultuuraardbei tot de huidige kruisingen ontstonden, gebaseerd op soorten uit Noord en Zuid Amerika.

Mijn voorstel
* een laagblijvende wintergroene epimedium (er zijn er meerdere die volledig voldoen aan je eisen)
* evt een lamium (sier-dovenetel), keuze genoeg ook, goede bodembedekker

Gebruikt iemand die ecolat afboording? Alle beetjes helpen om het oprukkende gras wat tegen te houden maar het is wel prijzig.

Ik zou sowieso iets fijn en onopvallend willen dus geen klinkers of iets dergelijks.

Gebruikt iemand die ecolat afboording? Alle beetjes helpen om het oprukkende gras wat tegen te houden maar het is wel prijzig.

Ik zou sowieso iets fijn en onopvallend willen dus geen klinkers of iets dergelijks.
hier heb ik dat gebruikt voor een stuk afboording gebruikt omdat ik dacht dat dat makkelijker ging werken maar ik ben toch terug overgeschakeld op gewoon betonboorden van 6cm dik. Ik plaats het even snel dan die ecolat. Het enige waar ik het nog ga gebruiken is voor ronde vormen en voor afboordingen rond bomen,

Ik gebruik kasseien afboording, gewoon in de grond
Werkt niet heel goed, maar is voor mij OK.

Gebruik dat vrij frequent. Voor gras/border is dat prima.

Voor rechte stukken wel de rechte latten gebruiken ipv de rol.

Hier gebruikt voor de border, heel content van. Voor rechte afboordingen zou ik het niet gebruiken, maar als je een wat golvend patroon wil is het superhandig.

Merci voor de ervaringen. Het is inderdaad een golvende border, kasseien zal wel mooi zijn maar vind dat iets te klassiek.

Nooit begrepen waarom mensen zoveel geld willen geven aan die ecolatten. Koop bvb een bamboe rizoombegrenzer, snij die in 2 stukken (een begrenzer van 64cm diep kan je bvb in 2 stroken van 32 cm snijden of zelfs 3 van +-21cm) en je hebt een fijne afboording die zeker zo sterk is en véél goedkoper is. Ik heb dat hier zo gedaan op bepaalde stukken en ben er heel tevreden van.

Nooit begrepen waarom mensen zoveel geld willen geven aan die ecolatten. Koop bvb een bamboe rizoombegrenzer, snij die in 2 stukken (een begrenzer van 64cm diep kan je bvb in 2 stroken van 32 cm snijden of zelfs 3 van +-21cm) en je hebt een fijne afboording die zeker zo sterk is en véél goedkoper is. Ik heb dat hier zo gedaan op bepaalde stukken en ben er heel tevreden van.

Eens rondgekeken naar die wortelbegrenzer, precies goedkoper maar toch nog prijzig voor wat plastic.

Terug
Bovenaan