Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Het is bij wet verboden om die bermen te maaien voor juni, niet alleen voor de gemeente, ook voor de bewoners. Bermen mogen ook maar één keer per jaar gemaaid worden door de gemeente, dus niet wekelijks.
Vreemd, hier wordt dat echt wekelijks door de gemeente gedaan vanaf juni. Ben ik ook wel blij voor, want het zou geen zicht zijn in een wijk om constant gras en onkruid van 20cm hoog te hebben staan. Het zijn ook geen echte bermen naast een gewestweg ofzo, eerder "grasperkjes" naast het voetpad in een rustige wijk.

Ik heb zelfs de indruk dat sommige mensen een haag of een bodembedekker geplant hebben in plaats van het gras om geen onkruid te hebben, want dat is maar op enkele plaatsen zo. Zou vreemd zijn dat de gemeente voor 2 huizen gekozen heeft om een haag of een bodembedekker te planten. In de beken naast de weg zie je dikwijls ook een worteldoek die mensen spannen om het onkruid weg te houden.
Hier worden de grasstroken tussen het voetpad en de rijbaan ook frequenter gemaaid. Binnen de bebouwde kom gelden andere regels en worden die stukken beschouwd als gazonstroken. De gemeente maait die hier in het groeiseizoen om de twee weken denk ik. Voor echt bermbeheer zijn die stukken wat te klein denk ik, het voetpad moet wel vrij blijven bvb.

Die voor mijn deur is redelijk 'wild' met wat bloemen in, maar er zijn hier een paar puristen die daar een uitbreiding van hun stukje 'golfgazon' van gemaakt hebben...

Die voor mijn deur is redelijk 'wild' met wat bloemen in, maar er zijn hier een paar puristen die daar een uitbreiding van hun stukje 'golfgazon' van gemaakt hebben...
Noem mij dan maar een purist, want ik heb net hetzelfde gedaan. 😁 Toen wij hier kwamen wonen zat het stukje voor ons huis vol putten en waren er plekken die volledig kaal waren en dus modder werden als het regende. Alles gefreesd, geëgaliseerd en terug ingezaaid. Nu is het een mooie gazonstrook.

Misschien een long-shot, maar heeft iemand een idee hoe de boom in de link heet? Of iemand die de naam kan geven van een gelijkaardige boom?

We willen graag een boompje planten in onze voortuin, maar liefst eentje die niet te groot wordt (<10meter als het zo maar even kan). Volgens google maps is dat boompje al +10jaar dezelfde grootte, wat ons ideaal lijkt, en de kruin bevalt ons ook.

Hopend dat iemand ons kan helpen! 😅

Het is bij wet verboden om die bermen te maaien voor juni, niet alleen voor de gemeente, ook voor de bewoners. Bermen mogen ook maar één keer per jaar gemaaid worden door de gemeente, dus niet wekelijks.
Och? Interpreteer ik het juist als dat dus wilt zeggen dat je die meter "gemeentegrond" voor je perceel dus niet mag maaien in feite? Of geldt dat enkel voor woningen aan gewestwegen e.d?

Nooit geweten in ieder geval.

Mogen 2x gemaaid worden (of soms meer in bepaalde situaties of specifieke zones).

Alles van grote wegen (n, e, ...) Is bevoegdheid wegen en verkeer en die maaien 2x. Juni en september. En soms voor veiligheids reden nog eens.

Kleinere wegen is voor de gemeentes. Maar normaal volgen die ook het bermbeheer (2x)

Voor 'grasperken' binnen de bebouwde kom gelden er vaak andere regels dan voor de echte bermen...
Beheer hangt inderdaad van de wegbeheerder af (sommige grote wegen zijn overgedragen aan de gemeente).
Elke gemeente heeft normaal een bermbeheerplan dat de verschillende types van bermen in kaart brengt en het onderhoud daarop afstemt.

Misschien een long-shot, maar heeft iemand een idee hoe de boom in de link heet? Of iemand die de naam kan geven van een gelijkaardige boom?

We willen graag een boompje planten in onze voortuin, maar liefst eentje die niet te groot wordt (<10meter als het zo maar even kan). Volgens google maps is dat boompje al +10jaar dezelfde grootte, wat ons ideaal lijkt, en de kruin bevalt ons ook.

Hopend dat iemand ons kan helpen! 😅

Een foto van het blad zou al beter zijn want zo is het moeilijk :D

Op deze website kan je zoeken met verschillende filters. Waaronder hoogte en vorm van de kroon.

Bij ons werd eind September 2021 opnieuw gras gezaaid (5 are). Goede grond aangevoerd, gefreezed, gelijk getrokken en ingezaaid. Nog goede temperatuur toen en flink wat regen dus stond na 3-4 weken al mooi groen.

Staat ondertussen op de meeste plaatsen al tamelijk dik en lang. Twee weken geleden afgedaan op hoogste stand.

Ik merk dat sommige stukken toch wat achter blijven. Minder dik en gras veel minder groen van kleur. Bovendien staat er al wel wat onkruid, vnl hondskruid.

Plan is om het dit weekend wat korter te maaien. Wat mag ik er zeker wel/niet op smijten van gazon mest? Kan geen kwaad al na 6 maand na zaaien?

Eens maaien inderdaad. Veel onkruid zal weg gaan door frequent te maaien.

Organische gazonmeststof smijten. Niet te dik.

Ik ben begonnen met m'n nieuwe vaste planten in de grond te zetten maar ik moet eerst ook enkele zaken verzetten, nu voor het meeste geen probleem maar de Ajuga staat al in bloei, dat lijkt me dan een no-go zeker?

Bon we zijn ondertussen 24u verder sinds ik ze verplant heb en alles lijkt in orde te zijn, zowel de bloemen als bladeren zijn mooi intact gebleven en worden drukbezocht door de bijtjes.

Voorlopig het enig wat hier nu in bloei staat, bloemen van het Bloedend Hartje hebben de recente vorst niet overleeft. :(

Vrijdag geverticuteerd en wat bijgezaad maar sindsdien amper regen
Hopen dat het morgen regent want anders best wat sproeien zeker?

Ik ben elke dag dat het niet regent aan het sproeien. Graszaad dat aan het ontkiemen is moet in principe nat blijven.
Het is op dit ogenblik nog vrij koud 's nachts waardoor de zaden door de dauw meer dan voldoende vochtig blijven. Ik zie echt geen reden om nu iedere dag te sproeien.

Het is op dit ogenblik nog vrij koud 's nachts waardoor de zaden door de dauw meer dan voldoende vochtig blijven. Ik zie echt geen reden om nu iedere dag te sproeien.
Klopt maar ben nogal lui geweest en heb dat gewoon uitgestrooid zonder inharken (ook uit schrik dat ik dan eerder gras ga uittrekken) dus dan droogt dat wel uit (en komen de vogels dat pikken) :p

Ah ok, ideaal want was dat sproeien eigenlijk al wat beu. 😅 Ik volgde eigenlijk gewoon de tips van Jurgen van Tuinmanieren. Is het dan niet erg dat dat overdag volledig uitdroogt?

Klopt maar ben nogal lui geweest en heb dat gewoon uitgestrooid zonder inharken (ook uit schrik dat ik dan eerder gras ga uittrekken) dus dan droogt dat wel uit (en komen de vogels dat pikken) :p
Dat "inharken" doe ik altijd met de achterkant van de hark. Zo trek je geen gras uit en duw je het graszaad wel naar beneden. Daarna evt. nog bedekken met wat grond/compost zoals @Mienod zegt, dat zorgt ervoor dat een hoger percentage zal ontkiemen. Ik gooi dan persoonlijk gewoon liever wat meer zaad, omdat dat minder werk is. 😁

Laatst bewerkt:
Aangezien het de komende 5 dagen goed weer blijft, zou ik m'n vers geplantte vaste planten wat water geven of blijft de bodem nog koel en vochtig genoeg om dat te compenseren?

Terug
Bovenaan