Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Je komt checken of de offerte die ze je gaven niet te duur is, want de goedkopere vond je te amateuristisch, en zelf wil je het ook niet doen. Iemand die in die sector zit bevestigt hier gewoon die prijs, waarna jij gaat schooien voor zwartwerk. Zelfs met zwartwerk is die eerste offerte nog altijd duurder dan de 2de hoor.

En dan schakel je over op "roverheid" en "hebberige stielmannen". Misschien moet je gewoon niet hopen dat iemand speciaal omdat je zo sympathiek bent iets aan een spotprijs komt doen?

Allez, iets willen maar er het geld niet voor hebben en dan een belachelijke prijs in het zwart willen...al dat wegzetten met wat debiele argumenten als een soort daad van rebellie, hoe ver heen ben je dan eigenlijk :laugh:
Als je het zelf kan doen voor 1500-2000 euro, en dan een offerte krijgt van 7200 euro (wat maar liefst bijna 400% is van hetgeen je betaalt moest je het zelf doen), dan noem ik dat inderdaad "roverheid" en "hebberige stielmannen".
Anyway, het is een feit dat indien je alles in het wit doet in België gewoonweg retarded omspringt met geld. En ik schooi niet om zwartwerk, zoals ik zei betaal ik gewoon iemand voor zijn diensten. Niks mis met dat.

Als je het zelf kan doen voor 1500-2000 euro, en dan een offerte krijgt van 7200 euro (wat maar liefst bijna 400% is van hetgeen je betaalt moest je het zelf doen), dan noem ik dat inderdaad "roverheid" en "hebberige stielmannen".
Anyway, het is een feit dat indien je alles in het wit doet in België gewoonweg retarded omspringt met geld. En ik schooi niet om zwartwerk, zoals ik zei betaal ik gewoon iemand voor zijn diensten. Niks mis met dat.
Doe het dan zelf? Of ga in op de "amateuristische" offerte van € 5000. En verder:
Ik kan dat onmogelijk zelf allemaal alleen gaan doen vanwege tijdsgebrek. Er kruipt ook serieuze planning in en als uw afmetingen nie kloppen van bv. hoeveel aarde ge nodig hebt...
Eigenlijk het meest ideale zou zijn moest er iemand mij in het zwart kunnen helpen met alles (van planning tot werken zelf). Interesse? :biglaugh:
Ah yes, de (r)overheid smijt graag met scary woordjes zoals "fraude" om het onbenul klein te houden en angst in te boezemen van "oh wee als gij dat doet...". Mij maakt ge echter niks meer wijs op dat vlak. Ik noem dat gewoon "fair play" ipv "fraude".

Je wil gewoon iemand onderbetalen voor zijn diensten, en tegelijkertijd nog eens de asociale schooier uithangen, maar dan door dat met een kleuterredenering goed te praten. Voor iemand die zo tegen de overheid en onze maatschappij is, verwacht ik toch een beetje meer geloof in de vrije markt, maar ook dat is kennelijk "hebberigheid" want jij vindt die prijzen te hoog.

Stop gewoon met jezelf belachelijk te maken. We willen allemaal zaken die we niet kunnen betalen, maar de meeste mensen bouwen daar geen redenering rond over de rebel uithangen.

Laatst bewerkt:
Hier na wat opzoekwerk en advies van de lokale boomkweker een nieuwe bloeiende struik gevonden voor in de voortuin.
Viburnum Plicatum 'st Keverne'.
kalina%20keverne0.jpg

Juist nog even bekijken wat we er rond gaan zetten van bodembedekker...

@whirlpool123 : Zonder mee te doen aan al dat offtopic hypocriet gedoe hier van "Ik doe altijd alles volgens de regels en jij bent stout", ik heb hier alles gewoon zelf gedaan en dat ging perfect. Alleen heb ik geen grond moeten afvoeren. Zit er zoveel puin in je grond dat dat nodig is? Heb zelf geen idee hoe de grond eruit ziet na een nieuwbouw project, maar hier (geen nieuwbouw, dus geen idee of ze hier indertijd nieuwe grond aangevoerd hebben) vond ik bij het frezen af en toe wel eens wat stenen, plastic, metaal enzo terug in de grond. Die haalde ik er dan zelf uit.

Een groot stuk grond zelf gaan uitgraven en afvoeren + nieuwe grond aanvoeren heb ik geen ervaring mee, maar lijkt me zeer veel werk. We moesten wel een stukje ophogen en daarvoor zijn we gewoon een 10tal keer met de remorque over en weer gereden naar mensen die gratis grond wegdeden (en die remorque was dan fameus overladen, anders hadden we nog meer over en weer mogen rijden). We hebben hierbij wel gemerkt dat de grondsoort hard kan verschillen op enkele km's. Wij hebben kleigrond en enkele km's verder kwamen we bvb zandgrond tegen. We hebben geprobeerd om zoveel mogelijk dezelfde grondsoort te halen, want zandgrond vonden we niet echt fijn door al dat stof dat dat maakt als het droog is.

Gelieve de thread niet te verzieken met holle politieke slogans en onnodige krachttermen.
Doe het dan zelf? Of ga in op de "amateuristische" offerte van € 5000. En verder:

Je wil gewoon iemand onderbetalen voor zijn diensten, en tegelijkertijd nog eens de asociale schooier uithangen, maar dan door dat met een kleuterredenering goed te praten. Voor iemand die zo tegen de overheid en onze maatschappij is, verwacht ik toch een beetje meer geloof in de vrije markt, maar ook dat is kennelijk "hebberigheid" want jij vindt die prijzen te hoog.

Stop gewoon met jezelf belachelijk te maken. We willen allemaal zaken die we niet kunnen betalen, maar de meeste mensen bouwen daar geen redenering rond over de rebel uithangen.
Hoe is dat iemand onderbetalen alst int zwart gebeurd? Dat is geld dat rechtstreeks in zijn zakken verdwijnt, niet in die van de (r)overheid. :rofl:
Fun fact: in't zwart is het niet altijd goedkoper dan in't wit.

Voor de rest: kansloze discussie dit.
Ik vraag mij af waarom de zwarte economie dan zo groot is in België :unsure: Must have something to do with... Dat men meer verdient met in het zwart te werken dan in het wit...? Gewoon een gok hé.

Allez kheb weer bijgeleerd vandaag:
- Ge zijt een asociale schooier met kleuterredeneringen als ge mensen int zwart doet werken voor u (mooi op de man spelen btw). Dan is de helft van België een asociale schooier met kleuterredenering.
- Ge zijt tegen de maatschappij als ge zwartwerkers inhuurt. De vrije markt bestaat uit bedrijven die 400% aanrekenen van wat ge zelf zou betalen, en dat is normaal. Die prijzen zijn totaal niet te hoog en die mensen zijn totaal niet hebberig. "Geen goesting offertes" bestaan ook niet. Die bedrijven zijn heel eerlijk. :laugh:
- Ge zijt nen rebel als ge zwartwerkers inhuurt

Good ol' noin loives for ya.

edit: https://www.hln.be/economie/61-miljard-euro-zo-groot-is-de-zwarte-economie-in-belgie~ac5ec7fa/
De zwarte economie in België is goed voor liefst 61 miljard euro. Dat komt overeen met 16,1 procent van het Bruto Binnenlands Product (BBP).
Ja hoor, ik ben mezelf compleet belachelijk aan het maken omdat ik zwartwerkers wil inhuren. Burn him!!!

Dat gaat hier nu al twee pagina's over zwartwerk.
Kunnen we gewoon terug ontopic over plantjes praten aub!
Genoeg andere threads om je beklag te doen over vadertje staat me dunkt.

@whirlpool123 : Zonder mee te doen aan al dat offtopic hypocriet gedoe hier van "Ik doe altijd alles volgens de regels en jij bent stout", ik heb hier alles gewoon zelf gedaan en dat ging perfect. Alleen heb ik geen grond moeten afvoeren. Zit er zoveel puin in je grond dat dat nodig is? Heb zelf geen idee hoe de grond eruit ziet na een nieuwbouw project, maar hier (geen nieuwbouw, dus geen idee of ze hier indertijd nieuwe grond aangevoerd hebben) vond ik bij het frezen af en toe wel eens wat stenen, plastic, metaal enzo terug in de grond. Die haalde ik er dan zelf uit.

Een groot stuk grond zelf gaan uitgraven en afvoeren + nieuwe grond aanvoeren heb ik geen ervaring mee, maar lijkt me zeer veel werk. We moesten wel een stukje ophogen en daarvoor zijn we gewoon een 10tal keer met de remorque over en weer gereden naar mensen die gratis grond wegdeden (en die remorque was dan fameus overladen, anders hadden we nog meer over en weer mogen rijden). We hebben hierbij wel gemerkt dat de grondsoort hard kan verschillen op enkele km's. Wij hebben kleigrond en enkele km's verder kwamen we bvb zandgrond tegen. We hebben geprobeerd om zoveel mogelijk dezelfde grondsoort te halen, want zandgrond vonden we niet echt fijn door al dat stof dat dat maakt als het droog is.
Puin in grond nee, maar er is teveel grond in de tuin. Het terras ligt lager dan de tuin, en de grond loopt hoger op naarmate ge verder gaat in de tuin. Dus er moet grond afgevoerd worden. De ondergrond is ook kleigrond en dat is moeilijk te niveleren (kunde nie echt vermalen in fijne grond). Dus eigenlijk moet er wel teelaarde vanbovenop gegooid worden zodat dat mooi effen getrokken kan worden (dan pakt alles ook beter).

Ik vraag mij af waarom de zwarte economie dan zo groot is in België :unsure: Must have something to do with... Dat men meer verdient met in het zwart te werken dan in het wit...? Gewoon een gok hé.
Dat zie je me nergens ontkennen. Ik sprak duidelijk van de consumentzijde, soit.
Dat gaat hier nu al twee pagina's over zwartwerk.
Kunnen we gewoon terug ontopic over plantjes praten aub!
Genoeg andere threads om je beklag te doen over vadertje staat me dunkt.

Agreed.

Dat zie je me nergens ontkennen. Ik sprak duidelijk van de consumentzijde, soit.

Agreed.
Mijn punt was dan ook dat de zwarte economie in België zo groot is omwille van een reden.
Die reden zal niet zijn omdat het gros van de zwartwerkers "duurder zijn dan in't wit".

Ge moet u dan ook nie in't zak laten zetten hé. Dan kunde evengoed bij die bedrijven gaan met "geen goesting offertes".

Had mijn haag (red robin) al gesnoeid paar weken geleden
Maar met de vorst is ze precies beschadigd geraakt (zwarte puntjes)
Neem aan dat dit wel hersteld?

Puin in grond nee, maar er is teveel grond in de tuin. Het terras ligt lager dan de tuin, en de grond loopt hoger op naarmate ge verder gaat in de tuin. Dus er moet grond afgevoerd worden. De ondergrond is ook kleigrond en dat is moeilijk te niveleren (kunde nie echt vermalen in fijne grond). Dus eigenlijk moet er wel teelaarde vanbovenop gegooid worden zodat dat mooi effen getrokken kan worden (dan pakt alles ook beter).
Eigenlijk een beetje dezelfde situatie als wij hadden. Ons terras is daarom verhoogd en onze tuin loopt ook op naar achteren omdat de achterburen hoger zitten. Wij hebben dat zo gelaten en hebben onze kleigrond perfect kunnen vermalen met een frees (en dat was dan nog een frees van "uit de oorlog", dus was wel fameus zwoegen en verschillende keren opnieuw doen). Ik weet natuurlijk niet of jullie tuin harder oploopt dan die van ons en hoeveel lager jullie terras ligt, maar als het een optie is om geen of weinig grond af te voeren zou ik daarvoor opteren. Kleigrond is perfect bruikbaar.

PS Effe melden dat deze post niet van mij is (mijn naam staat erboven in je quote):

Hoe zit het eigenlijk met bodembedekkers onder bomen? Is dat aan te raden, en vooral, is dit schadelijk voor jonge bomen? Onder mijn (zeer oude) kerselaars groeit vanalles vanzelf zoals hondsdraf, maar bij een jonge boom is dat misschien niet ideaal naar competitie toe?

Een tuin met verschillende niveaus is ook wel mooi. In het programma Garden Rescue op BBC kwamen ze dat vaak tegen, en daar maakte ze altijd iets leuks van.

Bespaart ge op het afvoeren van de grond en op het gelijk trekken van het niveau.

Hoe zit het eigenlijk met bodembedekkers onder bomen? Is dat aan te raden, en vooral, is dit schadelijk voor jonge bomen? Onder mijn (zeer oude) kerselaars groeit vanalles vanzelf zoals hondsdraf, maar bij een jonge boom is dat misschien niet ideaal naar competitie toe?

Kan geen kwaad. Beter zetten als de boom jong is zodat die bodembedekker al mee kan groeien. Planten onder grote bestaande bomen is een pak lastiger.

De boom gaat geen hinder ondervinden, die bodembedekker wel.

In het verhaal van grote bomen:
Pakken veel water/voeding weg
Als het al regent drupt er veel trapsgewijs van de kroon weg, soort afdak voor hetgeen eronder.
Pakken veel licht weg
...

Dus je moet een bodembedekker pakken die goed tegen de droogte kan, in de schaduw kan staan en niet veel nodig heeft :p (bv vinca minor)

Of zeer vroege bloeiers die daarop aangepast zijn. Die doen hun werk voor er massaal blad aan de bomen komen. Dan gaan die al vroegtijdig in spaarmodus.

Maar goed, je spreekt over jonge bomen dus dat zal zo'n vaart nog niet lopen me dunkt. Je kan nog zetten wat je wil voorlopig. Al kan het zijn dat die op lange termijn het steeds minder en minder gaan doen.

Ik heb een mix van anemone nemorosa, helleborus, tongvarens en dryopteris felix mas onder een boom staan. Ooit ook hosta's maar dat was geen succes.

Voor degene met een pad van schors, ik vermoed dat ik de graszoden eerst moet afvoeren zeker? Ik haat zoden afsteken :angry:

Laatst bewerkt:
Voor degene met een pad van schors, ik vermoed dat ik de graszoden eerst moet afvoeren zeker? Ik haat zoden afsteken :angry:
Hier hebben we onze paden gelijk liggen met de gazon, dus moet je de graszoden afsteken om dan een antiworteldoek te leggen + boomschors. Mogelijk kan je de antiworteldoek ook op je gras leggen en daarbovenop een goeie laag boomschors. Het gras zal afsterven doordat het geen licht krijgt en je hebt een boomschorspad zonder dat je de graszoden afgestoken hebt. Dan moet je alleen kijken hoe je de randen van het pad afwerkt, kasseien is bvb een optie. Ik denk dat de mooiste manier toch gras afsteken is.

Alleen een probleem bij laagstam appelaars en perenbomen.
Anders geen zorgen maken.

Terug
Bovenaan