Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Gras was / is indeed een optie, maar ik dacht aan klaver want:Waarom niet gewoon gras laten groeien, als er nadien toch kippen op komen? En anders Luzerne?
Maar witte klaver is ecologisch gezien wel erg interessant
Witte klaver gaat zich zeker wat uitzaaien, indien je dat een probleem vindt, is die luzerne misschien beter. Is ecologisch ook wel interessant.Gras was / is indeed een optie, maar ik dacht aan klaver want:
- Wat dichtere begroeiing / minder onkruid / minder onderhoud
- Meer biodiversiteit zowel boven als ondergronds, wat sowieso goed is, maar ook plezant voor kippen
- Werkt eerder bodemverrijkend dan verarmend (tov gras), wat dan weer goed is voor later moestuin
Ik weet echter niet hoe makkelijk ik klaver later kan omploegen naar moestuin, + hoe makkelijk het uitdeint naar de buren?
Hoeveel kippen zou je erop steken? Want u kippen gaan van zichzelf dat stuk al best kaal houden als ge 1 kip per 10 m2 voorziet. Die beesten vreten alles kaal, zeker als ge u stuk in 2 deelt en ze enkel op dat stuk laat lopen dat moestuin zou worden. Steek daar 6-7 kippen op en die beesten houden het properder dan ge zelf kunt doen én ge hebt geen ongedierte volgend jaar/u grond is al wat bemest.Allright ik ga ook eens hulp inroepen van de experts hier (@ugar al eens pro-actief taggen).
Nieuw huis gekocht, en ik heb een stuk "over" van ~1,5a. Momenteel is dat volledig proper gemaakt en geschoffeld. Op korte termijn (komende paar maand) komen daar kippen op te staan. Op middellange termijn (dit of volgend jaar) komen daar nog andere beesten op staan. Op lange termijn (volgend jaar maar waarschijnlijk pas jaar erna) zal misschien de helft moestuin worden.
De vraag: Ik ben nu dringend op zoek naar een bodembedekker die:
- Ik snel kan inzaaien
- Er voor zorgt dat er geen / niet teveel onkruid op dat stuk komt, en ik er niet teveel onderhoud moet doen
- Geen probleem geeft voor mijn kippen (ik zou ze steeds afwisselend op de helft van het stuk zetten)
- Niet overwoekert, zeker niet naar de buren die grenzen aan dat stuk
- Die ik later nog "makkelijk" kan verwijderen als we er moestuin van maken
Ik dacht om gewoon witte klaver te zwaaien, maar ben niet zeker of dat een slim idee is.
Bvb: https://www.tuinadvies.be/tuinwinke...Xylj_VrDgGDegzTlCyYUDmXMeUOHy9GBoCuEcQAvD_BwE
Iemand tips voor een goeie prijs/kwaliteit universele snoeischaar voor de hobbyman?
Klopt als een bus, ik laat me ook altijd vangen met zo'n dingen. Zelfs als je iets bekend als Gardena neemt ben je vaak "in het zal gezet".kan beter direct een goeie kopen want aan goedkoop heb je niet veel plezier aan.
Dus nu snoeien de Cassis of gewoon zo laten ?Vlinderstruik: wachten
Cassis is nu echt wel tijd, maar eigenlijk ook veel te laat.
Je kan daar nu nog wel alle oude hout wegsnoeien. Zou ik zeker doen, zodat je nieuwe groei stimuleert (dus niet heel de plant wegsnoeien, wel wat er al van voor vorig jaar stondDus nu snoeien de Cassis of gewoon zo laten ?
Staat pas bijna 1jaar en vorig jaar de bodem van koffietas aan vruchten
Druivelaars horen geënt te worden op onderstam. Je kan die makkelijk stekken, maar het is eigenlijk niet zo goed vanuit het standpunt van ziekteresistentieIemand hier ervaring met stekken van druiven? Buurman heeft een hele lekker blauwe buitendruif staan die ik ook graag zou willen, maar ik ben totaal niet bekend met het principe. Gewoon een tak met een oog pakken, in stekgrond duwen en dan hopen dat hij aanslaat, of?
En hoe lang zou het duren voor je dan effectief opbrengst hebt normaal?
Dat lukt wel, misschien eerste jaren een beetje winterbescherming voorzien. Ik heb hier geen planten verloren.Hoe vlot overleven jonge kakis en kiwi bomen Belgische winters? Of is dat een risky toestand?
In welk opzicht? Is 100% een ras dat hier goed gedijt, staat hiernaast te groeien als kool en geeft lekkere druiven. Ik zou net denken dat je dan beter zoiets neemt dan een "excoot" (al is dat uiteraard een groot woord)Druivelaars horen geënt te worden op onderstam. Je kan die makkelijk stekken, maar het is eigenlijk niet zo goed vanuit het standpunt van ziekteresistentie
4 kippen komen erop, maar ik span telkens het stuk half af, zodat eerst wat grown kan groeien voordat ze het af vreten. Ik vind het wel prettig dat beestjes wat leven hebben in hun grond dat ze kunnen wroeten.Hoeveel kippen zou je erop steken? Want u kippen gaan van zichzelf dat stuk al best kaal houden als ge 1 kip per 10 m2 voorziet. Die beesten vreten alles kaal, zeker als ge u stuk in 2 deelt en ze enkel op dat stuk laat lopen dat moestuin zou worden. Steek daar 6-7 kippen op en die beesten houden het properder dan ge zelf kunt doen én ge hebt geen ongedierte volgend jaar/u grond is al wat bemest.
In welk opzicht? Is 100% een ras dat hier goed gedijt, staat hiernaast te groeien als kool en geeft lekkere druiven. Ik zou net denken dat je dan beter zoiets neemt dan een "excoot" (al is dat uiteraard een groot woord)
In de laatste video van Tuinmanieren hebben ze gezegd dat de siergrassen en lavendel gesnoeid mogen worden nu. Normaal is dat pas later in maart/begin april, maar gezien het mooie weer van afgelopen dagen mag het nu al.Wanneer mogen we onze siergrassen snoeien? Ik zie het op veel plekken al gebeurd.
Had er zelf ook schrik voor, maar nachtvorst is blijkbaar geen echte vorst en zou dus geen kwaad kunnen (dixit Jurgen Smit van Tuinmanieren). Lavendel en hortensias mochten aangepakt worden, olijfwilg weet ik niet.Volgende week wel nog wat nachtvorst tot -2 gr, moogt da dan lavendel (en hortensias en olijfwilg) al snoeien?
![]()