Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ik ben nu verre van ne spierbundel maar dat lijkt mij wel een stevig oppervlak om met de hand weg te doen. Laatste keer voor een oppervlakte van +- 40-50m² een zodensnijder gaan halen en zelfs die had het zwaar te verduren (nat weer).
Hangt volgens mij sterk af van hoe oud de grasmat is (diep geworteld of niet) en hoe zwaar de grond is (in zandgrond mss nog te doen). Heb zelf een klein deel van een oude grasmat in kleigrond afgestoken met een spade en ik kan zeggen dat dat heel zwaar is en niet vooruit gaat.

Ik ben nu verre van ne spierbundel maar dat lijkt mij wel een stevig oppervlak om met de hand weg te doen. Laatste keer voor een oppervlakte van +- 40-50m² een zodensnijder gaan halen en zelfs die had het zwaar te verduren (nat weer).
Ik hier een tweetal jaar geleden nog een stukje gedaan. Dat gaat redelijk vlot hoor. En ik was toen net 50 geworden…
Ik hebben de techniek geleerd van een vrouw die nog geen 50 kg woog…
Hangt volgens mij sterk af van hoe oud de grasmat is (diep geworteld of niet) en hoe zwaar de grond is (in zandgrond mss nog te doen). Heb zelf een klein deel van een oude grasmat in kleigrond afgestoken met een spade en ik kan zeggen dat dat heel zwaar is en niet vooruit gaat.
Maar je deed dat met een spade=verkeerde gereedschap. Met een landhak kan je dus net onder de zoden hakken, zonder te diep te graven/hakken. En ik tuinier op zware leemgrond.

Dat kan wel, hier is het een zéér oude grasmat, afgaande op wat de buurman zei, minstens 40 jaar oud.

de techniek geleerd van een vrouw die nog geen 50 kg woog…

Mja hier was het met zo'n half maantje om te snijden en dan eens met de spade, zal inderdaad met zo'n hak minder intensief zijn. Jammer dat ik deze techniek nooit eerder tegenkwam.

Dat kan nu al, en hopen dat het niet te hard meer gaat vriezen. Als de temperaturen hoger blijven, gaan ze al weer beginnen schieten, dus ik ga ze in het weekend of volgende week ook snoeien.

Dat kan nu al, en hopen dat het niet te hard meer gaat vriezen. Als de temperaturen hoger blijven, gaan ze al weer beginnen schieten, dus ik ga ze in het weekend of volgende week ook snoeien.
Er komt een week nachtvorst aan, al denk ik dat zo lang het tijdens de dag niet vriest dit wel ok is.

Klopt, maar ik denk niet dat ze begin maart bedoelen, omdat er dan nog vorst kan verwacht worden zoals @BearPils zegt. Ze gingen op hun kanaal laten weten wanneer het tijd is om siergrassen, lavendel, ... te snoeien.

effe subscriben dan :) thx

maar als je moet wachten tot de vorst echt weg is kan je tot en met de ijsheiligen wachten.

Ik wacht ook meestal zo lang mogelijk maar met het warmere weer zit je natuurlijk met het risico dat ze al beginnen groeien voor ze gesnoeid zijn.
Binnen twee weken toch eens af doen, de Penissetum ziet er niet meer uit...

We hebben een sneeuwbal in de tuin staan die we willen wegdoen. We hebben errond al wat zitten graven en toch gemerkt dat de wortels bijzonder diep lijken te gaan, dik zijn, en dus niet ene keer zijn uit te trekken.

Is het een optie om zeg maar de wortels tot op zekere diepte af te zagen? Sterft dan de rest niet gewoon af in de grond zelf? Of best toch echt alles eruit halen?

Vlinderstruik en Cassisplant nog best even wachten met snoeien veronderstel ik ?

Die cassisplant krijgt precies al groene knoppen daarmee :)

Het beste is dat je pas snoeit vanaf half maart en dit voor de meeste planten. Rozen snoei je zelfs eind maart. En uiteindelijk: snoeien doet groeien dus het maakt niet uit of de knoppen al uitlopen.

Vlinderstruik en Cassisplant nog best even wachten met snoeien veronderstel ik ?
Vlinderstruik: wachten

Cassis is nu echt wel tijd, maar eigenlijk ook veel te laat. Cassis snoei je tijdens de oogst van de bessen. Zo heb je de grootste oogst. Zo werden cassis vroeger ook geteeld op grote schaal: snoeien met fruit aan de weggesnoeide delen. De oudere familieleden plukten de bessen dan van die gesnoeide takken.
Dat geldt dus wel alleen voor cassis/zwarte bes.
Aalbes snoei je nu
Die cassisplant krijgt precies al groene knoppen daarmee :)

We hebben een sneeuwbal in de tuin staan die we willen wegdoen. We hebben errond al wat zitten graven en toch gemerkt dat de wortels bijzonder diep lijken te gaan, dik zijn, en dus niet ene keer zijn uit te trekken.

Is het een optie om zeg maar de wortels tot op zekere diepte af te zagen? Sterft dan de rest niet gewoon af in de grond zelf? Of best toch echt alles eruit halen?
Gewoon wortelkluit meenemen, de rest van die wortels rot wel weg.

Allright ik ga ook eens hulp inroepen van de experts hier (@ugar al eens pro-actief taggen).
Nieuw huis gekocht, en ik heb een stuk "over" van ~1,5a. Momenteel is dat volledig proper gemaakt en geschoffeld. Op korte termijn (komende paar maand) komen daar kippen op te staan. Op middellange termijn (dit of volgend jaar) komen daar nog andere beesten op staan. Op lange termijn (volgend jaar maar waarschijnlijk pas jaar erna) zal misschien de helft moestuin worden.

De vraag: Ik ben nu dringend op zoek naar een bodembedekker die:
  • Ik snel kan inzaaien
  • Er voor zorgt dat er geen / niet teveel onkruid op dat stuk komt, en ik er niet teveel onderhoud moet doen
  • Geen probleem geeft voor mijn kippen (ik zou ze steeds afwisselend op de helft van het stuk zetten)
  • Niet overwoekert, zeker niet naar de buren die grenzen aan dat stuk
  • Die ik later nog "makkelijk" kan verwijderen als we er moestuin van maken

Ik dacht om gewoon witte klaver te zwaaien, maar ben niet zeker of dat een slim idee is.

Bvb: https://www.tuinadvies.be/tuinwinke...Xylj_VrDgGDegzTlCyYUDmXMeUOHy9GBoCuEcQAvD_BwE

Terug
Bovenaan