Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Handige websites met redelijk wat filters voor bomen te zoeken; hoogte, breedte, bloeitijd,…

Iemand een suggestie ivm. een boom met max. een diameter van 3-4m? Hoogte is minder van belang :)
Mogelijk interessant om hier te kijken:

Ik denk dat je sowieso voor een kleine boom moet gaan in hoogte, aangezien volgens mij de meesten anders toch uiteindelijk een bredere kruin dan dat ontwikkelen. Ik denk dat (gewoon omdat ik zelf wat rondkeek, vooral voor fruit) kweepeer, hazelaar, meidoorn, en misschien wat kleinere appels/kersen daar wel onder kunnen vallen, maar kijk het zeker zelf nog eens na.

Mogelijk interessant om hier te kijken:

Ik denk dat je sowieso voor een kleine boom moet gaan in hoogte, aangezien volgens mij de meesten anders toch uiteindelijk een bredere kruin dan dat ontwikkelen. Ik denk dat (gewoon omdat ik zelf wat rondkeek, vooral voor fruit) kweepeer, hazelaar, meidoorn, en misschien wat kleinere appels/kersen daar wel onder kunnen vallen, maar kijk het zeker zelf nog eens na.

Bedankt! Heb alvast deze gevonden: https://www.atuin.be/nl/crataegus-laevigata-paul-s-scarlet-rode-meidoorn.html. Is goed voor de bijen, wat ik toch ook niet onbelangrijk vind.

Edit: Het zal één van deze drie worden;

- Rode meidoorn
- Malus Toringo
- Cornus Kousa

Laatst bewerkt:
Wij hebben een grote Linde op de scheiding staan. Prachtig exemplaar. Nu gaan wij volgend jaar een stuk bijbouwen. Die bijbouw gaat waar nu het terras is komen. Delen van het terras zijn wat omhooggekomen door de wortels van die Linde.

Als we dus gaan bijbouwen gaat er dus een stuk van die wortels eraan moeten geloven. Als dit beperkt blijft tot enkele (dikke) wortels kan dit kwaad?.

Zouden de boom absoluut willen behouden. (Boom is van de buren maar op de scheiding.. hebben daar veel schaduw van, ideaal in de zomer)

Moet je ook bepaalde extra maatregelen treffen om de vermijden dat die wortels onder de fundering groeien? Of is een normale betonnen fundering stevig genoeg en gaan die boom z'n wortels daar eerder omheen?

Bedankt! Heb alvast deze gevonden: https://www.atuin.be/nl/crataegus-laevigata-paul-s-scarlet-rode-meidoorn.html. Is goed voor de bijen, wat ik toch ook niet onbelangrijk vind.

Edit: Het zal één van deze drie worden;

- Rode meidoorn
- Malus Toringo
- Cornus Kousa
Ik zou uit deze lijst absoluut gaan voor een plant die niet in de lijst staat; maar wel sterk verwant is aan ééntje uit deze lijst de gewone Crataegus monogyna, éénstijlige meidoorn. Is een geweldig goede plant vanuit ecologisch vlak, niet alleen voor bijen, maar ook waardplant voor meerdere vlinders én bessen voor de vogels.
Plant geurt heerlijk tijdens de bloei.

Wij hebben een grote Linde op de scheiding staan. Prachtig exemplaar. Nu gaan wij volgend jaar een stuk bijbouwen. Die bijbouw gaat waar nu het terras is komen. Delen van het terras zijn wat omhooggekomen door de wortels van die Linde.

Als we dus gaan bijbouwen gaat er dus een stuk van die wortels eraan moeten geloven. Als dit beperkt blijft tot enkele (dikke) wortels kan dit kwaad?.

Zouden de boom absoluut willen behouden. (Boom is van de buren maar op de scheiding.. hebben daar veel schaduw van, ideaal in de zomer)

Moet je ook bepaalde extra maatregelen treffen om de vermijden dat die wortels onder de fundering groeien? Of is een normale betonnen fundering stevig genoeg en gaan die boom z'n wortels daar eerder omheen?
Ik zou een wortelscherm gebruiken. Ik zou die plek toch eens laten nakijken door een boomverzorger, of een tuinaannemer. Better safe than sorry

Ik zou een wortelscherm gebruiken. Ik zou die plek toch eens laten nakijken door een boomverzorger, of een tuinaannemer. Better safe than sorry
Ja inderdaad, ga er eens iemand naar laten kijken alvorens iets te doen. Kzou hem niet op m'n nieuwe aanbouw hebben willen liggen binnen de kortste keren. Of op het huis van de buren..

Ik had hier nog twee potten met bollen van vorig jaar staan, verwaarloost in hoekje. Steekt daar nu al een handvol bloeiende sneeuwklokjes uit :lol:

Het begint hier wel stilaan te kriebelen om terug in de tuin te kunnen werken. Er staat hier ne ferme border klaar om opgevuld te worden met planten. Is de winter bijna gedaan? :unsure:

Ik had hier nog twee potten met bollen van vorig jaar staan, verwaarloost in hoekje. Steekt daar nu al een handvol bloeiende sneeuwklokjes uit :laugh:

Het begint hier wel stilaan te kriebelen om terug in de tuin te kunnen werken. Er staat hier ne ferme border klaar om opgevuld te worden met planten. Is de winter bijna gedaan? :unsure:
Ik heb me nog wat laten gaan op o.a. de kruisbessenproeftuin. In deze periode toegevoegd: een aalbes, 2 soorten kruisbessen, 2 types dwergmoerbei, Shipova-peer, Sorbomespilus (dus kruising van een lijsterbes, appelbes en mispel) dessertnaja.

Ik moet nu toch wel eens wat geduld hebben en alles laten groeien denk ik, voor nog nog meer in mijn tuin prop. Ik hoop alvast op een fruitexplosie de komende jaren.

Laatst bewerkt:
Ik moet nu toch wel eens wat geduld hebben en alles laten groeien denk ik, voor nog nog meer in mijn tuin prop. Ik hoop alvast op een fruitexplosie de komende jaren.
Dat is echt helemaal de foute manier van werken. Iedereen weet toch dat je zoveel mogelijk planten in je tuin moet zetten.

Het voordeel aan struiken/bomen op blote wortel is dat ze zéér klein zijn, niemand gaat weten dat ze ooit meters hoog worden :unsure:
Laat ons zeggen dat ik van de vrouw al ben moeten overschakelen op struiken in plaats van bomen :unsure:

Maar tot we even terug een tuin hadden kon mij dat allemaal dus niets schelen, nu wandel ik (bij thuiswerk) gewoon even door de tuin als ik pauzeer als een soort meditatie en kan ik niet wachten tot alles begint te groeien.

Laatst bewerkt:
een kapvergunning is toch ook afhankelijk van hoe snel uw vrouw die boom opmerkt. Als ge als een kapvergunning nodig hebt wanneer ze protesteert kan ze er toch niet zoveel last van hebben.

een kapvergunning is toch ook afhankelijk van hoe snel uw vrouw die boom opmerkt. Als ge als een kapvergunning nodig hebt wanneer ze protesteert kan ze er toch niet zoveel last van hebben.
Nog een paar jaar 'trekken' heh. Maar dat is redelijk snel hoor, boompje met diameter van 10 cm = kapvergunning

Terug
Bovenaan