Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Nu we in Juni aanbeland zijn merk ik de eerste kwaaltjes toch al opkomen.

De bladluizen zitten overal, slakken hebben mijn enig Lupine gevonden alsook de enige twee Eryngium.

Borders liggen er ook vrij uitgedroogd bij, had vorig jaar biet genoeg bladcompost dus amper kunnen mulchen.

En het onkruid moet dit weekend eens flink aangepakt worden.
ik ben jaloers op je bladluizen. Hier zitten er amper....

Net een 6tal meter groene beukenhaag geplant in de voortuin. Er lag worteldoek met schors, deze heb ik nu gewoon een stukje opgevouwen om de haagplantjes te planten.

Nu kan ik de worteldoek afsnijden, en de bodem van de haag enkel bedekken met de schors. Ofwel toch de worteldoek insnijden, zodat ik hem tussen de haagplantjes kan leggen, met daar dan opnieuw schors op.

Wat zou het beste zijn? Of maakt dit eigenlijk niet uit? Las al op een paar fora dat worteldoek de bodem te vochtig zou houden, en kans op verrotting zou vergroten?

Net een 6tal meter groene beukenhaag geplant in de voortuin. Er lag worteldoek met schors, deze heb ik nu gewoon een stukje opgevouwen om de haagplantjes te planten.

Nu kan ik de worteldoek afsnijden, en de bodem van de haag enkel bedekken met de schors. Ofwel toch de worteldoek insnijden, zodat ik hem tussen de haagplantjes kan leggen, met daar dan opnieuw schors op.

Wat zou het beste zijn? Of maakt dit eigenlijk niet uit? Las al op een paar fora dat worteldoek de bodem te vochtig zou houden, en kans op verrotting zou vergroten?
Ik heb zelf geen worteldoek gebruikt bij het aanplanten van de beukenhaag hier, enkel houtsnippers gegooid. Worteldoek gebruik ik enkel onder grind, aangezien je bij beplanting altijd gaten moet voorzien en er daar altijd wel onkruid zal nestelen.

Een beukenhaag is een dichte haag, dus volgens mij kan er ook niet veel onkruid meer tussen groeien eens ze volgroeid is. Tot die tijd zou ik gewoon houtsnippers voorzien en die paar onkruiden die er toch tussen groeien handmatig verwijderen (hier is dat bijna alleen heermoes en dat groeit toch door een worteldoek heen).

Iemand met pampasgrassen: doen die al veel? Die van mij zien er zo doods uit maar weet niet of ze dus dood zijn of gewoon door koude mei-maand terug in actie moeten schieten
Ja, heb ook al paar gekeken of.de.onze niet dood waren :lol:

Heb de sprieten es gemeten 2 weken geleden en gisteren nog es en er is effectief bij. Ze leven nog.

Mijn god, zoveel mierennesten in mijn tuin. Er zijn precies mollen bezig.
Hier ook overal mieren... In de tuin, onder de stoep (die helemaal verzakt dankzij de mieren), in huis, ... We zijn maar begonnen met plaatsen van mierenlokdoosjes, want het wordt ietsje te veel.

Hier dan weer veel minder mieren dan andere jaren. Niet erg, want vorig jaar was het wel enorm. Nu enkel een nestje tussen de kasseien aan de poort onder de vuilbakken, maar das 30m van het huis, dus die mogen daar gerust zitten. Wel maand ofzo terug een mier of 20 in de keuken, maar eens die dood waren, zijn er geen meer gekomen, dus waarschijnlijk "verkenners".

Ik zoek wat advies over planten (@ugar, sorry voor het continue oproepen). Ik heb een lange, smalle tuin. Aan één zijde heb ik een soort wildernis naast de tuin, dat kennelijk door de eigenaar wat aan Natuurpunt wordt uitbesteed. Denk aan eik, meidoorn, ... en een berg lang gras die vlak naast mijn tuin groeien. Nu heb ik het plan om aan mijn kant een border aan te leggen.

Doordat er dus een hoop vrij hoge vegetatie vlak naast groeit gaat het volgens mij over schaduw tot halfschaduw ('s morgens ligt het in de zon maar het grootste deel van de dag niet). Ook is het niet extreem vochtig door al die overhangende takken en bladeren. Wat kan ik daar best planten?

Ik heb er momenteel wat lievevrouwebedstro en fraaie vrouwenmantel gezet omdat ik met die scheuten ergens heen moest, maar ik zoek dus andere/betere opties. Liefst iets dat toch wat bloemen geeft en bijen aantrekt. Smeerwortel?

@Sylverscythe
Lunaria rediviva
Geranium roberinum
Hesperis matronalis
Geranium phaeum (super nectarplant)
Geranium sylvaticum
Polygonatum multiflorum
Pentaglottis sempervirens
Aruncus ‘Horatio’
Hydrangea aspera
Lamium orvale
Pulmonaria

proberen waard
Akelei
Zeeus knoopje

Wat kan ik best doen met een Aronia Melanocarpa die te open is? De struik is een kleine meter hoog maar je kijkt er los doorheen, is dit een te kort aan voedsel? En hoe lossen we het op, volledig kortzetten na de bloei of bijvoeden?

@Sylverscythe
Lunaria rediviva
Geranium roberinum
Hesperis matronalis
Geranium phaeum (super nectarplant)
Geranium sylvaticum
Polygonatum multiflorum
Pentaglottis sempervirens
Aruncus ‘Horatio’
Hydrangea aspera
Lamium orvale
Pulmonaria

proberen waard
Akelei
Zeeus knoopje
Bedankt voor die schat aan informatie!

Bijkomend, ik heb aan de andere zijde een hoop fruitstruiken die praktisch heel de dag zon hebben. Op termijn blijkt mogelijk dat ik wat overdreven heb met het aantal, en ik misschien beter die kant wat uitdun. Zou ik bijvoorbeeld de zwarte frambozen aan die kant kunnen zetten in de halfschaduw? Is er het risico dat die in mijn aangrenzend "natuurgebied" gaan lopen en daar problemen veroorzaken?

Bedankt voor die schat aan informatie!

Bijkomend, ik heb aan de andere zijde een hoop fruitstruiken die praktisch heel de dag zon hebben. Op termijn blijkt mogelijk dat ik wat overdreven heb met het aantal, en ik misschien beter die kant wat uitdun. Zou ik bijvoorbeeld de zwarte frambozen aan die kant kunnen zetten in de halfschaduw? Is er het risico dat die in mijn aangrenzend "natuurgebied" gaan lopen en daar problemen veroorzaken?
Het zijn frambozen, dus ze zouden wel eens kunnen gaan wandelen. Maar HS gaat voor zwarte frambozen wel OK zijn hoor

Mijn sierperen en notenboom die in het voorjaar geplant zijn doen het supergoed, maar nu zag ik daarnet dat op 1 van de 2 sierperen het VOL met mieren zit (van beneden tot waarschijnlijk boven).
Kan dat kwaad? Zo ja, wat kan ik daartegen doen?

Terug
Bovenaan