De eerste zonnehoedjes zijn hier eindelijk uitgekomen!
Waarvan bij eentje de blaadjes dus nog niet helemaal op punt zijn. Ik had in mei 2 soorten aangekregen: de originele Echinacea Purpurea en cultivar "Fountain Yellow", die zoals te zien op de foto's iets trager bloeit.
Tip: koop
niet bij Pelckmans, of toch zeker niet online. De planten kwamen namelijk in zeer slechte staat aan: veel bladeren waren geel, ze zaten vol gaten en de aarde was ook compleet uitgedroogd. We zouden ook onverwacht een tijdje niet thuis zijn toen ze zouden aankomen en godzijdank had ik de buren nog gevraagd de planten aan te nemen en tijdelijk in hun tuin te zetten, anders had ik ze meteen kunnen weggooien denk ik. (Aan de reviews te zien was ik ook lang niet de enige met klachten.)
Ik heb alle slechte bladeren verwijderd, ze goed water gegeven en ze vervolgens samen in een grote bloembak verpot. Uiteindelijk zijn ze er voldoende doorgekomen, maar toch hebben ze elke dag water nodig tenzij het echt goed heeft geregend - ook als de temperaturen normaal zijn en/of er weinig zon is.
De slakken eten wel graag van de blaadjes en ik heb vorige week lavameel op de aarde gestrooid, dat is zowel milieu als slakkenvriendelijk. Ook kan eventueel onkruid dat meegroeit laten staan helpen om de plant minder aantrekkelijk te maken voor slakken. Sindsdien lijkt het verbeterd.
Bekijk bijlage 42250
Bekijk bijlage 42251
De zonnehoed van vorig jaar leeft trouwens ook nog. (Er is een stukje van te zien op de foto hierboven, helemaal onderaan.) Hij is nog niet bloei, maar hij is wel gegroeid en er is een bol of knop gekomen. Ik heb het dus goed gedaan afgelopen winter.

Ik vermoed dat alles wat langzamer bloeit omdat ons tuintje op het oosten ligt, maar ik vind deze bloemen nu eenmaal te mooi en leuk om niet te hebben. (Jammer dat ze enkel in de zomer en vroege herfst bloeien. Ook vragen ze weinig onderhoud.)
Voor de rest heb ik in het voorjaar een paar keer een wilde bloemenmix gezaaid (intussen goed in bloei), alsook gele Ganzebloem en Moerasmargrieten in één bak (nog niet in bloei). Ook heb ik geprobeerd vergeet-me-nietjes en goudsbloemen op te kweken, maar dit is niet echt gelukt. Het beste en makkelijkste blijft "gewoon" zaaien denk ik.
Het is het allereerste jaar dat ik bloemen gezaaid heb omdat ik vorige lente nog niet in een appartement met tuin verbleef. De keerzijde daarvan is wel dat het gras gemeenschappelijk is waardoor alles nog steeds in potten moet, maar ach... beter dan niets.
Ik vind zaaien wel leuk omdat je kunt uitkijken naar de bloei, het veel goedkoper is en je er bovendien langer geniet van hebt, al moet je wel veel geduld hebben natuurlijk.