Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Er wordt véél te dicht gebouwd en mensen verharden véél te veel, én wat ze dan niet verharden daar leggen ze dan schrale gazon met misschien hoop en al een haag rond die in de meeste gevallen ook een steriele bedoening is, misschien net goed voor vogels in te nesten maar 0 added value voor insecten. En sproeien! Sproeien! Stel je voor dat er iets in de gazon komt dat geen gras is... maar het grootste probleem van al zijn gewoon de boeren die alles kapot spuiten. Wij wonen echt aan de rand van de bebouwde kom, overkant van de straat is landbouwgebied. We grenzen aan een aantal percelen met nog redelijk mooie tuinen en zelfs hier is de biodiversiteit belange niet wat het 20 jaar geleden was midden in de verkaveling waar mijn ouders toen woonden.

Het enige wat je kan doen is zelf voldoende variatie brengen in je tuin en vooral ook clusters planten. Zet dus niet 1 of 2 Echinacea's... zet er stuk of 6-7-8 in een cluster. Laat ze eventueel verderop in de border (of een andere border) nog eens terugkomen.

De Echinacea's zijn super populair bij de aardhommels, de bergsteentijm trekt dan weer veel blinde bijen, de lavendel is populair bij oa steen- & akkerhommels en op de Nepeta's (of kattenkruid) heb ik naast de akker- en steenhommels ook al kattenkruidbijen gespot. Kwa vlinders hebben wij vooral veel koolwitjes, zandoogjes en atalanta's. Dagpauwogen is meestal nog een beetje later in het jaar als onze vlinderstruiken erdoor komen. Af en toe zien we wel nog andere vlinders ook: landkaartjes, Icarusblauwtjes en eerder uitzonderlijk eens een sint jacobsvlinder of koninginnepage.

Dit jaar zo een mengeling gezaaid voor bijen en vlinders. Heel veel bijen en hommels zaten op de Phacelia. Nu zijn mijn zonnebloemen aan het bloeien. Komen ook veel hommels op af.

Dit jaar zo een mengeling gezaaid voor bijen en vlinders. Heel veel bijen en hommels zaten op de Phacelia. Nu zijn mijn zonnebloemen aan het bloeien. Komen ook veel hommels op af.
Ook gekend als bijenbrood, en met reden :) Mijn schoonbroer heeft dat ook staan op zijn weiland, was inderdaad zot hoeveel bijen/hommels daarop zaten. Ik dacht dat hij zei dat dat in een bepaald voedermix voor iets zat en dat de dieren alles hadden opgegeten buiten juist die zaadjes :tongue:

Vele jaren lang, kocht ik dozen van 1kg 20-20-20 meststof bij fuchsia kweker "De Nachtwaker" in Moorslede. Die "straffe" meststof was ideaal voor bloeiende kuipplanten, en in het bijzonder voor mijn rijk bloeiende Datura's. Enkele jaren terug sloot die man zijn deuren. Nu heb ik al bij veel centra naar een gelijkaardige meststof gevraagd, maar nergens te vinden.

Iemand een suggestie waar ik dat zou kunnen vinden? Evtl ook online.

Bekijk bijlage 42713
Ga eens langs bij desaele deloof langs de meensesteenweg

Zo'n 2 uur bezig geweest met het planten (en opnieuw planten wegens grotere kluit dan gedacht van sommigen) van mijn eerste biologische vaste planten. Moe maar tevreden! Nu zijn ze nog heel klein wegens de biologische kweek (behalve degene in bloei dan), maar dat wist ik op voorhand, zit ik ook helemaal niks mee in dat maakt het des te spannender naar het resultaat. Ik ben erg benieuwd en geef zeker een update.

Huidige potgrond is Compo Organic & Recycled + turfvrij, absoluut een aanrader en bovendien met ecocheques te krijgen in o.a. Brico. (We hadden een zak van 40l gekocht en die is al zo goed als op. :unsure: 😅)
Nu moet ik nog op zoek naar deftige bio plantenvoeding; waarschijnlijk wolkorrels. Ik kon die ook bestellen in dezelfde webshop als de planten, maar aangezien ze daar standaard € 10 verzending rekenen koop ik die toch liever ergens anders. Voor de rest is het echt een aanrader (sprinklr.co en ja co, niet com, da 's iets compleet anders :unsure: ). Website boordevol info, je kunt de klantenservice altijd mailen om advies en krijgt snel reactie (van mensen en niet AI).

1) Muurfijnstraal (in bloei)
2) Paars Duifkruid (begint misschien nog te bloeien, anders volgend jaar) (ga ik waarschijnlijk nog in een iets grotere pot opnieuw planten, volgens de shop is hij aan de kleine kant)
3) Rudbeckia Goldsturm en Herfstaster Asran, zou deze maand moeten beginnen
4) Kruisdistel, bloei pas volgens voorjaar, maar geeft een mooi winterbeeld
5) Bijenkorfje (in bloei)
6) Meisjesogen Zagreb (in bloei)

20250809_155731.jpg

20250809_155715.jpg

20250809_155705.jpg
20250809_155637.jpg
20250809_155601.jpg

20250809_155744.jpg

Hopelijk komen er dan ook nog wat bijen en vlinders, want het is echt bedroevend gesteld daarmee op deze locatie (vooraan het gebouw is het gelukkig wel beter). Later ga ik nog wat halfzon/schaduw-planten kopen. We hebben pas ons terras opgeruimd en gepoetst en nu is er zo ook een plekje vrij.

De "gewone" zonnehoeden en andere die niet op foto staan ga ik momenteel nog bijhouden; in het geval van die eerste vermoed ik tot volgend voorjaar. Uiteindelijk ga ik enkel nog bio-planten kopen.
Iedereen zou het moeten doen, zeker Vlamingen.

EDIT: links toegevoegd

Bijlagen

• 20250809_155715.jpg
    20250809_155715.jpg
    436,8 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Wat is er mooier dan op een zonnige zondagmorgen je tuin in te wandelen, en je datura's (eigenlijk Brugmansia) te zien pronken met hun bloemen. Terwijl je ze vaak als een hoopje ellende ziet staan in een pot in voortuintjes, met slechts wat kale takken en geen of gele bladeren, staan ze hier in vol ornaat. Ben er best trots op...
1000006945.jpg

Bijlagen

• 1000006945.jpg
    1000006945.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 16
Wat is er mooier dan op een zonnige zondagmorgen je tuin in te wandelen, en je datura's (eigenlijk Brugmansia) te zien pronken met hun bloemen. Terwijl je ze vaak als een hoopje ellende ziet staan in een pot in voortuintjes, met slechts wat kale takken en geen of gele bladeren, staan ze hier in vol ornaat. Ben er best trots op...
Bekijk bijlage 43264
Ik heb er ook twee jaar genot van gehad, om dan te lang te wachten met ze binnen te zetten wanneer de eerste vorst plaatsvond. En toen was het gedaan. Een maat van mij graaft die zelfs elk jaar opnieuw in in de lente, om ze dan in de herfst weer in een pot te zetten in de veranda.

Ik hou het bij winterharde planten. Momenteel zit ik in een wat warmer klimaat en hier staat er een variant gewoon langs de kant van de weg:

IMG20250803091914.jpg

Vorige week bij de buren geweest, heel leuke avond.
Die komen op een bepaald moment af met het feit dat de omheining blijkbaar op een bepaald stuk overhangt omdat de palen het aan het begeven zijn.
Ik als nieuwe buurman wil dat dus direct oplossen. We gingen de dikke klimop takken snoeien en dan later de palen herstellen, maar zo was het gewicht er allemaal af.
Nu ziet dat er dus zo uit:
https://ibb.co/YBCcCQ8G

Na de laatste weken toch héél veel tijd in de tuin te hebben gestoken om die netjes te hebben is dat dus het eerste wat ge ziet, overal is dat mooi toe gegroeid en nu dit....
Het is ook niet eens helemaal achteraan de tuin, maar echt pal aan het terras.

Mijn idee was om te zien of ik niet op een ander plaats mijne klimop uit de hof kon halen en daar planten, zou dat gaan?
Helemaal achteraan is er véél klimop, die laag over de grond groeit en ook niet van die massieve takken heeft.
Allee, binnen een maand is hier housewarming en das het eerste wat ge ziet, ben er wel echt wat het hart van in. Desnoods tegen dan knip ik klimop los en weef ik em zelf door de draad al is het maar voor ene dag.

Die klimop is binnen een maand waarschijnlijk al terug gegroeid hoor. Dat groeit enorm snel en kan je beter wat vaker snoeien zodat het pak dat op die draad hangt niet te dik wordt.

Wat moeten we zien eigenlijk, dat de klimop niet tot de bovenkant van de draad komt? Is dat zo erg?
Ok dat zal nog even naar boven moeten groeien, maar dit ziet er toch sowieso veel beter uit dan een verwilderde klimop?

Wat moeten we zien eigenlijk, dat de klimop niet tot de bovenkant van de draad komt? Is dat zo erg?
Ok dat zal nog even naar boven moeten groeien, maar dit ziet er toch sowieso veel beter uit dan een verwilderde klimop?

Verwilderd was dat nu niet, dat was eigenlijk een mooi dik, gesnoeid pak.
En ja, ik vind dat nu toch wel echt lelijk. Dat is een heel stuk ertussen uit terwijl de rest over beide lengtes volledig mooi dicht gegroeid is.
Dus ik zou dat echt zo snel mogelijk dicht willen hebben terug, maar inderdaad geen idee hoe dat het snelst gaat.

Het stoort me gewoon enorm, dat is net aan mijn terras en kijk daar de hele tijd op. Als het ergens vanachter was dan had ik er nog mee kunnen leven.

Laatst bewerkt:
Verwilderd was dat nu niet, dat was eigenlijk een mooi dik, gesnoeid pak.
En ja, ik vind dat nu toch wel echt lelijk. Dat is een heel stuk ertussen uit terwijl de rest over beide lengtes volledig mooi dicht gegroeid is.
Dus ik zou dat echt zo snel mogelijk dicht willen hebben terug, maar inderdaad geen idee hoe dat het snelst gaat.

Het stoort me gewoon enorm, dat is net aan mijn terras en kijk daar de hele tijd op. Als het ergens vanachter was dan had ik er nog mee kunnen leven.
Je zou wat kunnen bemesten en voldoende water geven (zeker met deze warme temperaturen), maar geen idee of een maand voldoende is om dat helemaal dicht te krijgen.

Maar daar wat andere klimop in beginnen vlechten gewoon voor een housewarming is er misschien ook wat over toch? :-) De mensen zullen jullie huis/tuin zo ook wel mooi vinden hoor.

Alle klimop weg en bamboe- of rietmatten tegen de draad zetten is ook een optie, dan heb je in de toekomst ook geen onderhoud meer.

Dus eerst beslis je -impulsief?- om de klimop te snoeien en te verwijderen en dan ben je verbaast dat de klimop verwijderd is en wil je dat terug toe doen (met klimop) ?

Enerzijds begrijp ik de logica absoluut niet deze keer. Maar in ieder geval, blijf daar af en dat komt op relatief korte termijn terug mooi dicht.

Maar dat zal niet binnen 2 weken zijn, dus je zal het hele verhaal moeten vertellen aan je gasten en geen haan die er naar zal kraaien.

Afgesnoeide takken beginnen inweven is a) zottewerk en b) in no time bruin en nóg lelijker

Dus eerst beslis je -impulsief?- om de klimop te snoeien en te verwijderen en dan ben je verbaast dat de klimop verwijderd is en wil je dat terug toe doen (met klimop) ?

Enerzijds begrijp ik de logica absoluut niet deze keer. Maar in ieder geval, blijf daar af en dat komt op relatief korte termijn terug mooi dicht.

Maar dat zal niet binnen 2 weken zijn, dus je zal het hele verhaal moeten vertellen aan je gasten en geen haan die er naar zal kraaien.

Afgesnoeide takken beginnen inweven is a) zottewerk en b) in no time bruin en nóg lelijker

De bedoeling was enkel het stuk boven de omheining weg te doen. Maar de buurman had de grote schaar en voor ik het doorhad zat die al ne meter lager te knippen in de dikke takken. Dus ja

Het is gewoon kak dat ik daar allemaal zoveel tijd ingestoken heb en alles er goed uitzag en nu zie ik alleen dit, plus die omheining hangt nog door ook.
Hier ziet ge t beter.

En ik had net twee dagen ervoor heel da terraske ontmost, al het onkruid uit gedaan, kiezels bijgelegd en da valt me nu niet eens meer op.

Maar alleszins merci voor de tips! 🙏

De bedoeling was enkel het stuk boven de omheining weg te doen. Maar de buurman had de grote schaar en voor ik het doorhad zat die al ne meter lager te knippen in de dikke takken. Dus ja

Het is gewoon kak dat ik daar allemaal zoveel tijd ingestoken heb en alles er goed uitzag en nu zie ik alleen dit, plus die omheining hangt nog door ook.
Hier ziet ge t beter.

En ik had net twee dagen ervoor heel da terraske ontmost, al het onkruid uit gedaan, kiezels bijgelegd en da valt me nu niet eens meer op.

Maar alleszins merci voor de tips! 🙏
De scheve omheining zou mij nog meer storen dan klimop die niet tot boven komt. Wat was het plan om dit op te lossen?

Zo klimop geeft veel privacy, maar als dat niet regelmatig en juist gesnoeid wordt dan is dat echt miserie. Bij mijn vorig huis had ik ook serieus wat lopende meters klimop en nu gelukkig niets meer.

De scheve omheining zou mij nog meer storen dan klimop die niet tot boven komt. Wat was het plan om dit op te lossen?

Zo klimop geeft veel privacy, maar als dat niet regelmatig en juist gesnoeid wordt dan is dat echt miserie. Bij mijn vorig huis had ik ook serieus wat lopende meters klimop en nu gelukkig niets meer.

We gaan die moeten stutten en dan ingieten, die omheining. We hadden gehoopt dat als de zware takken weg waren we die makkelijk konden recht duwen maar da ging dus niet.
Ervoor zag ge dat dus niet omdat dat dicht gegroeid was.

Bekijk dat maar eens goed eerst. Op het eerste zicht lijken die palen geplooid of gescheurd.

Kans dat ze onderaan ‘los’ zitten en met rechttrekken/stutten/beton aangieten dat gaat opgelost zijn lijkt me klein.

Voor zo ver ik kan zien zijn dat ook vrij dunne palen (48mm waarschijnlijk). Voor klimop (of meer algemeen alles dat wind pakt) is dat aan de dunne kant. Check maar eens of die niet geplooid of gescheurd zitten op een bepaalde lijn.

Bekijk dat maar eens goed eerst. Op het eerste zicht lijken die palen geplooid of gescheurd.

Kans dat ze onderaan ‘los’ zitten en met rechttrekken/stutten/beton aangieten dat gaat opgelost zijn lijkt me klein.

Voor zo ver ik kan zien zijn dat ook vrij dunne palen (48mm waarschijnlijk). Voor klimop (of meer algemeen alles dat wind pakt) is dat aan de dunne kant. Check maar eens of die niet geplooid of gescheurd zitten op een bepaalde lijn.
aangezien ik NIKS ken van tuinonderhoud: wij hebben een klimop aan de achterkant van onze vakantiewoning die ook rond een hekken zit. We knippen dat regelmatig bij, maar vooral de bovenkant (nog een stuk hoger dan wat Kay-gell deed). Is het nuttig om dit af en toe eens véél meer af te knippen? En zoja, aan welk tempo groeit dat ongeveer terug, want ik wil geen winter met veel doorkijk voor onze gasten zitten...

En wat is veel meer dan: de helft?

Terug
Bovenaan