Er wordt véél te dicht gebouwd en mensen verharden véél te veel, én wat ze dan niet verharden daar leggen ze dan schrale gazon met misschien hoop en al een haag rond die in de meeste gevallen ook een steriele bedoening is, misschien net goed voor vogels in te nesten maar 0 added value voor insecten. En sproeien! Sproeien! Stel je voor dat er iets in de gazon komt dat geen gras is... maar het grootste probleem van al zijn gewoon de boeren die alles kapot spuiten. Wij wonen echt aan de rand van de bebouwde kom, overkant van de straat is landbouwgebied. We grenzen aan een aantal percelen met nog redelijk mooie tuinen en zelfs hier is de biodiversiteit belange niet wat het 20 jaar geleden was midden in de verkaveling waar mijn ouders toen woonden.
Het enige wat je kan doen is zelf voldoende variatie brengen in je tuin en vooral ook clusters planten. Zet dus niet 1 of 2 Echinacea's... zet er stuk of 6-7-8 in een cluster. Laat ze eventueel verderop in de border (of een andere border) nog eens terugkomen.
De Echinacea's zijn super populair bij de aardhommels, de bergsteentijm trekt dan weer veel blinde bijen, de lavendel is populair bij oa steen- & akkerhommels en op de Nepeta's (of kattenkruid) heb ik naast de akker- en steenhommels ook al kattenkruidbijen gespot. Kwa vlinders hebben wij vooral veel koolwitjes, zandoogjes en atalanta's. Dagpauwogen is meestal nog een beetje later in het jaar als onze vlinderstruiken erdoor komen. Af en toe zien we wel nog andere vlinders ook: landkaartjes, Icarusblauwtjes en eerder uitzonderlijk eens een sint jacobsvlinder of koninginnepage.
Dit jaar zo een mengeling gezaaid voor bijen en vlinders. Heel veel bijen en hommels zaten op de Phacelia. Nu zijn mijn zonnebloemen aan het bloeien. Komen ook veel hommels op af.
Mijn schoonbroer heeft dat ook staan op zijn weiland, was inderdaad zot hoeveel bijen/hommels daarop zaten. Ik dacht dat hij zei dat dat in een bepaald voedermix voor iets zat en dat de dieren alles hadden opgegeten buiten juist die zaadjes 
)