Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ik heb wel goeie ervaring met bakker.com om online planten te bestellen.
Op een dwaze dag ook is op bol geprobeerd maar dat was toch ook eerder matig te noemen -> kattenkruid met +- 20% uitval.
En tuinadvies.be? Lijkt mij ook wel interessant.

Geen ervaring mee, maar de keren dat ik de site bekeken had waren ze gewoon veel duurder.
Ik had op die bakker.com wat planten in mijn wishlist gezet, zag er idd leuk uit, maar dan las ik erg veel slechte reviews... Planten ondersteboven in doos etc (was toen bij mij ook zo), dus ik weet het niet.

Ik had op die bakker.com wat planten in mijn wishlist gezet, zag er idd leuk uit, maar dan las ik erg veel slechte reviews... Planten ondersteboven in doos etc (was toen bij mij ook zo), dus ik weet het niet.
Geen ervaring mee, maar de keren dat ik de site bekeken had waren ze gewoon veel duurder.

Ik heb van Bakker nu wel altijd slechte dingen gehoord, maar zoals bij alles zal dat wel de ene keer tegen de andere zijn. Dat bestaat ook al jaar en dag denk ik. Anyway, Bol zal gewoon als platform dienen voor allerlei kwekers, dus dat kan ook elke richting uit. Persoonlijk wel redelijke ervaringen met Arborix, al heb ik geen prijsvergelijking gedaan.

Ik heb van Bakker nu wel altijd slechte dingen gehoord, maar zoals bij alles zal dat wel de ene keer tegen de andere zijn. Dat bestaat ook al jaar en dag denk ik. Anyway, Bol zal gewoon als platform dienen voor allerlei kwekers, dus dat kan ook elke richting uit. Persoonlijk wel redelijke ervaringen met Arborix, al heb ik geen prijsvergelijking gedaan.
Volgens mij is dat altijd het probleem met van die grote online shops, want overal lees ik dezelfde horrorverhalen. Ik had na een hele tijd zoeken een kleinere, Belgische webshop gevonden met weinig, maar wel perfecte reviews (atuin.be (nu wel in zomerverlof)). Een tip, al heb ik zelf dus nog geen ervaring.
Nu; intussen heb ik goed en wel beseft dat reguliere tuinplanten dus bespoten zijn en dat heel slecht is voor insecten (jup :unsure: maar ik ben nog steeds een beginner) en besloten vanaf nu alleen nog voor biologisch geteeld te gaan. Sprinklr.co bijvoorbeeld. Iedereen zou het beter doen, maar volgens een artikel zou er nog steeds te weinig vraag naar zijn helaas.

Volgens mij is dat altijd het probleem met van die grote online shops, want overal lees ik dezelfde horrorverhalen. Ik had na een hele tijd zoeken een kleinere, Belgische webshop gevonden met weinig, maar wel perfecte reviews (atuin.be (nu wel in zomerverlof)). Een tip, al heb ik zelf dus nog geen ervaring.
Nu; intussen heb ik goed en wel beseft dat reguliere tuinplanten dus bespoten zijn en dat heel slecht is voor insecten (jup :unsure: maar ik ben nog steeds een beginner) en besloten vanaf nu alleen nog voor biologisch geteeld te gaan. Sprinklr.co bijvoorbeeld. Iedereen zou het beter doen, maar volgens een artikel zou er nog steeds te weinig vraag naar zijn helaas.
Ecoflora heeft ook een deel van hun assortiment als 'bio' https://www.ecoflora.be/nl-nl/lijst-van-producten/12-biologische-zaden,-plantgoed-en-pootgoed

De eerste zonnehoedjes zijn hier eindelijk uitgekomen! :unsure: Waarvan bij eentje de blaadjes dus nog niet helemaal op punt zijn. Ik had in mei 2 soorten aangekregen: de originele Echinacea Purpurea en cultivar "Fountain Yellow", die zoals te zien op de foto's iets trager bloeit.

Tip: koop niet bij Pelckmans, of toch zeker niet online. De planten kwamen namelijk in zeer slechte staat aan: veel bladeren waren geel, ze zaten vol gaten en de aarde was ook compleet uitgedroogd. We zouden ook onverwacht een tijdje niet thuis zijn toen ze zouden aankomen en godzijdank had ik de buren nog gevraagd de planten aan te nemen en tijdelijk in hun tuin te zetten, anders had ik ze meteen kunnen weggooien denk ik. (Aan de reviews te zien was ik ook lang niet de enige met klachten.)
Ik heb alle slechte bladeren verwijderd, ze goed water gegeven en ze vervolgens samen in een grote bloembak verpot. Uiteindelijk zijn ze er voldoende doorgekomen, maar toch hebben ze elke dag water nodig tenzij het echt goed heeft geregend - ook als de temperaturen normaal zijn en/of er weinig zon is.
De slakken eten wel graag van de blaadjes en ik heb vorige week lavameel op de aarde gestrooid, dat is zowel milieu als slakkenvriendelijk. Ook kan eventueel onkruid dat meegroeit laten staan helpen om de plant minder aantrekkelijk te maken voor slakken. Sindsdien lijkt het verbeterd.

Bekijk bijlage 42250
Bekijk bijlage 42251

De zonnehoed van vorig jaar leeft trouwens ook nog. (Er is een stukje van te zien op de foto hierboven, helemaal onderaan.) Hij is nog niet bloei, maar hij is wel gegroeid en er is een bol of knop gekomen. Ik heb het dus goed gedaan afgelopen winter. :unsure:
Ik vermoed dat alles wat langzamer bloeit omdat ons tuintje op het oosten ligt, maar ik vind deze bloemen nu eenmaal te mooi en leuk om niet te hebben. (Jammer dat ze enkel in de zomer en vroege herfst bloeien. Ook vragen ze weinig onderhoud.)

Voor de rest heb ik in het voorjaar een paar keer een wilde bloemenmix gezaaid (intussen goed in bloei), alsook gele Ganzebloem en Moerasmargrieten in één bak (nog niet in bloei). Ook heb ik geprobeerd vergeet-me-nietjes en goudsbloemen op te kweken, maar dit is niet echt gelukt. Het beste en makkelijkste blijft "gewoon" zaaien denk ik.

Het is het allereerste jaar dat ik bloemen gezaaid heb omdat ik vorige lente nog niet in een appartement met tuin verbleef. De keerzijde daarvan is wel dat het gras gemeenschappelijk is waardoor alles nog steeds in potten moet, maar ach... beter dan niets.

Ik vind zaaien wel leuk omdat je kunt uitkijken naar de bloei, het veel goedkoper is en je er bovendien langer geniet van hebt, al moet je wel veel geduld hebben natuurlijk.
Update:
20250712_200146.jpg

De kleuren zien er intussen een pak beter uit. :)Intussen ben ik er ook achtergekomen dat ik ze beter in een grotere en diepere pot had gepland omdat ze dan groter waren geweest, maar dat zijn opnieuw beginnersfouten. De plant van vorig jaar (links) is ook eindelijk in zijn eerste bloeistadium beland. Hopelijk heb ik daar binnenkort wat leuke oranje zonnehoedjes.

Ik vind het wel frappant hoe weinig vlinders er zijn, en hoe weinig variatie. Hier voornamelijk citroenvlinders en af en toe een dagpauwoog.

Ik kan mij herinneren dat er in mijn kindertijd toch veel meer en verschillende vlinders waren. Idem met de bijtjes, is toch wel zorgwekkend.

Mijn mix wilde bloemen zijn intussen vergaan, en nu wil ik in die bakken graag iets nieuws (biologisch) zaaien/planten.

Het enige probleem dat ik nog heb is dat ik niet goed weet welke planten het meest geschikt zijn voor de typische balkonbakken (rechthoekig). Zo heb ik er hier een paar op overschot, dus die wil ik graag het eerst benutten.

Als ik het goed gelezen heb, zijn niet alle planten daar even geschikt voor omdat sommige wortels plaats veel nodig hebben en beter gedijen in een vrij hoge, brede pot. Vorig jaar heb ik vermoedelijk door de verkeerde pot al veel potplanten moeten wegdoen, dus dit zou ik nu graag willen vermijden.
Als ik op internet zoek vind ik wel van alles, maar dan nog staat er niet bij of het specifiek geschikt is voor een rechthoekige bak.

Iemand hier veel ervaring met potplanten? :unsure: Met al die soorten en groottes zie ik door de bomen het bos niet meer eigenlijk.

EDIT: tuin is op het oosten.

Ik vind het wel frappant hoe weinig vlinders er zijn, en hoe weinig variatie. Hier voornamelijk citroenvlinders en af en toe een dagpauwoog.

Ik kan mij herinneren dat er in mijn kindertijd toch veel meer en verschillende vlinders waren. Idem met de bijtjes, is toch wel zorgwekkend.
Komt vooral door de pesticiden die zijn gebruikt bij zowat elke plant die te koop is. Onschadelijk voor de mens, maar wel voor insecten. Bij het grootste deel van de zadenmengsels die worden verkocht is dit ook het geval en ik heb me hier uit onwetendheid helaas zelf ook aan laten vangen. Daarom ga ik overschakelen op volledig biologisch (potgrond en voeding dus ook). Ook wil ik meer inheemse soorten plaatsen; dit is óók van cruciaal belang voor de vlinders en bijen.

Laatst bewerkt:
Mijn mix wilde bloemen zijn intussen vergaan, en nu wil ik in die bakken graag iets nieuws (biologisch) zaaien/planten.

Het enige probleem dat ik nog heb is dat ik niet goed weet welke planten het meest geschikt zijn voor de typische balkonbakken (rechthoekig). Zo heb ik er hier een paar op overschot, dus die wil ik graag het eerst benutten.

Als ik het goed gelezen heb, zijn niet alle planten daar even geschikt voor omdat sommige wortels plaats veel nodig hebben en beter gedijen in een vrij hoge, brede pot. Vorig jaar heb ik vermoedelijk door de verkeerde pot al veel potplanten moeten wegdoen, dus dit zou ik nu graag willen vermijden.
Als ik op internet zoek vind ik wel van alles, maar dan nog staat er niet bij of het specifiek geschikt is voor een rechthoekige bak.

Iemand hier veel ervaring met potplanten? :unsure: Met al die soorten en groottes zie ik door de bomen het bos niet meer eigenlijk.

EDIT: tuin is op het oosten.

Komt vooral door de pesticiden die zijn gebruikt bij zowat elke plant die te koop is. Onschadelijk voor de mens, maar wel voor insecten. Bij het grootste deel van de zadenmengsels die worden verkocht is dit ook het geval en ik heb me hier uit onwetendheid helaas zelf ook aan laten vangen. Daarom ga ik overschakelen op volledig biologisch (potgrond en voeding dus ook). Ook wil ik meer inheemse soorten plaatsen; dit is óók van cruciaal belang voor de vlinders en bijen.
Zaden en pesticides?

Zaden en pesticides?
We leggen ons oor ook te luisteren bij Velt, dat ecologisch tuinieren propageert. Yacine Ryckebusch stipt een ander belangrijk criterium aan: ‘Kies voor zaad dat biologisch geteeld is. Bij de teelt van zadenmengsels die verkocht worden in de supermarkt zijn meestal pesticiden gebruikt. Die pesticiden zijn niet selectief en hebben ook een impact op de bestuivers die je probeert te helpen. Als je zulke zaden dan in je tuin strooit, doe je dáár goed, maar eigenlijk draag je dan bij aan de vervuiling op de plaats waar het zaad geteeld is.’ Wie zeker wil zijn dat er geen pesticiden zijn gebruikt, kan volgens Ryckebusch vertrouwen op het biolabel van de Europese unie.

Is een algemene trend en daarnaast natuurlijk ook afhankelijk van je locatie. Bij ons zitten er redelijk veel, naast de genoemde veel koolwitjes, Sint-Jacobsvlinders, soms een koninginnenpage en zowat dagelijks een kolibrievlinder, denk dat dat de voornaamste zijn.
Zelf laat ik ook bewust een deel van de planten (dat onkruid) staan die hun rupsen nodig hebben om zich te voeden, zoals netels en boerenwormkruid bv.
Denk dat hetzelfde deels opgaat voor bijen, maar misschien kan iemand die hierin meer belezen is daarop een antwoord geven.

Vele jaren lang, kocht ik dozen van 1kg 20-20-20 meststof bij fuchsia kweker "De Nachtwaker" in Moorslede. Die "straffe" meststof was ideaal voor bloeiende kuipplanten, en in het bijzonder voor mijn rijk bloeiende Datura's. Enkele jaren terug sloot die man zijn deuren. Nu heb ik al bij veel centra naar een gelijkaardige meststof gevraagd, maar nergens te vinden.

Iemand een suggestie waar ik dat zou kunnen vinden? Evtl ook online.

1000006762.jpg

Laatst bewerkt:

Er wordt véél te dicht gebouwd en mensen verharden véél te veel, én wat ze dan niet verharden daar leggen ze dan schrale gazon met misschien hoop en al een haag rond die in de meeste gevallen ook een steriele bedoening is, misschien net goed voor vogels in te nesten maar 0 added value voor insecten. En sproeien! Sproeien! Stel je voor dat er iets in de gazon komt dat geen gras is... maar het grootste probleem van al zijn gewoon de boeren die alles kapot spuiten. Wij wonen echt aan de rand van de bebouwde kom, overkant van de straat is landbouwgebied. We grenzen aan een aantal percelen met nog redelijk mooie tuinen en zelfs hier is de biodiversiteit belange niet wat het 20 jaar geleden was midden in de verkaveling waar mijn ouders toen woonden.

Het enige wat je kan doen is zelf voldoende variatie brengen in je tuin en vooral ook clusters planten. Zet dus niet 1 of 2 Echinacea's... zet er stuk of 6-7-8 in een cluster. Laat ze eventueel verderop in de border (of een andere border) nog eens terugkomen.

De Echinacea's zijn super populair bij de aardhommels, de bergsteentijm trekt dan weer veel blinde bijen, de lavendel is populair bij oa steen- & akkerhommels en op de Nepeta's (of kattenkruid) heb ik naast de akker- en steenhommels ook al kattenkruidbijen gespot. Kwa vlinders hebben wij vooral veel koolwitjes, zandoogjes en atalanta's. Dagpauwogen is meestal nog een beetje later in het jaar als onze vlinderstruiken erdoor komen. Af en toe zien we wel nog andere vlinders ook: landkaartjes, Icarusblauwtjes en eerder uitzonderlijk eens een sint jacobsvlinder of koninginnepage.

Weer een update :)

Margrieten mooi in bloei, mijn eerste zaailing die er echt goed uitziet. Ze lijken ook best geschikt voor een lage bloembak denk ik.
20250724_130908.jpg

De oranje zonnehoed van vorig jaar is sinds een tijdje ook eindelijk weer beginnen bloeien. (Ik vraag mij af waarom hij een beetje anders gevormd is dan de anderen.)

Sommige bloemhartjes van de gele zien er vreemd uit vind ik, of is dit normaal/uitbloei?
20250724_130858.jpg

Terug
Bovenaan